ACSI FreeLife

Menu

Zo duurzaam is de kampeersector (deel 1)

Welke rol speelt duurzaamheid in de kampeersector? Het Duitse kampeertijdschrift Caravaning hield een uitgebreide rondvraag bij fabrikanten, groothandelaars en leveranciers met vraag hoe de toekomst van kamperen eruit ziet.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Duurzaam kamperen_Karsten Tenten

Een onderzoek van de IFEU (het Duitse instituut voor energie- en milieuonderzoek) laat zien dat kamperen beter voor het milieu is dan andere manieren van reizen. Bij het overnachten in een camper of caravan wordt minder uitgestoten dan bij een verblijf in een hotel.

Tent van spijkerbroeken

Een treffend voorbeeld zijn de tenten van het Nederlandse merken Karsten (zie foto hierboven). De zogenaamde Blueline-tenten zijn geproduceerd uit gerecyclede spijkerbroeken.

Duurzame kampeeraccessoires

Maar ook kamperen laat uiteraard zijn sporen achter op onze aarde. Gelukkig doen zowel kampeerders als ook campingeigenaren hun best om de ecologische voetafdruk te minimaliseren. Steeds meer kampeerders kopen accessoires van hergebruikte materialen en regionale producten. Ook de lijst van duurzame campings wordt steeds langer, omdat eigenaren proberen om emissies te voorkomen of te compenseren.

Hoe duurzaam is de kampeerwereld?

Vooralsnog hebben we geen volledig beeld van kamperen en duurzaamheid. Hoe zit het met de voertuigen? Hoe duurzaam zijn de materialen voor de opbouw en het interieur van campers en caravans? Hoe duurzaam is de productie en hoe gaan de bedrijven om met het zich veranderende klimaat? Hoe ziet de kampeersector de toekomst van het reizen met kampeermiddelen? Naar aanleiding van gesprekken met meerdere bedrijven uit de kampeersector over hun strategieën en vooruitzichten voor milieubescherming geven we antwoord op deze vragen.

Duurzame structuur binnen kampeerbedrijven

Als het bij grote bedrijven zoals de Erwin Hymer Group over duurzaamheid gaat, is er vaak sprake van CSR. De letters staan voor Corporate Social Resposibility. Dat houdt niet alleen milieubescherming en klimaatmitigatie (voorkomen van verdere klimaatverandering door de uitstoot van broeikasgassen te verminderen) in, maar ook sociale en economische aspecten in de werkomgeving.

De meeste bedrijven in de kampeersector vinden het belangrijk om grondstoffen te besparen, hergebruikte materialen te gebruiken en energie-efficiënt te werken. Maar ze zijn net pas begonnen om posities binnen het bedrijf te creëren en medewerkers aan te wijzen die zich daarmee bezig houden.

Optimalisatie van dagelijkse processen

Julian Madlener van de camperfabrikant Carthago gaat bijvoorbeeld een scholing doen voor een CSR-certificaat. Silke Eiber van de groothandelaar Fritz Berger heeft het certificaat al behaald en is nu verantwoordelijke voor milieu en duurzaamheid binnen het bedrijf. Zij zorgt ervoor dat alle afdelingen zo duurzaam en energie-efficiënt mogelijk werken en grondstoffen besparen en streeft altijd naar optimalisatie. Daarvoor moet ze eerst de huidige situatie inventariseren. Welke afdeling verbruikt het meeste stroom, waar is het warmtegebruik te hoog? Bovendien geldt: ‘De beste afval is die, die niet ontstaat’, vooral bij de productie.

Een voorbeeld hiervoor geven de verantwoordelijken van Hobby. De montagemedewerkers verzamelen ESP-resten van de wandopbouw van de camper en maken er een nieuwe plaat van. De camperfabrikant Aulendorfer daarentegen maakt gebruik van “dynamic nesting”. Bij deze techniek voor het toesnijden van houten onderdelen met een CNC-frezer wordt optimaal gebruik gemaakt van het materiaal. Alle benodigde onderdelen worden met een computer programma zo gepositioneerd dat zo weinig mogelijk materiaal overblijft.

Ook caravanfabrikant Fendt heeft de machines zo ingericht dat bij het toesnijden van materiaal zoals tapijt, hout en ESP zo weinig mogelijk resten ontstaan.

Ecologisch geschikte materialen

Producenten van accessoires hebben veel vulmateriaal nodig om hun producten te verpakken en te verzenden. Ze proberen al langer geen plastic of folie meer te gebruiken. Reimo en Fritz Berger gebruiken recyclebare massief- en golfkarton. Er wordt gebruiktgemaakt van een speciale machine die van het oud papier vulmateriaal voor de verzendingen maakt.

Bekleding uit hergebruikte petflessen

Recycling is ook bij de productie van campers en caravans interessant. LMC maakt in de camperserie Style gebruik van bekleding uit hergebruikte petflessen. Ook Adria en sommige automobielfabrikanten doen het op die manier. Voor de verduisterende rolgordijnen gebruikt LMC natuurvezel. Ook kleinere bedrijven zoals Southvan – specialist voor het ombouwen van buscampers – maken gebruik van ecologisch vriendelijke materialen.

VW-bussen geïsoleerd met jute, kurk en hennep

In de Southvan Allrounder wordt de bodem met schapenwol geïsoleerd. Developer en eigenaar van het merk Freiraum, Frank Hammermeister, vindt natuurlijke isolatie ook belangrijk. De mechanical engineer isoleert de VW-bussen die hij ombouwt met jute, kurk en hennep. Het voordeel: de duurzame materialen zijn goed aan te passen aan de geometrische structuur van de bus.

De Zweedse producent Dometic, presenteerde afgelopen jaar hun eigen materiaal Redux dat voor 100 procent uit gerecyclede petflessen bestaat. Onder ander wordt het materiaal voor de opblaasbare tenten van Dometic gebruikt.

Fritz Berger produceert tapijt uit polypropeen dat gedeeltelijk uit productie resten en defecte producten gemaakt wordt. Een ander deel wordt door een leverancier van gerecyclede materialen geleverd, die afval verzamelt, sorteert en wast om polypropeen te produceren.

Lichtbouw en elektrificatie zijn de toekomst

De keuze van het materiaal is niet alleen voor de milieuvriendelijke productie van voertuigen belangrijk. Het materiaal heeft ook invloed op het gewicht van het voertuig. Hoe lichter het voertuig, hoe minder brandstof verbruikt wordt. Fabrikant Knaus Tabbert test daarom verschillende materialen voor meubels in campers. Ze moeten zowel licht als ook stevig zijn.

De meubels in de Travelino bijvoorbeeld waren van sandwichpanelen met honingraat uit papier, dus licht en stevig. Ook de bovenkastjes van geschuimd PVC waren licht. Ondertussen is de Travelino niet meer op de markt, maar de techniek gaat blijven in andere modellen.

Ook Al-Ko, bekend als caravanchassisfabrikant, wil het reizen met caravans efficiënter maken door te focussen op lichtbouw en aerodynamica. Door optimalisatie aan de voorzijde en de achterkant en de chassis kan de luchtweerstand met 30 procent worden verlaagd.

Elektrisch aangedreven caravan

Anderen zien de toekomst van duurzame kampeerauto’s in elektrificatie. Dethleffs heeft in samenwerking met de Erwin Hymer Group (EHG) de elektrisch aangedreven caravan E-Home Coco ontwikkeld. De caravan heeft een eigen elektromotor zodat ook lichtere auto’s met een kleinere motor als trekauto geschikt zijn. Vorige zomer werd deze E-Home Coco uitgebreid getest.

Dethleffs e.Home Coco

Een Audi e-tron trok de elektrische caravan 400 kilometer van Isny naar Riva del Garda zonder op te laden. Maar tot het model in serie gaat duurt het nog even. In de tussentijd probeert ook Airstream (via Thor Industries met de EHG verbonden) prototypes op een elektrisch aangedreven chassis te zetten. Al-Ko en Knaus Tabbert onderzoeken en ontwikkelen samen met technische experts mogelijkheden voor een elektrische caravan chassis met een kleinere motor die een elektrische trekauto kunnen steunen.

Deel 2

Nieuwsgierig welke ontwikkelingen er nog meer spelen in de kampeersector? Lees dan deel 2 die op zondag 20 augustus 2022 wordt gepubliceerd op deze website.

Bron: MPS

Confidental Infomation