ACSI FreeLife

Menu

Een kijkje in de TakeOff vouwcaravan van Easy Caravanning

De TakeOff vouwcaravan van het Nederlandse merk Easy Caravanning heeft op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs in oktober 2023 de award voor meest duurzame kampeermiddel gewonnen. De TakeOff is een ideale vouwcaravan voor achter de elektrische auto. Benieuwd hoe de TakeOff het er van af brengt in een test? In 2021 testte ACSI FreeLife deze vouwcaravan al uitgebreid. Hieronder vind je het complete testartikel.

Auteur
Katinka Schippers
Datum
2
2
ReactiesPraat mee
Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2023_Easy Caravanning TakeOff

In 2019 presenteerden we in ACSI FreeLife magazine 7 de primeur van de TakeOff vouwcaravan van Easy Caravanning die dat jaar op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs voor het eerst te zien was. Het prototype van toen is intussen in productie genomen en aan ACSI FreeLife wederom de primeur om als eerste met de kakelverse TakeOff Sport op pad te gaan!

De TakeOff stond al een tijdje op ons wensenlijstje om uit te proberen. De vouwcaravan heeft namelijk het beste van twee werelden in zich. Namelijk de luxe van een caravan en het opzetgemak van een vouwwagen. De bedenker van deze crossover van toercaravan en vouwwagen, Maarten de Roos van Easy Caravanning, wil een nieuwe generatie actieve kampeerders aanspreken die ieder moment klaar voor vertrek kan zijn.

Ready for TakeOff?

Valt het weer tegen? Dan vouw je je kampeermiddel weer in en ben je Ready for TakeOff naar de volgende plek. In dertig seconden staat je vakantiehuis op wielen weer klaar voor gebruik. Dat is ook bijzonder handig als je onderweg bent en snakt naar een kop koffie op de parkeerplaats. Het innvoatieve ontwerp is in 2021 bekroond met de prestigieuze European Innovation Award, een award waarbij een jury van verschillende toonaangevende kampeertijdschriften, waaronder ACSI FreeLife magazine, de winnaars kiest.

Moeder natuur

De van buiten gestroomlijnde wagenbak van de TakeOff vormt een mooie combinatie met de Dacia Sandero die we tot onze beschikking hebben (hierover zal autojournalist Mario alles vertellen in ACSI FreeLife 7-2021). Hoewel we utieraard het plan hebben om de vouwwagen op een idyllische plek te parkeren en volledig onder de loep te nemen, gooit moeder natuur met al haar regen roet in het eten.

Qua testlocatie wijken we voor het gemak daarom even uit naar het magazijn van ACSI (check de video!). Daar hebben we alle ruimte om de TakeOff van binnen en van buiten te bestuderen. En dat is nodig, want om de TakeOff in de beloofde tijd in- en uit te kunnen klappen is het bestuderen van de, overigens heel duidelijke, gebruikershandleiding een must.

FOX00691

Maarten de Roos bedacht de TakeOff samen met Rikus Hoving. Beiden zijn fervente kampeerders die ooit samenwerkten bij Kip Caravans. Ze hebben samen meer dan vijftig jaar ervaring in de maakindustrie van mobiele kampeermiddelen. “Met de TakeOff hebben wij geprobeerd een kampeermiddel te ontwikkelen dat de voordelen van een caravan en een vouwwagen combineert.

Een traditionele toercaravan is een ideaal kampeermiddel als je op de camping bent gearriveerd. Aan het rijden met een caravan kleven echter nadelen. Ten eerste moet je auto het gewicht kunnen trekken, manoeuvreert het lastig en heb je te maken met een hoge luchtweerstand. Een vouwwagen steekt niet boven de auto uit en is dus minder ongunstig voor je brandstofverbruik.

Bovendien heb je vrij zicht naar achteren. Nadeel is dat je ‘m niet even uitklapt. Als je onderweg wilt stoppen om wat te drinken, kun je er dus eigenlijk niks mee. Daarentegen is de TakeOff in een handomdraai te openen zodat je ook onderweg kunt genieten van je eigen coffee corner. Doordat je niet dat gedoe hebt van langdurig opbouwen en afbreken is het een ultiem kampeermiddel voor de vakantiehopper die van plek naar plek trekt. En eenmaal thuis kun je ‘m gemakkelijk kwijt op de oprit, onder de carport of in de garage.”

Meer luxe

De TakeOff Sport is net ietsje luxer uitgevoerd dan de goedkopere TakeOff Active. Zo heb je naast het standaard Al-Ko chassis met torsievering ook de schokdempers en disselafdekking van Al-Ko erbij. En krijg je 15 inch lichtmetalen wielen. Ook heb je een buitenstopcontact in de achterwand van de bak. De dissel is extra lang wat zorgt voor een stabiel weggedrag en het biedt eventueel plaats aan een fietsendrager. De TakeOff Sport heeft een gewicht van 575 kilogram. Er blijft dan een laadvermogen over van 175 kilogram. Spullen kun je bijvoorbeeld opbergen in de ruime disselbak, de bankbakken of de kasten bij de ingang van de wagenbak. Tips voor de juiste belading staan ook beschreven in de gebruikershandleiding

In- en uitklappen

Tijd om de TakeOff eens open te klappen. Dat gaat heel eenvoudig. Allereerst draai ik de vier uitdraaisteunen uit om de wagen stabiel neer te zetten. Aan de voorzijde trek ik aan weerszijden een pin uit de vergrendeling. Deze pinnen voorkomen dat de kap van de wagen tijdens het rijden wind vangt en openschiet. Met een sleutel open ik de vergrendelde, geïntegreerde opstap en die klap ik vervolgens naar buiten. Met mijn handen reik ik onder de kap en trek ik twee veiligheidspallen naar me toe.

Ik sta op de eerste trede, buig door mijn knieën en duw langzaam omhoog. Na een wat trage start, neemt binnen enkele seconden de gasdrukveer het werk over en trekt de kap zover op als de uitzetstang omhoog kan. Van binnenuit span ik met de Isabella tentstokspanner het tentdoek op. Vervolgens maak ik in de wagenbak de elastieken los die ervoor zorgen dat het tentdoek in de juiste verhouding in- en uitklapt. Naast het bestuderen van de handelingen, is het ook een kwestie van het trucje herhalen om erachter te komen hoeveel kracht je moet zetten om de kap omhoog te krijgen.

Na een paar keer in- en uitklappen, raak ik er steeds meer mee vertrouwd en gaat het al makkelijker. Inklappen gaat in omgekeerde volgorde met als aandachtspuntje dat je het inklappen van het tentdoek in de gaten houdt als de kap bijna beneden is. Komt het tentdoek tussen de kap en de vergrendeling dan kan het namelijk beschadigen.

FOX00715

Ingenieuze keuken

Ik rits de raambedekking van het tentdoek helemaal open om het ruimtelijke gevoel in de TakeOff te vergroten. In de lade liggen elastieken die ik kan gebruiken om het opgerolde doek op zijn plaats te houden. Door een simpele touch op de led-spotjes gaan ze aan en bij de toegangsdeur zit een knopje voor de buitenverlichting. Tevens vind je daar ook enkele usb-aansluitingen. Een onmisbare optie.

De TakeOff Sport is uitgerust met een keuken die ingenieus is weggestopt in de linkerkast aan het begin van de wagenbak. Het blad van de kast kun je omhoog klappen en vast zetten, dan rol je de bovenste lade open, tilt de keuken middels de handgrepen omhoog. De lade is dan leeg en de klep kan weer naar beneden. De keuken plaats je dan op de klep. In de standaard voor de keuken zit een Campingaz gasfornuis verstopt. Deze plaats je op de standaard.

Aan de rechterzijde van de standaard kun je een rekje uittrekken. Daarin plaats je de opvouwbare wasbak waarbij je de, ook meegeleverde, mobiele kraan kunt gebruiken. Hoewel de klep van het gasfornuis voorkomt dat het vuur bij het tentdoek kan komen, zit de klep wel direct tegen het tentdoek aan. Enige voorzichtigheid is bij het binnen koken, dus wel geboden. Maar het goede nieuws is, dat hoeft ook niet. Want de keuken verplaats je eenvoudig naar buiten op de meegeleverde tafel van Defa. Als je eenmaal doorhebt hoe dit trucje moet worden toegepast, is ook deze puzzel kinderspel.

FOX00668

Persoonlijke touch

Het leuke is dat je jouw TakeOff door middel van de configurator op de website helemaal naar wens kunt samenstellen. Het exterieur is er bijvoorbeeld in verschillende kleuren. Van blauw, lichtgrijs, donkergrijs tot zwart en groen. Via de website kun je jouw persoonlijke touch geven aan het al unieke ontwerp. Wil je een aparte kleur kiezen dan betaal je € 399 extra.

Ook in het interieur kun je je slag slaan. Er is keuze uit liefst negen stoffencombinaties. Ons testexemplaar heeft antracietgrijze kussens met oranje accenten. De rugkussens zijn oranje, zo zie je snel welke kussens je waar kunt plaatsen. En dat is handig, want je kunt het interieur namelijk in drie verschillende opstellingen gebruiken. Het draaibare tafelblad kun je zowel in de lengte- als de breedte plaatsen.

Afhankelijk van wat je prettig vindt. Wil je het bed grotendeels intact laten, maar wel de tafel kunnen gebruiken dan kies je voor de zogenaamde ontbijtopstelling. Daarbij eet je tegenover elkaar op de overgebleven zitbankjes aan tafel een croissantje en rol je daarna weer je bed in. Je kunt ook de zitbanken in de lengte helemaal vrij maken.

De speciale houten vulstukken die als lattenbodem fungeren in de bedopstelling, haal je dan weg en kun je opbergen in de kast bij de entree van de wagenbak. Dit klinkt misschien wat ingewikkeld maar in de gebruikershandleiding staan plaatjes. Daarmee wordt het een soort lego voor volwassenen, wat een extra charme geeft aan het kamperen met de TakeOff.

Impressie TakeOff Sport

Meer luxe met luifel

Wil je nog een tandje luxer dan dit, dan is er nog de TakeOff Xcite. Daarbij heb je Premium uitdraaisteunen van Al-Ko met zogenaamde Big Feet. En ook een stabilisatorkoppeling. Ook een speciale TakeOff X10 luifel met achterwand en lichtgewicht frame wordt dan meegeleverd. Daarmee vergroot je de leefruimte. Zowel het tentdoek van de TakeOff als de luifel zijn van Ten Cate en gemaakt door Karsten Tenten uit Zwaag.

Van binnen is de Xcite net een tikkie luxer met onder andere een comfortabele topper voor je matras en een absorptiekoelkast. Na regen komt net geen zonneschijn, maar gelukkig is het wel droog en kunnen we de TakeOff voor een uitgebreide rit meenemen naar buiten. Onderweg lassen we een welkome koffiepauze in waarna we weer snel ready zijn voor TakeOff.

Praat mee

  1. TG
    Ton van Gulden

    Hallo beste mensen,

    het is gewoon een simpele vouwwagen, heeft niets met caravan te maken.Noem het dan ook gewoon Vouwwagen.
    Maar dan wel behoorliojk aan de prijs.

    Reageer
    0
    1
  2. JS
    Johan Schipper

    Toch lijkt deze take -off wel heel erg veel op de destijds populaire Camp-let SAFIR !!! Destijds zéér innovatief en succesvol. Vooral ook hoe de carrosserie op het chassis was gebouwd !!!
    Ook zeker toen zo innovatief dat er zeker door deze ontwerpers goed naar is gekeken.
    Indeling , opzetsysteem, disselbak, achter deur ingang enz. enz. zijn wel erg veel gekopieerd !!!
    Dus zo bijzonder is het dus ook niet, alleen meer van deze tijd !
    Met vriendelijke groet, Johan Schipper.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Een kijkje in de TakeOff vouwcaravan van Easy Caravanning

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht