ACSI FreeLife

Menu

Sneller laden, verder trekken met de Volvo C40

Volvo heeft al grote stappen gezet in de elektrificatie. Vier van de tien modellen zijn al volledig elektrisch en de eerste modellen hebben al een flinke upgrade gehad. Van die opgefriste modellen haalden we de C40 in huis voor een trekautotest.

Auteur
Mario Vos
Datum
ReactiesReageer
FFO05774 1

Signalement

Merk
Volvo
Model
C40 Recharge Single Motor Extended Range
Onderstel
258 pk sterke elektromotor met 420 Nm aan koppel; stroomvoorziening: lithium-ion-accu 82 kWh waarvan 79 kWh bruikbaar; aandrijving/transmissie: achteraandrijving, automaat
Testjaar
2023
Gewicht
Rijklaargewicht: 2.095 kg; maximumgewicht: 2.520 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.500/750 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.500 kg; maximum kogeldruk: 100 kg
Basisprijs
Vanafprijs C40 € 50.995 Prijs testauto (C40 Single Motor Extended Range) € 63.870

Drie jaar geleden deden we bij ACSI FreeLife de eerste trekautotest met een elektrische auto, een Audi e-tron. Twee jaar geleden ging er al een elektrische Volvo XC40 mee met de ACSI FreeLife TestTour naar de regio Bern, en inmiddels is elektrisch caravantrekken hard op weg om heel gewoon te worden. Het gaat dus best snel met de ‘inburgering’ van de elektrische auto!

Laadinfrastructuur

Na die vorige zin horen we je mompelen dat er nog weinig keus aan modellen is en dat de actieradius met een caravan achter een elektrische auto nog niet overhoudt. Het rijbereik zou inderdaad nog een stuk royaler mogen zijn, dat valt niet te ontkennen. Maar de laadinfrastructuur wordt in veel Europese landen zo snel verbeterd, dat je met wat extra ingelaste pauzes en een goede planning redelijke dagetappes kunt afleggen.

Helaas is Frankrijk nog een negatieve uitzondering, maar ook dat verandert snel. Het aanbod aan elektrische auto’s groeit gelukkig heel snel en daar zitten ook steeds meer modellen tussen die een aanvaardbaar trekgewicht hebben.

Volvo is een van de merken waarvan alle elektrische modellen vanaf dag één een caravan mochten trekken. Bij de goedkoopste versie van de Volvo EX30 is dat al 1.000 kilogram, bij alle andere elektrische Volvo’s minstens 1.500 kilogram. Genoeg voor een middenklassecaravan.

Facelift

Dat de elektrische Volvo XC40 Recharge een goede trekauto is, konden we twee jaar geleden zelf uitvinden in een test, waarbij we de auto naast een plug-in hybride XC40 en een mild hybride XC40 plaatsten. En dat je met die elektrische XC40 ook best een caravan kunt meenemen op vakantie naar Zwitserland, bewees het testteam tijdens de ACSI FreeLife TestTour naar de regio Bern.

Op de terugweg naar Nederland reden ze probleemloos in een dag naar huis. Inmiddels heeft Volvo die XC40 en de daarvan afgeleide C40 een facelift gegeven, zoals dat gebruikelijk is halverwege het ‘leven’ van een model. Aan de buitenzijde veranderde er niet zoveel en gaat het vooral om details als een andere grille en dergelijke.

Maar de aandrijving is zeer grondig onder handen genomen. En daarbij heeft Volvo iets aangepast dat bij een auto met verbrandingsmotor zo ingrijpend is, dat het eigenlijk nooit wordt gedaan. De basisversie die voorheen voorwielaandrijving had, heeft nu achterwielaandrijving.

Andere motor weglaten

Voor zo’n ingreep moet je bij een auto met een benzine- of dieselmotor zo veel aanpassen, dat je onderhuids feitelijk een compleet nieuw model moet maken. Maar bij een elektrische auto lopen er nooit aandrijfassen van de motor voorin naar de achteras. Een elektromotor is zo compact dat je hem eigenlijk altijd plaatst bij de as die je wilt aandrijven.

De C40 – een model dat technisch vrijwel identiek is aan de XC40 – werd ontworpen als vierwielaandrijver met een elektromotor bij de vooras en eentje bij de achteras. Bij de tweewielaangedreven versie – Single Motor genaamd – werd voorheen de motor bij de achteras weggelaten, waardoor de basisversie dus voorwielaandrijving had, en nu is dat precies andersom.

C40 Solo 16
Onder de motorkap bevindt zich ook nog opbergruimte.

Eigen elektromotor

Maar er is meer veranderd dan het weglaten van de voorste motor in plaats van de achterste. Volvo heeft zelf een nieuwe elektromotor ontwikkeld, die niet alleen efficiënter werkt (lees: minder stroom verbruikt), maar ook ‘schaalbaar’ is. Dat wil zeggen dat de basis zo is gemaakt dat je relatief simpel versies met meer of minder vermogen kunt maken.

De nieuwe elektromotor die nu in de C40 Single Motor in actie komt, levert 238 pk of 252 pk, afhankelijk van de capaciteit van de accu. Want je hebt de keuze uit een accu met een capaciteit van 69 kWh (waarvan je 66 kWh kunt benutten) of een accu van 82 kWh (waarvan 79 kWh bruikbaar) voor de Extended Range. Het maximumkoppel is voor beide versies 420 Nm, en dat is beschikbaar vanaf het moment dat je wegrijdt.

Twin Motor

Voor de prestaties maakt het niets uit dat de Extended Range iets sterker is, want deze versie weegt ook iets meer. Met een sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 7,3 seconden is het een lekker vlotte auto. De topsnelheid bedraagt 180 kilometer per uur. Meer zou theoretisch zeker kunnen, maar Volvo besloot enkele jaren geleden al om de topsnelheid van alle modellen te beperken tot 180 kilometer per uur.

Wie toch een sterkere C40 wil, kan voor de Twin Motor-uitvoering kiezen met in totaal 408 pk aan vermogen (150 pk op de vooras en 258 pk op de achteras) en 670 Nm aan koppel. Deze versie sprint in 4,7 tellen van 0 naar 100 kilometer per uur. Praktisch nut heeft die snelle acceleratie niet. Maar je hebt met de Twin Motor wel een iets hoger trekgewicht, namelijk 1.800 kilogram in plaats van de 1.500 kilogram van de Single Motor.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is C40-Solo-10.jpeg
De C40 heeft een zeer markante achterzijde met een tweedelige dakspoiler en opvallende achterlichten.

Dalende daklijn

Voordat we op de trekkwaliteiten ingaan, eerst nog wat over het uiterlijk en interieur van de C40. Dit model is anderhalve centimeter langer dan de XC40 en ruim vijf centimeter lager. Je zou deze carrosserievariant kunnen omschrijven als een SUV coupé, vanwege de dalende daklijn vanaf de B-stijl.

Een opvallend kenmerk van de C40 is de onderbroken spoiler bovenaan de achterruit. Door de dalende daklijn en de geringere hoogte heb je achterin wat minder hoofdruimte dan in de XC40, maar tot 1,85 meter lengte zit je er prima, mede omdat een glazen panoramadak standaard is. De bagageruimte is precies even groot als in de XC40, maar zodra je de hoedenplank wegneemt en/of de achterbank neerklapt, lever je wat ruimte in. Maar het is geen groot verschil.

Instrumentenpaneel

Qua zitpositie voorin is er ook geen verschil met de XC40, wat betekent dat je er als bestuurder een erg comfortabele werkplek aantreft. Gelukkig gaat Volvo in de C40 nog niet mee met de mode om nagenoeg alle bedieningsfuncties in een groot scherm te stoppen (of misschien beter gezegd te verstoppen). De auto heeft nog gewoon een instrumentenpaneel met snelheidsaanduiding en andere belangrijke informatie recht voor je neus.

Het infotainmentsysteem in de middenconsole werkt vlot genoeg en is makkelijk te bedienen. Veelgebruikte functies zijn snel te vinden en voor sommige functies zijn nog gewoon knoppen in het middenconsole geplaatst. Het starten van de auto is niet nodig. Met de sleutel op zak ontgrendel je de deur gewoon door aan de klink te trekken en zodra je op de bestuurdersplek bent gaan zitten, kun je rijden, zonder een extra startknop te hoeven bedienen.

C40 Solo 06
Geen megagroot beeldscherm in de middenconsole, maar een bescheidener systeem, en bovendien nog een echt instrumentenpaneel.

Automatisch afremmen

Het rijden zelf voelt heel natuurlijk aan, de auto is zeer stil en rammeltjes of andere bijgeluiden zijn er niet. De besturing biedt voldoende gevoel en is nauwkeurig. Je kunt zelf instellen of je wilt dat de motor sterk afremt bij het loslaten van het acceleratiepedaal. Dat sterk afremmen – en daarmee energie terugwinnen in de accu – is in stadsverkeer wel nuttig, maar op de snelweg naar onze smaak vervelend, want veel te sterk.

Je kunt het echter ook op automatisch zetten en dat betekent dat de C40 zal letten op de afstand tot de auto die voor je rijdt. Na wat uitproberen vonden we die stand het prettigst. Het viel ons trouwens op dat de auto dan ook afremt als je op een wat hogere rotonde afrijdt.

Ons trekadvies

Rijklaar weegt de Volvo C40 inclusief de bestuurder 2.095 kilogram. Dat betekent dat je, volgens onze vuistregel dat de beladen caravan niet meer dan 75 tot 80 procent van de beladen trekauto zou moeten wegen, zelfs in die situatie al probleemloos een caravan met het opgegeven maximumgewicht van 1.500 kilogram achter de C40 kunt hangen.

Met twee personen en wat bagage aan boord van de C40 zal de combinatie door het wat hogere gewicht van de trekauto alleen maar nog stabieler worden. Dus die 1.500 kilogram vinden wij geen enkel probleem. Met een maximale kogeldruk van 100 kilogram heb je ook veel vrijheid bij het beladen van de caravan.

Meer grip

Volvo geeft voor de C40 met achterwielaandrijving een trekgewicht van 1.500 kilogram op. Met een rijklaargewicht van ruim twee ton is de C40 altijd de dominante factor in de combinatie en zijn vermogen en koppel zijn meer dan voldoende, zoals we dat inmiddels van elektrische auto’s gewend zijn. De omschakeling van voor- naar achterwielaandrijving heeft belangrijke voordelen.

Op een helling vinden de voorwielen nog wel eens wat moeilijker grip als er een caravan aan de haak hangt, vooral als de disseldruk hoog is. Aangedreven achterwielen hebben dan meer grip. Over de stabiliteit van de C40 met de maximaal 1.300 kg zware Aero Cabin One kunnen we kort zijn, want die is uitstekend.

Je voelt wel dat er een caravan achter de auto hangt, maar daar is het meeste ook wel mee gezegd. De vering zorgt voor een comfortabel rijgedrag, waarbij de schokdempers snel weer rust in de combinatie brengen na het nemen van een grote hobbel zoals een verkeersdrempel.

FFO05778 1
Volvo geeft voor de C40 met achterwielaandrijving een trekgewicht van 1.500 kilogram op.

Betere actieradius

Een belangrijke vraag is natuurlijk wat de nieuwe elektromotor en de grotere accu nu betekenen voor de actieradius. Het is solo zeker beter dan we hebben gemeten met de elektrische XC40 van de eerste generatie, maar nauwkeurig vergelijken is moeilijk als je niet dezelfde weers- en wegomstandigheden hebt en hetzelfde traject met dezelfde snelheid aflegt.

We konden met een nagenoeg volle accu solo steeds rond de 450 kilometer afleggen en we scoorden een verbruik iets onder de 20 kWh per 100 kilometer. De test deden we wel in het najaar met veel regen en temperaturen rond de 10 graden, wat niet ideaal is.

Met de lange en slanke Aero Cabin One achter de auto steeg het gebruik iets onder de 29 kWh per 100 kilometer, waarmee je dus maximaal 270 kilometer zou kunnen afleggen. Voor de weersomstandigheden een keurige waarde en in aangename zomers, als je zonder ruitenwissers, licht en verwarming kunt rijden, moet de 300 kilometer zeker in zicht kunnen komen.

Conclusie

De vernieuwde Volvo C40 met achterwielaandrijving blijkt – zoals nagenoeg alle Volvo’s – een uitstekende trekauto te zijn. Dankzij zijn elektrische aandrijflijn en de zware accu zorgt hij voor een zeer stabiele combinatie. Met de actieradius gaat het stapsgewijs de goede kant op. In één dag van Nederland naar Italië zit er nog niet in, maar met onderweg twee keer laden een dagetappe van zo’n 700 kilometer afleggen, is voor veel caravanbezitters vaak al meer dan voldoende. En dan hoort de C40 zeker op de shortlist.

Meer testartikelen van caravantrekkers

Nog niet zeker of deze Volvo C40 iets voor jou is? Testredacteur Mario Vos vertelt je alles over caravantrekkers van verschillende merken.

Praat mee

Praat mee: Sneller laden, verder trekken met de Volvo C40

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht