ACSI FreeLife

Menu

Trekautotest: Audi e-tron 55 Quattro (+ video)

De caravan achter je elektrische auto hangen en dan op vakantie gaan was lang een utopie. Maar het komt binnen bereik, al is het qua actieradius nog wel een beetje behelpen. Om uit te vinden wat er wel en niet kan, haalde autojournalist Mario Vos namens ACSI FreeLife een Audi e-tron 55 quattro op en hing er een Fendt Tendenza achter.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Trekautotest Audi e-tron

Signalement

Merk
Audi
Model
e-tron 55 Quattro
Testjaar
2020
Gewicht
Rijklaar gewicht: 2.565 kg; maximum gewicht: 3.130 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.800/700 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.800 kg; maximum kogeldruk: 80 kg
Basisprijs
€ 62.700

De laatste jaren krijgen we steeds vaker de vraag of een elektrische auto een caravan kan trekken. Daar konden we tot voor kort gewoon ‘nee’ op antwoorden, want alleen de grootste Tesla, de Model X, mocht meer dan 1.000 kilogram trekken. De prijzen daarvan beginnen zo rond de ton, maar met een wat grotere accu aan boord en dus een enigszins bruikbare actieradius, gaat het daar al gauw flink overheen. Niet interessant dus!

Kleine doorbraak

Nu steeds meer merken met elektrische auto’s komen, komen er ook meer auto’s waar je een middenklasse caravan achter mag hangen. Goedkoop zijn ze nog niet – het begint rond de 60 euromille – maar we kunnen wel al van een kleine doorbraak spreken. Hoe zo’n elektrische auto zich met een caravan aan de haak gedraagt en wat voor actieradius je mag verwachten, probeerden we uit met een Audi e-tron 55 quattro, die vanaf € 71.500 te koop is.

Dubbele bodem

De e-tron is Audi’s eerste volledig elektrische auto. Het model heeft het silhouet van een SUV en dat heeft twee redenen. Om te beginnen is de SUV het meest populaire autotype op dit moment, waarmee de kans op commercieel succes dus het grootst is.

Daarnaast is er in de bodem van een SUV meer ruimte om de grote en zware accu onder te brengen. De vloer in het interieur komt daardoor omhoog, waardoor een soort dubbele bodem ontstaat, maar daar merk je binnen nauwelijks wat van. Je kunt het wel zien zodra je het achterportier opent. Het portier loopt helemaal tot de dorpel van de auto door om er optisch een SUV van te maken, maar de vloer is zichtbaar opgedikt.

Rijgedrag

Het is een slim gekozen oplossing, want je zult – zolang er nog geen lichte accu’s met een grote energiedichtheid zijn uitgevonden – het accupakket zo laag mogelijk in de auto moeten plaatsen. Op die plaats ligt het niet in de weg en zorgt het hoge gewicht niet voor grote nadelen bij het rijgedrag.

Lees verder en vergeet niet de video te bekijken

Ben jij verbaasd dat het verhaal hier al eindigt? Zorg er dan voor dat je het hele artikel onder ogen krijgt. Je vindt de complete versie van dit artikel terug in ACSI FreeLife 8-2020. Vergeet uiteraard ook niet om de video boven aan dit bericht te bekijken.

bestel magazine