ACSI FreeLife

Menu

Heeft deze uitschuifbare caravan de toekomst (+ video)?

Klein achter de auto, groot op de camping. Het klinkt als een sprookje, maar het is een idee van Smitveld Vouwwagens in Alkmaar, dat nu werkelijkheid is geworden met de Aero Cabin One. ACSI FreeLife ging op pad met het prototype van dit slanke ruimtewonder.

Auteur
Mario Vos
Datum
2
2
ReactiesPraat mee
Aero Cabin One_uitgeschoven

Signalement

Merk
Smitveld Vouwwagens
Model
Aero Cabin One
Onderstel
Vezelversterkte kunststof sandwich 31 mm, alle wanden gladde beplating, toegangsdeur 70 x 170 cm, omloopmaat n.n.b., 4 ramen met hor en gordijn, serviceluiken rechts en links voorin en links achterin
Testjaar
2023
Gewicht
Leeggewicht: 900 kg maximumgewicht 1.300 kg laadvermogen 400 kg
Basisprijs
€ 39.000

De Aero Cabin One is beslist geen vouwwagen, maar zeker ook geen gewone caravan. Achter de auto is het een lage, smalle, gestroomlijnde caravan die meehelpt om het verbruik van de trekauto – tegenwoordig steeds vaker een elektrische – te beperken. Eenmaal aangekomen op de camping, klap je het dak omhoog en schuif je de ‘slide out’ aan de voorzijde naar buiten. Hierdoor neemt de lengte van de caravan met 20 procent toe en is het in een groot deel van de caravan hoog genoeg om te kunnen staan. Het is een klusje van enkele minuten.

Vorstelijk bed

Met het omhoogklappen van het dak haal je meteen de frisse lucht naar binnen en kijk je naar buiten, want de stof tussen het geopende dak en de caravan bestaat uit horrengaas. Door het naar buiten schuiven van de voorzijde over de dissel, ontstaat er 80 centimeter meer binnenruimte en een ’vorstelijk’ tweepersoonsbed van 170 x 220 centimeter, met twaalf centimeter dikke matrassen op een Froli-schotelbodem.

Dat uitschuiven gaat overigens met speels gemak na het ontgrendelen van het systeem. In de rij-stand schuift het bed over de bankjes van de zitgroep en dan leg je voor het rijden de ingevouwen tafel op het bed. De face-to-face-zitgroep is lekker royaal voor twee kampeerders met een al even royale bamboetafel die je ook gewoon buiten kunt gebruiken. Achter in de Aero Cabin One is een grote en vooral ook mooie hoekkeuken ingebouwd die in een klein appartement niet zou misstaan.

Aero Cabin One_bedDoor het naar voren schuiven van de slide out creëer je een bed
van liefst 170 x 220 centimeter. En je hebt dan een ruime face-to-
face-zitgroep.

Binnen en buiten koken

Het ontbreekt je in die keuken aan weinig. Je hebt een driepitskookplaat op gas rechts naast de hangkast voor kleding bij de ingang. In de rechterhoek noteren we een grote ronde spoelbak met een mengkraan, en aansluitend aan de linkerwand nog een stuk bamboe aanrechtblad, met 230V-stopcontacten en kastruimte eronder. Werkruimte voldoende voor de ambitieuze hobbykok en onder de kookplaat is er een 70 liter-compressorkoelkast met vriesvakje waarvan de deur aan twee kanten open kan. Dus je kan er ook van buitenaf makkelijk bij.

Dat laatste is extra handig als je besluit om buiten te gaan koken. Dat kan met de binnenkeuken, want na het opzetten van een frame kun je het deel van het aanrechtblad met de kookplaat daarin plaatsen. Je neemt dan meteen de handige besteklade mee, want die is onder het blad gemonteerd. Het is overigens geen probleem om dat blad naar buiten te dragen, want de toegangsdeur is aangenaam breed en de opstap is laag.

Aero Cabin One_keukenDe Aero Cabin One heeft een keuken die in een klein appartement
niet zou misstaan. Er is veel werkruimte op de twee bamboe
aanrechtbladen en je kunt tijdens het koken genieten van het uitzicht.

Fietsen meenemen

Vanwege zijn constructie beschikt de Aero Cabin One niet over bovenkasten. Dat betekent dat je alle inventaris en kleding moet opbergen in de kasten en laden van de keuken, de kledingkast links van de ingang en in de vakken onder de zitbankjes. Maar er is wel volop bergruimte onder het bed. Daar kun je bij via twee luiken aan weerszijden van de caravan.

Door het uitschuifmechanisme aan de voorzijde ontbreekt een traditionele disselbak. Maar de gasfles en een jerrycan voor de watervoorziening krijgen een plekje in de keuken. Je kunt daar van buitenaf bij via een groot verticaal luik aan de rechterzijkant onder de spoelbak. De slide out aan de voorzijde verhindert dat je een standaard fietsendrager op de dissel kan plaatsen. Maar Smitveld Vouwwagens heeft daar een oplossing voor in de vorm van een beugel op de dissel met een trekhaakkogel die net onder de slide out blijft. Daar kun je dan makkelijk en snel je eigen fietsendrager op plaatsen als de caravan in de ‘reisstand’ is.

Prototype

De Aero Cabin One maakte zijn publieksdebuut op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs afgelopen oktober. Het exemplaar dat we uitgebreider konden bekijken, is het eerste prototype waaraan nog verbeteringen worden aangebracht. Zo staat het tentdoek tussen het klapdak en de rest van de body nog niet zo mooi strak als de makers willen. En ook het schuifsysteem voor de slide out aan de voorzijde zal nog verder worden verbeterd.

Maar de indruk die na de eerste kennismaking overheerst, is die van een degelijk gebouwde caravan met slimme oplossingen, een praktische inrichting en een erg fraaie afwerking. Sommige zaken zijn in het concept niet te verwezenlijken, zoals een toiletruimte. Maar je kunt volgens Maarten Smit van Smitveld Vouwwagens natuurlijk altijd een porta potti (draagbaar toilet) meenemen. “Douchen doen de meeste mensen toch liever in de sanitaire ruimte op de camping.”

Slank silhouet

Verwarming is standaard niet aan boord in de Aero Cabin One, wat gezien het uitklapdak met de stoffen wanden ook zonde zou zijn van de energie. “Maar je kunt er natuurlijk wel een kacheltje in zetten voor de nacht”, zo meldt Maarten Smit. Aan een luifel met zijschermen wordt nog gewerkt, en die zal van hoge kwaliteit zijn en tot de standaarduitrusting behoren. De fabrikant maakt immers al bijna 30 jaar vouwwagens waarvan het tentgedeelte geheel in het eigen atelier wordt vervaardigd.

De rest van de techniek is vertrouwd, want de Aero Cabin One staat op een Al-Ko-chassis met schokdempers en anti-slingerkoppeling. Leeg weegt de caravan 900 kilogram, het maximumgewicht bedraagt 1.300 kilogram.

Achter de auto heeft hij een slank silhouet, want de breedte van de opbouw bedraagt slechts 190 centimeter en de hoogte (natuurlijk met ingeklapt dak) bedraagt slechts 206 centimeter. Het frontale oppervlak is daarmee ruwweg twee derde van een traditionele caravan. Bij de meeste trekauto’s kunnen caravanspiegels achterwege blijven en het weggedrag van de Aero Cabin One is volstrekt probleemloos, zo is gebleken tijdens het trekken van de caravan met de Volvo C40.

Aero Cabin One_ingeschovenDe Aero Cabin One in de rijstand.

Conclusie

De Aero Cabin One is een ingenieuze caravan. Slank en compact als je op reis bent, maar tegelijk genereus met ruimte en comfortabel tijdens het kamperen. Voor een tweepersoonsverblijf heb je echt aangenaam veel ruimte, maar je kampeerseizoen wordt bij het ontbreken van verwarming meestal wel beperkt tot de maanden zonder de letter ‘r’ en september.

De afwezigheid van een toiletruimte is voor veel kampeerders geen groot gemis. De geavanceerde techniek van de Aero Cabin One heeft wel zijn prijs, want
€ 39.000 is niet echt goedkoop. Je krijgt er wel een degelijk stuk Nederlands kampeergenot voor terug.

Bekijk de video

Heb je de bovenstaande video ook al bekeken? Scrol dan snel naar boven en bekijk dan de video waarin je nog meer te weten komt over deze uitschuifbare caravan van Nederlandse makelij en lees en kijk meer over alle andere caravans die ACSI FreeLife heeft getest.

Met dank aan Camping Geversduin in Castricum.

Praat mee

  1. GS

    Fantastische caravan
    Ik ga beginnen met sparen

    Reageer
    0
    0
  2. J

    Kan niet, het is prive 🤬

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Heeft deze uitschuifbare caravan de toekomst (+ video)?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht