Signalement
- Merk
- Dacia
- Model
- Sandero TCE 100 BI-Fuel
- Onderstel
- Driecilinder turbobenzinemotor, cilinderinhoud: 999 cm3, vermogen: 100 pk (74 kW) bij 5.000 tpm
- Testjaar
- 2021
- Gewicht
- Rijklaar gewicht 1.205 kg, maximumgewicht 1.602 kg, geadviseerd trekgewicht: 1.100 kg
- Basisprijs
- € 16.970
door Mario Vos
Dacia werd in 2004 als budgetmerk van Renault opnieuw gelanceerd. Aanvankelijk vooral voor landen als Turkije, Iran en de voormalige Oostbloklanden, waar degelijkheid op de belabberde wegen belangrijker is dan een verfijnde afwerking. Maar de eenvoudige opzet van het nieuwe Dacia sloeg ook aan in West-Europa en al snel werd het gamma van het van oorsprong Roemeense automerk uitgebouwd met een SUV, een stationwagen, een MPV en een compact model.
Dat model heet Sandero en behoort samen met de Duster, een zeer betaalbare SUV die we al eerder in een trekautotest aan de tand voelden, tot de publiekstrekkers van Dacia. Het was in juli zelfs de bestverkochte auto in Europa!
Techniek uit Renault Clio
Aangezien Dacia het budgetmerk is van Renault werd er regelmatig een greep gedaan in de ‘onderdelenkist’ van Renault. De eerste Dacia’s (vooral de Logan) gebruikten nog verouderde Renault-motoren, maar vandaag de dag is dat vanwege de emissie-eisen niet meer mogelijk. En dus zien we in de Dacia Sandero vertrouwde techniek uit de Renault Clio.
Subtiele verschillen
Het platform- bodemplaat met crashstructuur en bevestigingspunten voor wielophanging en motoren – stamt van de Clio. Maar er zijn wel subtiele verschillen. De Dacia Sandero is net vier centimeter langer (4,09 meter) dan de Clio, vijf centimeter breder (1,85 meter) en zes centimeter hoger (1,50 meter). In de praktijk valt de Dacia Sandero daardoor ietsje ruimer uit, al is het soms maar millimeterwerk. In de bagageruimte is het verschil het grootst, want daar is de Sandero de duidelijke winnaar met 328 liter laadvolume tegenover 284 liter voor de Clio.
“Het dashboard van de Dacia Sandero is eenvoudig uitgevoerd, maar wel vrij compleet.”
Mindere afwerking
Het belangrijke verschil met een qua formaat vergelijkbare Renault zit ‘m in de afwerking en uitrusting. De Dacia Sandero heeft standaard minder veiligheidstechniek dan een Clio en de meeste systemen zijn ook niet te krijgen op een Dacia Sandero. Er is ook minder luxe aan boord, maar wie twee of drie optiepakketten aankruist bij het bestellen, heeft wel de belangrijkste voorzieningen aan boord. Zoals een dodehoekwaarschuwing, parkeersensoren, een achteruitrijcamer (altijd handig voor een trekauto), een elektrische handrem, sleutelloze toegang en starten en een infotainmentsysteem met navigatie.
Dacia Sandero met TakeOff
Benieuwd hoe de Dacia Sandero presteert met de TakeOff vouwcaravan van Easy Caravanning aan de haak? Lees dan de uitgebreide trekautotest in ACSI FreeLife 7-2021.