ACSI FreeLife

Menu

Video: Dacia Sandero TCE 100 BI-Fuel getest

Als je een middenklasse caravan wilt gaan trekken, moet je meestal wel rekenen op een aanschafprijs van 30 tot 40 euromille. Is je caravan wat kleiner en lichter of heb je een vouwwagen? Dan kun je veel goedkoper slagen. Autojournalist Mario liet zijn oog vallen op de Dacia Sandero TCE 100 Bi-Fuel, die er al onder de € 15.000 is en ook nog eens op het goedkope LPG rijdt. Dubbel voordeel dus en daarom tijd voor een test!

Auteur
Mario Vos
Datum
ReactiesReageer
Dacia Sandero door Mario Vos

Signalement

Merk
Dacia
Model
Sandero TCE 100 BI-Fuel
Onderstel
Driecilinder turbobenzinemotor, cilinderinhoud: 999 cm3, vermogen: 100 pk (74 kW) bij 5.000 tpm
Testjaar
2021
Gewicht
Rijklaar gewicht 1.205 kg, maximumgewicht 1.602 kg, geadviseerd trekgewicht: 1.100 kg
Basisprijs
€ 16.970

Dacia werd in 2004 als budgetmerk van Renault opnieuw gelanceerd. Aanvankelijk vooral voor landen als Turkije, Iran en de voormalige Oostbloklanden, waar degelijkheid op de belabberde wegen belangrijker is dan een verfijnde afwerking. Maar de eenvoudige opzet van het nieuwe Dacia sloeg ook aan in West-Europa en al snel werd het gamma van het van oorsprong Roemeense automerk uitgebouwd met een SUV, een stationwagen, een MPV en een compact model.

Dat model heet Sandero en behoort samen met de Duster, een zeer betaalbare SUV die we al eerder in een trekautotest aan de tand voelden, tot de publiekstrekkers van Dacia. Het was in juli zelfs de bestverkochte auto in Europa!

Techniek uit Renault Clio

Aangezien Dacia het budgetmerk is van Renault werd er regelmatig een greep gedaan in de ‘onderdelenkist’ van Renault. De eerste Dacia’s (vooral de Logan) gebruikten nog verouderde Renault-motoren, maar vandaag de dag is dat vanwege de emissie-eisen niet meer mogelijk. En dus zien we in de Dacia Sandero vertrouwde techniek uit de Renault Clio.

Subtiele verschillen

Het platform- bodemplaat met crashstructuur en bevestigingspunten voor wielophanging en motoren – stamt van de Clio. Maar er zijn wel subtiele verschillen. De Dacia Sandero is net vier centimeter langer (4,09 meter) dan de Clio, vijf centimeter breder (1,85 meter) en zes centimeter hoger (1,50 meter). In de praktijk valt de Dacia Sandero daardoor ietsje ruimer uit, al is het soms maar millimeterwerk. In de bagageruimte is het verschil het grootst, want daar is de Sandero de duidelijke winnaar met 328 liter laadvolume tegenover 284 liter voor de Clio.

“Het dashboard van de Dacia Sandero is eenvoudig uitgevoerd, maar wel vrij compleet.”

Mindere afwerking

Het belangrijke verschil met een qua formaat vergelijkbare Renault zit ‘m in de afwerking en uitrusting. De Dacia Sandero heeft standaard minder veiligheidstechniek dan een Clio en de meeste systemen zijn ook niet te krijgen op een Dacia Sandero. Er is ook minder luxe aan boord, maar wie twee of drie optiepakketten aankruist bij het bestellen, heeft wel de belangrijkste voorzieningen aan boord. Zoals een dodehoekwaarschuwing, parkeersensoren, een achteruitrijcamera (altijd handig voor een trekauto), een elektrische handrem, sleutelloze toegang en starten en een infotainmentsysteem met navigatie.

Het meest voel- en zichtbare aan de Dacia is de mindere afwerking. De kunststoffen voelen hard aan omdat ze niet met softlak zijn behandeld. En ze klinken hol als je er op klopt, omdat ze niet zijn volgeschuimd. Het is allemaal net niet zo verzorgd en geraffineerd als bij duurdere merken, maar de Sandero is wel een degelijke gebouwde auto die solide overkomt. Wie functionaliteit en een scherpe prijs boven een luxe ambiance stelt, zal in deze Dacia gelukkig worden.

Dacia Sandero TCE 100 Bi-Fuel_combinatie_zijaanzichtDe Dacia Sandero TCE 100 Bi-Fuel van opzij

Meer kracht op LPG

De Dacia Sandero Bi-Fuel wordt aangedreven door een éénliter driecilinder turbomotor, die zowel op benzine als LPG kan rijden. Het is exact dezelfde motor als in de Renault Clio Bi-Fuel, ook al zijn er kleine verschillen in de specificaties en prestaties. In de Sandero levert de motor 100 pk als je op LPG rijdt en 90 pk op benzine. Het koppel bedraagt 170 Nm bij 2.000 toeren per minuut op LPG. Dat verschil in vermogen is voor iemand die vroeger al eens op LPG reed misschien merkwaardig. Want als je pakweg dertig jaar geleden LPG achteraf liet inbouwen, dat had je op die brandstof juist altijd minder vermogen. Maar het LPG-systeem in de Sandero wordt in de fabriek ingebouwd.

En het motormanagement wordt dus nauwkeurig afgestemd op die brandstof. LPG heeft namelijk een hoger octaangetal dan benzine, waardoor een hogere compressie mogelijk is. En dat wordt bereikt door een hogere turbodruk. Op benzine is de turbodruk door het lagere octaangetal iets lager, vandaar het vermogensverschil.

Een euro goedkoper

Als je zoals ondergetekende in de jaren tachtig van de vorige eeuw – minder goede – ervaringen hebt opgedaan met LPG, dan word je aangenaam verrast door de Sandero Bi-Fuel. De auto start altijd op benzine en schakelt binnen enkele seconden, dat is een beetje afhankelijk van de motortemperatuur, onmerkbaar over op LPG. En dan kan het besparen beginnen. Want een liter LPG kost ongeveer een euro minder dan een liter benzine.

De Sandero Bi-Fuel heeft naast de gewone benzinetank van 50 liter een LPG-tank van eveneens 50 liter. Deze is gemonteerd op de plaats waar normaal het reservewiel zou zitten, dus dat wiel ontbreekt. Om bij een lekke band thuis te kunnen komen, is er een reparatiesetje met een bandenpompje aan boord. De 50 litertank voor LPG mag overigens slechts voor 80 procent worden gevuld, dus daar kan maar 40 liter in.

Tanken voor drie tientjes

Volgens de verbruiksopgave van Dacia – gemiddeld 7,0 liter per 100 kilometer – zou je dan zo’n 570 kilometer moeten kunnen afleggen. Nu zijn zulke opgaves doorgaans te optimistisch, maar in het geval van de Sandero pakt het vreemd genoeg heel anders uit. De auto is op LPG zuiniger dan de fabrieksopgave, we haalden gemakkelijk 6,0 liter per 100 kilometer, dus je haalt 100 kilometer meer uit een tank LPG. En die vul je dan weer tot de nok voor drie tientjes. Nee, dat is geen typefout!

Bij het vullen van de tank maak je wel kennis met een kleine ontwerpfout. Achter het klepje voor de benzinetank zit ook de vulopening voor LPG. Maar daar moet je eerst een vulnippel op schroeven om het vulpistool met de vertrouwde bajonetkoppeling aan te kunnen koppelen. Met de vulnippel gemonteerd kan het tankklepje niet dicht, dus je moet die er na het tanken ook weer vanaf draaien. Een onnodige extra handeling, maar als je in Italië of Frankrijk LPG wilt tanken heb je vaak ook een andere vulnippel nodig.

Dacia Sandero TCE 100 Bi-Fuel_interieurHet dashboard van de Dacia Sandero is eenvoudig uitgevoerd,
maar wel vrij compleet.

Makkie

Met een trekgewicht van 1.100 kilogram is de keuze aan caravans doorgaans nogal beperkt. Een compacte Kip, Eriba Touring of Sprite Basecamp komt dan nog wel in aanmerking, maar een middenklasser is te hoog gegrepen. Voor onze test van de Dacia Sandero Bi-Fuel kozen we voor de verandering eens voor een vouwcaravan, de TakeOff Sport van Easy Caravanning.

Met een maximumgewicht van 750 kilogram, een geringe hoogte en een gunstige stroomlijn was dat geen enkel probleem voor de Sandero. Het was bijna of er niets aan de trekhaak van de Sandero hing, zo makkelijk liet de TakeOff zich op sleeptouw nemen. De Dacia was geen moment onder de indruk en alleen bij het nemen van een verkeersdrempel voelde je soms een kleine beweging die nog kleiner aan de auto werd doorgegeven, met dank aan de korte overhang achter van de Sandero en de lange dissel van de TakeOff.

Natuurlijk is een lage vouwcaravan voor meer auto’s een makkie, maar niettemin was de stabiliteit van de trekauto voortreffelijk te noemen. Ook solo rijdend was de Sandero een zeer aangename auto. Bijna het comfortniveau van een Renault Clio, maar dan wat simpeler in de uitvoering.

Meer motorrijtuigenbelasting

Dan komen we nog even terug op de kosten. In de prijslijst van de Dacia Sandero zien we dat deze Bi-Fuel versie gunstiger geprijsd is dan de versie die alleen op benzine kan rijden. Hij is € 500 goedkoper ondanks de extra gasinstallatie en het hogere vermogen. De oorzaak is de brandstof LPG, die voor een lagere CO2-uitstoot zorgt. Het aandeel koolstof in LPG is lager dan in benzine, dus als je daar een kilogram van verbrandt krijg je automatisch minder koolstofdioxide. Het scheelt om precies te zijn tien gram per kilometer en omdat de BPM is gebaseerd op de CO2-uitstoot, valt die € 1.176 lager uit. Daardoor is de Sandero Bi-Fuel onder de streep dus € 500 euro goedkoper dan de versie die alleen op benzine rijdt.

Zitten er nog nadelen aan het gebruik van LPG? Ja, een bescheiden nadeel. Want je moet iets meer motorrijtuigenbelasting betalen: afhankelijk van de provincie tussen de € 68 en € 71 per kwartaal meer. En dat is per jaar dus een kleine € 300 euro extra. Maar dat heb je na een keer of tien keer tanken alweer terugverdiend.

Ons trekadvies

De Dacia Sandero weegt rijklaar – dat is met volle tank benzine en LPG, en inclusief alle andere vloeistoffen aan boord – 1.205 kilogram. De LPG-componenten zorgen voor 58 kilogram extra gewicht in vergelijking met de gewone benzineversie.

Inclusief twee personen en bagage – de zware dingen liefst in de auto en als het kan zover mogelijk naar het midden en zo laag mogelijk – tellen we 250 kilogram bij het rijklaar gewicht op. Als uitgangspunt voor de berekening van het trekgewicht hanteren we 1.450 kilogram, waardoor nog een laadreserve overblijft van bijna 150 kilogram.

Laten we daar onze vuistregel op los dat de beladen caravan 75 procent mag wegen van de beladen trekauto, dan komen we dus op een trekgewicht van 1.088 kilogram. Dat is zo dicht bij het door Dacia opgegeven trekgewicht van 1.100 kilogram, dat we die laatste twaalf kilogram er nog wel bij doen. De maximale kogeldruk van de Dacia Sandero bedraagt 75 kilogram, wat voor een auto van dit formaat best veel is. Vergeet niet om de disseldruk mee te tellen als belading!

Conclusie testredacteur Mario Vos:

LPG, ook wel autogas genoemd, is een beetje een vergeten brandstof geworden. De fiscale stimulering van de zakelijke rijder ging de afgelopen vijftien jaar achtereenvolgens naar hybrides, zuinige diesels, plug-in hybride en elektrische auto’s. Jammer dat LPG daarmee buiten de boot viel, want het is een effectieve manier om de CO2-uitstoot te verlagen, ook al is het nog altijd een fossiele brandstof. Daarnaast rijdt het beter dan ooit en het is echt spotgoedkoop. Voor de kampeerder die echt zuinig onderweg wil zijn en niet zo veel hoeft te trekken is het een aanrader. En kan de Sandero niet genoeg trekken, dan tippen

Bekijk de Dacia Sandero op de weg

Benieuwd wat testredacteur Mario Vos nog meer is opgevallen aan de Dacia Sandero? Bekijk dan de video die je hierboven kunt aanklikken en vergeet niet om eens verder te kijken naar het rijke aanbod caravantrekkers dat ACSI FreeLife door de jaren heeft getest.

Praat mee

Praat mee: Video: Dacia Sandero TCE 100 BI-Fuel getest

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht