ACSI FreeLife

Menu

Dacia Jogger: stoere, betaalbare trekauto voor het gezin

Ben je op zoek naar een betaalbare, sterke gezinsauto waarmee je makkelijk een vouwwagen kan trekken, en die er ook nog eens stoer uitziet? Redacteur Sander zocht er precies zo één. Hij kwam uit bij de Dacia Jogger TCe 110 en ging ermee op vakantie naar Zuid-Frankrijk.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Dacia Jogger TCe_molen

Signalement

Merk
Dacia
Model
Jogger TCe 110
Testjaar
2022
Gewicht
Rijklaargewicht: 1.280 kg; maximumgewicht: 1.862 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.200/645 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.200 kg; maximum kogeldruk: 75 kg
Basisprijs
Dacia Jogger TCe 110 Extreme Limited Edition € 25.550

Dacia was van oorsprong een Roemeens staatsbedrijf en werd opgericht in 1952 voor de fabricage van vrachtauto-onderdelen. In 1967 werd de productie van personenauto’s opgezet met hulp van Renault. Twee jaar later verscheen de Dacia 1300, een licentiemodel van de Renault 12, die tot 2004 werd gebouwd.

In 1999 nam Renault het merk Dacia over en vanaf dat moment werd er gewerkt aan de opvolger van de Dacia 1300 als een echt budgetmodel. Dat werd de Logan, die in 2004 op de markt kwam in Oost-Europa, Afrika en Zuid-Amerika. De auto stond wat hoger op de wielen vanwege de slechtere wegen in de afzetgebieden en de afwerking was nogal rudimentair. Maar de auto was voor het formaat spotgoedkoop en werd een succes.

‘No-nonsense’ auto

Zelfs vanuit West-Europa was er belangstelling voor zo’n ‘no-nonsense’ auto en vanaf 2005 werd de auto ook in Nederland verkocht. De Renault had met dit budgetmerk een gat in de markt ontdekt en dat was het startsein voor de ontwikkeling van meer modellen. Er volgden een combiversie (Logan MCV), een kleinere hatchback (Sandero), een SUV (Duster) en een MPV (Lodgy). En met de Dokker kwam er in 2012 ook nog een personenversie van een bestelauto bij.

De Dacia Jogger uit deze test vervangt eigenlijk drie modellen: de Logan MCV, de Lodgy en de Dokker. En om dat goed te kunnen doen, is het als het ware een kruising tussen een MPV, een stationwagen en een SUV. Hij is een stuk leuker om te zien dan de drie modellen die hij vervangt, iets groter en ook veelzijdiger.

Je kunt hem bestellen in versies voor vijf of zeven personen. In de vijfpersoons versie is er een enorme laadruimte van 708 liter. Een ideale vakantieauto dus en bovendien mag ons testexemplaar, de Jogger TCe 110 met eenliter-driecilinder-turbobenzinemotor, 1.200 kilogram trekken. Dus een compacte caravan of een vouwwagen kan hij makkelijk aan.

 

Schakelen

We koppelen de terracottabruine Jogger aan de Campooz Lazy Jack, een vouwwagen met een rijklaargewicht van zo’n 350 kilogram die je maximaal mag beladen tot 750 kilogram. Dat moet een makkie zijn voor ons testexemplaar: een zevenpersoons versie in de Extreme Limited Edition. Deze uitvoering geeft de auto met elementen als de dakrails, zwartgelakte lichtmetalen wielen en de grijszwarte striping aan de zijkanten een stoere offroad-uitstraling.

Aangezien we twee kinderen hebben, klikken we de achterste tweepersoons zitbank eruit. Dat scheelt weer heel wat bagageruimte. De drie-
cilinder is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het opschakelen gaat alleen nogal schokkerig. In eerste instantie denk ik dat het aan mij ligt. Kwestie van even wennen aan de koppeling. Dat is niet het geval.

Telkens als ik schakel, voel ik een lichte schok alsof je de koppeling te snel loslaat, zelfs als ik er heel bewust op let. Dit is meteen ook het enige minpunt als het gaat om de rijeigenschappen van de Jogger. En de vouwwagen die is volgeladen tot ruim 700 kilogram voel je nauwelijks.

Dat de Jogger nog wat overheeft als je het afzet tegen de 1.200 kilogram die hij maximaal mag trekken, zie je terug in het verbruik. Op de Franse wegen schommelt het verbruik telkens tussen de 7 en 8 liter per 100 kilometer.

Conclusie

Voor jonge kampeergezinnen met twee tot vijf kinderen is de Dacia Jogger TCe een ideale trekauto. Hij is betaalbaar, zoals we van Dacia gewend zijn, en ziet er ook nog eens stoer uit. Alles wat je nodig hebt, is aan boord van deze ‘no-nonsense’ auto. Niks meer en ook niks minder. Aan laadruimte heb je al helemaal geen gebrek. Met twee banken neergeklapt, is er 1.819 liter laadvolume. De vanafprijzen beginnen al bij 21 mille voor de Jogger TCe 100 Bi-Fuel als vijfpersoons versie en gaan tot € 25.550 voor de TCe 110 (zevenpersoons versie) uit deze test. Tot slot nog even goed om in je achterhoofd te houden: in 2023 verschijnt de Jogger ook in een hybride variant op de markt.

Tekst: Mario Vos & Sander Cox

Praat mee

Praat mee: Dacia Jogger: stoere, betaalbare trekauto voor het gezin

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht