ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Eura Mobil Profila RS 695 HB

Een dwarsgeplaatst bed, maar eentje waarbij je niet over jouw partner hoeft te klimmen. Dat en nog veel meer goede ideeën zijn verwerkelijkt in de nieuwe Eura Mobil Profila RS 695 HB. Overtuigt de camper onze tester?

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Eura Mobil Profila RS 695 HB

Signalement

Merk
Eura Mobil
Model
Profila RS 695 HB
Onderstel
Fiat Ducato Multijet 2
Testjaar
2018
Gewicht
Max. toelaatbaar gewicht 4.400 kg, ledig gewicht 3.030 kg, buitenmaat (lxbxh) 699 x 232 x 289 cm, wielbasis 403,5 cm, spoorbreedte voor/achter 183/198 cm, aanhangergewicht geremd/ongeremd 1.800/750 kg.
Basisprijs
€82.150

Op het eerste gezicht is de Eura Mobil Profila RS 695 HB een heel gewone halfintegraal met achterin een dwarsgeplaatst bed boven de garage, een compacte toiletruimte, een hoekvormige keuken, een halve zitgroep met nog een zitplaats aan de zijkant en daarboven een hefbed. Typerend voor een camper van Eura Mobil. De fabrikant uit het Duitse Sprendlingen heeft deze indeling van een dubbele bodem voorzien, waardoor de woonruimte een vlakke vloer heeft en de passagiers ook in de winter warme voeten hebben dankzij de warmeluchtkanalen in de tussenruimte. Voor de via luiken in de vloer toegankelijke extra bergruimten vinden ze ongetwijfeld een passende bestemming.

Bijzonder bed

Een bijzonderheid van de geteste Profila RS 695 HB is het bed achterin. Het neemt, anders dan gebruikelijk, niet de volle breedte van de binnenruimte in beslag, maar laat aan het voeteneinde een ruimte van 22 centimeter vrij. Eura Mobil heeft zo plaatsgemaakt voor een trapje waardoor de kampeerder die ’s nachts tegen de achterwand ligt niet over zijn partner heen hoeft te klimmen om het bed te verlaten.

Het tweepersoonsbed achterin meet, ondanks het opstapje aan het voeteneinde, nog steeds 189 x 140/130 centimeter. Lange kampeerders kunnen het ligvlak  vergroten met een extra kussen.

Rammelen verhinderd

Eura Mobil maakt het dak, de wanden en de bodemplaat van houtvrije polyester sandwichplaat. De vloer ligt elf centimeter boven de bodemplaat en is van multiplex met een polyester onderkant. De gehele opbouw van de 6,99 meter lange halfintegraal op basis van een Fiat Ducato is goed afgewerkt. De bodemplaat van polyester is bestand tegen steenslag en vocht. De skirts aan de zijkant zijn van aluminium en de achterbumper is stevig bevestigd. De laatste bestaat uit meerdere onderdelen die in geval van schade relatief goedkoop kunnen worden vervangen. De kaderramen (standaard) zijn geheel naar behoren gemonteerd. In het Mondial-pakket dat standaard wordt meegeleverd zit een groot glazen dak boven de stuurcabine.

De 56 centimeter brede toegangsdeur heeft een raam, wat het zicht naar rechts voor de bestuurder aanzienlijk verbetert. Er is ook gedacht aan een voldoende brede regengoot en buitenverlichting (led). Het enige minpuntje van de toegangsdeur is dat de geïntegreerde treden naar de binnenruimte voor grote voeten wat meer diepte zouden mogen hebben. De garage achterin heeft twee deuren en heeft een geïsoleerde vloer met twee waterafvoeren.

Het moderne en sfeervolle interieur is met zijn betrekkelijk donkere houtkleuren en crèmekleurige vlakken helemaal van deze tijd. Bij het openen van de bovenkastjes vallen gelijk twee dingen in positieve zin op. Allereerst de aluminiumprofielen met rubberen randen die rammelen verhinderen. Ten tweede gebruikt Eura Mobil de sfeerverlichting aan de bovenkant van de kastjes ook om ze vanbinnen te verlichten. Er is bijna geen fabrikant die deze slimme mogelijkheid benut.

De sfeerverlichting in de Profila RS 695 HB functioneert ook als kastverlichting.

Niet over elkaar klimmen

De deur naar de toiletruimte sluit goed en klappert niet tijdens het rijden. Het hefbed is in zijn hoogste stand geïntegreerd in het plafond. Daardoor valt het niet meteen op, een fraaie oplossing. De halve zitgroep heeft een L-vormige bank, een zitplaats aan de zijkant, draaibare voorstoelen en een tafel op één poot met een draaibaar en verschuifbaar blad. Het zitcomfort is overal goed. Als het hefbed omlaag is, kun je slechts een deel van de zitgroep gebruiken omdat de afstand tussen de onderkant van het bed en de vloer dan nog slechts 123 centimeter bedraagt in plaats van 197 centimeter.

Terwijl Eura Mobil het hefbed in zijn hoogste stand zo slim heeft geïntegreerd in het plafond, is dat in de lage stand een ander verhaal. Dat het hefbed dan de doorgang naar de toegangsdeur deels verspert, hoort erbij. Maar onder de niet erg fraaie constructie van aluminium zit, verstopt achter bekleding, een hoekige houten omlijsting. Als je niet oppast, kun je hier lelijk je hoofd tegen stoten.

Matras

Het ligcomfort van het hefbed is wel goed, al is dit van het vaste bed achterin uiteraard nog beter. Voor niet al te lange kampeerders is het bed achterin met een opstap aan het voeteneinde een zinvol alternatief. Vergeleken met indelingen met in de lengterichting geplaatste eenpersoonsbedden bespaart het minstens vijftig centimeter in de opbouwlengte en voorkomt bovendien dat de één over de ander moet klimmen om uit bed te komen. Met een twaalf centimeter dikke koudschuimmatras op het bed achterin en een van acht centimeter dik op het hefbed – beide liggen op lattenbodems – zijn de slaapplaatsen naar behoren uitgerust.

Inventieve douche

Eura Mobil heeft de keuken op de gebruikelijke manier ingericht. Het fornuis, met een voor een espressomaker geschikte kleine derde brander, wordt elektrisch ontstoken. De wasbak is groot genoeg voor een afwasje tussendoor en de koelkast van Dometic heeft een inhoud van 140 liter, wat groot genoeg is voor vier hongerige monden. Voor het opbergen van keukengerei, servies en proviand bieden de vanbinnen verlichte bovenkastjes en de kastjes onder het goed afgedichte aanrechtblad voldoende ruimte. Verder zijn de lades en uittrekmanden bijzonder stabiel. De gaskraan zit in de bovenste keukenlade en je kunt er goed bij.

De keuken blinkt uit met voldoende werkruimte, een goede inrichting en veel bergruimte.

De toiletruimte tegenover de keuken heeft een geïntegreerde douche. Om die te gebruiken, moet je de wastafel in de richting van het draaitoilet trekken en vervolgens schuif je twee gebogen deuren van plexiglas om je heen. Deze sluiten betrekkelijk goed af zodat het water zonder omwegen naar een van de twee putjes in de douchebak stroomt. Het openen en sluiten van de douchedeuren via de plafondrails vergt wel enige behendigheid. Om te douchen heb je een oppervlak van 62 bij 79 centimeter, wat voldoende ruimte biedt.

Na het schoonspoelen van de douchebak trek je de wasbak naar rechts waarna het toilet weer vrijkomt. Bij het toilet is voldoende beenruimte en ruimte voor je ellebogen. De toiletruimte biedt genoeg bergruimte en de verlichting met ingebouwde ledspotjes is naar behoren. Voor de ventilatie zou in plaats van het dakluik van 25 x 25 centimeter een dakluik van 40 x 40 centimeter beter werken.

De douche is geïntegreerd in de toiletruimte. Om te douchen schuif je de wasbak opzij en trek je twee deuren van plexiglas om je heen.

Slimme sfeerverlichting

De 230 en 12 volt-elektra is gebruiksvriendelijk geïnstalleerd. De hoog gemonteerde stopcontacten in de keuken zou Eura Mobil echter beter kunnen verplaatsen omdat ze hier aan waterdamp en warmte worden blootgesteld. Maar alle andere elementen van de elektriciteit zijn zoals ze horen te zijn. Het 230-volt-stopcontact in de toiletruimte is bijvoorbeeld ingebouwd in een badkamerkastje en daardoor goed afgeschermd voor water. Het usb-stopcontact onder in de bovenkast achter in de camper zal ongetwijfeld dankbare gebruikers krijgen. De aansluiting voor 230 volt en de zekeringen zijn ondergebracht in het lange deel van de zitbank; de oplader, de boordaccu en de 12-volt-zekeringen zitten onder de stoel van de bijrijder.

Voor de gasinstallatie hebben we een idee ter verbetering. Eura Mobil zou de verplichte ventilatieopeningen in de gasflessenkast nog kunnen voorzien van gaas zodat er geen muizen of andere ongewenste gasten binnen kunnen dringen. De kast heeft overigens een aangenaam grote deur en een lage drempel.

De waterinstallatie heeft een schoonwatertank die is geïnstalleerd in de bankbak. De vuilwatertank is in de vloer gemonteerd in de dubbele bodem. Optioneel kan deze geïsoleerd en verwarmd worden. Het enige puntje van kritiek dat hier mogelijk is, is dat een spatlap voor de aftapkraan van de vuilwatertank niet zou misstaan. De aftapkraan zit namelijk vlak achter het linkerwiel en vangt daar veel vuil.

Struikelvrij interieur

De Eura Mobil Profila RS 695 HB heeft standaard airbags voor de bestuurder en de bijrijder. Ook standaard aan boord zijn een antiblokkeersysteem (ABS) en elektronische stabiliteitscontrole (ESP) met tractiecontrole en Hill Descent Control. Ook het reeds genoemde raam in de toegangsdeur draagt bij aan de veiligheid doordat de bestuurder zo een beter zicht naar rechts heeft. De optionele achteruitrijcamera zorgt voor goed zicht bij het achteruit inparkeren.

Afgezien van de eerder genoemde lijst onder het hefbed heeft het interieur van de Profila RS 695 HB geen scherpe kantjes en is ‘struikelvrij’ dankzij de doorlopende vlakke vloer.

Onderweg valt het degelijke rijgedrag op van deze halfintegraal. Hij reageert nauwelijks op plotselinge zijwind en blijft op de testbaan ook goed bestuurbaar en koersvast als je er veel harder mee rijdt dan de met het zware chassis voor 4,4 ton toegestane honderd kilometer per uur.

De prijs van de 3,5 ton zware basisuitvoering van de Profila RS 695 HB met een turbodiesel van 130 pk begint bij € 82.150. De geteste camper in de uitvoering Mondial Edition met een maxi-chassis van 4,4 ton, 150 pk en veel extra’s zoals een luifel en een geïsoleerde en verwarmde vuilwatertank kost € 88.270.

Conclusie Eura Mobil Profila

Testredacteur Mathias Piontek: “De vraag naar indelingen met een dwarsgeplaatst bed achterin loopt terug. Toch biedt Eura Mobil met de Profila RS 695 HB een opmerkelijke variant die weleens populair zou kunnen worden. Je hoeft namelijk niet meer over je partner heen te kruipen om uit bed te komen. Ook in de praktijk werkt dit prima. Maar deze halfintegraal heeft meer in huis. Een verwarmde, geïsoleerde en vlakke vloer vind je niet zo vaak in deze klasse. Verder biedt de basisversie erg veel, zoals kaderramen en een raam in de toegangsdeur, een airbag voor de bijrijder en ESP naast tal van mooie details. De Profila RS 695 HB is al met al een echte hoogvlieger.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over deze Eura Mobil Profila liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest Eura Mobil Profila RS 695 HB