ACSI FreeLife

Menu

Auto + caravan: 100 km/u moet kunnen

Het gaat caravanners wat te langzaam, 80 km per uur. Dat blijkt uit onderzoek van campingspecialist ACSI.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
47
47
ReactiesPraat mee

Via een online poll konden kampeerders reageren op de stelling ‘Een auto met caravan moet 100 km per uur mogen in heel Europa’. Een overweldigende meerderheid was het daar mee eens. Van de ruim 1000 respondenten koos 83% voor een bevestigend het antwoord; Ja, 100 kilometer per uur moet kunnen. Slechts 17% vindt 80 km per uur hard genoeg.

Verschillen per land

De snelheidsregels voor een auto-caravancombinatie verschillen per land in Europa. In België mag 120 op de snelweg gereden worden, in Nederland niet harder dan 90 en in Frankrijk, bij droog weer, zelfs 130. Maar die regels kunnen ook nog eens afhankelijk zijn van het gewicht van de combinatie. Het draagt allemaal bij aan onduidelijkheid op de Europese wegen.

100 km per uur

In Duitsland mag je wel 100 rijden, alleen is daar een Tempo 100-ontheffing voor nodig. Daarvoor dient jouw caravan of vouwwagen wel aan bepaalde eisen te voldoen. Dekra voert keuringen uit op locatie. Meer informatie kan je over de Tempo 100 en de keuring kan je hier vinden.

Hoewel de meeste auto-caravancombinaties een snelheid van 100 km per uur wel aankunnen, kan deze snelheid door belading en/of weg- en weersomstandigheden gevaarlijk en onverantwoord hoog zijn. Bij een ongeval kan dit aanleiding zijn voor een verzekeraar om niet uit te keren.

Europa

Of het gelijktrekken van de toegestane snelheden voor auto met caravan op de agenda staat van de Europese Unie is niet bekend. Volgens de respondenten van dit onderzoek mag dat echter snel gebeuren.

Praat mee

  1. HS
    Hans J. Sitters

    “We” mogen nu in Nederland 90 km per uur max met aanhangers c.q. caravans. Op die manier rijdt men met het vrachtverkeer mee. Geen inhaalmanoeuvers meer met het gevaar van zuiging en mogelijke aanzet tot slingeren.
    En de mensen die graag tóch 100 willen rijden doen dit toch wel. En dat zien we vaak genoeg. Wanneer 100 km/u de norm zou worden gaan vele gebruikers toch weer 5 – 10 km harder rijden. Dat zit kennelijk in de genen van vele automobilisten. En dan krijgen we de vraag: zou 110 niet mogen? NEE dus.
    Houd het op die 90 km/u en blijf tussen het vrachtver-keer op juiste veilige onderlinge afstand.
    En wat betreft het vrachtverkeer: hen zou ik willen verzoeken onderling wat meer afstand te bewaren om in- of uitvoegen van het overige verkeer wat gemakkelijker te laten verlopen.
    Maar ook het vrachtverkeer dringend te vragen niet hun collegae in te halen op 2-baans snelwegen. Houdt de linker baan vrij!
    Wat meer discipline van beider zijden zou de norm moeten zijn.

    Reageer
    1
    1
  2. JB
    John Braad

    Mensen, mensen, wat een haast allemaal. Je bent op vakantie. Ik denk er niet over om een sticker aan te vragen voor 100 km per uur. Mijn combinatie weegt tesamen 3700 kilo. Ik heb er een Alko antislinger installatie op. Maar je moet er niet aan denken als het fout gaat met deze combinatie. Tip! Blijf op de rechterbaan en pas je snelheid aan aan het vrachtverkeer. Je hindert niemand en laten we eerlijk wezen, die paar minuten tijdswinst die je hebt, weegt niet op tegen het gevaar. Je bent tenslotte op vakantie!!!!!

    Reageer
    7
    0
  3. FL
    Frans van der Linden

    Europa 1 het is voor veel dingen nog ver weg! Ik kom net uit Kroatië en als ik daar of in Slovenië een vrachtwagen wil inhalen op de autosnelweg moet je minstens 110 km p/u rijden! Dat terwijl er in Europa is afgesproken dat vrachtauto’s i.v.m. concurrentie beding, veiligheid, en milieu niet harder mogen dan 90 km p/u in sommige landen. Dan kan je er ook achter blijven hoor ik mensen denken, maar ik rij altijd al jaren lang met de cruise control op 100 km met een goed geladen caravan combinatie en ondervind geen enkele problemen! “Het kan ook” en als je het liever niet doet doe het dan vooral niet maar geef de gene die weten waar ze het over hebben met de goede combinatie en gewichten de mogelijkheid zou ik zeggen.

    Reageer
    1
    5
  4. RV

    Ik rij met een combinatie met een terrein gewicht van 4800 kg , dan moet je wel bedenken dat bij calimiteiten het goed beheersbaar blijft en pas mij aan , aan de snelheden van het vracht verkeer. Alles wat ik harder rij geeft ook nog eens een enorm meer verbruik van brandstof. Dus snelheid tot de max van 95 km op de teller vind ik wel genoeg.

    Reageer
    5
    0
  5. RW
    Rob Wolthuis

    Al vanaf 1978 rij ik met caravans door Europa. De combinaties zijn steeds groter en zwaarder geworden. Bij goede belading en technische conditie van de combinatie vind ik 100 km/ u de absolute bovengrens. Met mijn Subaru Forester met mijn Homecar Rally 520 is een kruissnelheid van 95 echte kilometers perfect. Ik houd altijd de snelheid van het nav. systeem aan. Verder vind ik het erg kortzichtig te denken dat dergelijke snelheden overal moeten kunnen. Als je bij voorbeeld naar Spanje rijdt over de A75 in Frankrijk moet je heel regelmatig terug naar lagere snelheden. Lange hellingen omhoog en omlaag. Levensgevaarlijk om daar met 100 km/u naar beneden te kachelen. Ik heb daar afgelopen zomer heel wat keren met het zweet in mijn handen landgenoten al slingerend voorbij zien snellen. Ik begrijp die lui niet.

    Reageer
    7
    0
  6. JG
    Joek Groenendijk

    Door gedane ervaring op de snelwegen in Duitsland sinds jaren met onze vouwwagen( met 100km sticker) pleit ik dit ook op de Nederlandse snelwegen.
    Dit is ook prettig voor het overige verkeer zonder aanhanger. De snelheid van 80km (nu) is te groot met het andere verkeer.(120-130 km) Dat verschil is max. 50 km!!!

    Graag 100 km snelheid voor de aanhangers( met schokbrekers)

    Reageer
    0
    1
  7. vb
    van den berghe

    100km per u moet kunnen op snelwegen over gans europa .maar een ding begrijp ik niet waarom moet niet ieder europeaan naar de keuring ???? wij belgen moeten zowel adminstratief en technish naar keuring .nederland niet hebben zelfs geen gelijkvormigheids attest nodig.mijn ervaring sneller dan 100 op snelwegen is ontverantwoord gewone wegen 70 tot 80 max .denk dat ook alles afhangt van combinatie voertuig en caravan

    Reageer
    2
    3
  8. RB
    R. Van Bulck

    Alvorens een nieuwe caravan in Belgie in het verkeer te brengen moet het voertuig naar de technische controle.
    Daar wordt het voertuig voledig gekeurd en gewogen, waarna het er een bewijs van goedkeuring wordt afgegeven.
    Daarna moet de caravan om de twee jaar verplicht terug naar de keuring. (€30)
    Een nieuwe wagen waarop een trekhaak wordt geplaatst moet na plaatsing ook spontaan ter keuring worden aangeboden.
    Hier wordt van uitstoot gas, lichten, banden, ophanging, banden enz. onder de loep genomen
    Na die eerste keuring moet het voertuig ieder jaar opnieuw worden gekeurd. (€41,50)
    Alsof dit nog niet genoeg is moet men om op Duitse wegen 100km/u te rijden nog maar eens de TEMPO HONDERD keuring doorstaan. (€prijs ??)

    Besluit;
    Een nieuwe Duitse merkcaravan gekeurd door de TUF alvorens die op de Duitse en Europese openbare weg mag komen moet DRIE maal gekeurd worden. (TUF Duitsland,DEKRA Duitsland,GOKA Belgie)
    Het wordt de hoogste tijd dat men de Europese wetgeving op elkaar afstemt, om deze geldklopperij die het is eens aan banden te leggen.
    Keuring is en blijft noodzakelijk, maar wanneer dit in eigen land gebeurd zou dit voldoende moeten zijn voor het gehele Europese grondgebied.

    Vertrouwd Europa de Belgische controle niet???

    Reageer
    4
    0
  9. PK
    Peter van der Kruys

    De 90 km/u op autowegen en autosnelwegen, die nog niet zo lang geleden als maximum snelheid voor een auto/aanhangwagen combinatie is ingesteld is een prima alternatief.

    Reageer
    3
    1
  10. FR
    Frans Röss

    Ik rijdt met een Fiat Croma, okt 2012, 120 pk diesel met Fendt Platin, b.j. 2005 , 1500 kg beladen, ben bijna overal in Europa geweest. Als het kan en mag rijdt ik max 100 km/uur, zonder probleem. Ik zeg: 100 km/uur in heel Europa

    Reageer
    0
    6
  11. CK
    Cor Knijff

    Als je het hele jaar moet jagen en jakkeren op de weg en op het werk. Waarom dan ook nog in de vakantie. Wij hebben een camper en ik mag en rij niet harder dan 90 km/u. Ik rij netjes de snelheid van een vrachtwagen zodat ik deze niet hinder. Je ziet dan ook nog wat vinden wij. Ook je reis is een deel van je vakantie.

    Reageer
    7
    0
  12. h
    heusinkveld

    Rij rustig tussen het vrachtverkeer mee en dat is rond de 90 km/uur.
    Hard rijden kan iedereen maar als het misgaat, gaat het ook goed mis.Je
    bent niet voor je baas onderweg waarom dan zo,n haast.

    Reageer
    5
    0
  13. BJ
    Bart Janssen

    Ik deel de mening grotendeels met Multigrif. Zelf geboren en getogen in de transportwereld en honderdduizenden kilometers rijervaring met diverse transportcombinaties, waaronder vaak exceptionele transporten, erger ik me op elke rit naar het zuiden met mijn caravan, weer aan de zelfoverschattende chauffeurs en het bijbehorende gedrag.
    Daar waar professionele chauffeurs aan een rijtijden-besluit zijn gebonden, zie en hoor ik steeds weer de verhalen van collega caravanners, die denken dat ze harder, sneller en vooral ook langer kunnen doorrijden. Ook bij mij is het trekkende voertuig fors overbemeten ten opzichte van de te trekken last, echter dat is nog geen reden om honderd of harder te gaan rijden.
    Je rijdt niet alleen je eigen spullen kapot, maar je brengt anderen in levensgevaar. Ook ik heb de 100 km goedkeuring voor Duitsland, echter ik vind en ervaar dat 100 absoluut de veilige limiet is.
    Snelheid is leuk, maar doe dat zonder je caravan op tijdstippen en plekken, dat dit kan en is toegelaten.
    Een totale massa van 2600 kg en meer staat niet zomaar stil en dat is nu net het probleem van hen die denken dat harder rijden met caravan moet kunnen.
    Daarnaast is de tijdwinst zeeeeer beperkt.
    Als je zoveel haast hebt om die 1600 tot 2500 kilometer ga dan niet met de caravan, maar huur er ter plekke een.
    Ook de reis is vakantie. maak daar eens wat leuks van en breng een ander en je reisgenoten niet in gevaar!!!

    Reageer
    8
    0
  14. M
    MULTIGRIF

    vele Chauffeurs kunnen onder Gunstige omstandigheden best aardig uit de voeten,maar daar houd het dan wel bij op. Er van uitgaand dat de voertuigen in orde
    zijn ,zeker de banden en de remmen (word nauwelijks gecontrolleerd) De combinatie goed in ballance beladen, links en rechts dezelfde wieldruk (en voldoende en gelijke banden spanning) Niet te hoge kogeldruk, vooral belangrijk bij voor aangedreven auto’s,omdat te hoge kogeldruk vermindert de druk op de voorwielen, oorzaak van het verliezen van het weg contakt en sterk verminderen van de Rem capasiteit .Zodra wind plotseling veranderd door het passeren van ’n vrachtwagen, ’n viadukt ,grote brug of openingen in bebossing of alles wat oorzaken zijn van plotselinge wind stoten kunnen niet of te weinig geconcentreerde chauffeurs de das om doen . Ik heb langs de weg al heel wat
    caravans ,,van onderen” kunnen bekijken en hulp aan moeten verlenen.
    Het ging allemaal ,,Zo Snel” en inderdaad wanneer het fout gaat gaat het bij een hoge snelheid al gauw Erg fout. Vele over schatten hun rij kwaliteiten in het
    dagelijks verkeer al, wanneer je 1 maal per jaar met je caravan naar zuid frankrijk
    scheurt verbeeld je dat je zeer ervaren bent. Niets is minder waar. Op diverse Forums heb ik er over geschreven en uit de reakties kun je heel goed opmaken
    dat velen denken dat ze onder ,,alle omstandigheden” de combinatie geheel
    onder contrôle hebben. Ze hebben hun kinderen en zichzelf miet eens onder contrôle. Achteruit rijden en stoppen en weer weg rijden op een helling hebben vele ook geroutineerde caravan geen kaas van gegeten. Op een steile helling
    de combinatie met voorwiel aandrijving scharend stoppen, om daarna zonder problemen weer te kunnen weg rijden is voor vele Abracadabra. Maar wel alles
    ,,altijd onder contrôle. 100Km/uur is voor een combinatie echt de bovengrens ,
    zeker voor de meeste zich zelf ,,overschattende” Chauffeurs. multigrif.

    Reageer
    3
    0
  15. j

    Wat maakt die 10km meer nou uit. Het is vakantie en wij vinden 90km/u veilig en prima. Zo wat als die vrachtwagens je voorbij rijden.je moet ook ontiegelijk hard rijden wil je ergens eerder aankomen. Relax toch dat is pas vakantie en Het rijdt veilig.

    Reageer
    5
    0
  16. RK
    Rem Koster

    Als we in Spanje zijn praten we vaak met anderen, dus ook over de snelheid waarmee we mogen rijden. Je hoort eigenlijk alleen maar positieve geluiden over de snelheid die je in Frankrijk en Spanje mag hanteren. In ons brave landje lopen we wat dat betreft wel een “beetje” (wat zeg ik) achter!
    100 km/u is niets mis mee! Hoef je ook niet meer steeds tussen die vrachtwagens te rijden, die ook nog eens steeds gaan inhalen. Hoogst irritant.
    Ik zou zeggen: invoeren !!!

    Reageer
    0
    2
    1. HT
      Harry Trip

      Ik rij in een Toyota verso en als ik 100 km op de teller rij, dan geeft de tomtom 92 km aan. Zo rij ik al jaren met de caravan zonder problemen en heb je toch het idee dat je lekker opschiet.

      Reageer
      4
      0
  17. TG
    Ton Groenendijk

    Het is een oude discussie die al jaren gelden bij de ANWB werd gevoerd. Het is ook een zinloze discussie, want in de drukte van Europa is aanpassing aan het overige verkeer een noodzaak. In Nl. bv. rijden de meeste vrachtauto’s 89 km per uur, de snelheid die hun begrenzer toelaat en die borg staat voor nét geen bekeuring. De caravanners rijden in NL 90 km/h op hun teller. Dat is tussen de 82 en 85 in het echt. Slimmeriken rijden dus 100 km op de teller en krijgen nooit een bekeuring om daarna te roepen dat 100 een geriefelijke snelheid is. Geriefelijk voor wie? Voor wie achter u rijdt terwijl u een kwartiertje aan het inhalen bent? Nee hoor, in deze kakafonie van opgegeven pk’s en grote hutten mis ik het inzicht in verkeerssituaties. Gas geven kan iedere automaat, maar goed rijden met een caravan is weinigen gegeven, blijkt maar weer.

    Reageer
    4
    0
    1. M
      MULTIGRIF

      Eindelijk iemand die kan nadenken en relativeren, ze moeten je zo nodig ,,even gauw” voorbij en na de eerste de beste die zich er nog even ,,tussen perst” en alles
      in de remmen moet rijden de ,,kunstenaars” drie wagens verderop voor je…….
      multigrif.

      Reageer
      3
      0
      1. h

        ik ben het helemaal met je eens, lekker met de vrachtwagens mee. en als er dan een stuk of tien voor je zitten omdat er een maar 85 rijdt heel de rij voorbij aan 100 en dan ben je meestal een 1/2 gerust.

        Reageer
        0
        0
    2. wr
      w de ruiter

      applaus u bent een van de weinige die het goed ziet en niet gelijk naar andere weggebruikers gaat wijzen.

      Reageer
      0
      0
  18. GF
    GEERAERT Frans

    Ik vind 90km een aanvaardbare snelheid, je hebt de caravan nog onder kontrole, het verbruik is gunstig en meestal blijft men de vrachtwagens voor. Ik rij met een Renault laguna 1.8 en trek een Fendt met 1500kg totaalgewicht. Rijden met een beetje gevoel kan ook veel onheil voorkomen !!!

    Reageer
    3
    0
  19. GF
    GEERAERT Frans

    Ik vind 90 km per uur een aanvaardbare snelheid , men heeft nog kotrole over de caravan, het verbruik is gunstig en men blijft -meestal- de vrachtwagens voor.Ik rij met ee Renault Laguna 1.8 en trek een caravan Fendt met totaalgewicht van 1500 kg
    Rijden met gevoel is natuurlijk een pluspunt, niet iedereen.

    Reageer
    0
    0
  20. B

    1e plaats afhankelijk van de combinatie, keuring in Duitsland is niet voor niets!!!
    2e plaats lading, sommigen gooien de caravan cpl. vol, aardappels, kratjes bier etc.,
    2zware fietsen, kinderfietsen , allemaal achterop.
    Ik heb de fietsen voorop en is zo betere combinatie.
    Dus zo maar vrij geven is vragen om problemen.
    Ons verkeer m.n. het vrachtverkeer is vrij intensief.

    Reageer
    3
    0
  21. HM
    Henny van Maanen

    Vorig jaar moesten we een andere trekauto kiezen. De vorige Ford C Max had 300.000 km op de teller. Dan probeert de dealer je een zelfde auto te verkopen met een 1.6 l diesel motor. ( 6 bak ).
    Wij hebben dit opgevangen door een Ford Kuga te kopen met 2 liter 4 cilinder diesel
    ook ( 6 bak ) die mag meer dan 2000 kg trekken.
    Dit is eigenlijk de gewone dieselmotor die ook in de C Max zat.
    Voor een caravan van 1400 kg beladen loopt dat als een speer.

    Reageer
    0
    0
    1. M
      MULTIGRIF

      Je zit dan al ruim boven de 2 ton . Met een paar (wind vangende ) fietsen er bij en aardappels moet je voor je vertrek eens
      voor de gein rijklaar met alle passagiers er in op de weegbrug stoppen. Alles onder contrôle……… muligrif

      Reageer
      0
      0
  22. JS
    Johan Schipper

    Mijn combinatie Kia sportwagen met Hymer Moving 540 rijd prima en prettig zo rond de 100 km. per uur. Fietsen staan voorop, want indien achterop, wordt de combinatie minder stabiel. Een uniforme Europese snelheids limiet zou ik aanbevelenswaardig vinden, maar wel met en keuring, zoals in Duitsland. Zodat de banden, stabilisator, schokbrekers e.d. aanwezig zijn.
    Ook ben ik tegen een verplichte Europese APK keuring, want onderhoud is ieders eigen verantwoordelijkheid.

    Reageer
    1
    1
    1. vD
      van der Dussen

      onderhoud gaat ook andere weggebruikers aan.
      als je caravan in slechte staat verkeerd dan kunnen er hele rare dingen gebeuren op de weg.
      en het is de bedoeling dat we veilig de weg opgaan.

      Reageer
      1
      0
      1. M
        MULTIGRIF

        En….veilig weer thuis komt…………………………………………………………….multigrif

        Reageer
        1
        0
  23. k

    ik rij al meer dan 40 jaar met caravan.
    door de jaren heen heb ik geleerd dat het spelen tussen 85 en 95 km per uur het prettigst en het veiligst is.
    hangt ook af van waar je rijd in een zeer drukke of stille situatie.
    ook niet onbelangrijk is het brandstofverbruik bij 90 km het zuiningst

    Reageer
    2
    0
    1. M
      MULTIGRIF

      Dat ,,spelen” is best leuk wanneer je alleen op de wereld bent,
      Helaas barst het van de ,,Nikki Lauda’s” die ,,even gauw” vaak met ’n lease auto en ’n goed betaalde baan Deken dat ze het wel allemaal onder conrtôle hebben. Fout
      multigrif.

      Reageer
      1
      1
    2. PT
      Piet Tillemans

      Ik rijd 40 j. Caravan en vind het verantwoord om (indien genoeg ervaring) om 90/100 km de standaard te maken, maar dit zou in de hele EU moeten gelden. Laat onverlet dat men eigen verantwoordelijkheid moet nemen en moet varieren tussen de 80 en 100 Km/u. afhankelijk van de situatie die zich op de weg voor doet. Boven de 100 km. vind ik absoluut onverantwoord!

      Reageer
      3
      0
  24. vD
    van der Dussen

    Heb helaas niet aan de poll meegedaan.
    100 met caravan is totaal afhankelijk van de combinatie.
    Wellicht is het dan een optie om de Tempo 100 ook voor Nederland en evt voor andere landen verplicht te stellen.
    Vind het trouwens jammer dat de APK voor caravans niet doorgaat.
    Niet iedereen laat zijn caravan een controle/inspectiebeurt geven.

    Reageer
    1
    0
    1. M
      MULTIGRIF

      Bij vele bedrijven die APK keuringen verrichten aan Rekreatie voertuigen worden de
      Remmen niet op ’n Rem test bank gecontroleerd, Wat in de praktijk tot hele rare
      situaties kan leiden, doordat de oplooprem een wiel eerder en of meer af remt. Heel vaak oorzaak van scheef trekken tot dwars achter het trekkende voertuig komende aanhanger. Als het fout gaat en dat gebeurt veel vaker dan je denkt
      licht de inhoud van je caravan over vele honderden meters over meerdere rijbanen
      verspreid. Als hulp verlener vraag je je wel eens af, had je echt zoveel haast…..

      Reageer
      1
      1
    2. AK

      APP zie ik helemaal niet zitten. zelf afgelopen jaar een onderstel beurt laten doen en bij de volgende vakantie zag ik na 1500 km en scheef afgesleten bsnd. Bij thuiskomst bleek mijn torsieveren van elkaar te zijn. Ik had wel een keuringssticker op mijn bumper. . Hieruit blijkt dat ook na zo’n controle er helemaal geen garantie is.

      Reageer
      0
      0
  25. P

    Opel zafira 2.2 diesel met hobby 440.
    Kruissnelheid Frankrijk al jaren 105/110km.

    Reageer
    0
    3
  26. M

    Peugeot 308SW (diesel) met Burstner Fun 435 (1100kg). Gaat makkelijk. Wat mij betreft in heel Europa 100km/h.

    Reageer
    0
    2
  27. DK
    Dirk Kuiper

    Wanneer er een echte Europese richtlijn komt m.b.t. een eenduidige maximum snelheid voor caravans zou ik dit toe juichen.
    Waar ik mij niet in kan vonden is de geopperde APK voor caravans.
    Slaat nergens op kost uitsluitend geld heeft m.i. de zelfde nutteloosheid als een
    milieusticker voor Duitsland.
    Wanneer iemand zich niet bekwaam voelt om de 100 km te rijden gaat die 90 km rijden.
    Niets moet maar het moet mogen!
    Kia Sorento 2.5 CRDI met Hymer 545 1800 KG geen probleem>

    Reageer
    0
    4
    1. M
      MULTIGRIF

      De trekkende wagen is lichter dan de aanhanger. Mag niet.

      Reageer
      0
      6
    2. DS
      Dirk Schaap

      @Dirk Kuiper
      Ik begrijp uw reactie betreffende de milieusticker in Duitsland niet, onzin? Perfecte regeling. Geldig in heel Duitsland, maar niet in alle steden verplicht. Groen overal toegang, geel buiten een vastgestelde circel en bij ontbrekende sticker is de circel nog groter. Dit alles om fijnstof en roetuitstootbinnen een stedelijke aglomeratie te verminderen. Overtredingen kosten een behoorlijk aantal euro’s, tussen €40 en €60. Duitsers krijgen daarbovenop nog een strafpunt op hun rijbewijs

      Reageer
      0
      0
  28. MK
    Mart Kirkels

    De snelheid is al 90 km, en mag gerust naar de 100 km.
    De vrachtwagens zijn 80 km.
    Rijd je nu 90 km dan zijn er nog steeds vrachtwagens die je voorbij rijden.
    De techniek en uitrustingen van auto/caravan kunnen dit makkelijk aan.
    Ik denk dat de doorstroming ook vlotter zal verlopen.
    Nissan Qashqai 2.0 L 4×4 met Hobby 440 1350 kg geen probleem.

    Reageer
    0
    0
  29. R

    Volvo XC70 met 1200k kg caravan op de trekhaak, 100 km/h: fluitend!

    Reageer
    0
    0
  30. WB
    Wietse Bosma

    Wat mij betreft kan 100 km prima voor een auto + caravan. Stel dan wel rijbewijs BE verplicht. Dit moet wel afhankelijk gesteld worden van de onderhoudsstaat van het geheel maar als de APK voor caravans wordt ingevoerd lijkt dit mij geen probleem.. Wat mij betreft geldt dit ook voor fabrieksmatig geproduceerde aanhangwagens.

    Reageer
    0
    0
  31. JD
    Jan Doornink

    Volvo V70 met caravan 495. 100km gaat prima.

    Reageer
    0
    1
  32. HV
    Hans Verlinden

    Met mijn vw transporter en 1400 kg caravan gemakkelijk 120
    Met mijn Toyota. Rav 4 met 1650 kg caravan hou ik het op 90-100 km, heel afhankeljjk van het wegdek.
    Heb de 100 km ontheffing voor Duitsland.
    Prima idee voor heel Europa!
    Meteen invoeren.
    Idem voor gewone aanhangers ook tempo 100 sticker.
    Dan heb je tenminste onderscheid tussen DHZ aanhangertjes en goede aanhangwagens.
    Het kaf moet wel van het koren gescheiden worden bij 100 kmh.

    Reageer
    0
    0
    1. vD
      van der Dussen

      is die ontheffing voor Duitsland afgegeven voor de transporter en voor de RAV 4.
      niet dat je de combi hebt laten keuren met de Transporter en dat je met de RAV 4 gaat rijden

      Reageer
      0
      0
    2. H

      Hoe kan de persoon in uw artikel met een Toyota Rav 4 met een ledig gewicht van 1560 kg ( volgens Autoweek gegevens) een 100km Tuv certificaat krijgen voor duitsland als de caravan 1650kg beladen weegt dit is meer dan 100%.

      Kan ik hem ook krijgen voor mijn combinatie Renault koleos 2.5 liter 4×4 met een ledig gewicht van 1597 kg met een caravan 1700kg beladen.
      Uw antwoord tegemoet ziende,
      m.vr.gr. h.s

      Reageer
      0
      0

Praat mee: Auto + caravan: 100 km/u moet kunnen

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation