ACSI FreeLife

Menu

Kluscamper: Expeditie truck

Handige klussers bouwen zelf de fraaiste campers. In deze rubriek laten we je hun bijzondere creaties zien. Na jaren van ontwerpen en plannen zijn Lisette en Marco hun MAN HX60 aan het omtoveren tot de Expedition Truck Lismarq. Met het verplaatsbare basiskamp kunnen de wereldfietsers naar alle uithoeken van de wereld reizen en van daaruit sportief de omgeving verkennen.

Auteur
Savannah Bos
Datum
ReactiesReageer
DSC03364

Marco Meijerink en Lisette Verzijl ontmoetten elkaar in hun tienerjaren tijdens het vakkenvullen. Ondertussen hebben ze al ontelbaar veel reizen gemaakt en 94 landen bezocht. Soms voor een korte tocht, soms waren ze voor jaren weg en werkten ze terwijl ze onderweg waren. De rode draad in hun reizen is hun liefde voor outdoorsporten zoals fietsen, lopen, klimmen en kanoën.

“Tijdens het reizen zijn we leukere mensen. Je bent continu in contact met je omgeving, dat zet al je zintuigen open. Je maakt van alles mee en komt steeds voor uitdagingen te staan waarbij je vaak ook hulp van anderen nodig hebt. Zonder die ‘ellende’ wordt reizen saai. Daarom willen we graag ook dat gevoel benaderen met ons expeditievoertuig. Als we met een camper over de gewone weg rijden, dan is dat in het begin nog wel leuk, maar wordt het al gauw saai. Rijd je met een truck offroad, dan wordt het een ander verhaal.”

Portretfoto

 

Avonturentruck

In plaats van vliegen naar hun bestemming willen ze bij toekomstige reizen liever met de fiets of met een eigen voertuig naar het startpunt van een nieuw avontuur reizen. En zo ontstond een paar jaar geleden het idee voor een eigen expeditie truck.

“We wilden nooit een camper, maar wel graag wonen in iets wat we kunnen verplaatsen en waar we onze sportuitrusting – vier fietsen, klimspullen en kano’s – in kwijt kunnen en waar we langere tijd mee weg kunnen. Na allerlei scenario’s te hebben doorlopen, kwamen we uit op een truck. Toen we de eerste keer naar prijzen van trucks gingen kijken, klapten we van de schrik gelijk weer onze laptop dicht”, vertelt Marco.

Omdat ze allebei handig zijn, besloten ze op zoek te gaan naar een truck die ze vervolgens zelf konden gaan verbouwen. In Engeland tikten ze een tweedehands Man HX60 op de kop met maar 3.500 kilometer op de teller. Ze importeerden de moderne legertruck naar Nederland en toen kon het sleutelen aan hun avonturen-truck beginnen.

Extreem goed voorbereid

“We zijn allebei, mede door ons werk, goed in uitdenken en plannen en zo benaderen we ook het bouwproces. “In de wooncabine is weinig kastruimte nodig, want we hebben daar alleen spullen nodig om te wonen. De truck is verder zo ontworpen dat alles op één plek te vinden is. Wil ik vuur maken dan weet ik precies op welke plek ik moet zijn om de spullen daarvoor te pakken. Dat geeft heel veel rust. Rust die we nodig hebben na een extreme dagtocht of een ruige rit.”

Voordat de truck naar Nederland kwam haalden ze allebei hun C-rijbewijs. “We woonden toen nog in Krimpen aan de IJssel en ik reed voor het eerst met een vrachtwagen in Rotterdam centrum. Ik zag het toen echt nog niet voor me om met een truck op een glibberig offroad paadje te gaan rijden.” Om meer te kunnen oefenen verhuisden de avonturiers terug naar Twente. “Nu rijden we van ons erf af en rijden we meteen offroad. Hier heb je veel paden. En natuurlijk is dat anders dan offroad rijden in Zuid-Afrika maar het komt als het geregend heeft wel een beetje in de buurt, dus kunnen we goed oefenen.”

IMG 5302

 

Hoog op z’n poten

De aandrijving van de truck kan over vier wielen gaan, maar daarnaast heeft het voertuig ook drie differentiaal sperren. Daarmee kan je de voor- en/of achterwielen afhankelijk van elkaar laten draaien. Je kan ook de afhankelijkheid van de voor- en achterwielen regelen.

“Dat is cruciaal bij offroad rijden”, legt Lisette uit. “Daar komt bij dat de truck ‘hoog op zijn poten’ staat. Simpel gezegd, je onderkant schuurt niet bij de eerste verkeersdrempel of zandhoop over de grond. En ook door een riviertje rijden is geen probleem. Willen we los gaan in het zand dan kunnen we de banden leeg laten lopen en ook weer oppompen. Het reservewiel zit vlak achter de cabine. Daarmee is het gewicht in het midden van de truck geplaatst.”

De truck heeft een bijzondere vorm. Dat komt doordat alle techniek die normaal in de neus van de auto zit verplaatst is naar de achterzijde van de cabine. Daardoor is er geen risico om dat kapot te rijden bij een stevige beklimming.

De bak die op de truck staat heeft het stel zelf ontworpen waarna ze de hulp in riepen van Twiga Travelcars om hem te bouwen. Geen eenvoudige klus want hoewel de stalen balken van de truckbasis natuurlijk moeten kunnen twisten, moet de woonunit stabiel staan en dat betekent dat er nog een subframe tussen moet.

20220920 113640

 

Getest in de woonkamer

“Zo’n bak is een flinke investering, dus daar moesten we wel heel goed over nadenken. En het is wel handig als je dan een technische achtergrond hebt en berekeningen kan maken. We hebben bijvoorbeeld in onze woonkamer eerst de bak nagebouwd om een gevoel te krijgen bij de afmetingen. Hetzelfde deden we met de zithoek, het bed en de douchecel”, legt Marco uit.

Zo dacht Lisette bijvoorbeeld dat ze een ruimere stahoogte dan twee meter wilde hebben, maar bleek tijdens de test dat twee meter prima te doen was. Hetzelfde geldt voor de lengte van de bak die ze eerst inzetten op zes meter en door de test besloten terug te brengen naar vijf meter. Toen de bak klaar was, gingen ze voor het eerst op proefvakantie.

“Dat is de beste tip die we ooit kregen, van een bevriend camperbouwer. Die adviseerde ons tijdens het bouwproces af en toe al op pad te gaan ook al is de bak nog leeg. De eerste keer hadden we er een matras ingelegd om op te slapen. En zo ontdekten we dat het in de bak heel vochtig werd. Daar hebben we in de constructie rekening mee gehouden”, legt Marco uit. “Zo zijn alle kastjes niet compleet afgesloten aan de achterkant, zodat de leidingen goed bereikbaar blijven en er achterlangs geventileerd kan worden zodat er geen condens ontstaat.”

DSCF0138

 

Expeditie naar Scandinavië

Maar dat tussentijds testritjes maken heeft nog een voordeel: “Stel dat onze expeditie truck vanavond afbrandt, ik hoop het natuurlijk niet, dan hebben we een hele leuke tijd gehad. We hebben in dit bouwproces zoveel nieuwe mensen ontmoet en zoveel ideeën opgedaan. We hebben gewoon een hele nieuwe vriendenkring erbij gekregen. Het hele bouwproces is dus al gaaf!”

De volgende testreis voert naar Zweden en Noorwegen. “We kunnen op expeditie! We zijn nog niet helemaal klaar met bouwen, maar de basis staat. Ik denk dat we over zes maanden echt klaar zijn met de afwerking.”

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Op zoek naar meer kampeerinspiratie?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Probeer nu

Meer lezen over de avonturieren van Lisette en Marco? Op hun blog lismarq.com schrijven ze over reizen, outdoor materiaal en ook over de bouw van hun expeditie truck.

Camperbouwers gezocht

Heb je zelf ook een eigen camper gebouwd? Wij zijn nieuwsgierig naar jouw verhaal. Mail ons onder vermelding van ‘Kluscamper’.

Praat mee

Praat mee: Kluscamper: Expeditie truck

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht