Stef van Leek (47) had toen hij ruim twee jaar geleden de groep Zelfbouwcampers op Facebook begon nooit kunnen bevroeden dat er zoveel belangstelling zou zijn. De groep van camperklussers heeft inmiddels bijna veertigduizend leden, die online tips en ervaringen uitwisselen over de bouw van hun eigen reispaleisje op wielen. Zo nu en dan komen ze op de camping bij elkaar, tijdens zogeheten Zelfbouwtreffens, om elkaars bouwsels te bewonderen of ideeën op te doen.
Malle Pietje
Zelf hield de camperbouwer uit het Friese Stiens zijn volgers het afgelopen jaar nauwgezet op de hoogte van de verbouw van zijn bakwagen. Een klein formaat vrachtauto op Mercedes-Benz Sprinter-basis die voorheen vaatwassers vervoerde. “Hij is ook nog een tijdje in bezit van kringloopwinkel Malle Pietje geweest, de naam zie je boven de cabine nog door de witte lak heen schemeren”, lacht Stef. “Dat is binnenkort verleden tijd, want ik wil de buitenkant grijsgroen metallic spuiten.”
Het interieur van de bakwagen uit 2008 is al helemaal af. Nadat Stef de laadklep en -lift verwijderde, isoleerde hij de wanden van de wagen met vijf centimeter dikke PIR-platen. “Op warme dagen merk ik dat het daardoor een stuk koeler blijft in de camper dan met het veelgebruikte armaflex.” Op de vloer kwam twintig millimeter dik Vikufloor, lichtgewicht platen met een slijtvaste laag.
Interieurpuzzel
Voor het interieur dacht Stef slim te zijn door een oud caravaninterieur op de kop te tikken. Compleet gedemonteerd en in losse onderdelen belandde dat in zijn werkplaats. “Het was nog een hele puzzel om dat weer op te bouwen in de camper en heeft meer tijd gekost dan ik van tevoren dacht. Zo zat in de caravan de toiletruimte rechts voorin, ik wilde dat in de bakwagen rechts achterin. Ik moest het dus in spiegelbeeld plaatsen, op z’n kop. Zelf heb ik er nog een douche en boiler in gebouwd, want die zaten niet in de caravan, compleet met stopcontact voor de föhn van vrouwlief.”
Het tweepersoons dwarsbed van 200 bij 140 centimeter achterin kan dwars opgeklapt worden voor extra garageruimte. Het Frans bed uit de caravan heb ik rechthoekig gemaakt.” De zitgroep doet ook dienst als extra slaapplaats voor de kinderen die, als ze nog met ons meegaan, kunnen pitten op een bed van eveneens 200 bij 140. Stroom komt van vier zonnepanelen op het dak en een lithiumaccu. De garagedeur zat al in de bakwagen en in de laadruimte is genoeg plek voor twee motoren of scooters. “Maar dan wordt ‘ie veel te zwaar. Fietsen meenemen zou wel kunnen.”
Neuzelhoekjes
De beige onderdelen uit de Fendt-caravan spoot hij fris wit, de wat oubollige bruine kastdeuren en panelen wrapte hij met folie in een lichte grijstint met houtnerf. “Je komt al doende wel altijd van die typische neuzelhoekjes tegen. Soms heb je een complete wand er in anderhalf uur in en ben je met zo’n priegelhoekje bijna de hele dag aan het klooien. Het voordeel is wel dat een caravaninterieur een stuk lichter is dan Ikea-meubilair, dat vaak gebruikt wordt door camperbouwers. En het is helemaal naar mijn zin.”
Al met al weegt de hele camper leeg 3.240 kilogram, wat licht is vergeleken bij andere campers van dit formaat. “Wat ik erin gebouwd heb, is met 450 kilogram in totaal net zo zwaar als wat ik eruit heb gesloopt, maar wel comfortabel. Dat is dus heel netjes.”
Schade en ramen
De zij- en achterramen van de camper heeft Van Leek zelf uitgesneden en geplaatst, net als de toegangsdeur aan de zijkant. Die klus doet hij ook regelmatig voor andere camperbouwers. “Ik heb mijn eigen auto- en schadeherstelbedrijf. Naast verkoop en schadeherstel monteer ik ook ramen in buscampers. Vooral sinds corona heeft dat een enorme vlucht genomen. Ik doe nu voor de helft schade en voor de helft ramen.”
Samen met zijn vrouw Liesbeth en de honden is Stef al een paar weekendjes in eigen land op pad geweest met de bakwagen. In totaal staan er nu zo’n 5.000 camperkilometers op de teller, maar dat worden er vast en zeker veel meer. “We blijven het liefst ergens één of twee nachten, en dan weer door. Het bevalt super!”
Camperbouwers gezocht
Heb je zelf ook een eigen camper gebouwd? Wij zijn nieuwsgierig naar jouw verhaal. Mail ons onder vermelding van ‘Kluscamper’.