ACSI FreeLife

Menu

Bestelbus ombouwen tot camper

Wil je zelf een bestelbus ombouwen tot camper? Een bestelwagen ombouwen naar een camper is aantrekkelijk omdat je de isolatie, indeling en inrichting geheel naar eigen inzicht en kampeerervaring kan realiseren. We geven je doe-het-zelf-tips én vertellen je waar je moet zijn als je het liever uitbesteedt aan een bedrijf.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
68
68
ReactiesPraat mee
bestelbus ombouwen camper

Dankzij kant-en-klare bouwpakketten voor campers kunnen zelfs mensen met twee linkerhanden een bestelwagen omtoveren in hun ideale camper.

Tips voor je begint

Als je jouw bestelbus om gaat bouwen tot kampeerauto dan moet je de auto opnieuw laten keuren door de RDW. Ook moet het kenteken aangepast worden. Niet alle bestelwagens krijgen de vermelding ‘Kampeerauto’ op het kentekenbewijs. Het is belangrijk om van tevoren bij de RDW en belastingdienst te informeren aan welke eisen de wagen na ombouw moet voldoen. Voor meer informatie kijk je op de website van de belastingdienst.

Niet alle bestelbussen kunnen omgebouwd worden tot kampeerauto. Probeer een bus te vinden met voldoende ramen en een hoog dak. Opbouw van een dakverhoging en inbouw van extra ramen kan namelijk een kostbare zaak zijn.

Bouwpakket voor je bestelbus

Je kunt ervoor kiezen om alles zelf te bouwen, maar het is ook mogelijk om te werken met kant-en-klare delen voor campers. CamperfiXX levert bijvoorbeeld bouwpakketten voor keukenblokken en kasten. De keukenblokken van CamperFixx zijn geschikt voor elke camper en kunnen voorzien worden van kookplaat en spoelbak. Naast keukenkasten levert CamperFixx ook camperkasten in verschillende uitvoeringen. De meubels zijn gemaakt van populieren multiplex en zijn degelijk en eenvoudig te monteren.

Butler campers is een bedrijf dat zich bezig houdt met het handmatig op maat bouwen van campers in busvorm. Alle interieurs worden bij Butler op maat naar wens van de klant gemaakt. Zowel kleur, indeling en accessoires bepaal je zelf. Naar aanleiding van jouw ideeën geeft het bedrijf advies over de voor- en nadelen. Het is ook mogelijk om door Butler het interieur geheel in bouwpakket te laten maken, zodat je zelf jouw droomcamper kan bouwen.

Het bedrijf Quickcamp is gespecialiseerd in de bouw van buscampers. Je kunt er onder andere terecht voor een all-in ombouw om aan de minimale eisen te voldoen voor keuring op camperkenteken en voor plaatsing van een (slaap-)hefdak. Quickcamp verzorgt het gehele traject van ombouw tot en met de RDW-keuring en douane-aangifte.

E-book camper bouwen

Wil jij het liefste zelf de mouwen opstropen? De reisbloggers van By Nomads gingen jou voor. Zij bouwden tijdens hun reis in Nieuw-Zeeland binnen veertien dagen een bestelbus om tot camper. Om andere doe-het-zelvers van dienst te zijn schreven zij een uitgebreide handleiding in de vorm van een e-book die je gratis kan downloaden.

5 tips voor het ombouwen van je bestelbus:

Ga je toch liever zelf aan de slag? Wij geven je alvast vijf onmisbare tips:

  1. Denk goed na over de indeling. Wil je de auto alleen gebruiken als reisauto? Of ook als personenauto?
  2. Zorg voor een goede accu in de camper. Met een huishoudaccu kun je vaak zo’n twee dagen vrij staan zonder dat je de accu op hoeft te laden. Wil je genieten van meer vrijheid? Dan zijn zonnepanelen op het dak een goede aanrader.
  3. In alle seizoenen er warmpjes bijzitten? Isoleer dan je camper goed. Bovendien voorkomt het ook condensvorming.
  4. Een busje met voldoende ramen is aan te raden. Zo kun je de camper lekker fris houden binnen en voldoende luchten.
  5. Opbergruimte tekort? Waarschijnlijk kun je onder het bed veel kwijt. Monteer het bed dicht bij de achterklep, zodat je ook vanaf de achterkant van het busje bij de opbergruimte kunt.

Verder is het natuurlijk slim om, wanneer je toch zelf meubels gaat bouwen, er rekening mee te houden dat eigenbouw de neiging heeft om zwaar te worden. Na de ombouw moet er nog voldoende laadvermogen over zijn. Veel kun je waarschijnlijk zelf doen. Maar een aantal zaken kan je beter uitbesteden aan de deskundige. Zoals de inbouw van alles wat met de gasinstallatie (kachel, koelkast, kookplaat) te maken heeft.

Heb jij nog handige tips voor het ombouwen van een bestelbus tot camper? Laat een reactie achter!

Praat mee

  1. T
    TayyibMaliha

    hi!,I love your writing so so much! proportion we keep in touch more about your post on AOL? I need a specialist on this house to unravel my problem. Maybe that is you! Having a look forward to look you. |

    https://www.betternots8324h.com/

    Reageer
    0
    0
  2. Bertus de Jong

    Wie in de buurt van Emmen kan mij helpen mijn bus tijdelijk klaar te maken voor de RDW keuring.
    Zodat ik hem kan laten keuren tot camperbus
    Het gaat om een ducato L2H2
    Bertus

    Reageer
    0
    0
    1. GC
      Ger vd Veen GCI Camperbouw

      GCi Camper bouw Veendam kan u zeker helpen

      Reageer
      1
      0
      1. b

        top, dank u

        0
        0
  3. Klopt het dat een bus bouwjaar tot 2013 omgebouwd mag worden tot een camper? Welke regel is hier van toepassing?

    Reageer
    0
    0
  4. R

    Waarom zou je je bus om moeten laten keuren tot camper? Je kunt toch je bus ombouwen en hem als bestelbus rijden? Is het verplicht om om te keuren en wanneer is dit verplicht? Als er alleen een bank in staat of een complete inrichting heeft?

    Reageer
    0
    0
    1. R

      Omdat mogenlijk je wegenbelasting dan goedkoper wordt.

      Reageer
      1
      0
    2. T

      Omdat je voor een bus die geregistreerd staat als camper maar 25% van de wegenbelasting hoeft te betalen, dus dat scheelt op jaarbasis heel veel geld. Maar als je daar niet om geeft, is het geloof ik inderdaad niet verplicht. Scheelt heel veel eisen om aan te voldoen! (stahoogte, verplichte onderdelen etc)

      Reageer
      1
      0
  5. Bert Nagtzaam

    Goedendag ik zit met wat vragen. Ik ben mijn Mercedes Sprinter aan het ombouwen tot camper. Nu heb ik al een vast bed en kastruimte maar ik zou moeten voldoen aan de eisen voor het kwarttarief. Mijn bus is na de bestuurderscabine nog 420 cm. lang en overal stahoogte maar aangezien ik twee grote honden heb wil ik niet koken of een aanrecht met wasbak in mijn bus . Anders zit ik met plekgebrek en ik vindt het gevaarlijk. Koken en afwassen doen we in de voortent.Maar om een keuken en aanrecht en zo te kopen en in te bouwen en zodra ie gekeurd is alles er weer uit te halen en weg te doen dat is een hoop werk en prijzig. Heeft iemand hier een oplossing voor . Alvast bedankt.
    Bert Nagtzaam.

    Reageer
    0
    0
    1. P

      Als je alles inbouwt zoals het moet voor een camper en je laat hem keuren voor een camper en je haalt er daarna het keukentje er weer uit dan voldoet de wagen niet meer aan de eisen en bij controle volgt een navordering van de belastingdienst. Er zijn al keukentjes met gastoestel op losse campinggasflesjes die aan vloeroppervlakte ongeveer 50 x 50 cm nodig hebben. Je bent niet verplicht om binnen te koken dat kan gewoon in de voortent of de open lucht.

      Reageer
      0
      0
  6. CB
    Christie vd Berg

    Wij hebben onze camper laten ombouwen door Mastenbroek auto’s (https://www.mastenbroekautos.nl/camper-ombouw/bus-ombouwen-tot-camper). Zij werken ook samen met Camperfixx. Erg blij met het resultaat.

    Reageer
    1
    0
  7. Z

    ik zoek iemand die mijn busje zou kunnen en willen isoleren. (Mercedes Vito uit 2002). Heeft iemand een tip?

    Reageer
    0
    8
    1. m

      waar woont u?

      Reageer
      0
      0
      1. W

        Moeilijk zo he, als hij niet meer antwoordt.

        4
        1
  8. L
  9. TK

    Ik heb zelf voor de Peugot Partner ( personenwagen) van mijn dochter een “camperpakket” gemaakt met uittrekbare keukentje ( incl. water, gastankje en 2 pitter) en koelbox ( 220 en 12V), opbergkratten en een bed van 130 x 170. Kosten aan materiaal ca.€ 500,-. De garage heeft een 12V aansluiting achterin gemaakt. Ze gebruikt hem, met haar zoontje, voor festivals en ook op campings. Binnenkort haalt ze de box eruit en gaat dan tot het volgend jaar naar de zolder.

    Reageer
    6
    0
  10. Gerrit Diekerman

    Hallo ik ben in bezit van een stads bus ,die wil ik ombouwen tot camper.
    Wie heeft er voorbeelden voor mij ????

    Reageer
    15
    2
    1. M

      Zie “toffe camper” dat moet je oo internet kunnen vinden.

      Reageer
      0
      0
  11. AG
    Arie de Groot

    Ik heb zelf een bestelbus om laten bouwen door Mastenbroek Auto’s uit Lunteren (www.mastenbroekautos.nl). Zij regelden alles voor het RDW en ik heb nu ook een beveiligingssysteem van Bearlock. Heel handig, nou hoef ik alleen nog maar het interieur te doen, wat ik het leukste vind!

    Reageer
    1
    0
    1. AG
      Arie de Groot

      De link doet het niet. Deze waarschijnlijk wel: https://www.mastenbroekautos.nl/

      Reageer
      1
      0
  12. J
  13. HP
    Henk Pellegrom

    Avanti camperbouw geeft alles aan wat betreft BPM en RDW en Belasting dienst.
    Als je een bus van 5 jaar oud ombouwd naar camper moet er nog steeds BPM betaald worden.mooie duidelijke site

    Reageer
    3
    5
    1. H

      Er moet ALTIJD BPM betaald worden, ongeacht hoe oud de bus is! Elk jaar ouder betekent wel minder BPM.
      LET WEL: Een BEDRIJFSAUTO jonger dan 5 jaar (de afschrijvings periode voor een bedrijf) betekent ALTIJD en onmiddelijk BPM afrekenen bij aankoop van de bus. Een bedrijfsauto ouder dan 5 jaar betekent VOORLOPIG geen BPM afdragen, doch wanneer deze tot kampeerauto wordt omgekeurd bij de RDW moet je alsnog BPM afdragen ook al doe je 10jaar over de ombouw. Als particulier rijdend in een bedrijfsauto betaal je natuurlijk wel de volle pond aan wegenbelasting (praktisch iets minder) maar dit is de reden om de zelfgebouwde camper om te keuren naar BEDRIJFSAUTO met als INRICHTING KAMPEERAUTO (op het kenteken) om in aanmerking te komen voor het zgn kwarttarief. Wel aanvragen bij de eerste kampeerauto aanmelding.

      Reageer
      2
      0
      1. WB

        Als particulier is het niet mogelijk om een bedrijfsauto aan te schaffen zonder dat er BPM over is betaald. De tenaamstelling is dan niet mogelijk. Dit is mijn ervaring bij aankoop van een Peugeot Boxer die ik heb omgebouwd (laten) naar een 2 persoons camper.

        0
        0
      2. T

        Beste H.B,
        “Als particulier rijdend in een bedrijfsauto betaal je natuurlijk wel het volle pond aan wegenbelasting (praktisch iets minder) maar dit is de reden om de zelfgebouwde camper om te keuren naar BEDRIJFSAUTO met als INRICHTING KAMPEERAUTO (op het kenteken) om in aanmerking te komen voor het zgn kwarttarief. Wel aanvragen bij de eerste kampeerauto aanmelding.”

        Begrijp ik goed dat er een verschil is in de wegenbelasting tussen:
        1: Een bus op geel kenteken ombouwen en om laten keuren naar camper, en
        2: Een bus op grijs kenteken ombouwen en om laten keuren naar bedrijfsauto met als inrichting kampeerauto.?

        10
        5
      3. H

        Zodra u er een kampeerauto van maakt, bent u tot 17,5 jaar BPM plichtig! Er is echter een uitzondering als er ooit al BPM betaald is voor de wagen. Stel dat u een bedrijfswagen koopt van een particulier die de wagen privé heeft aangeschaft, dan is de BPM al een keer voldaan, u hoeft dan bij het keuren naar een kampeerauto geen BPM meer te betalen. Als u twijfelt of de BPM al betaald is kunt u dit opvragen bij de Belastingdienst.

        15
        5
  14. F

    Ik heb voor mijn Opel Vivaro ramen laten inbouwen in Hoofddorp bij Autoglas Haarlemmermeer. Volgens mij kunnen zij ramen voor vrijwel alle merken en type bussen inbouwen en zijn de prijzen scherp.

    Reageer
    1
    10
    1. Ai
      Autoglas inbouw

      Inderdaad, wij kunnen ruiten leveren en monteren voor vrijwel alle bestelbussen, ook ruiten met een schuifruit. Zowel van glas als in een camper uitvoering met hor en zonnerollo. Ook plaatsen we dakluiken.

      Reageer
      0
      0
    2. j

      beste frans,
      heb jij alles zelf gedaan buiten de ramen ? en dan laten keuren ?

      Reageer
      7
      3
  15. GB
    Gerrit Bosch

    Heeft iemand ook ervaring met het ombouwen van een 16ft container? Geplaatst op een 4×4 truck wil ik daarmee langere tochten gaan maken.

    Reageer
    3
    2
  16. SG
    Sigrid de Grave

    Ooit antwoord gehad? Ik vind de websiteinformatie van RDW en belastingdienst ook niet erg duidelijk hierover.

    gr. Sigrid

    Reageer
    2
    0
  17. FV
    Frank Verdonk

    Ik wil een VW Crafter enkele cabine aanschaffen en hierin een tussenschot en een bank (of 3 stoelen) laten aanbrengen. De Crafter is al grijs en heeft een enkele cabine. Echter; ik wil het schot en de bank helemaal achterin hebben, bijvoorbeeld op of net achter de achterwielkasten. Hierdoor wil ik de ruimte zo volledig mogelijk benutten voor de passagiers en een camperachtige inbouw realiseren, met behoud van grijs kenteken en een (kleine) laadruimte achter het schot. De Crafter heeft 2x schuifdeur en nog geen achterramen. Deze achterramen wil ik er ook inhebben. Hierdoor wil ik blijven voldoen aan de BPM en grijs kenteken eisen. Is dit überhaupt (wettelijk) mogelijk? Ik heb een eigen bedrijf en de Crafter komt op naam van de zaak.

    Reageer
    0
    10
  18. HB
    Harry Blits

    Hoi Bjorn,
    Ja dat mag ik heb het ook gedaan en hij is gekeurd door RDW .

    Reageer
    0
    0
    1. r

      kan dat alleen met de grotere bussen( heb zelf een jumpy verlengd? en wil ook graag beide opties openhouden; familie wagen en camper. hij heeft nu grijs kenteken. is at haalbaar?

      Reageer
      0
      2
      1. a

        Ik heb zelf ook de lange Jumpy , en heb deze om laten keuren tot camper , dat ging prima. Kijk op FB Jumpy Club.

        0
        0
  19. b

    Ik wil zelf een camper gaan bouwen.
    Wil graag weten of dat ook mag met een bus die er een tussenwand in heeft staan?
    En of die er eventueel uit gehaald mag worden?

    Reageer
    1
    3
  20. w

    Omstellen van grijs naar camperkenteken is conform de regels die je kan vinden bij RDW en belastingen. Na 5 jr vanaf de afgifte 1e aanmelding is nog slechts een restbedrag verschuldigd (± 3-400.-) De BPM vervalt nl na 5 jr.

    Reageer
    0
    4
    1. HP
      Henk Pellegrom

      Dit klopt niet ,kijk op de site van Avanti camperbouw.

      Reageer
      1
      0
  21. ag
    aloys goossen

    ik had graag gezien dat de leveranciers meer aandacht hadden voor andere merken dan alleen vw bus. bijvoorbeeld fiat scudo in meer variaties.helaas is er alleen aan dacht voor vw terwijl een fiat zeker meer souplesse heeft met het rijden jammer van de kortzichtigheid.

    Reageer
    1
    0
  22. M

    Ik heb een mooie Mb 110d vito diesel
    Dubbelcabine ik wil hem tot kampeerwagen
    Ombouwen ,kan dat ?
    Gr.

    Reageer
    15
    20
  23. P

    Beste,
    Ik heb van m’n ex zaak een Citroën Jumper over middenlange basis en verhoogd dak die ik graag zou pmbouwen naar camper.
    Echter woon ik in België en is daar quasi niets te vinden over wetgeving terzake.
    Heeft iemand toevallig tip’s voor een zuiderbuur, want ook hier is er een zéér grote
    grijze zone bertrefende al dan niet camper op de keuring(RDW)
    Bovendie zou Citroën Belgium z’n medewerking weigeren tot inschrijving naar camper. Dus ook hier is het allemaal zéér onduidelijk.
    Groeten, Patrick

    Reageer
    0
    0
    1. D

      Hallo patrick,

      Ik zie dat dit een oud bericht is maar ik zit met hetzelfde probleem. Heb jij al info gekregen op je vraag.
      ik wil namelijk een fiat Ducato ombouwen. en woon ook in Belgie.
      Groeten,
      Dyon.

      Reageer
      0
      0
  24. H

    Hallo. Ik was van plan om een MB bus (grijs kenteken) om te bouwen naar camper.
    Ik begrijp uit bovenstaande, dat er behalve de keuringskosten, ook nog BPM betaald moet worden? Kan iemand hierover uitsluitsel geven. En hoe hoog zou deze BPM dan ongeveer zijn? Dank voor uw reactie. Mvg. Harrie.

    Reageer
    0
    1
  25. d

    hallo kan er mij zeggen kan een kamper kopen fiat Ducati 20071900 diesel volledig ingericht als camper 2 personen in goede staat de prijs die hij mij vraagt is 3000 euro betaal ik daar te veel voor mvg danny

    Reageer
    1
    1
  26. w

    ik wil graag weten wat voor bus ik het beste kan nemen ivm de BPM?
    ik heb een mooie personenbus gezien ,die is gebruikt voor personenvervoer, 8 personen
    ik vermoed dat dan de bpm al betaald is omdat het een personenkenteken is ,klopt dit?

    bvb dank voor de reacties

    Reageer
    -1
    0
    1. vm

      als je een personen bus koopt dus geel kenteken hoef je geen bpm meer te betalen wel keuren bij rdw daarna aanvragen kwart tarief bij belasting dienst

      Reageer
      0
      0
    2. n

      als het een personenauto kenteken is, is ook de BPM voldaan.
      ik heb eventueel nog materiaal en apperatuur voor inbouw ter overname, mail maar even als je interesse hebt.

      mvg.

      Reageer
      0
      0
      1. PB

        Ik een wil Mercedes sprinter ziekenauto ombouwen wat heb je voor mij in de aan bieding.( heb nog niets)

        1
        0
      2. P

        Nico,
        Hoe zit het met een dubbel cabine crafter? ( 7 pers)
        Betaal ik daar nog wel BPM voor? (Bwj 2007)

        Welke spullen het je nog te koop?

        mvg Piet.

        0
        0
  27. R

    Beste ik wil graag een aantal dingen weten. ik heb zowel bij RDW als bij De Belastingsienst geinformeerd naar de inrichtingseisen voor het ombouwen van een bus naar Camper. Nou staat er op de site(waarde belastingdienst overigens iedere keer naar verwijst maar niet voldoende info geeft) van het RDW dat de eisen die de belastingdienst hieraan steld verschillen. Na diverse keren telefonisch contact gehad te hebben met beide instellingen kon geen van beiden hier een bevredigend antwoord op verstrekken. Wel is mij toegezegt dat er iemand van de belastingdienst telefonisch contact nog zou opnemen (tot op heden nog niet gebeurd). Mijn vraag is ik heb een tussenschot tussen bestuurders gedeelte en de te verbouwen kampeer ruimte, moet dit verwijderd worden? Er is toegang tot het Kampeer gedeelte via de achterdeuren en de zijdeur. Hopende op een passend antwoord.

    Bij voorbaat dank Ron

    Reageer
    0
    0
    1. e

      Hallo,

      Ik ben zelf ook bezig met het zoeken van geschikte bestelbus om die om te bouwen naar een camper.
      Voor ik hier aan begin laat ik mij zeer goed en uitgebreid informeren door de RDW en Belastingdienst

      Op de vraag om een tussenschot te verwijderen bij een bestelbus heb ik onderstaande mail ontvangen van de RDW.

      U mag het tussenschot verwijderen bij het wijzigen van een bedrijfswagen naar een kampeerwagen (dit moet zelfs, wanneer u wilt voldoen aan de eisen van de Belastingdienst voor de inrichting van een kampeerwagen). Wanneer het tussenschot een onderdeel uitmaakt van de carrosserie en het verwijderen ervan betekend dat de constructie van het voertuig wordt verzwakt dient dit te worden opgevangen door een verstevigingsconstructie.

      Reageer
      0
      0
    2. S

      Dit was bij onze bus geen enkel probleem, beter zelfs, omdat er niets aan de originele stoelen was veranderd.

      Reageer
      0
      0
      1. R
  28. J

    Wie kan mij vertellen wat de totale kosten zijn van de RDW keuring voor een keuring van een normale VW personen bus naar een camper bus.

    Bvb dank Jan

    Reageer
    10
    6
    1. vm

      de kosten van per sonen bus naar camper kost 54.00 maar naar goed keuring moet je om in aanmerking komen kwartarief nogmaals aanvragen bij belasting diest

      Reageer
      0
      0
  29. M

    Hallo,ow
    op de site van de belastingdienst staat dat alle faciliteiten op een normale manier van binnenuit bereikt moeten kunnen worden.
    Op het moment als ik mijn slaapbank plat leg (dus omklap naar bed) dan kan ik bij het aanrechtblok achterin de bus komen, koffie zetten,wassen,en koken.

    Maar is dit volgens de belastingdienst ook toegestaan? of mag deze niet op die plaats staan,of op deze wijze bereikt worden?
    Vriendelijke groeten.

    Reageer
    0
    0
  30. M

    Het proces van bestelbus naar camper hoeft niet permanent te zijn. Terra Camper maakt gebruik van bed- , kofferbak- en keukenmodules die je snel en eenvoudig kunt in- en uitbouwen.

    Overigens doet de site (www.terracamper.nl) vermoeden dat het hier om alleen VW bussen gaat. De modules passen in enkele gevallen ook prima in andere merken.

    @ronella, wellicht zou u Terra Camper ook kunnen vermelden onder ‘Bouwpakket voor je bestelbus’? Het concept van Terra Camper is zeker de moeite waard om eens nader onder de aandacht gebracht te worden.

    Reageer
    0
    0
    1. Dank voor je aanvullende informatie. Ik zal het concept van Terra Camper onder de aandacht brengen bij de redactie.

      Reageer
      0
      0
  31. w

    Moeten wel ramen in zitten of mag het ook dicht blijven hopen op uw antwoord

    Reageer
    0
    0
  32. S

    Een inrichtingseis is dat er minimaal 2 vaste zitplaatsen aanwezig moeten zijn!
    Lees ik het goed; dat als de bestuurdersstoel en de bijrijdersstoel draaibaar zijn, deze worden worden gezien als vaste zitplaatsen en ik er geen extra zitplaatsen bij hoef te maken?

    Reageer
    0
    9
  33. D

    Hallo, ik ben na de restauratie van een Volkswagen T3 camper van plan om een bestelbus zelf om te bouwen naar camper.
    In de T3 heb ik 5 zitplaatsen omdat er gordels geplaats kunnen worden op de originele bevestigingspunten. Dat is bij een bedrijfsbus natuurlijk niet het geval.
    Stel nu ik zou een Ford Transit met dubbele cabine om willen bouwen naar Camper.
    Kan ik dan de tweede zitrij gebruiken als extra (Gordel) zitplaats of belemmert de tweede zitrij de vereiste blokmaat 170 x 90 x 2000mm. (Volgens mij wordt die gerekend vanaf de achterzijde bestuurdersstoel).
    Ik begrijp dat ik verder wel aan de inrichtingseisen zal moeten voldoen. De (gordel) zitplaatsen zijn echter voor mij een belangrijk punt.
    Ik ben benieuwd naar uw viesie.
    m.vr.gr.
    H. Driesen

    Reageer
    0
    0
    1. Expert Joop laat ons weten:

      ‘De wet zeg expliciet met betrekking tot 170 x 200 x 90 cm: achter bestuurder/bijrijder stoel

      Het betreft stahoogte, dus het dak moet dan minimaal 170 cm van de vloer zitten, 200 cm naar achter en 90 cm breed. De rest van het dak mag dus lager zijn. Dat blok is denkbeeldig en alleen maar voor de beeldvorming. Dat daar nog een rijtje stoelen staat is mijn inziens niet relevant. Er had ook een keukenblok kunnen staan.

      Voor de tweede rij moeten uiteraard bevestigingspunten voor gordels aanwezig zijn, tenzij de wagen zo oud is dat bij eerste toelating riemen achterin niet verplicht waren. Mijn advies is overigens altijd: Neem alvorens te gaan hobby-en eerst contact op met RDW, douane en belastingdienst.’

      Reageer
      0
      0
  34. HJ
    Hans de Jonge

    Hallo,

    Er word gezegd dat in een camper een blok moet passen van min. 170 hoog en 200 lang en maar liefst 90 cm breed.
    Ik heb meerdere campers gehuurd nu, en heb nog nooit zo’n breed pad gezien, meestal is het maar net 50 cm om van voor naar achter te lopen.
    Moet je voor dat “blok” dan niet de inbouw mee rekenen?
    Ik zou graag een bus kopen voor ombouw, maar weet niet precies welke door deze twijfel.

    Graag hoor ik van u hoe het één en ander zit,

    Alvast bedankt,

    Hans

    Reageer
    0
    0
    1. WM
      Wim van der Maas

      Neem een Ford transit H2 vanaf bv 2006 voorwiel aandrijving
      deze heeft de juiste binnen maten.
      en is ook weer niet te hoog van buiten dat je hem niet in de stad zou mogen pakeren.
      mag ook wel iets ouder zijn
      maar als je er veel energie in stopt om hem om te bouwen.
      zou het toch zonde zijn als hij niet meer zo lang mee kan gaan.

      Reageer
      0
      0
    2. Onze expert Joop reageert als volgt:

      ‘De RDW-eisen voor leefruimte en stahoogte zijn: De ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats moet een stahoogte van ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 200 cm en een breedte van ten minste 90 cm hebben.

      Dat betekent dat in de leefruimte er een minimale stahoogte van 170 cm moet zijn over een oppervlak van 200 bij 90 cm. Dat er dan op de vloer allerlei meubilair staat, doet niet ter zake. Kernpunt is dus de stahoogte ter plekke van de doorloop (buiten deze afmeting opzij en achter mag het dak dus lager zijn).

      Bij de ombouw moet erop gelet worden dat het voertuig, dat waarschijnlijk oorspronkelijk een “grijs” (bedrijfswagen) kenteken bezat, nu een geel (personen) kenteken moet krijgen om de kwalificatie kampeerauto te verkrijgen (en de daarbij behorende belastingfaciliteit). Blijft de wagen “op grijs” dan is vervoeren van passagiers in het campergedeelte verboden.

      Raadplegen van de RDW-website is absoluut noodzakelijk.’

      Reageer
      0
      0
      1. MA
        Marlon Albers

        Let goed op! Ik had al een fiat cargo doblo maxi gekocht om om te laten bouwen tot campertje met kwarttarief. Nu blijkt dat er in het wetboek aanvullende eisen staan, die je niet zomaar van een best betrouwbaar lijkende belastings- of RDW-site haalt. En de belasting houdt hier aan vast!!
        De maten moeten b.v. voldoen als je de voorstoelen in de achterste stand zet!! En laat dat nou net niet kunnen met die Doblo…

        0
        0
  35. jh
    jessie horijon

    moet ik altijd een hefdak of iets anders op de buscamper maken voor de Hoogte voor de camper als hij als camper gekeurd moet worden

    Reageer
    0
    0
  36. RB
    Roland van Berne

    Ik heb zelf mijn 12 volt installatie van de caravan omgebouwd.
    Is ook geschikt voor campers!
    kijk op You tube; “Caravan koelkast”
    Succes.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Bestelbus ombouwen tot camper

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht