ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Sterckeman Starlett Comfort 450 LJ

Betaalbaar, licht en functioneel ingericht. Dat is de Starlett Comfort-serie van Sterckeman in een notendop. Maar wat bevalt er allemaal wel en niet aan deze Fransman? Tijd voor een inspectie.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Sterckeman Starlett Comfort 450 LJ

Signalement

Merk
Sterckeman
Model
Starlett Comfort 450 LJ
Testjaar
2020
Gewicht
Rijklaar gewicht 987 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht 1.200 kg, max. opwaardering 1.300 kg, laadvermogen 213/313 kg
Basisprijs
€ 17.995

Samen met de instapserie Easy (vanaf € 12.695) en de hoogste Evolution-serie (vanaf € 20.960) vormt de Starlett Comfort het 2020-aanbod van Sterckeman. Deze Franse caravans rollen van de band in het Zuid-Franse Tournon. Het merk maakt deel uit van de Trigano Groep waar ook Caravelair en campermerken als Chausson en Challenger onder vallen.

Gewicht Sterckeman

Voor onze testrit met de Sterckeman Starlett Comfort 450 LJ volstaat een relatief lichte trekauto. Voor deze test vormt hij een koppel met de Kia XCeed 1.4 T-GDI. De Starlett Comfort heeft een rijklaar gewicht van nog geen duizend kilogram en mag worden beladen tot 1.200 kilogram. Beladen en wel zit je daar al gauw aan, laat staan als je met drieën naar de camping gaat.

Verhoging maximumgewicht een must

Bovenop de basisprijs van € 17.995 is een verhoging van het maximumgewicht naar 1.300 kilogram (€ 245) voor de meeste kampeerders daarom eerder een must dan een optie. De Starlett Comfort 450 LJ is qua gewichtsverdeling wel mooi in balans, want hij gedraagt zich voorbeeldig achter onze trekauto.

Sterckeman Starlett Comfort_zithoekDe zitgroep van de Starlett Comfort 450 LJ zit comfortabel maar is met 100 bij 195 cm aan de krappe kant.

Geen voorraam

Het tweede wat me na de gladde beplating opvalt aan deze caravan is het afwijkende front. Boven de disselbak die je over de volle breedte van de caravan kan beladen, ontbreekt een raam. In eerdere uitvoeringen was de Starlett Comfort nog standaard voorzien van een voorraam maar inmiddels moet je daar – in tegenstelling tot de andere twee Starlett Comfort-modellen – € 395 extra voor betalen.

Voor wie liever zonder open raam slaapt, is dat een overbodige investering. Als ik de Sterckeman binnenstap kom ik er achter dat een extra raam ook raadzaam is om zeker te zijn van licht als je door het weer gedwongen bent binnen te blijven. De 450 LJ telt een achterraam, vier zijramen en twee dakluiken waarvan één in de toiletruimte. Zonder bewolking meer dan genoeg maar als de zon het laat afweten, kan zo’n extra raam erg welkom zijn.

Lees verder over de Sterckeman

Nieuwsgierig wat deze Sterckeman nog meer onderscheidt? In ACSI FreeLife 4-2020 die deze week is uitgekomen lees je het hele artikel.

Bestel ACSI FreeLife 4-2020