ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Hobby Prestige 540 FU

De nieuwe Prestige 540 FU van Hobby is ideaal voor twee personen. De caravan heeft een grote keuken en aangename badkamer en is toch compact genoeg om prettig mee te rijden.

Auteur
ACSI Peter Parker
Datum
ReactiesReageer
Hobby Prestige 540 FU

Signalement

Merk
Hobby
Model
Prestige 540 FU
Onderstel
Geknikt chassis met as
Banden
Load Index 102= 850 kg per wiel
Testjaar
2019
Gewicht
Rijklaar gewicht: 1.380 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht: 1.550 kg, opwaardering max. toelaatbaar totaalgewicht: 1.750 kg
Basisprijs
€ 26.450

De Hobby Prestige die aantreedt in deze proftest is zowel van binnen als van buiten in een nieuw jasje gestoken. De achterwand heeft een nieuwe bumper met brede lampen. Ook binnen heeft de Prestige duidelijk een metamorfose ondergaan. Het nieuwe meubeldessin Chesterfield Oak/Magnolia maakt alles lichter en hoogwaardiger, een geslaagde mix van donker met lichte, glanzende oppervlakken. De beige open legplanken geven het interieur lucht.

In de test rijdt de nieuwe 540 FU voor, met achterin een frans bed en daarnaast, eveneens in lengterichting, de toiletruimte inclusief aparte douchecabine. De basisprijs is € 26.450, maar de testcaravan zit boordevol opties – onder meer aluminium velgen, elektronische stabilisator, autonomiepakket en app-aansturing – en tikt af op € 30.520. Dat is voor een Hobby uit de hogere middenklasser best een stevige prijs. We zijn benieuwd wat onze experts erover te zeggen hebben.

Kenmerkende Hobby-smoel

“De nieuwe achterkant van de Prestige ziet er super uit. Het front en de zijwanden zijn zo te zien hetzelfde gebleven. Van buiten behoudt de Prestige daardoor de kenmerkende Hobby-smoel”, vat carrosserie-expert Rudi zijn eerste indruk samen. De voorwand is net als voorheen opgetrokken uit PU-elementen. Dat creëert vastere verbindingen tussen wand en dak. Het is bovendien een goede methode om dit deel duurzaam tegen waterschade te beschermen. “De opbouw is goed afgewerkt, vooral op gevoelige plekken”, prijst Rudi. De schacht van het cassettetoilet had wel net iets meer dichtmiddel mogen hebben om van perfectie te spreken.

De opbouwdeur scoort bij Rudi met de hor, legplank en vuilnisemmer. De klapramen zijn van prima kwaliteit en ook de mooi rechte profiellijsten zijn goed gemonteerd. “Dat geldt overigens ook voor de zijpanelen en wielkasten”, vult Rudi aan terwijl we weer buiten staan. De uitdraaisteunen ten slotte zijn verlengd, waardoor ze perfect bereikbaar zijn.

Verfijnde lichtaansturing

Technisch expert Roman kan zijn collega-tester alleen maar gelijk geven, ook hij heeft amper iets aan te merken op de nieuwe Prestige. De randen en verlichting zijn zoals te verwachten was in orde. De disselbak gaat ver open en is heel goed toegankelijk. De gasflessen staan dubbel gezekerd en er is voldoende ventilatie. Binnen is op technisch en veiligheidsgebied alles zoals het zou moeten zijn.

Deze Prestige is nog beter uitgerust dan gebruikelijk is bij Hobby. De testcaravan 2019is voorzien van onder meer sfeerverlichting, een combistopcontact voor de voortent, verfijnde lichtaansturing via een centraal bedieningspaneel en een combiverwarming die elektronisch geregeld kan worden, met het oog op de optionele app-aansturing (eveneens aanwezig in de testcaravan). Stroombesparende 12 volt-ledlampen lichten de caravan prima uit.

Hobby Prestige 540 FURoman Heinzle, techniekexpert: “De standaard-
uitrusting van de Prestige is al niet slecht, maar
de testcaravan heeft echt zowat alles in huis, tot
en met app-aansturing van de omvangrijke
techniek aan boord.”

Qua techniek is het autonomiepakket een interessante optie voor avontuurlijke kampeerders. Het pakket bestaat uit een oplaadregelaar, laadbooster, accu en accusensor. “En er is nog veel meer fijne techniek aan boord”, constateert Roman: meerdere usb-stopcontacten en als hoogtepunt de Hobby Connect-afstandsbediening voor de verlichting, de verwarming en eventueel de airco via een app op je smartphone. Die geeft bovendien de binnen- en buitentemperatuur, accustatus en waterstand aan. “Meer kun je je eigenlijk niet wensen”, vindt Roman. Hoewel: “In deze prijsklasse hoort de rookmelder natuurlijk in het standaardpakket.”

Uitstekende stroomverdeling

Voor de volledigheid somt onze expert nog even de rest van de techniek in de 540 FU op. “De Tower-koelkast van 150 liter en driepitskookplaat met elektrische ontsteking passen helemaal in het plaatje. Dat geldt ook voor de schoonwatervoorraad van 50 liter, genoeg om de douche aan boord ook echt te kunnen gebruiken. De tank is trouwens makkelijker te legen dan eerst, zoals bij alle nieuwe Hobby’s.” De kabels en leidingen zijn overal netjes verlegd, een aardlekschakelaar voor het 230 volt-net is ondertussen gemeengoed. Met in totaal acht 230 volt-stopcontacten is de Prestige 540 FU qua stroomverdeling uitstekend uitgerust.

“De contrastrijke kleuren van het meubilair zijn heel modern en geven de Prestige enorm veel sfeer.” Meubelexpert Oli kan bovendien geen enkel element noemen dat niet in het totaalplaatje past. De unit met de garderobe, tv-/vitrinekast en koelkast is naast de toegangsdeur licht afgerond. “Dat creëert een geweldig gevoel van ruimte in het leefgedeelte, met rechts van de deur de zitgroep. Ook daar werkt geen enkel meubelstuk benauwend.” Naast de deur heeft Hobby bovendien nog een verwarmde garderobe inclusief kledingroede ingebouwd. “Die zal vooral in de smaak vallen bij kampeerders die niet alleen maar het zonnige zuiden opzoeken.”

Hobby Prestige 540 FUVoorin staat een comfortabele rondzit met een grote tafel.
Links van de deur, achter het wandmeubel met verlichte
vitrine voor glazen, zit een verwarmde garderobe verstopt.

Zichtbare verbindingen

Een klein puntje van kritiek betreft enkele zichtbare verbindingen. “Dat had echt niet gehoeven.” Maar het hang- en sluitwerk is prima. Zowel de kleppen als keukenladen gaan zachtjes dicht met softclose, en de laden zijn bovendien zelfsluitend. Het raamwerk had wel iets steviger gemogen. De uitzetstang van het bed, de lattenbodem en de sluitingen zijn van standaard kwaliteit, niets meer en niets minder. “De meubels zijn goed gemonteerd en keurig afgewerkt”, concludeert Oli. Ook de afdichting in de toiletruimte en keuken is tiptop in orde.

De indeling van de Prestige 540 FU is met de rondzitgroep voorin, de keuken op de as en het franse bed achterin niets nieuws onder de zon voor een caravan die gericht is op koppels. Het is het sanitair dat de testcaravan bijzonder maakt. “Achter de wc staat de douche, dat klinkt misschien gek maar het werkt”, vindt interieurexpert Christiane. Ze probeert het even uit en jawel: je komt zonder problemen langs de toiletpot in de douche. “Ik vind het een topoplossing voor kamperende koppels die graag een douche willen aan boord maar een beetje huiverig zijn om met een grotere caravan op pad te gaan.”

Hobby Prestige 540 FUDe toiletruimte van de Prestige is geweldig. Voorin zijn
de wasbak en een draaibaar toilet geïnstalleerd, daar-
achter staat een volwaardige douchecabine.

Hobby Connect

Ook de verlichting en de aansturing ervan ontlokken bij onze interieurexpert een lichte jubelstemming. “Het optionele LCD-display is super handig. Je stuurt er alle lampen mee aan en kan op eenvoudige wijze allerlei sferen oproepen door de verschillende lichtbronnen wisselend met elkaar te combineren.” De lampen hebben ook allemaal een eigen schakelaar, zodat je niet hoeft op te staan om het licht aan of uit te doen. De testcaravan is bovendien uitgerust met Hobby Connect, wat inhoudt dat je alles via je smartphone kunt bedienen. Christiane is helemaal fan, net als de andere experts trouwens.

Het prettige en modern vormgegeven interieur herbergt heel wat opbergmogelijkheden, variërend van meerdere laden tot een hoge apothekerskast en open legplanken onder de bovenkasten in de zitgroep en het slaapgedeelte. “Ik hou van open planken”, zegt Christiane. “Die zijn zoveel handiger voor kleine spullen die je vaak nodig hebt dan grote kleppen.”Het slaapgedeelte heeft, behalve open legplanken, een stopcontact aan het hoofdeinde en een matras met binnenvering. “Het franse bed is maar 134 centimeter breed, maar anders zou er geen plek voor de douche zijn geweest.”

Hobby Prestige 540 FUOndanks de toiletruimte inclusief douchecabine ernaast is het slaapgedeelte niet significant smaller dan in andere caravans met een opbouw van 2,30 meter breed en een frans bed in lengterichting. Het matras met binnenvering, de leeslampen en de handige, mooie legplanken zijn top, aldus het testpanel.

Bergruimte te over

Zowel de toiletruimte als de keuken kan op de goedkeuring van onze interieurexpert rekenen. Het voorste deel van de toiletruimte is vlak toegankelijk, de douchekuip achter de wc heeft een bescheiden opstaande rand waar je overheen moet stappen. Zowel voor de wasbak als op het toilet heb je genoeg plek, en er is ook ruimschoots genoeg kastruimte voor al je toiletspullen. De toiletruimte is bovendien aangenaam licht en daardoor prettig in gebruik. De schuifdeur die het sanitair van het leef- en slaapgedeelte scheidt, werkt perfect.

De brede keuken is goed uitgerust met een 150 liter-koelkast, driepitskookplaat met elektrische ontsteking en een geïntegreerde rvs spoelbak. Bergruimte is er genoeg in de bovenkasten met tussenplanken, drie brede laden en een kleine en grote apothekerskast. “Ik vraag me wel opeens af of er niet veel meer bergruimte dan laadvermogen is, zeker gezien de omvangrijke lijst opties aan boord”, besluit interieurexpert Christiane.

Hobby Prestige 540 FUDe keuken heeft een fraaie achterwand en ook de handdoekhouder valt bij onze experts in de smaak.

Rijeigenschappen en gewicht

Op die laatste vraag krijgen we antwoord bij de chassisexperts van Al-Ko. Allereerst gaat de Prestige er op de weegschaal. Wat blijkt: de bedenking van onze ervaren interieurexpert is niet volledig ongegrond. De riant uitgeruste Prestige 540 FU weegt leeg, dus zonder gas, water en andere voorraden aan boord, 1.440 kilogram. Het standaard maximumgewicht van de caravan is 1.500 kilogram, wat zou betekenen dat er maar 60 kilogram laadvermogen is. Gelukkig is het maximumgewicht van de testcaravan opgetrokken tot 1.600 kilogram, maar dan nog: 160 kilogram laadvermogen is echt niet veel voor een middelgrote tweepersoonscaravan. Dus als je deze Hobby zou willen bestellen inclusief alle genoemde opties, dan is het raadzaam om voor de maximale verhoging van het totaalgewicht tot 1.750 kilogram te gaan.

Afgezien van het ietwat hoge leeggewicht slaat de 540 FU een goed figuur tijdens de verschillende tests bij de experts van Al-Ko. Alle meetwaarden liggen boven het gemiddelde van deze klasse en worden tijdens de praktijktest achter verscheidene trekauto’s dubbel en dwars bevestigd. Ook de veiligheidsvoorzieningen, met onder meer de elektronische stabilisator Knott ETS, zijn in orde. Alleen de banden hadden nog iets meer draagkrachtreserve mogen hebben. We kunnen er immers van uitgaan dat deze Prestige meestal tot het maximum beladen zal zijn. Bij het uitbalanceren van de disseldruk, leeg al 66 kilogram, komt de weegschaal in het neuswiel handig van pas.

Looks van een camper

De Prestige ziet er geweldig uit met zijn nieuwe achterpartij en vernieuwde interieur. De looks, die wel iets weghebben van een camper, sluiten dichter aan bij andere Hobby-caravans dan de unieke Premium. Het zit wel goed dus met de identiteit van Hobby. De indeling is met zijn ongebruikelijke sanitair een interessante oplossing voor koppels die wel graag een douche hebben maar liever geen al te lange caravan aanhaken.

Technisch gezien geeft de 540 FU amper reden tot klagen. De omvangrijke uitrusting biedt volop comfort en veiligheid en is over de gehele lijn netjes ingebouwd. Waar we wel vraagtekens bij hebben is de plaatsing van de grote watertank, de verwarming met 10 liter-bron en de huishoudaccu: allemaal ver voor de as. Dat is misschien handig voor de afvoer of de bekabeling, maar zorgt ook voor een hoge disseldruk. Daar moet je bij het beladen dus zeker rekening mee houden.

Zo’n omvangrijke uitrusting is natuurlijk geweldig voor je comfort op reis, maar er kleeft in dit geval wel een consequentie aan: het laadvermogen is niet bepaald denderend. Zelfs als het maximaal toelaatbaar totaalgewicht zou zijn opgehoogd naar 1.750 kilogram, het maximum, dan nog bots je al snel tegen de grenzen van het mogelijke. Zeker als je bijvoorbeeld ook nog een luifel en airco laat installeren. Maar als je daar niet van wakker ligt, of gewoon minder opties bestelt, dan is de Prestige 540 FU een voortreffelijke tweepersoonscaravan die zijn modelnaam zowel op de camping als op de weg alle eer aandoet.

Conclusie Hobby Prestige 540 FU

Testredacteur Volker Stallmann: “De 540 FU is een middelgrote toercaravan voor koppels en scoort met het geslaagde ontwerp en zeer aangename ruimtelijke gevoel. De caravan zit vol praktische details, zoals een handdoekhouder in de keuken. De douche in de hoek achter de toiletruimte is beter toegankelijk dan verwacht en is in een caravan van deze grootte een zeldzaamheid. Al met al is de Prestige 540 FU absoluut het overwegen waard voor koppels die graag een douche aan boord hebben maar liever geen extra opbouwmeter achter de auto haken.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Hobby Prestige 540 FU liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest Hobby Prestige 540 FU