ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Eriba Feeling 425

Onderweg is de nieuwe Eriba Feeling lekker compact. Pas op de camping toont hij zijn ware grootte. De experts van ACSI FreeLife testen de caravan.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer

Signalement

Merk
Eriba
Model
Feeling 425
Testjaar
2017
Gewicht
Leeggewicht 1.117 kg, Max. toelaatbaar totaalgewicht 1.400 kg Max. toelaatbaar totaalgewicht na opwaardering 1.500 kg, Laadvermogen leeg 283 kg
Basisprijs
Basisprijs: € 18.090

Met zijn beperkte hoogte, handzame lengte en stoffen dak geeft de nieuwe Eriba Feeling je een kampeergevoel van vroeger. Caravans met een hefdak hebben zo hun eigen charme. Ze zijn makkelijk te trekken, passen in de gemiddelde garage en bieden een uniek vakantiegevoel.

In deze proftest nemen we de Feeling 425 onder de loep. Deze heeft voorin een dinette. De toiletruimte, kast en keuken staan op de as. Achterin is overdwars een tweepersoonsbed ingebouwd. Zonder uitgeklapt dak is de stahoogte 176 centimeter, voor veel mensen net te laag om gewoon rechtop te staan. Klap je het dak met het bed erin omhoog, dan ligt het hoogste punt op 272 centimeter. Het zorgt voor een speciaal woongevoel in de caravan. Net als andere caravans met hefdak is de Eriba Feeling 425 geen koopje. De basisprijs is € 18.090. De extra’s in ons testmodel drijven die prijs – en het gewicht – nog  eens op. Met hefdak met maxi-tweepersoonsbed (€ 4.058), radio-/televisievoorbereiding (€ 255) en het omvangrijke Moving-pakket (€ 1.272) met o.a. een fietsendrager, wordt het prijskaartje van de Feeling 425 € 23.675.

Dankzij het hefdak is het ruimtelijke gevoel rond het keukenblok goed.

Glad en stijlvol

“Gladde beplating komt bij PUAL-wanden heel goed tot zijn recht”, vindt carrosserie-expert Rudi Stahl. Ook de uitvoering krijgt zijn goedkeuring: “Gladder kunnen wanden amper zijn.” Het ontwerp van de Feeling gaat weliswaar al jaren mee, maar de caravan oogt nog altijd stijlvol. Het hefdak gaat open en dicht door twee krachtige schaarmechanismen en gasveren. Twee aparte gasveren houden het bed omhoog als je het niet gebruikt. Het tentdoek tussen caravan en dak is sterk en dik.

Proefondervindelijk komen de experts erachter dat je het dak veel makkelijker omhoog klapt als een van de ventilatiehorren open is. Twee stevige haken houden het dak veilig dicht tijdens het rijden. Als je het dak naar beneden trekt, vouwt het tentdoek automatisch naar binnen. Het verdwijnt dan onder de brede dakrand. Als dat niet vanzelf gebeurt, dan trek je aan de rode lus en verdwijnt de stof alsnog. Het kost best wel wat kracht om het dak omlaag te trekken. Maar die weerstand moet je wel willen, want het zou niet wenselijk zijn als het dak uit zichzelf inklapt.

Het hefdak is rondom goed afgedicht, net als de rest van de opbouw. Alleen bij de schacht van het toilet constateert Stahl onbehandelde zaagranden. Nog een puntje van kritiek van de carrosserie-expert: de uitdraaisteunen hadden beter bereikbaar mogen zijn. “Het chassis van de Feeling is heel laag. Het was handiger geweest als je de uitdraaisteunen van opzij in plaats van onder zou kunnen bedienen.” Ramen, deuren en kleppen zijn voorbeeldig ingebouwd.

De toiletruimte is voorzien van alles wat je nodig hebt. Als het dak omhoog is, ontbreekt het plafond. Dat is even wennen.

Volgens het boekje

De verlichting, meubelranden, veiligheidsvoorzieningen en disselbakventilatie krijgen geen van alle kritiek van onze technisch expert Roman Heinzle. Ook onder de caravan is alles op orde. De gas- en vuilwaterleidingen, remkabels en draden zijn keurig geïnstalleerd. “Binnen zijn de kabels ook goed verlegd. Anders dan in de vorige Feeling zijn de warmeluchtbuizen in de grote bedberging hoog geplaatst. Zo worden ze minder bedreigd door schuivende bagage.” De waterleidingen zijn op enige afstand van de warmeluchtbuizen aangelegd, geheel volgens het boekje. De aftapkranen van de tanks onder het bed zijn weliswaar goed beschermd, maar niet zo makkelijk bereikbaar.

Als je de Feeling met hefdak bestelt, krijg je in plaats van de standaard Truma S 3004-verwarming de Combi 4 met geïntegreerde boiler. Door het hefdak blijft er geen ruimte over voor een schoorsteen. De Combi-verwarming heeft de uitstroomopening in de zijwand. De verwarming, accu en elektracentrale zijn goed toegankelijk links in de bedberging. Om ervoor te zorgen dat de Combi 4 altijd en overal functioneert, is in de testcaravan het Moving-pakket geïnstalleerd. Dankzij de accu en oplader in dit pakket ben je een stuk minder afhankelijk van externe stroombronnen. De aardlekschakelaar voor het 230 volt-net behoort tot de standaard uitrusting.

De installatie van de verwarming is feilloos. Hetzelfde geldt voor de driepits kookplaat met elektrische ontsteking en de koelkast. Dankzij de twee extra stopcontacten in het testmodel is er aan stroombronnen geen gebrek: twee in de keuken, twee in de zitgroep en eentje in de toiletruimte. “Het is wel jammer dat er rond het bed geen stopcontact zit.”

De indeling met tweepersoonsbed maakt in de Feeling 425 perfect gebruik van de beschikbare ruimte.

Relativeren

“Het nieuwe meubilair heet Chiavennanotenhout? Dat klinkt bijzonder, en zo ziet het er ook uit.” Meubelexpert Oli Pfisterer is duidelijk enthousiast. “Notenhout is eigenlijk altijd goed. Een licht interieur is bovendien bij uitstek geschikt voor compacte ruimtes.” De antracietkleurige kleppen van de bovenkasten in de keuken en de toiletruimte vormen een geslaagd contrast.

Qua constructie is alleen de linkerhoek in de toiletruimte een potentiële zwakke plek. Vanwege het hefdak ontbreekt in de toiletruimte een plafond, waardoor de wand boven de deur moeilijk te stabiliseren is. “Eriba heeft dat echter goed opgelost. De wand staat stevig en je moet zelfs trekken om de deur open te krijgen.” De bankbakken zijn netjes in elkaar gezet, maar helaas heeft Eriba er niet voor gekozen om winterrugleuningen toe te voegen. “Ach”, relativeert Oliver, “een caravan met hefdak zul je sowieso niet zo snel gebruiken als het koud is.”

Alle kleppen en deuren zijn afgewerkt met prima profiellijsten. De strakke naden en voegen tussen de meubelelementen laten zien dat Eriba ook bij de montage zorgvuldig te werk  gaat. Het hang- en sluitwerk is goed tot zeer goed. Dat laatste geldt vooral voor de scharnieren van de bovenkastjes die aan de onderkant openen. Ook de kliksluitingen van deze kastjes zijn uitstekend. De pushlocks van de deuren van de toiletruimte en kledingkast zijn van standaard kwaliteit. De besteklade glijdt soepel open en dicht. Ook de afdichting in de keuken is in orde. “In de toiletruimte had dat beter gekund”, vindt Oliver, maar ook hier relativeert hij: “Met alleen een kleine wasbak zal de toiletruimte toch niet zo intensief worden gebruikt.”

De keuken heeft een driepits kookplaat, ronde spoelbak en koelkast.

Slapen onder tentdoek

In de indeling is optimaal gebruik gemaakt van de compacte afmetingen van de Feeling 425. “Er is opvallend veel bergruimte voor zo’n kleine caravan”, oordeelt interieurexpert Christiane Eckl. Oké, vanwege het hefdak zijn de bovenkasten niet heel diep, “maar dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt voor de aerodynamische opbouw.” En plek voor bagage is er genoeg in de bankbakken, bedberging, kledingkast en onderkast. Ten minste als je met z’n tweeën reist. Als je de vier slaapplaatsen benut, of zelfs vijf als je de zitgroep meerekent, zul je goed moeten afwegen wat je wel en niet meeneemt. De dinette is voor vier personen trouwens ook niet overdreven riant. De stahoogte met gesloten hefdak is 176 centimeter.

Om door de deur naar binnen en naar buiten te gaan, moet je sowieso bukken, want de deur is 145 centimeter hoog. In het hefdak valt het licht binnen via de Mini-Heki in het dak en de drie openingen in het tentdoek. De openingen in het tentdoek rechts en vooraan zijn afgedekt met horrengaas en kunnen ook volledig afgedekt worden. Links zit nog een raam van vensterfolie, maar dat kan niet open. Ook al slaap je in een soort van tent, dankzij de comfortabele koudschuimmatrassen en lattenbodems lig je er toch als een prinsje bij.

Het bed onder het dak klap je omlaag als je gaat slapen. Het is net alsof je in een tent ligt.

Feeling op proefstand

De keuken is van de belangrijkste gemakken voorzien. De koelkast heeft een inhoud van tachtig liter, de driepits kookplaat is groot genoeg voor forsere pannen en voorzien van elektrische ontsteking. Wel had onze expert graag nog een ruime lade in het keukenkastje gezien. “De van boven open toiletruimte zal niet bij iedereen in de smaak vallen”, vermoedt Christiane, “maar die is voor een kleine caravan wel gebruiksvriendelijk en goed uitgerust. Vast cassettetoilet, talrijke legplanken, twee stangen voor handdoeken aan de deur en diverse haken houden de ruimte opgeruimd.”

Het maximaal toelaatbare gewicht is bij onze testcaravan opgewaardeerd tot 1.500 kilogram, het hoogst mogelijke. Aanzienlijk voor zo’n kleine caravan, die leeg 1.117 kilogram weegt. Omdat we vermoeden dat het totale gewicht in de praktijk zelden zal worden benut, gaat de Feeling bij de chassisexpert van Al-Ko tot 1.400 kilogram beladen op de proefstand. In eerste instantie zien de meetwaarden van de rijeigenschappen er niet bijzonder goed uit: de caravan scoort 7 % slechter dan het gemiddelde van vergelijkbare caravans die we hebben getest. Dat kan niet anders dan aan het negentig kilogram zware hefdak liggen, want andere Feelings met een gewoon hefdak (dus zonder bed) scoorden in het verleden beduidend beter.

De Feeling met hefdak is uitgerust met een combiverwarming met boiler. Zo blijft het kastje van de S-verwarming vrij voor bagage.

Wensenlijstje

In de praktijk blijk je met de Feeling 425 achter de auto overigens nergens last van te hebben. De caravan is dankzij het hefdak niet alleen lager, ook het chassis ligt duidelijk dieper en daarmee het zwaartepunt. In tegenstelling tot de matige meetwaarden op de proefstand blijkt de Eriba op de weg probleemloos te volgen. Ook de veiligheidsvoorzieningen zijn goed: zelfregulerende remmen, stabilisator, schokdempers en banden die tot 1.700 kilogram kunnen dragen. Alleen een anti-slingersysteem ontbreekt.

Het oordeel van ons testpanel is eenvoudig samen te vatten: de Eriba Feeling 425 is met zijn lengte van zes meter hartstikke handzaam. Je rijdt en rangeert er probleemloos mee. Daarnaast is de caravan leuk ingericht en goed uitgerust. De Feeling scoort dus in alle categorieën. Ook op detailniveau laat Eriba eigenlijk nergens een steekje vallen. Door het hefdak heb je de optie van een tweede bed. Het extra gewicht zorgde op de proefstand voor enig gefrons, maar de testritten lieten zien dat het onterecht was. Dus als je een caravan zoekt die achter de auto nauwelijks opvalt omdat hij weinig weerstand veroorzaakt en een caravan die zelfs in de garage past, laat de Feeling 425 dan zeker op je wensenlijstje staan.

Conclusie Eriba Feeling 425

Caravans met hefdak spreken een heel eigen doelgroep aan. Als je compromisloos compact op reis wil en toch niet van plan bent om de caravan ’s winters te gebruiken, dan is het een prima concept. De stof tussen dak en wanden geeft bovendien een heel ander kampeergevoel, vooral bij de versie met hefdak die wij testten. Als je je goed voelt bij die speciale features, dan is de Feeling 425 alleszins het overwegen waard. De prijs-kwaliteitverhouding, de extra’s in het testmodel meegerekend, is volgens onze experts goed.

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Eriba Feeling 425 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest: Eriba Feeling 425