ACSI FreeLife

Menu

Wat betekenen al die bandenspecificaties?

Banden zijn de enige onderdelen van auto’s, campers en caravans waarop de specificaties heel precies staan aangegeven. Daar heb je pas iets aan als je weet wat al die cijfers en hoofdletters betekenen. Laten we een autoband als voorbeeld nemen: wat betekent de aanduiding 285/50 R 18 109 W?

Auteur
Charlotte Kipp
Datum
6
6
ReactiesPraat mee
Caravanband

Deze band is 285 millimeter breed. De verhouding van de hoogte ten opzichte van de bandbreedte is 50 procent. Dat wil zeggen dat de band 142,5 millimeter hoog is. De R staat voor radiaal, de bouwwijze van het karkas oftewel het dragende geraamte van de band. Bij deze bouwwijze zijn de karkasdraden radiaal geordend. Het cijfer 18 duidt op de velgdoorsnede in inches: 1 inch is 25,4 millimeter, komt dus uit op 45,72 centimeter.

Bandenspecificaties: hoofdletter C

Op caravanbanden staat achter de grootteaanduiding meestal een hoofdletter C. Vaak wordt de hoogte-/breedteverhouding dan weggelaten, omdat ze de standaard doorsnede 80 hebben. De C staat trouwens niet voor Caravan maar voor Commercial. Deze banden kunnen beter tegen een stootje dan gewone autobanden en zijn bijvoorbeeld beter bestand tegen stoepranden, oneffenheden in het wegdek, grind, stenen etc.

Load Index

Elders op de band staat deze opsomming nog eens, maar dan met aanvullende informatie die voor kampeerders essentieel is: de Load Index of kortweg LI. In ons geval bedraagt deze 109. In de tabel zie je dat dit betekent dat elke afzonderlijke band tot 1.030 kilogram mag dragen. Vier banden mogen dus samen 4.120 kilogram torsen, twee banden 2.060 kilogram. Het voertuig mag geen gram meer wegen dan de som van de draagkracht. Het maximaal toegestane totaalgewicht ligt daar gewoonlijk overigens onder. Bereken voor aanschaf van nieuwe banden altijd eerst welke LI je minstens nodig hebt.

Op sommige C-banden staat een dubbele Load Index-aanduiding, bijvoorbeeld 106/104. Het lagere getal slaat op het gebruik als tweelingwiel, wat bij caravans nooit voorkomt. Bij tandemassers ten slotte geldt de Load Index van de enkele banden.

Maximumsnelheid

Achter de Load Index staat een hoofdletter W, die de Speed Index oftewel maximumsnelheid aangeeft. En ook hier helpt een tabel: de band uit ons voorbeeld mag gebruikt worden tot een snelheid van 270 kilometer per uur. Belangrijk om te weten: de maximumsnelheid van de band moet gelijk zijn aan (of beter nog: hoger zijn dan) de topsnelheid van het voertuig. Heb jij een andere hoofdletter op je band staan en wil je weten wat de maximumsnelheid is? Kijk dan in de tabel hieronder.

Speed Index tabel

J: 100 km/u
L: 120 km/u
M: 130 km/u
N :140 km/u
P: 150 km/u
Q: 160 km/u
R :170 km/u
S: 180 km/u
T: 190 km/u
H: 210 km/u
V: 240 km/u
W: 270 km/u

DOT-nummer

Komen we aan bij het DOT-nummer. DOT staat voor Department of Transport, oftewel het ministerie van verkeer in de VS. De eerste twee cijfers duiden de week van het jaar aan, de laatste twee het productiejaar. DOT-nummer 4516 betekent dus dat de band in de 45e week van 2016 is geproduceerd. Overigens worden banden die al drie jaar in de winkel liggen nog gewoon als nieuw beschouwd, mits ze al die tijd droog en donker zijn opgeslagen. Als je denkt een gloednieuwe band te kopen, kan die dus al een flinke poos geleden zijn gemaakt.

Slijtage

Op de zijkant van de band ontwaar je ook ergens de afkorting TWI, die staat voor Tread Wear Indicator oftewel slijtage-indicator. Hiervandaan wijst een pijl naar kleine, exact 1,6 millimeter hoge uitsteeksels in de groeven van de band. Zodra ook maar één uitsteeksel in contact komt met het wegdek, is de levensduur van de band officieel ten einde en mag je er niet meer mee op de openbare weg. Dat is wat ons betreft een te coulante regel. De ervaring leert ons dat je zomerbanden beter al vervangt als er nog 3 millimeter profieldiepte resteert (4 millimeter bij winterbanden). Slijt de band verder, wat wettelijk dus mag, dan gaat de veiligheid met rasse schreden achteruit, vooral op nat wegdek.

Hoe lang mag een band mee?

In de wet is overigens niet vastgelegd hoe lang een band mag meegaan. Stel, je gaat een keer per jaar met de caravan weg. De banden slijten dan amper en zouden wellicht een leven lang kunnen meegaan. Experts raden toch aan om de banden elke tien jaar te verwisselen, omdat het materiaal mettertijd verhardt en de grip op de weg daardoor afneemt.

Bron: MPS, Tekst en foto’s: Dirk Vincken

Praat mee

  1. j

    Op C-banden staat wel een hoogte/breedte verhouding.
    Die H/B verhouding wordt niet aangegeven als die 80% is , of eigenlijk 82% , ook bij een personenauto-band.
    Er worden veel C- banden met H/B 80 ( 82) gebruikt, waardoor uw verwarring in het artikel , denk ik , ontstaan is.
    Die 80 ipv 82% is afronding om het sijsteem uniform te houden.
    Heel af en toe zet de fabrikant wel die /80 er op.

    Reageer
    0
    0
  2. BC
    Bruno Claeys

    Goeie dag, ik heb 2 aanhangerbanden 165/80 R 13 83T OR57. Wat betekend OR57 ?

    Reageer
    0
    0
  3. P
    P.C.Schot

    wat als de dot code ATR 4 DC 142 en een driehoek teken er achter is

    Reageer
    0
    0
    1. j

      Dan is de band nog van de vorige eeuw, erger nog vorig milenium.
      142 staat dan voor 14e week van 1992.

      Reageer
      0
      0
  4. JO
    Jan Oussoren

    Hoe lang mag een camperband mee

    Reageer
    0
    0
    1. j

      Ook een camperband wordt geen maximum voor opgegeven.
      Fabrikanten en VACO schrijven.
      Vanaf 6 jaar na eerste gebruik , elk jaar doir een expert laten controleren, en na 10 jaar preventief vervangen. 2 jaar professioneel opslag , kan als nieuw beschouwd worden, waardoor soms pas na 12 jaar na DOT datum preventief vervangen.

      Koop je een 2e hands, dan weet je niet de voorgeschiedenis van de banden is. Is de band maar een keer oververhit geweest door te lage druk voor het werkelijke gewicht en snelheid, geeft onomkeerbare schade , die dan door de mechanische krachten verder scheurt, tot soms pas na3 jaar zover, dat de band klapt of loopvlak loslaat.

      Reageer
      0
      0

Laat een antwoord achter aan Jan Oussoren

Klik hier om je antwoord te annuleren.

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht