ACSI FreeLife

Menu

Mazda CX-60: de ideale trekauto?

Logo ACSI FreeLife TestTour Heeft Mazda na de CX-5 weer een nieuwe trektopper in huis? Testteam Cultuurliefhebbers en autojournalist Mario Vos testen de Mazda CX-60.

Auteur
Mario Vos
Datum
6
6
ReactiesPraat mee
Mazda CX-60 Emilia-Romagna

Signalement

Merk
Mazda
Model
CX-60 PHEV Takumi
Testjaar
2023
Gewicht
Rijklaar: 2.070 kg; maximum: 2.667 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 2.500/750 kg; geadviseerd max. trekgewicht: 2.125 kg
Basisprijs
€56.640 Testauto: €63.840

De Mazda CX-60 is groter, ruimer en sterker dan zijn kleinere broer en mag bovendien meer trekken. De zeventien centimeter langere CX-60 heeft een langere motorkap dan de CX-5, een iets verder naar achteren geplaatste cabine en verder naar voren geplaatste voorwielen. Daardoor is de wielbasis ook zeventien centimeter langer. Ons testteam vindt de CX-60 een “mooie auto met grote wielen en een goede uitstraling”.

Dat de voorkant langer is en de cabine iets verder naar achteren staat, komt door de veranderde opstelling van de aandrijving. Het platform van de CX-5 heeft de motor dwars voorin staan, omdat daar het accent op voorwielaandrijving ligt, terwijl deze CX-60 in de basis als achterwielaandrijver is ontwikkeld. En in dat geval staat de motor in lengterichting voorin.

Mazda CX-60

Geschikt voor zescilinders

Dat draaien van de motor is vooral gedaan omdat Mazda in de CX-60 ook zescilinder-dieselmotoren aanbiedt, die meer bouwlengte nodig hebben. Het gaat om 3,3 liter-zescilinder-lijnmotoren, maar helaas worden die niet in Nederland geleverd, omdat de fiscale regels ze veel te duur zouden maken. In België worden de dieselversies van de CX-60 wel aangeboden. In ons land is de CX-60 er alleen met een 2,5 liter-benzinemotor met plug-in hybride ondersteuning van een 175pk-elektromotor. Het totale vermogen van de CX-60 PHEV bedraagt liefst 327 pk en wordt via een achttraps automaat verdeeld over alle vier de wielen. Het maximum koppel bedraagt 500 Nm.

Indrukwekkende sprint

Het was testteam Marja en Vincent, die hem voor de Eriba Touring 542 spanden, ook bepaald niet ontgaan dat de CX-60 goed bedeeld is met kracht. “Het is prettig om een ‘beetje’ extra vermogen te hebben. De auto accelereert erg snel, waardoor invoegen zelfs met caravan erg gemakkelijk gaat.” Dat bevestigt het acceleratiecijfer dat de fabriek opgeeft, want van 0 naar 100 kilometer per uur kost maar 5,8 seconden, een getal waar een sportauto zich niet eens voor hoeft te schamen.

Mazda CX-60

De Mazda kan niet alleen sprinten, hij kan ook zuinig met de brandstof omspringen. Als plug-in hybride heeft hij een accu van 17,8 kWh die je extern kunt opladen en waarmee je in de praktijk rond de 50 kilometer volledig elektrisch kunt rijden. Handig voor de kortere dagelijkse ritten, want je bespaart daar heel wat benzine mee als je trouw de accu oplaadt. Zodra de accu bijna leeg is, gaat deze CX-60 als gewone hybride verder.

Extra gewicht

Als caravanrijder kun je minder profiteren van de zuinigheid van een plug-in hybride, omdat die techniek het beste werkt bij lage belasting. Onze testers noteren echter wel een gunstig gemiddelde van 9,5 liter per 100 kilometer, wat natuurlijk mede te danken is aan de slanke vorm van de testcaravan. Maar het extra gewicht van de hybride componenten zorgt ook voor betere trekkwaliteiten. “Het rijden is zeer aangenaam”, zo laten Marja en Vincent ons weten. “Zelfs bij flinke zijwind is de combinatie zeer stabiel.”

Dat is mede te danken aan de vierwielaandrijving, die je in kunt stellen op ‘towing’ (het trekken van een aanhanger), en de vrij stevige vering, die van de cultuurliefhebbers wel iets soepeler zou mogen. “Zonder caravan voel je hobbels soms iets te goed, maar tijdens het trekken is het mooi in balans. De meeste oneffenheden worden goed geabsorbeerd en de goede schokdemping zorgt ervoor dat de auto nauwelijks nadeint.”

Fraai interieur

Veel waardering hebben Marja en Vincent voor het interieur van de Mazda CX-60. “Het is een erg mooi interieur, wel met veel lichte kleuren. De stoelen zijn makkelijk verstelbaar en hebben stoelkoeling, wat altijd fijn is in de zomer.” Het dashboard biedt volgens de cultuurliefhebbers veel informatie, “maar het instellen van de navigatie vergt wat aandacht.” De camerabeelden bij het achteruitrijden en manoeuvreren vinden ze erg praktisch.

Niet alleen voorin is de CX-60 ruim en comfortabel, ook achterin is het volgens onze testers goed toeven. De achterbank biedt voldoende ruimte en heeft een middenarmsteun. De bagageruimte is niet alleen zeer royaal, maar ook makkelijk te beladen, ook als de caravan is aangekoppeld.

Ons trekadvies

Ruim vijf ton zou een volledig beladen combinatie van de Mazda CX-60 met een beladen caravan mogen wegen. Dat is gedurfd, maar de CX-60 PHEV komt goed beslagen ten ijs, merkte Mario Vos tijdens de rijtest (video). Rijklaar weegt hij al 2.070 kilogram, het maximumgewicht bedraagt 2.667 kilogram, waarmee de auto een zeer hoog laadvermogen heeft. Daar zou dan een caravan van maximaal 2.500 kilogram achter mogen. Qua kracht (327 pk en 500 Nm) zal dat zeker geen probleem zijn en vierwielaandrijving zorgt ervoor dat al die kracht ook daadwerkelijk kan worden overgebracht. Maar wij hanteren graag een veiligheidsmarge. We gebruiken daarbij de vuistregel dat een beladen caravan niet zwaarder zou moeten wegen dan 75 tot 80 procent van de beladen trekauto, waarbij een auto met vierwielaandrijving nog wat extra mag trekken. In dat geval is 2.500 kilogram eigenlijk wel wat te veel van het goede. Veel verder dan 2.100 kilogram zouden we op basis van die vuistregel niet willen gaan. De kogeldruk van de trekhaak bedraagt maximaal 100 kilogram.

Mazda CX-60

Conclusie

De Mazda CX-60 heeft een zeer goede indruk achtergelaten, ook bij ons testteam, dat hem twee weken in gebruik had voor de ACSI FreeLife TestTour. Ze vinden de CX-60 “een ideale trekauto voor een zwaardere caravan met zijn forse vermogen en hoge eigen gewicht”. De CX-60 valt net buiten hun budget, maar ze zijn zeker overtuigd van de kwaliteiten van het merk en gaan binnenkort toch eens kijken voor een Mazda CX-5. Bekijk ook de testvideo in Italië voor de conclusie van Marja en Vincent.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Op zoek naar meer kampeerinspiratie?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Probeer nu

Meer zien van de TestTour in Emilia-Romagna?

Lees alle artikelen over de Cultuurliefhebbers op acsifreelife.nl. Of bekijk alle video’s van de testteams en activiteiten op ons YouTube-kanaal.

Praat mee

  1. jos landwier

    Wel een mooie combinatie! Maar tja…de toekomst benzine, diesel ,milieu-toestanden. Hoe gaat men dit oplossen??
    En idd jammer dat er in Nederland weer zoveel belasting moet worden geheven op een prachtige auto, alleen o.a. in Belgie verkrijgbaar!!

    Reageer
    0
    0
  2. CM
    Cor van der Meer

    wij hebben ook een cx 60 zijn daar mee naar spanje gegaan met een tabbert da vinci mag 2000 kilo wegen auto ook vol dus bij elkaar 4500 kilo rijdt prima de helling op 6% met 95 en ook de helling af 95 benzine verbruik 1 op 6,5 maakt helling op geen overdreven toeren 4000 van narbonne naar perpignan zijwind 6 bf geen probleem snelheid wel terug naar 80 hadden hiervoor een subaru forester ook een prima trek auto maar dit is stukken sterker en stabieler
    Cor v d Meer

    Reageer
    0
    0
  3. Berrit de Lange

    Hierbij een toelichting namens de redactie op de trekautotest van de Mazda CX-60: in het artikel wordt inderdaad al vermeld dat deze auto veel meer mag trekken dan de relatief lichte Eriba Touring. Voor onze jaarlijkse TestTour zijn wij echter ook afhankelijk van de caravanmodellen die op dat moment beschikbaar zijn. We zijn momenteel bezig met de voorbereidingen van nieuwe TestTours en trekautotesten en nemen daarbij de suggestie om de Mazda CX-60 met een zwaardere caravan te testen zeker mee!

    Reageer
    0
    0
  4. CH
    C.J. Heuzer

    Zoals Rens al aangeeft: waarom een trekauto uit het hogere treksegment testen met een caravan die bijna alle andere auto’s mogen trekken. Waarom niet gekozen voor een Tabbert, Fendt of Knaus met een gewicht van rond de 1800 kg? Daarmee krijg je toch niet echt een duidelijk beeld? Waarom zo’n sterke (en prijzige) auto kopem om een ERIBA van max. 1300 kg te gaan trekken met 1200 kg trekgewicht over?? Een heel vreemde keuze

    Reageer
    0
    0
  5. R

    Wat vreemde test van deze CX-60 als caravantrekker. Een Eriba mét een hefdak en van rijklaar slechts 985 kg; maximum: 1.300 kg (opwaardering mogelijk); laadvermogen: 218 kg.
    Jammer trouwens dat deze CX-60 niet in de 6 cylinder versie in NL wordt geleverd

    Reageer
    1
    0
    1. CH
      C.J. Heuzer

      Helemaal gelijk Rens, zie mijn commentaar.
      Ik vraag mij af op basis waarvan de keuzes gemaakt worden bij de redactie van FreeLife.

      Reageer
      2
      0

Praat mee: Mazda CX-60: de ideale trekauto?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht