ACSI FreeLife

Menu

Alles over caravanbanden

Caravanbanden leiden vaak een onopvallend, soms zelfs verwaarloosd bestaan. Terwijl ze uiterst belangrijk zijn, vooral voor de veiligheid onderweg. Vandaar dat we de caravanband in het zonnetje zetten.

Auteur
MPS
Datum
10
10
ReactiesPraat mee

Bij de aanschaf van een caravan zijn de ogen meestal gericht op comfortspecifieke features, zoals de afmetingen van het bed, de grootte van de zitgroep en de keukenuitrusting. De banden, niemand die er naar kijkt. Op reis vormen ze echter het enige contact met de weg en dat is een belangrijke taak.

LI = Load Index

Als je een nieuwe caravan koopt, kun je er over het algemeen wel op vertrouwen dat de banden in orde zijn. Maar banden slijten en dus ontkom je er op een gegeven moment niet aan om ze te vervangen. Daarbij is het essentieel om het juiste type te kiezen, zoals aangeduid op het kentekenbewijs.

Op de zijkant van banden staat altijd een reeks grote cijfers en hoofdletters (zie ook het kader). Deze geven de maat aan en hoe de band is vervaardigd. Hieronder staat, iets kleiner, het type band vermeld, bijvoorbeeld ‘185 R 14 102 Q’. Voor caravanbanden is vooral het laatste getal belangrijk (in het voorbeeld 102), de Load Index. ‘102’ betekent dat de band maximaal 850 kilogram mag dragen. De gewenste Load Index staat aangegeven in het voertuigbewijs maar is niet bindend. Overschrijden mag dus, maar wees je er wel van bewust dat je het rijgedrag zo negatief beïnvloedt.

Vuistregel

De bandenfabrikant geeft op de bandwang het maximaal toegelaten draagvermogen en daaraan gekoppelde de maximale spanning aan. Omdat soms de belasting minder is als de maximaal toegestane belasting, kan de volgende vuistregel helpen de juiste spanning te vinden. Voor elke halve bar spanningsverlaging verlies je ongeveer 10 procent draagvermogen. De bandenfabrikant moet overigens voor elke band een tabel kunnen leveren waarop het verband tussen spanning en draagvermogen precies is aangegeven.

Houd de spanning vast

Hoe hoger de spanning, des te beter de draagkracht, uiteraard zonder de maximale spanning te overschrijden. Een te lage spanning verslechtert de stabiliteit. Bovendien deuken de banden te veel in, waardoor de binnenkant kan beschadigen. Dat is slijtage die je niet kunt zien maar die wel desastreuze gevolgen kan hebben.

In de winterstalling is het raadzaam om de normale spanning licht te verhogen, met 0,2 of 0,3 bar. Bij stilstand verliezen banden namelijk onherroepelijk spanning. Door de spanning iets te verhogen voorkom je dat de banden tegen het voorjaar helemaal plat zijn. Het kan in de winterstalling bovendien geen kwaad om de wielen op speciale keggen of luchtkussens te zetten voor een optimale gewichtsverdeling. Anders dan je misschien zou denken ontzien uitdraaisteunen de banden niet.

Tekst en foto: MPS, Benjamin Büchner

Praat mee

  1. j

    Al die duimpjes omhoog voor J.vd Beek, heb ik in de loop der tijd gegeven , en de duimpjes omlaag voor Jaap van de Kinkelder ook, en hij heeft zijn naam maar bij het bericht weggehaald.

    Ook al mail naar ASCI freelive gestuurd, en bericht gehad dat het doorgestuurd is, maar nog geen reactie gehad.

    Volgens jurist kan alleen voertuigfabrikant aansprakelijk gesteld worden voor verkeerd advies, en hooguit bandenspecialist. Bandenfabrikant Vredestein vind het ook onverantwoordelijk die 2,5 bar op 185R14C 102 band .
    Zelf uitgerekent dat 2,5 bar bij 100kmpu en gelijke verdeling gewicht voor 1200 kg nog geen oververhitting geeft.
    Beetje gewichtsverschil R/L, of iets hogere snelheid ,of iets meer gewicht, of iets lagere werkelijke druk door onnouwkeurigheid van de meter, en de band oververhit, wat pas na 3 jaar mogelijk zover verder beschadigd is dat loopvlak loslaat of klapband.

    Maar Freelive is dan niet aansprakelijk te stellen voor de schade, of erger de gewonden of doden.
    Dacht door deze nieuwe reactie weer even bovenaan te komen en de ernst van de zaak te benadrukken

    Reageer
    0
    0
    1. @jadatis: Dank voor uw kritische opmerking. U heeft gelijk wat betreft uw opmerkingen over die 2,5 bar. Aan de hand van uw opmerkingen heeft de redactie deze kwestie voorgelegd aan technisch kampeerexpert Joop Stam en autojournalist Mario Vos, waarna het verhaal is rechtgezet en er een alinea ‘Vuistregel’ is toegevoegd.

      Reageer
      1
      0
      1. j

        Prima zo , nu kan het geen gevaarlijke toestanden meer opleveren.
        Maar 10% per half bar is ook niet altijd waar,
        Beter zou zijn lineair berekenen, dus als 80% van de maximum load , dan ook 80% van de referentiedruk.
        Maar zeker voor caravans en campers, eerst 10% optellen bij het bepaalde asgewicht, voordat je lineair de druk gaat uitrekenens. Dit is voor ongelijk gewicht R/L , maar ook voor onnouwkeurigheden in bepalen van gewicht en druk.
        Dit leidt tot maar iets hogere druk dan de officiële berekeningen van de bandenfabrikanten, dus nooit te laag.
        Het bepalen van de werkelijke gewichten in het gebruik, blijft het grootste struikelblok in het geheel.

        een overzicht
        bandsoort/referentiedruk( koud gemeten, meest gebruikt)/maximum toegestane koude druk

        Personenautobanden.
        Standaard load / 2,5 bar/3 tot 3,5 bar
        XL/reinforced/Extraload/2,9 bar/3 bar tot zelfs 4,2 bar.

        C-banden ( C voor Comercial, amerikaans equivalent LT voor Lighttruck) op bandwang staat de referentiedruk ( uitzondering CP ( Camperbanden CP voor campingpneu) waar alleen de maximum toegestane koude druk op staat,
        Op veel banden uit de Continental groep staan beide drukken, en de referentiedruk en de maximum toegestane koude druk. Vroeger mocht hoger dan de referentiedruk gevuld worden, tegenwoordig niet meer, tenzij dat op de bandwang staat

        C-load LRC/ 50 psi=3,4 bar
        6 PR ( plyrated) / 3,75bar=55psi
        D-load/8PR/ 4,5 bar=65psi uitzonderingen 4,2bar en 4,8 bar.
        E-/10PR/ 5,5 bar=80psi uitzonderingen 5,25 en 5,75 bar.

        Reageer
        0
        0
  2. WD
    Wijnand Dijkstra

    ik rij al jaren met de caravan en ik heb onafhankelijk van welk bedrijf dan ook de gewoonte ELK voorjaar naar een gerenommeerd bandenbedrijf te gaan
    Eerste tip die ik ooit kreeg… doe er banden op die bestemd zijn voor een lichte bestelwagen,, heb je minder kans op een klapband. Dat vind ik een gouden tip.

    tweede tip..bij de omwisseling zetten ze de beste van de twee op het reserwiel… ik wist waar het was maar had het gelukkig nog nooit nodig gehad….
    Zo.n bedrijf heb je wat aan en daar kom je terug. Laat ik hetzelfde verhaal in een ANWB blad lezen……… niet het was niet van mij.
    Dus Profile etc. proficiat

    Reageer
    1
    0
  3. Vj
    Vermeulen joeri

    Beste heb een caravan met aan de ene kant maat 165/80/r13 en aan de andere kant185/70/r13 mag ik daarmee naar de keuring

    Reageer
    0
    0
  4. J

    Ik heb J v.d. Beek een duimpje omhoog gegeven en Jaap v.de Kinkelder omlaag. Want de gegeven maat met 102 loadindex zal bij 2.5 bar toch echt bandschade geven door oververhitting bij gebruik onder zelfs een wat lichtere caravan. Daar is de referentiedruk 4,5 of 4,8 bar van.Leidt wel zeker tot klapband, en mogelijk ongeluk, met mogelijk gewonden en doden. Dus de eis om dit recht te zetten is nog niet zo overdreven .

    De 2,5 of 2,4 bar is de referentiedruk van een gewone autoband in standaard load.
    De 2,9 bar genoemd is de referentiedruk van een XL/ reinforced/ extraload met uitzondering 2,8 en 3,0.
    Een Standaard load in die maat zou een lagere loadindex hebben.
    De pag 6 van ETRTO standards manual gaat dan ook alleen over gewone autobanden en XL/ en daar kloppen die referentiedrukken dan ook voor.
    De maximum load van hier 850kg is uitgerekent voor de referentiedruk en referentie-snelheid van hier 160kmpu.

    Reageer
    0
    0
  5. JB
    J. van de Beek

    Hier wordt verwarrende en verkeerde informatie gegeven! Gevaarlijk!
    Als voorbeeld wordt gegeven een band met de volgende gegevens:
    185 R14 102 Q
    Een loadindex van 102 bij een band met de maat 185 R14 betekent dat dit een C (Commercial) band moet zijn.
    Bij de 8 PR (Ply Rate) C banden geldt dat de maximale draagkracht (lees LoadIndex) wordt bereikt bij een druk van 4,5 bar (65 Psi).
    Dit alles staat op de zijkant van de band.
    Afhankelijk van het maximale totaal gewicht van de caravan kan die druk vaak lager zijn.

    Voor de 6 PR (Ply Rate) banden gelden andere waarden. Nogmaals lees altijd gewoon de zijkant van de band.

    Vrijwel zeker gaat het in het voorbeeld om een 8 PR band.
    Ik eis dat deze misleidende info op zeer korte termijn wordt rechtgezet!!!
    En dat op de website zeer zichtbaar een rectificatie wordt geplaatst!!!

    Reageer
    15
    2
  6. T

    Beste Joop, Bedankt voor de heldere uitleg! weer wat geleerd!

    Reageer
    0
    0
  7. T

    U zegt: de Load Index. ‘102’ betekent dat de band 850 kilogram bij een spanning van 2,5 bar kan dragen. Waar komt die 2,5 BAR vandaan??? Volgens mij is de loadindex gebaseerd op de maximale druk van een band. Een C band heeft die meestal van 4,5 BAR. Pas dan bereik je de maximale draagkracht van een band.

    Reageer
    9
    -1
    1. Joop laat weten dat de gegevens komen van de ETRTO (European Tyre and Rim Organisation Standards) in Brussel. Joop: ‘In Manuel 2010 page G6 wordt 36 psi = 250 kPa = 2,5 bar genoemd als de bandenspanning waarbij de Load Index is vastgesteld. Maar in sommige publicaties worden ook andere waarden genoemd. Ik kwam ook 35 psi (240 kPa) en 42 psi (290 kPa) tegen. Maar nergens 4,5 bar.

      Dat je daarnaast de band mag oppompen tot de aangegeven maximum bandenspanning verandert niets aan de maximaal toegestane belasting. Een band mag opgepompt worden binnen de toegestane bandbreedte vanaf 2,5 bar tot aan de op de band wang aangegeven maximum. Over dit hele gebied mag de belasting zijn volgens Load Index. Ga je onder 2,5 bar zitten, dan is een vuistregel dat elke 0,2 bar lager je 10% draagvermogen kost.

      Een wat harder gepompte band heeft waarschijnlijk minder slijtage tot gevolg en kan een gunstige invloed op de wegligging hebben. Maar een hard opgepompte band is minder soepel en kan zelfs gaan stuiteren. De daardoor ontstane trillingen kunnen schadelijk zijn voor chassis en interieur. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een iets hogere dan de minimum spanning, in de orde van 3,3 bar voor een C-band (met een maximum van 3,75 bar). Bandenspanning is een compromis tussen comfort, slijtage, wegligging en persoonlijke voorkeur.’

      Reageer
      1
      14

Praat mee: Alles over caravanbanden

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht