Deze band is 285 millimeter breed. De verhouding van de hoogte ten opzichte van de bandbreedte is 50 procent. Dat wil zeggen dat de band 142,5 millimeter hoog is. De R staat voor radiaal, de bouwwijze van het karkas oftewel het dragende geraamte van de band. Bij deze bouwwijze zijn de karkasdraden radiaal geordend. Het cijfer 18 duidt op de velgdoorsnede in inches: 1 inch is 25,4 millimeter, komt dus uit op 45,72 centimeter.
Bandenspecificaties: hoofdletter C
Op caravanbanden staat achter de grootteaanduiding meestal een hoofdletter C. Vaak wordt de hoogte-/breedteverhouding dan weggelaten, omdat ze de standaard doorsnede 80 hebben. De C staat trouwens niet voor Caravan maar voor Commercial. Deze banden kunnen beter tegen een stootje dan gewone autobanden en zijn bijvoorbeeld beter bestand tegen stoepranden, oneffenheden in het wegdek, grind, stenen etc.
Load Index
Elders op de band staat deze opsomming nog eens, maar dan met aanvullende informatie die voor kampeerders essentieel is: de Load Index of kortweg LI. In ons geval bedraagt deze 109. In de tabel zie je dat dit betekent dat elke afzonderlijke band tot 1.030 kilogram mag dragen. Vier banden mogen dus samen 4.120 kilogram torsen, twee banden 2.060 kilogram. Het voertuig mag geen gram meer wegen dan de som van de draagkracht. Het maximaal toegestane totaalgewicht ligt daar gewoonlijk overigens onder. Bereken voor aanschaf van nieuwe banden altijd eerst welke LI je minstens nodig hebt.
Op sommige C-banden staat een dubbele Load Index-aanduiding, bijvoorbeeld 106/104. Het lagere getal slaat op het gebruik als tweelingwiel, wat bij caravans nooit voorkomt. Bij tandemassers ten slotte geldt de Load Index van de enkele banden.
Maximumsnelheid
Achter de Load Index staat een hoofdletter W, die de Speed Index oftewel maximumsnelheid aangeeft. En ook hier helpt een tabel: de band uit ons voorbeeld mag gebruikt worden tot een snelheid van 270 kilometer per uur. Belangrijk om te weten: de maximumsnelheid van de band moet gelijk zijn aan (of beter nog: hoger zijn dan) de topsnelheid van het voertuig. Heb jij een andere hoofdletter op je band staan en wil je weten wat de maximumsnelheid is? Kijk dan in de tabel hieronder.
Speed Index tabel
J: 100 km/u
L: 120 km/u
M: 130 km/u
N :140 km/u
P: 150 km/u
Q: 160 km/u
R :170 km/u
S: 180 km/u
T: 190 km/u
H: 210 km/u
V: 240 km/u
W: 270 km/u
DOT-nummer
Komen we aan bij het DOT-nummer. DOT staat voor Department of Transport, oftewel het ministerie van verkeer in de VS. De eerste twee cijfers duiden de week van het jaar aan, de laatste twee het productiejaar. DOT-nummer 4516 betekent dus dat de band in de 45e week van 2016 is geproduceerd. Overigens worden banden die al drie jaar in de winkel liggen nog gewoon als nieuw beschouwd, mits ze al die tijd droog en donker zijn opgeslagen. Als je denkt een gloednieuwe band te kopen, kan die dus al een flinke poos geleden zijn gemaakt.
Slijtage
Op de zijkant van de band ontwaar je ook ergens de afkorting TWI, die staat voor Tread Wear Indicator oftewel slijtage-indicator. Hiervandaan wijst een pijl naar kleine, exact 1,6 millimeter hoge uitsteeksels in de groeven van de band. Zodra ook maar één uitsteeksel in contact komt met het wegdek, is de levensduur van de band officieel ten einde en mag je er niet meer mee op de openbare weg. Dat is wat ons betreft een te coulante regel. De ervaring leert ons dat je zomerbanden beter al vervangt als er nog 3 millimeter profieldiepte resteert (4 millimeter bij winterbanden). Slijt de band verder, wat wettelijk dus mag, dan gaat de veiligheid met rasse schreden achteruit, vooral op nat wegdek.
Hoe lang mag een band mee?
In de wet is overigens niet vastgelegd hoe lang een band mag meegaan. Stel, je gaat een keer per jaar met de caravan weg. De banden slijten dan amper en zouden wellicht een leven lang kunnen meegaan. Experts raden toch aan om de banden elke tien jaar te verwisselen, omdat het materiaal mettertijd verhardt en de grip op de weg daardoor afneemt.
Bron: MPS, Tekst en foto’s: Dirk Vincken