ACSI FreeLife

Menu

VW California: diesel of benzine?

Is de nieuwe generatie benzineblokken in de Volkswagen California camper een alternatief voor hun bekende dieselbroers?

Auteur
MPS
Datum
1
1
ReactiesPraat mee

Een camper is vrijwel altijd voorzien van een dieselmotor. Dieselolie is immers goedkoper dan benzine en het verbruik is lager. Maar de techniek staat niet stil en benzine zou bij een gering gebruik, zoals je dat bij campers vaak ziet, zomaar voordeliger kunnen uitpakken dan diesel.

Ottomotoren en downsizing

Het verminderde verbruik wordt in de nieuwe ottomotoren bereikt door ‘downsizing’. Dat houdt in dat een motorblok met een relatief kleine cilinderinhoud dankzij een turbolader een hoog vermogen en een krachtig koppel produceert. Vooral als het voertuig maar weinig wordt gebruikt, is zo’n motorblok met zijn kleinere cilinderinhoud en lagere interne wrijving zuiniger dan grote motoren met hetzelfde vermogen.

Zuinige Volkswagen California

De 2.0 TSI-motor in de compacte Volkswagen T5 California camper heeft zo’n zuinige benzinemotor. Met een cilinderinhoud van slechts 2 liter genereert die een vermogen van 204 pk en een koppel van 350 Nm bij 1500 tpm.

Plannen om hem in Nederland te importeren zijn er niet, zegt directeur Rob Marchal van Volkswagen Campercentrum Nederland in Amersfoort. “Gezien onze wetgeving en het verbruik van deze motoren in combinatie met het gewicht zien wij geen aanleiding om hem te gaan voeren.”

Nederlandse VW-camperaars moeten het dus doen met de bekende 2.0 TDI-dieselmotor, die in verschillende vermogens – van 102 pk tot 180 pk – verkrijgbaar is.

Test

De sterkste diesel heeft een koppel dat groter is dan de vergelijkbare benzine-uitvoering. Het dieselblok, in onze test gekoppeld aan een DSG-automaat, trekt onze van vierwielaandrijving voorziene Volkswagen van 0 naar 100 km/u in 14,7 seconden en geeft hem een topsnelheid van 185 km/u.

De benzinemotor, eveneens uitgerust met 4WD en DSG-automaat, bereikt 100 km/u in 11,4 seconden en bereikt een topsnelheid van 197 km/u. Ook wat betreft motorkarakter en geluidsproductie scoort de benzine-uitvoering het best. In principe ben je voor een benzinemotor minder kwijt dan voor een dieselmotor. Behalve natuurlijk voor de brandstof zelf, die is een stuk duurder dan diesel.

Jammer dat hij niet officieel in Nederland wordt geïmporteerd, want deze benzinemotor heeft potentie.

© 2013 MPS
Tekst: Thiemo Fleck
Foto: Ingolf Pompe

Praat mee

  1. DJ

    Als alternatief is het ook mogelijk om de huidige generatie TSI motoren te voorzien van een LPG installatie.
    Momenteel zijn er al 2 fabrikanten op de markt met een LPG systeem met rechtstreekse inspuiting.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: VW California: diesel of benzine?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht