De e.home Eco is een rijdend testvoertuig waarmee Dethleffs praktijkervaring opdoet. Als basis werd gekozen voor de Ford E-Transit. De e.home Eco is bewust laag en glad gehouden: zonder traditionele dakluiken en zonder de mogelijkheid om achterop fietsen te plaatsen.
Camper zonder spiegels
Om de stroomlijn te optimaliseren zijn de spiegels vervangen door camerasystemen. De sandwichpanelen zijn vervaardigd van vlasvezel met een kern van gerecycled pet-materiaal. Dat maakt de structuur duurzamer en beter geïsoleerd. De tafel- en werkbladen zijn gemaakt van een plaatmateriaal op basis van geëxpandeerde maiskorrels. Schapenwol vervangt schuim en synthetische stoffen in de stoffering. De vloer is afgewerkt met linoleum en zelfs het dakluik is gemaakt van een duurzamer materiaal: kurk.
Volledig gasvrij
De camper is volledig gasvrij. Verwarming en koeling verlopen via een elektrische warmtepomp van Truma, warm water komt uit een elektrische boiler. Koken kan op inductie. In het dak, de zijkant en zelfs in de motorkap zijn zonnepanelen
geïntegreerd.
Vooralsnog niet in de showroom
De e.home Eco is geen camper die binnenkort al in de showroom staat. Het is wel een duidelijk signaal dat Dethleffs nadenkt over duurzaam reizen. Het studiemodel zal worden ingezet voor demoritten, praktijkproeven en materiaaltests. De uitkomsten zijn medebepalend voor hoe en waar Dethleffs elementen toepast in toekomstige productiemodellen.
De andere elektrische studiemodellen van Dethleffs
De e.home Eco is niet het eerste studiemodel van Dethleffs. Zo presenteerde het Duitse merk op de Caravan Salon 2017 al een voorloper van Eco. Een jaar later werd de Dethleffs e.Home Coco gepresenteerd, de eerste elektrisch aangedreven caravan. In 2021 werd met deze e.Home Coco nog een uitgebreide testrit gemaakt vanuit Duitsland over de Alpen naar het Gardameer.