Daarover lees je later in dit verhaal meer. Eerst even terug naar de rit met de elektrische auto én caravan. Het ging om een tocht over de Alpen te maken: 400 kilometer en 4.780 hoogtemeters. Zonder tussentijds laden!
Caravan met elektrische aandrijving
Het geheim van deze grote actieradius zit ‘m in het feit dat de caravan zijn eigen elektrische aandrijving heeft. Op geen enkel moment hoefde de Audi daardoor meer dan 20 kilo te trekken.
Het grote nadeel van een e-caravan
Ondanks het record betekent dit nog niet dat we op korte termijn met de caravan in één ruk van Nederland naar Noord-Frankrijk kunnen rijden. Als je 80 kWh aan accu’s onder een caravan hangt (bijna evenveel als waarmee de Audi is uitgerust), verdubbel je weliswaar de beschikbare hoeveelheid energie voor het span, maar neemt ook het gewicht aanzienlijk toe. Naar schatting ongeveer 600 kilogram.
Kosten accupakket e-caravan
Dat is voor een middenklasse caravan al niet acceptabel, want die gaat dan meer dan twee ton wegen. Pluspunt is dat door het lagere zwaartepunt de e-caravan zich beter zal gedragen achter de auto. En dan de kosten: een accupakket van die omvang kost tussen de 15.000 en 20.000 euro waarmee de caravan dus in prijs verdubbelt.
De elektrische auto-caravancombinatie Audi e-tron en Dethleffs e.home Coco
Wettelijk gezien nog niet toegestaan
Daar komt bij dat er wettelijk iets moet gebeuren, want een caravan die zichzelf aandrijft is feitelijk een voertuig met motor. Daar zal de staat vast een paar centjes aan willen verdienen. Als je het accupakket van de e-caravan in de auto zou aanbrengen, lukt het waarschijnlijk ook wel om 400 kilometer met caravan achter de auto af te leggen.
Actieradius
Zonder caravan aan de haak geniet je dan tevens van een grotere actieradius – zo’n 700 kilometer. Met een zelf aangedreven caravan lijkt het erop dat het paard achter de wagen wordt gespannen. Toch kan het concept van de e-caravan een weg zijn naar de toekomst van elektrisch reizen. Er moeten alleen nog heel wat Alpen beklommen worden, voordat de e-caravan in serieproductie zal gaan.
De elektrische primeur van de TestTour!
Ondanks onze kritische kanttekening verwelkomen we elk initiatief om alternatieve aandrijflijnen te ontwikkelen met open armen. Ook wij bij ACSI FreeLife gaan de elektrische uitdaging trouwens niet uit de weg. Half augustus vertrekt de TestTour naar Zwitserland waarbij een van de TestTeams zal worden uitgerust met een volledig elektrische Volvo XC40 Recharge P8 met een reguliere caravan aan de trekhaak. Uiteraard zullen we hiervan uitgebreid verslag doen, zowel online als in het magazine.