ACSI FreeLife

Menu

Elektrische camper: doen of nog even wachten?

De Brabantse camperbouwer Tonke presenteerde in mei de EQV, een volledig elektrisch aangedreven camper op basis van een Mercedes-Benz. Redacteur Sander nam de proef op de som en toerde er mee naar Wallonië.

Auteur
Sander Cox
Datum
2
2
ReactiesPraat mee
Tonke EQV_elektrische camper

Signalement

Merk
Tonke
Model
EQV
Onderstel
Mercedes EQV 204 pk (150 kW) elektromotor, voorwielaandrijving
Testjaar
2022
Gewicht
Leeggewicht 2.890 kg Maximumgewicht 3.500 kg
Basisprijs
€ 98.628

Tonke is overigens niet de eerste Nederlandse fabrikant die een elektrische camper in de markt zet. In 2021 introduceerde het Friese Camperfixx de e-Fixxter. Deze buscamper op basis van een Peugeot Expert of Opel Vivaro, die rijklaar 2.400 kilogram weegt, beschikt over een accupakket van 75 kilowatt goed voor een bereik tot ongeveer 250 kilometer. De allereerste elektrische Tonke-serie weegt mede door de grotere 100kW-accu bijna 500 kilogram meer en is er in twee varianten, de Touring- en Adventure-versie.

Naar buiten draaiende keuken

Het verschil tussen deze twee zit hem onder meer in de naar buiten draaiende keuken(uiteraard met inductiekookplaat) van de Touring. Bij de Adventure is het keukenblok optioneel en zit de keuken aan de achterkant. Dankzij een driepersoonsachterbank die je kan ombouwen tot een bed van 145 x 203 centimeter is de Adventure geschikt voor vijf kampeerders.

Tonke EQV_elektrische camper

In de Touring kun je op de omgebouwde achterbank en onder het hefdak met z’n vieren slapen. De Adventure is te koop voor € 74.990, voor de Touring betaal je minimaal € 98.628. Met een accucapaciteit van 100 kilowattuur moet je met de Tonke 320 tot 360 kilometer kunnen rijden tot de volgende laadbeurt. Hoe presteert de Touring-versie van deze e-camper van eigen bodem en wat zijn de belangrijkste plus- en minpunten van 100 procent kamperen op stroom?

Net als de tablet

Een camper waarmee je niet hoeft te tanken, maar die je ‘net als een tablet’ met een stekker op kan laden. Dat lijkt mijn twee dochters van drie en viereneenhalf wel wat. “Papa, weet je zeker dat je niet hoeft te tanken met deze camper?” Ik realiseer me ineens dat tegen de tijd dat zij hun rijbewijs hebben, nieuwe auto’s verplicht aan de stekker moeten. Ik ben benieuwd hoeveel laadpalen er tegen die tijd in Nederland staan.

Best een avontuur dat laden

Met een volle accu trek ik samen met een collega richting Wallonië. ‘Huh, ben ik al aan het rijden?’ Je rijdt zo geruisloos weg dat je bijna vergeet dat je onderweg bent. Qua rijcomfort kan ik geen minpunt ontdekken. Even extra optrekken voor het invoegen op de snelweg. Abrupt remmen. Het zijn handelingen waarmee deze Mercedes-bus met een rijklaar gewicht van rond de drie ton weinig moeite lijkt te hebben.

Geen idee hoeveel laadstations ik straks in Wallonië kan verwachten. Ik laat me graag verrassen. 290 kilometer verder zit mijn accu nog voor 11 procent vol. Dat komt omgerekend neer op een actieradius van zo’n 322 kilometer. Het stroomnetwerk van de camping in Waimes is helaas niet berekend op het laden van een accu van 100 kilowattuur. Dat blijkt later trouwens niet helemaal te kloppen.

Tonke EQV_elektrische camper

In de buurt van de camping is nauwelijks een laadpaal te vinden, laat staan een snellaad-station waarmee de accu in drie kwartier weer voor 80 procent vol is. Navraag bij de fabrikant leert mij dat ik dit makkelijk had kunnen oplossen met een derde kabel, de optionele campinglaadkabel. Om te voorkomen dat de zekering eruit vliegt, kan je met deze kabel het maximale ampèrage aanpassen. Had ik de handleiding toch nog iets beter door moeten lezen.

Tanken voor een tientje

Mijn collega’s van het foto/videoteam logeren in een splinternieuw hotel in het nabijgelegen Malmedy. Jawel hoor, op de afgesloten parkeerplaats staan drie laadpalen. Een paar uur laden schiet niet veel op bij een laadpaal met een capaciteit van 10 kilowattuur (kWh). Ik kan wel terug rijden naar de camping, maar dan zit ik de volgende dag met de elektrische peren. Dan overnacht ik wel op de hotelparkeerplaats.

De laadpas die ik had meegekregen van Tonke blijkt hier alleen niet te werken omdat het geen openbare laadpaal is. Voor 10 euro kan hij bij het hotel aan de stekker. De volgende ochtend kunnen we met een volle ‘tank’ van een tientje verder voor een stedentrip aan Luik en omgeving. Achteraf hadden we op de heenreis beter een snellaadstation op kunnen zoeken, maar dit wildkamperen had ik niet willen missen.

Gasloos en zelfvoorzienend kamperen

Helemaal met een omvormer van 3.000 watt, een extra lithium-accu en een koelkast van 36 liter die standaard aan boord zijn van deze gasloze Tonke. Zo kan je op de parkeerplaats van een hotel even de Dolce Gusto laten pruttelen of een ei bakken zonder dat je aan het stroomnet hoeft, blijft de koelkast onderweg gewoon draaien én kan je zelfs overal de elektrische standkachel en airco gebruiken. Zelfvoorzienend kamperen op z’n best.

Nog een handigheidje; als de EQV aan de lader staat, wordt ook meteen de lithium-accu opgeladen. Op de terugweg komen we trouwens uit op een actieradius die met 335 kilometer iets groter is dan op de heenweg.

Conclusie

Doen of nog even wachten? Dat is de grote vraag die mij in het ritje van een halfuur van Terheijden naar huis bezighoudt. Het feit dat je deze kostbare bus ook als personenauto kan gebruiken, is een enorme plus. Samen met het elektrisch rijden waardoor je vooralsnog geen wegenbelasting betaalt, en het hoogwaardige rijcomfort van de Mercedes zijn dat de belangrijkste pluspunten.

Tonke EQV_elektrische camper

Daartegenover staan het bereik en de prijs. Een actieradius van ruim 320 kilometer is absoluut niet slecht. Toch is de reikwijdte nog steeds beperkt als je gehecht ben aan vakanties voorbij onze buurlanden. De Tonke EQV is een ideale camper als je in de Benelux blijft, maar zorg dan wel dat je vooraf goed uitzoekt waar je kan laden en dat je checkt wat de laadsnelheid is.

En ja, dan de prijs. Bijna een ton voor een elektrische camper van ruim vijf meter is nogal wat. Gelukkig is er met de Adventure-versie van de EQV een serieus alternatief voor bijna 24 mille minder waarmee je qua prijs in de buurt komt van vergelijkbare, fossiele camperbusjes. Weliswaar zonder uitdraaibare keuken en extra lithium-accu met omvormer, maar dat neem je met zo’n prijsverschil wel voor lief.

Deel jouw ervaring met een elektrische camper

Heb jij zelf ook wel eens in een elektrische camper gereden? Dan is ACSI FreeLife razend benieuwd naar jouw bevindingen. Laat hieronder je reactie of mail ons.

Praat mee

  1. aj
    arthur janssen

    Als je tijd (en geld) genoeg hebt doen, je moet dan genoegen nemen met een beperkt deel van Europa om te kunnen reizen. (onze ervaring met een elektrische auto met groot bereik. Dus gewoon een camper met diesel voor een fijne vakantie van een week of 3 zoals werkende mensen dat hebben.

    Reageer
    0
    0
  2. GW
    G van de Weerd

    Zo lang niet alle auto’s is het misschien nog te doen maar naar mate het wagen park meer elektrisch wordt zal de nadelen meer zichtbaar worden .Lang moeten wachten voor er onderweg weer geladen kan worden Spanning in files haal ik het volgende laadstation nog wel Extra files omdat accu’s leeg zijn. Ruzie’s ik was eerst enz.

    Reageer
    1
    0

Praat mee: Elektrische camper: doen of nog even wachten?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht