ACSI FreeLife

Menu

Volvo XC40 Recharge T5 getest tijdens TestTour 2020

TestTour KarinthiëVoor de ACSI FreeLife TestTour 2020 stelde de Zweedse autofabrikant Volvo ons een Volvo XC40 Recharge T5 met Plug-In Hybride techniek ter beschikking. Zowel het testteam Actievelingen als onze eigen autojournalist Mario Vos voelden hem stevig aan de tand. Tijd voor een introductie!

Auteur
Katinka Schippers
Datum
ReactiesReageer
Volvo XC40 Recharge T5

Signalement

Merk
Volvo
Model
XC40 Recharge T5 Plug-in Hybride
Testjaar
2020
Gewicht
1.812 kg rijklaar gewicht; max. gewicht 2.290 kg, trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant 1.800/750 kg
Basisprijs
€ 47.495

Sinds de productie van de Volvo XC40 Recharge T5 in de zomer van 2019 werd gestopt, is de XC40 het instapmodel van Volvo geworden. Hij is weliswaar wat duurder, maar speelt in op de nog altijd groeiende belangstelling voor SUV’s. En met succes, want het is de populairste in zijn klasse.

Beslagen ten ijs

Met de term instapmodel doe je de Volvo XC40 schromelijk tekort. Het is het meest compacte model uit het gamma van het Zweedse merk, maar een kleine auto is het zeker niet. Het is ook qua motorisatie geen ‘instappertje’ want zelfs de basisversie, de T2, komt met 129 pk beslagen ten ijs. En als het om veiligheid gaat kent Volvo sowieso geen instapmodellen, want allemaal hebben ze een pakket aan veiligheidstechnologieën dat het Zweedse merk ‘Intellisafe’ noemt.

Tal van rijhulpsystemen

Om het een beetje internationaal te houden heb­ben ze daar Engelse termen voor bedacht. Zoals City Safety, Collision Warning met Full Auto Brake, Pedestrian Detection, Cyclist Detection, Large Animal Detection, Lane Keeping Aid met Run-off Road Mitigation, Oncoming Lane Mitigation en Driver Alert Control. Wie een beetje Engels spreekt begrijpt het wel, maar het is duidelijk dat de auto voetgangers, fietsers en grote dieren herkent, waarschuwt voor een aan­rijding en desnoods volledig automatisch remt. Hij helpt je bovendien op je eigen rijstrook te blij­ven en grijpt ook daar in als je niet goed oplet.

Stabiel weggedrag

De enige ‘tegen meerprijs leverbare’ optie is Pilot Assist. De rest is dus standaard. Kijken we nader naar de XC40, dan zien we een echte SUV van 4,43 meter lang en een kloeke hoogte van 1,66 meter op een wielbasis van 2,70 meter. De wielen staan dus redelijk ver uit elkaar en dicht bij de hoeken van de auto, wat niet alleen voor een comfortabel veerge­drag zorgt, maar ook voor een stabiel wegge­drag. En de korte overhang achter is gunstig voor het trekken van een caravan, omdat zo bewegingen van de trekauto minder worden doorgegeven aan de caravan.

Volvo XC40 op de proef gesteld in Tour

Het testteam Actievelingen, bestaande uit Sophia en Harm Peperkamp, ging met de Volvo XC40 Recharge T5 twee weken op vakantie naar de Oostenrijkse deelstaat Karinthië. Aan de trekhaak zat de Fendt Bianco Selection 465 TG. En ze waren zeer onder de indruk van de Volvo. Niet alleen van het uiterlijk, “wow! mooie kleur, schitterende auto”, maar ook van het interieur: “grote iPad in het midden, veel ruimte en opbergruimte en je kunt je telefoon draadloos opladen. Alles is mooi strak vormgegeven ook.”

Testvideo’s en oordeel

Ben je benieuwd naar het testoordeel van zowel Mario als het testteam? Je leest het complete artikel in het ACSI FreeLife TestTour-dossier in editie 8-2020. Binnenkort volgen online ook de verschillende testvideo’s. Abonneer je op het Youtube-kanaal van ACSI en je bent als eerste op de hoogte!

Bestel magazine