ACSI FreeLife

Menu

Volvo XC40 Recharge T5 getest tijdens TestTour 2020

TestTour KarinthiëVoor de ACSI FreeLife TestTour 2020 stelde de Zweedse autofabrikant Volvo ons een Volvo XC40 Recharge T5 met Plug-In Hybride techniek ter beschikking. Zowel het testteam Actievelingen als onze eigen autojournalist Mario Vos voelden hem stevig aan de tand. Tijd voor een introductie!

Auteur
Katinka Schippers
Datum
2
2
ReactiesPraat mee
Volvo XC40 Recharge T5

Signalement

Merk
Volvo
Model
XC40 Recharge T5 Plug-in Hybride
Testjaar
2020
Gewicht
1.812 kg rijklaar gewicht; max. gewicht 2.290 kg, trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant 1.800/750 kg
Basisprijs
€ 47.495

Sinds de productie van de Volvo XC40 Recharge T5 in de zomer van 2019 werd gestopt, is de XC40 het instapmodel van Volvo geworden. Hij is weliswaar wat duurder, maar speelt in op de nog altijd groeiende belangstelling voor SUV’s. En met succes, want het is de populairste in zijn klasse.

Beslagen ten ijs

Met de term instapmodel doe je de Volvo XC40 schromelijk tekort. Het is het meest compacte model uit het gamma van het Zweedse merk, maar een kleine auto is het zeker niet. Het is ook qua motorisatie geen ‘instappertje’ want zelfs de basisversie, de T2, komt met 129 pk beslagen ten ijs. En als het om veiligheid gaat kent Volvo sowieso geen instapmodellen, want allemaal hebben ze een pakket aan veiligheidstechnologieën dat het Zweedse merk ‘Intellisafe’ noemt.

Tal van rijhulpsystemen

Om het een beetje internationaal te houden heb­ben ze daar Engelse termen voor bedacht. Zoals City Safety, Collision Warning met Full Auto Brake, Pedestrian Detection, Cyclist Detection, Large Animal Detection, Lane Keeping Aid met Run-off Road Mitigation, Oncoming Lane Mitigation en Driver Alert Control. Wie een beetje Engels spreekt begrijpt het wel, maar het is duidelijk dat de auto voetgangers, fietsers en grote dieren herkent, waarschuwt voor een aan­rijding en desnoods volledig automatisch remt. Hij helpt je bovendien op je eigen rijstrook te blij­ven en grijpt ook daar in als je niet goed oplet.

Stabiel weggedrag

De enige ‘tegen meerprijs leverbare’ optie is Pilot Assist. De rest is dus standaard. Kijken we nader naar de XC40, dan zien we een echte SUV van 4,43 meter lang en een kloeke hoogte van 1,66 meter op een wielbasis van 2,70 meter. De wielen staan dus redelijk ver uit elkaar en dicht bij de hoeken van de auto, wat niet alleen voor een comfortabel veerge­drag zorgt, maar ook voor een stabiel wegge­drag. En de korte overhang achter is gunstig voor het trekken van een caravan, omdat zo bewegingen van de trekauto minder worden doorgegeven aan de caravan.

Volvo XC40 op de proef gesteld in Tour

Het testteam Actievelingen, bestaande uit Sophia en Harm Peperkamp, ging met de Volvo XC40 Recharge T5 twee weken op vakantie naar de Oostenrijkse deelstaat Karinthië. Aan de trekhaak zat de Fendt Bianco Selection 465 TG. En ze waren zeer onder de indruk van de Volvo. Niet alleen van het uiterlijk, “wow! mooie kleur, schitterende auto”, maar ook van het interieur: “grote iPad in het midden, veel ruimte en opbergruimte en je kunt je telefoon draadloos opladen. Alles is mooi strak vormgegeven ook.”

Testvideo’s en oordeel

Ben je benieuwd naar het testoordeel van zowel Mario als het testteam? Je leest het complete artikel in het ACSI FreeLife TestTour-dossier in editie 8-2020. Binnenkort volgen online ook de verschillende testvideo’s. Abonneer je op het Youtube-kanaal van ACSI en je bent als eerste op de hoogte!

Bestel magazine

Praat mee

  1. RH
    Remco Hoogstad

    Ik ben op zoek naar een mooie nieuwe caravantrekker en de Volvo XC40 T5 staat boven aan het lijstje. Ik lees echter op fora over het hoge olieverbruik van sommige van de nieuwe XC40’s In de handleiding staat zelfs dat de auto meer olie kan gaan gebruiken bij hoge prestaties, het trekken van een aanhangwagen, of rijden in de bergen. Ik maak me zorgen als ik met een caravan de bergen in wil. Wat weten jullie hiervan ?

    Reageer
    0
    0
    1. Autojournalist Mario Vos wil hier als volgt op reageren:

      Er is ons niets bekend over extreem olieverbruik van Volvo-motoren. Er zijn hier en daar wel wat klachten, maar zonder het gebruik van de auto met klachten te kennen, is het moeilijk om daarover te oordelen.
      In zijn algemeenheid kunnen we wel stellen, dat je een automotor eerst met lage belasting warm moet laten worden voordat je er flinke prestatie van vraagt. Dus tot de motor(olie) op temperatuur is geen hoge toerentallen laten draaien maar ook zeker niet te laag. Motor opwarmen met minstens 2.000 toeren, maar liefst niet meer dan 3.500 toeren. Geen felle acceleratie, niet direct hoge snelheden. Veel auto’s hebben een opschakellampje of -indicator, omdat je met snel opschakelen brandstof zou kunnen besparen. Maar een te laag toerental (soms 1.400 toeren op kruisssnelheid) is een zware belasting voor de lagers en de zuigers.
      Tijdens de inrijperiode van de motor, kan het olieverbruik tijdelijk wat hoger zijn. Dat is niet alarmerend. Overigens was de inrijperiode vroeger 1.000 kilometer, maar vanwege nauwere toleranties en betere materialen is die inrijperiode tegenwoordig zeker 5.000 tot 10.000 kilometer. Het is beter om heel zware belastingen (daar rekenen we het rijden met een caravan ook bij) in die periode te vermijden. Bij het rijden met caravan kan het verbruik wel tijdelijk wat hoger zijn. Dus peilen is wel van belang onderweg, maar dat geldt voor elke auto.
      Voor hybride auto’s – ik rij zelf ook een hybride – geldt dat het stipt verversen van de olie belangrijk is. Een automotor slijt het meest van het steeds weer starten en dat is precies wat een hybride auto doet. Elke keer als de motor wordt gestart komt er een heel klein beetje benzine in de olie en die wordt daardoor verdund. Daarom geldt bij veel hybride auto’s het voorschrift om bij 15.000 kilometer de olie te verversen. Hybride modellen hebben doorgaans ook extra dunne motorolie 0W30 of 0W20 (Volvo schrijft het laatste voor).

      Reageer
      0
      0

Praat mee: Volvo XC40 Recharge T5 getest tijdens TestTour 2020

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht