ACSI FreeLife

Menu

Wat is nou het veiligste disselslot voor je caravan?

Disselsloten zijn bedoeld om het dievengilde te ontmoedigen en het stelen van een caravan moeilijker te maken. Hoe effectief zulke sloten zijn, hebben we onderzocht. We testten 11 sloten voor drie verschillende merken koppelingen.

Auteur
Motorpresse
Datum
ReactiesReageer
004 Vergleichstest Deichselschloesser Andreas Becker

Inhoudsopgave artikel

Caravans verheugen zich in een groeiende populariteit, maar helaas niet alleen onder kampeerders. Terwijl de prijzen van nieuwe en gebruikte caravans stijgen, heeft het dievengilde het ook steeds vaker voorzien op de vakantieverblijven op wielen. Campers profiteren vaak nog van de beveiliging van het basisvoertuig met een startonderbreker. Als de caravans de fabrieken verlaten, zijn deze alleen nog niet voorzien van een diefstalbeveiliging.

Zelfs al sluit je de caravan grondig af, dan nog kun je hem aankoppelen en meenemen. Om dat te verhinderen of op z’n minst te bemoeilijken, is een disselslot aan te bevelen. Hoe goed deze beveiligingen werken hebben we samen met veiligheidsexpert Özkan Erdem onderzocht.

Maar voordat we hem met gereedschappen en soms grof geweld laten proberen om de disselsloten te openen, lichten we toe hoe je een passend disselslot voor je caravan kunt vinden en waar je op moet letten.

Caravanchassis: Al-Ko of Knott

De koppeling van je caravan zal uiteindelijk bepalen welke keuze aan disselsloten je hebt. Vaak past een slot maar bij een of twee modelgeneraties van een merk. Het overzicht in deze test gaat over de meest gangbare modellen. Marktleider is Al-Ko dat een groot deel van de caravanfabrikanten van een chassis met koppeling voorziet.

Het merk Winterhoff maakt deel uit van de Al-Ko-groep, maar de koppeling van dit merk, de Winterhoff WS 3000, wordt weinig toegepast en is meestal op gebruikte caravans te vinden. De enige noemenswaardige concurrent op het gebied van koppelingen is daarmee het merk Knott.

De meeste caravanmodellen van Hobby en Weinsberg rollen van de band met een Knott KS 30-koppeling. Maar sommige caravans van de merken van de Erwin Hymer Groep en de Tabbert Pantiga zijn ook uitgerust met een koppeling van Knott. Het belangrijkste verschil tussen de verschillende koppelingen is de stabilisator.

Bij de huidige Al-Ko koppelingen worden de remblokken van de stabilisator met een aparte hendel tegen de zijkant van de kogel van de trekhaak geduwd. De hendel van de stabilisator wordt daarvoor over de ontgrendelingshendel geduwd. Knott en Winterhoff hebben geen tweede hendel en de remblokken van de stabilisator van deze koppelingen drukken aan de voor en achterzijde tegen de kogel van de trekhaak.

097 Vergleichstest Deichselschloesser Andreas Becker
De drie meest voorkomende typen koppelingen zijn: Al-Ko AKS 3004 links, Winterhoff WS 3000 in het midden en Knott KS 30 rechts.

Kleine en grote sloten

De wijze waarop de stabilisator werkt, heeft invloed op de vorm en werking van de disselsloten. Een deel van de sloten bedekt de hendel voor het openen en sluiten, zodat je die niet kunt bedienen. Bij de kleinere sloten steekt er een stalen pen door een opening, het grootste en zwaarste model omsluit de gehele koppeling.

Bij Winterhoff en Knott, die beide maar één grote hefboom hebben, wordt het binnenwerk vergrendeld met bouten. Hiervoor zijn er gaten aan de zijkanten waardoor het hefboommechanisme wordt geblokkeerd. Dit betekent dat de koppelingshendel wel kan worden bewogen, maar niet volledig kan worden geopend wanneer deze is vergrendeld.

Oudere Al-Ko systemen werken op een vergelijkbare manier, maar die worden hier niet getoond omdat ze niet erg relevant zijn. Het topmodel van Knott combineert beide vergrendelingsmethoden, aangezien insteekbouten het mechanisme blokkeren terwijl de behuizing van het disselslot de hendel omsluit.

Disselslot die in 30 seconden open gaat

Heb je eenmaal vastgesteld welk merk koppeling je hebt, dan heb je vervolgens de keuze uit verschillende beschermingsklassen en daarmee ook verschillende prijzen. Een goed voorbeeld is Al-Ko, dat met vier modellen vertegenwoordigd is in onze test. We hebben het universele disselslot van Al-Ko niet getest omdat het niet geschikt is voor caravans met anti-slingerkoppelingen.

Een van de goedkoopste disselsloten voor de Al-Ko AKS 3004 koppeling is de Al-Ko Safety Compact. Deze weegt slechts 1,2 kilogram en is makkelijk te hanteren, maar de bescherming is gering. Onze expert ziet dat het goedkope schijvenslot een zwak punt is:

“Het slot kan met eenvoudige middelen in minder dan 30 seconden worden geopend”, zo meent Özkan. Maar voordat hij de daad bij het woord voegt, belichten we eerst de verschillende methoden die dieven hanteren om een disselslot onklaar te maken.

021 Vergleichstest Deichselschloesser Andreas Becker
De Al-Ko-sloten bedekken de binnenste boutbeugel volledig.

Disselslot kraken met ‘lockpicking’

Sloten kunnen zonder braaksporen worden geopend met behulp van het zogenaamde ‘lockpicking’. De cilinder van het slot wordt daarbij onder spanning gezet en de borgpennen of -schijven worden met een speciaal gevormd stuk gereedschap geleidelijk in positie gebracht, totdat het slot opengaat.

Volgens Özkan wordt deze methode in de praktijk nauwelijks gebruikt: “Criminelen zijn vooral geïnteresseerd in snel handelen, waarbij schade aan het slot geen rol speelt.”

Daarom is het waarschijnlijker dat het slot wordt geforceerd, wat Özkan vervolgens demonstreert. Met twee of drie welgemikte hamerslagen drijft hij een schroevendraaier in het slot van de Al-Ko Compact, dat vervolgens met een beetje moeite of met behulp van een pijpsleutel kan worden verdraaid.

Zijn schatting van minder dan 30 seconden klopt dus helemaal. Hetzelfde geldt voor de goedkope versies van de disselsloten van Knott en Winterhoff. Ook hun eenvoudige sloten kunnen snel worden geforceerd.

Goedkoop of duur disselslot?

De goedkope disselsloten hebben vooral een ontmoedigende werking op dieven met weinig ervaring, die zich dan liever op een makkelijker te stelen object storten. Bovendien zorgt het met geweld openen van zo’n goedkoop slot voor behoorlijk wat lawaai. Wie zijn caravan op eigen terrein parkeert, zal waarschijnlijk wel gealarmeerd worden door de herrie van het forceren van het goedkope slot.

Als de caravan echter op een meer afgelegen plek staat spelen snelheid en lawaai meestal geen rol en verdient het aanbeveling om een duurder disselslot te gebruiken. Deze zijn te herkennen aan zwaarder materiaal en een betere slottechniek. Bij Al-Ko heb je dan de keuze uit de Al-Ko Safety Plus en de Al-Ko Safety Premium. Aangezien ze beide hetzelfde type slotcilinder gebruiken hebben we er slechts een met geweld proberen te openen.

Onze expert gebruikt daarvoor een accu-slijpmachine met een freeshulpstuk erop. Wanneer deze in het slot wordt gestoken, freest hij de hele cilinder weg tot de sluitpinnen bloot liggen en eruit vallen. Aluminium sloten kun je zo binnen vijf minuten openen. Maar het maakt wel veel lawaai en de rondvliegende vonken zijn van een grote afstand zichtbaar.

085 Vergleichstest Deichselschloesser Andreas Becker
Open frezen is tegenwoordig mogelijk met accu-gereedschap. Maar het buisvormige slot houdt de dief wel even bezig – met het bijbehorende lawaai.

Boorbeveiliging

Özkan is verbaasd wanneer hij probeert om de Robstop-Plus van Winterhoff te openen. Het slot met boorbeveiliging is gemaakt uit verschillende materialen, waardoor boren moeilijker wordt. Bovendien beschermen twee metalen platen de cilinder van het slot, waardoor zelfs dure speciale boren falen.

Maar ook hier zijn er manieren en middelen om het slot te forceren. En uiteindelijk is ook dit slot maar korte tijd bestand tegen de slijpmachine. Hoe en waar we de machine precies hebben toegepast, publiceren we liever niet, want we willen dieven niet wijzer maken dan ze al zijn.

In de praktijk is de hoeveelheid lawaai die het forceren van een slot veroorzaakt natuurlijk niet in het voordeel van de dief. En het is tijdens onze test ook wel wat makkelijker om een slot in de bankschroef te zetten en te openen, dan gemonteerd op een aangekoppelde caravan.

Buisvormige cilinder

Volgens onze veiligheidsexpert behoren sloten met een buisvormige cilinder tot de veiligste varianten. In plaats van een normale slotcilinder zijn de slotbouten bij een buisvormige cilinder in een cirkel geplaatst en de sleutel lijkt op een kleine buis omdat hij hol is in het midden. Dit type slot wordt gebruikt door Knott in de premium versie en door de Engelse fabrikant Fullstop.

Het Britse slot met de fantasierijke naam Saracen Gullwing werd in de test bewerkt met de hamer, waarna de frees tevoorschijn kwam. Maar het slot hield het lang uit voordat het uiteindelijk wel bezweek onder het geweld.

Volgens Özkan zouden de andere buisvormige sloten uit de test soortgelijke resultaten moeten halen, maar vanwege de hoge slijtage van het gereedschap hebben we dat niet geprobeerd.

011 Vergleichstest Deichselschloesser Andreas Becker
Fabrikanten gebruiken vaak schijf-/plaatcilinders voor instapmodellen en profielcilinders of buisvormige sloten in het hogere segment.

Safety ball voor je disselslot

Een disselslot zelf biedt vaak nog niet voldoende bescherming tegen diefstal, daarom zou je het moeten combineren met andere beveiligingen. Een simpele, goedkope en zinvolle aanvulling is de zogenaamde ‘safety ball’. Bij de meeste disselsloten is de koppeling weliswaar gesloten, maar is de opening wel gedeeltelijk vrij.

Professionele dieven slijpen de kogel van hun trekhaak tot een veel kleiner formaat om de caravan toch mee te kunnen nemen naar een rustige plek waar dan het disselslot in alle rust kan worden gekraakt. Om dat te verhinderen kan voor het aanbrengen van het slot een safety ball in de koppeling worden geduwd, waardoor er voor een kleiner geslepen kogel geen plaats is.

Bij de koppeling van Winterhoff en Knott die slechts een hendel hebben, moet er altijd een safety ball worden gebruikt omdat de koppeling anders niet sluit.

Ei van Columbus

Het goedkoopste slot in de test lijkt op zo’n safety ball en wordt het Ei van Columbus genoemd. Het is feitelijk een kogel die je groter kunt maken met een inbussleutel. Na het aanbrengen van ‘het ei’ vergroot je de kogel via een spreidingsmechanisme met een inbussleutel en vervolgens sluit je de toegang tot het mechanisme af met een slot dat je erin schuift.

Nadeel is dat je van onderaf aan het prutsen bent en nauwelijks ziet wat je doet, en je krijgt er vuile vingers van vanwege het remstof in de stabilisatorkoppeling. Maar onze veiligheidsexpert is aangenaam verrast door deze simpele en goedkope oplossing. “Door de draaiend gelagerde sluitcilinder is het bijna onmogelijk om het slot open te boren of te frezen. Als een dief aan dit slot wil werken, moet hij op de grond gaan liggen en boven zijn hoofd werken.”

Als nadeel ziet Özkan dat als je alleen dit slot gebruikt, de bouten van de koppeling vrij bereikbaar zijn. Een goed voorbereide dief kan zo de hele koppeling demonteren en vervangen door een meegebracht exemplaar.

024 Vergleichstest Deichselschloesser Andreas Becker
Het ei van Columbus wordt in de koppeling groter door een speidingsmechanisme dat je met een inbussleutel bedient en vervolgens blokkeert met een slot.

Gebruiksgemak

Bij de beoordeling van de sloten houden we ook nog rekening met het gewicht van het slot en het gebruiksgemak. Met uitzondering van de Safety Premium zijn alle Al-Ko-modellen eenvoudig te gebruiken. De Safety Premium is met een gewicht van 4,9 kilogram het zwaarste slot uit de test.

De Knott- en Winterhoff-modellen zijn eveneens eenvoudig te installeren. Bij de Fullstop Saracen Gullwing moet eerst een adapterplaat met drie schroeven worden gemonteerd en bij de Fullstop Saracen Ultra moeten de delen precies in positie zijn zodat de vergrendelbare bout kan worden geplaatst. Verreweg het meest tijdrovend is de montage van het Ei van Columbus.

Als je slim bent, verwijder je de slotcilinder voordat hij wordt vastgeklemd. Het klemmen gebeurt dan ‘blind’, ondersteboven, met de inbussleutel. Een controversieel punt is het gebruik van het disselslot tijdens de reis. Bij sommige modellen is dit mogelijk, maar het is de vraag of de caravan in geval van nood snel genoeg kan worden afgekoppeld.

Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, kun je het slot beter installeren tijdens de pauzes in plaats van het te gebruiken tijdens het rijden.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Op zoek naar het laatste kampeernieuws?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Probeer nu

3 conclusies over het disselslot voor je caravan of vouwwagen

Het was verbazingwekkend hoe makkelijk goedkope sloten zijn te openen en hoe slecht ze bestand zijn tegen het met geweld kraken van het slot. We trekken drie conclusies uit de test. Ten eerste blijkt dat elk slot op de een of andere manier kan worden geopend, zeker als beschadiging en tijd geen rol spelen.

Punt twee is dat één slot altijd beter is dan géén slot. En tot slot kun je voor een goede beveiliging het beste vertrouwen op meerdere beveiligingen. Naast een disselslot en een safety ball kunnen aanvullend wielklemmen, alarmsystemen of GPS-trackers worden gebruikt. Zelfs stickers die waarschuwen voor een alarm – ook al heb je dat niet – kunnen dieven afschrikken.

Alle 11 disselsloten naast elkaar

Wil je de verschillende disselsloten nog eens naast elkaar zien en uitgebreid vergelijken? Dan vind je hieronder een uitgebreid overzicht van de plussen en minnen van deze uitgebreide test.

Disselsloten getest_tabel met resultaten_deel 1De eerste 5 van de 11 disselsloten op een rij

Disselsloten getest_tabel met resultaten_deel 2De plussen en minnen van disselslot 6 tot en met 11

Praat mee

Praat mee: Wat is nou het veiligste disselslot voor je caravan?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht