ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Eura Mobil Profila T 696 EB

Eura Mobil biedt de Profila T-serie voortaan ook aan op basis van de Mercedes-Benz Sprinter. Krijgt de halfintegraalcamper met deze extra ster een betere beoordeling? Onze camperexperts nemen de Profila T 696 EB onder de loep.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Proftest_camper_Eura Mobil Profila T 696 EB

Signalement

Merk
Eura Mobil
Model
Profila T 696 EB
Onderstel
Mercedes-Benz Sprinter 415 CDI met origineel ladderchassis
Testjaar
2022
Gewicht
Rijklaar gewicht: 3.045 kg; maximumgewicht: 3.500 kg; maximumgewicht na opwaardering: 4.500 kg;
Basisprijs
€ 112.250

De Profila-serie is een bestseller in de etalage van Eura Mobil en loopt al heel wat jaren mee. De halfintegraal met zijn geïsoleerde en verwarmbare dubbele bodem stond al op verschillende basisvoertuigen, zoals de Ford Transit en momenteel de Fiat Ducato.

De nieuwe Profila T 676 EB en 696 EB – de afkorting EB geeft aan dat het gaat om indelingen met eenpersoonsbedden boven de garage achterin – rollen van de band op een nieuwe technische basis, de Mercedes-Benz Sprinter 415 CDI. Standaard heeft deze een 150pk-turbodiesel, handgeschakelde zesversnellingsbak, voorwielaandrijving en een maximumgewicht van 3.500 kilogram.

Al-Ko-chassis

In plaats van het originele chassis van Mercedes, wordt een verlaagd chassis van Al-Ko met een achteras met torsievering toegepast. Beide modellen beginnen bij € 112.250. De twee EB-modellen verschillen vooral in de positie van de keuken en de toiletruimte.

Ons testexemplaar is de Profila T 696 EB. Voor het slaapgedeelte achterin bevindt zich aan de linkerkant de hoekkeuken. Daar tegenover, achter de toegangsdeur van de opbouw, vinden we de toiletruimte. De L-vormige zitgroep met zijzitbank en gedraaide bestuurdersstoelen biedt plaats aan maximaal vijf personen.

Als je de optie aanvinkt om de zitgroep om te kunnen bouwen tot bed, verdubbelt het aantal slaapplaatsen naar vier. Onze testcamper heeft de sterkere Sprinter 415 CDI als basis met een 170pk-motor, negentraps automaat (9G-Tronic) en een maximumgewicht van 4.500 kilogram.

Nergens opstapjes

Vanbinnen is de Profila T 696 EB een typische Eura Mobil: dankzij de dubbele bodem zijn er nergens opstapjes. De twee treden naar het bed hebben een driehoekige vorm, wat ruimte bespaart. Bovendien reikt de deur van de kast onder het bed aan de bestuurderszijde tot aan de vloer.

Proftest_camper_Eura Mobil Profila T 696 EB

Net als bij de andere campers van Eura Mobil zijn de bovenkasten voorzien van doorlopende aluminium profielen met rubberen stootranden als bescherming bij het openen. Het ziet er kwalitatief uitstekend uit en helpt bijgeluiden te voorkomen. In het algemeen zijn de stevige meubels vrij stil tijdens het rijden.

Minpuntje zijn de luiken in de vloer. Bij het openen daarvan zie je onverzegelde zaagranden in het multiplex van de vloer en het luik. Hoewel je de zaagranden natuurlijk makkelijk zelf met vernis kunt behandelen, zou het toch logischer zijn als de fabrikant dit al had gedaan.

Zitten

De L-zitgroep in de Profila T 686 EB bestaat uit een L-vormige tweezitsbank met driepuntsgordels en in hoogte verstelbare hoofdsteunen, een tafel met draai- en verschuifbaar blad, een zijzitbank en twee in hoogte verstelbare en draaibare voorstoelen. Omdat de testcamper is uitgerust met het optionele extra bed voor
€ 785 kan ook de hoogte van de tafelvoet worden aangepast. De bekleding van de zitgroep en twee extra kussens creëren een ligvlak voor één of twee personen.

Lees verder

Dit is lang niet het enige wat de camperexperts hebben op en aan te merken op deze Eura Mobil Profila T 696 EB. In ACSI FreeLife 8-2022 lees je het hele artikel.

Bestel magazine

Confidental Infomation