ACSI FreeLife

Menu

Gevaren bij gasgebruik onderweg

Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn als het om het gebruik van gas gaat. Schrijven we over gas, dan roept dat altijd vragen op. Vandaar de we er nooit over uitgepraat raken.

Auteur
Katinka Schippers
Datum
3
3
ReactiesPraat mee

In het artikel 10 gasfeiten (deel 2) bespraken we een aantal feiten over gas. Eén daarvan was de vraag of je onderweg gas mag gebruiken. Om je geheugen even op te frissen lees je hier het betreffende punt:

Mag je onderweg gas gebruiken?

Zonder crashbeveiliging op de gasinstallatie mag er tijdens het rijden geen gas gebruikt worden. Niet voor de kachel en ook niet voor de koelkast. Is er een crashbeveiliging aanwezig, dan moet bij het tanken onderweg de koelkast uit vanwege “brandgevaar bij open vuur”. Truma, fabrikant van onder meer kachels, verbied het gebruik van de kachel onder meer bij tanken.

Joop

Onze expert Joop Stam gaat in dit artikel nog dieper in op de reden waarom je beter onderweg geen gas kunt gebruiken en al helemaal niet tijdens een tankbeurt.

“Bij een calamiteit kan de luchttoevoer naar de kachelbrander verrijkt worden met benzinedamp. In de menginrichting (stookgas gedreven injecteur) wordt dat lucht/benzinedamp mengsel gemengd met stookgas (propaan) tot een brandbaar mengsel. Het mengsel is boven-stoichiometrisch (te weinig lucht) dus te rijk.

Hierbij hoort een relatief lage verbrandings-snelheid (de verbrandingssnelheid is optimaal bij de juiste – stoichiometrische – meng-verhouding van lucht en stookgas). Het mengsel wordt aan de brander aangeboden, die ontworpen is voor een lucht/propaan mengsel in de juiste mengverhouding. De brander zal een vreemd vlampatroon produceren, ver buiten de ontwerpcondities en zal waarschijnlijk afblazen, en daarmee de stookgastoevoer afsluiten.

De vlam komt bij afblazen los van het branderbed. Het branderbed is echter nog heet en kan het mengsel van lucht en benzinedamp nog wel ontsteken. Hiervoor is de kachel niet ontworpen. Terecht verbiedt de kachel-fabrikant dan ook gebruik van de kachel tijdens een tankbeurt. Uitzetten tijdens tanken is daarom zeer verstandig.

De verbrandingsruimte is gezien de constructie van de kachel geheel van de buitenatmosfeer afgesloten. Brandbaar mengsel kan alleen via de brander in de verbrandingsruimte komen. Maar van een ‘open’ vlam situatie is dus geen sprake.”

Ter verduidelijking maakte Joop onderstaande tekening.

gas

Praat mee

  1. Joop laat weten; ‘Ook het scenario van meneer Hauwert is denkbaar, dus… kachel en koelkast uit tijdens tanken! Als die boodschap over komt ben ik al tevreden.’

    Reageer
    1
    0
  2. PH
    P.C.F. Hauwert

    Beste Joop,
    Even een reactie op een stoichiometrische verbranding, deze stoichiometrische
    verbranding is niet haalbaar in deze toestellen met een luchtovermaat.
    Deze luchtovermaat is nodig om het toestel goed en veilig te laten functioneren.
    Verder het afblazen van de vlam is nog niet zo zeker, aangezien de brander is ontworpen voor Butaan/Propaan met een verbrandingssnelheid van circa 0,3 m/s bijvoorbeeld benzine heeft een verbrandingssnelheid van 0,5 m/s, door deze hogere verbrandingssnelheid welke aanzienlijk hoger is als ontwerp snelheid van de brander kan het zomaar zijn dat de verbranding zich verplaats van boven het branderbed naar de onder het branderbed richting inspuiter, venturi en mengkamer. Met andere woorden een directe ontstekings bron in de aanzuigopening en de buitenruimte van het gastoestel, met alle ongewenste gevolgen. Verder een mooie Auto-cad tekening van van het gastoestel !

    Reageer
    3
    0
    1. Q

Praat mee: Gevaren bij gasgebruik onderweg

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht