ACSI FreeLife

Menu

E-bikedragers voor op de camper (deel 1)

logo ACSI fietst 01 01 1E-bikes zijn zelden lichtgewichten. Om het totaalgewicht van je camper te beperken, kies je daarom het best voor een zo licht mogelijke fietsendrager. We zetten de lichtgewichten op een rijtje.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
1
1
ReactiesPraat mee
e-bikedragers Weih Slide Move

E-bikes zijn duur. Het zou dan ook zonde zijn als er krassen op komen, als weer en wind er vat op krijgen – en helemaal als ze gestolen worden. Je vervoert ze daarom het beste in de garage van je camper, veilig achter slot en grendel. Ook daar moet je wel oppassen dat ze stevig vast staan, anders botsen ze tegen elkaar of tegen andere spullen, met mogelijk schade tot gevolg. In het ideale geval gebruik je een schuifsysteem: je bevestigt de e-bikes op een platform, dat je vervolgens in z’n geheel in de garage schuift.

Geen garage aan boord? Dan moeten de e-bikes achterop. Er bestaan diverse dragertypes, variërend van een liftsysteem (o.a. BR-System, Thule en Fiamma) tot een platform met lage laadhoogte (o.a. Sawiko). Het belangrijkste voordeel van dat laatste type is de minimale laadhoogte. Je e-bikes kun je optioneel beschermen met een kap of hoes.

BR-System Bike-Lift

De Bike-Lift van BR-System stijgt en daalt maar liefst 110 centimeter en is geschikt voor twee e-bikes met een maximaal totaalgewicht van 60 kilogram. De goten waar de fietsen in rusten komen bijna tot op de grond, waardoor het op- en uitladen kinderspel is. Mocht de elektromotor een keer dienst weigeren, dan is de lift gewoon met een hendel te bedienen. Een speciale beveiliging voorkomt dat de drager uit zichzelf zakt.

Thule E-Bike-Lift V16

De V16 van Thule werkt naar keuze met een elektromotor of met een  handslinger. De drager zit heel laag, waardoor je de e-bikes er heel makkelijk op kunt laden. Zet eerst de framehouders vast en breng het geheel vervolgens een klein stukje omhoog om de ratelsluitingen vast te maken zonder te hoeven bukken. Pas daarna breng je de drager helemaal omhoog. In totaal stijgt en daalt de drager 70 centimeter. Beide wielgoten mogen tot 30 kilogram dragen, met een totale belasting van 50 kilogram. De e-versie weegt 18 kilogram. Dat is 500 gram meer dan het gewicht van de versie met handslinger. De framehouders kunnen worden afgesloten

Linnepe Findus 2.0 en 4.0

De Linnepe Findus past op elke chassisverlenging. Er zijn twee versies: voor twee e-bikes, en voor vier e-bikes. Eenmaal gemonteerd kan de drager middels een optioneel platform ook worden gebruikt voor een scooter of andere bagage. Dankzij de lage laadhoogte kun je je fietsen heel prettig op kniehoogte op- en uitladen. Dat gaat desgewenst nog makkelijk met de optionele oprijgoot. Voor meer dan twee fietsen is de Findus 4.0 eerste keus. Er passen tot vier fietsen op. Verschuifbare draagarmen houden de fietsen veilig op hun plek. Ook deze drager kan worden omgebouwd voor een scooter. De maximale belastbaarheid van de Findus 2.0 is 80 kilogram, van de 4.0 150 kilogram.

Weih Slide Move HG-200

De Slide Move is uniek. Dankzij de bijzondere constructie kun je de rail waarop de fietsen staan aan weerszijden van de garage uitschuiven, mits de garagekleppen groot genoeg zijn. Het systeem is oorspronkelijk ontwikkeld voor een scooter, dus het gewicht van twee e-bikes is een peulenschil. Om de fietsen erop te laden ontgrendel je eerst de drager en schuif je hem helemaal uit. Vervolgens plaats je je fietsen erop en zeker je ze met een gordel aan de beugel. Volgens fabrikant Weih is de drager zo ontworpen, dat ernaast nog ruimte is voor andere spullen. De Slide Move weegt 20 kilogram en kan tot 70 kilogram torsen.

Deel 2

In deel 2 lees je welke drie fietsendragers nog meer in de lift zitten.

Praat mee

  1. Frank Roor

    Wij zetten ons e bikes achterin maar gebruiken daarvoor geen hulpsysteem, alhoewel we wel een oprijplaat als snel demontabele achterbumper bij ons hebben. Die oprijplaat is feitelijk bedoeld voor een scooter of lichte motorfiets.
    Door de fiets naast de garage te zetten. De achterrem in te knijpen en de fiets vervolgend aan het stuur naar achteren te trekken kanteld deze achterover en kun je de fiets vervolgens met het voorwiel de garage in laten kantelen. Vooral wanneer je dat in een vloeiende beweging doet kost dat nauwelijks kracht. Staat de fiets een maal met één wiel in de garage dan til je het andere wiel er gemakkelijk bij. Met een achterwiel aandrijving maak je de beweging precies andersom. De middenmoter e bike is het makkelijkst. Uiteraard haal je vooraf de batterij van de fiets. Geen oprijplaat of hulpsysteem betekent minder gewicht, en dat is vooral achter de achteras belangrijk.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: E-bikedragers voor op de camper (deel 1)

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht