ACSI FreeLife

Menu

Scheerlijnen getest

Eenmaal afgerold moeten luifels alle weersomstandigheden trotseren, maar windvlagen vormen een ernstige bedreiging. Vijf systemen beloven de luifel bij harde wind te verankeren. We testen ze in de praktijk.

Luifels zijn bedoeld voor bescherming tegen de zon. Maar in de praktijk wordt bij regen vaak een steunpoot iets verlaagd, waardoor een helling ontstaat die het water goed van de luifel afvoert, en dan heb je een regenscherm aan je voertuig. En zelfs wanneer onstuimige windvlagen over de camping razen wil geen enkele kampeerder afstand doen van zijn felbegeerde zonnescherm.

Stormlijnsets moeten nu de luifel op de grond houden. Zonder verankering blazen de eerste harde windvlagen het luifeldoek plotseling omhoog waardoor het tegen de camper slaat. De schade aan de luifel en het voertuig is dan aanzienlijk. Reden genoeg voor ACSI FreeLife om vijf stormlijnsets onder de loep te nemen.

Slimme kampeerders nemen voorzorgsmaatregelen en verankeren na het uitrollen van de luifel in ieder geval de steunpoten in de grond. Wurmi en Peggy Peg leveren hiervoor bodemplaten met stevige grondharingen. Het voordeel is dat deze platen de luifel verankeren zonder scheerlijnen, die vlak voor de camper vaak struikelgevaar opleveren. Het nadeel van de bodemplaten is dat zonder scheerlijnen aan het voorpaneel de knikarmen en dus ook het doek van de luifel niet voldoende ontlast worden bij harde windvlagen.

Scheerlijnen kunnen bevestigd worden met behulp van een rail of een klemprofiel aan het voorpaneel van een luifel en worden schuin naar voren in de grond vastgezet. De spankracht drukt niet alleen de steunpoten in de grond, maar trekt ook de knikarmen uit elkaar. De gefixeerde knikarmen zwaaien nu bij harde windstoten minder omhoog of omlaag.

Ondanks alles geldt dat als de wind een storm dreigt te worden, je de luifel op moet rollen, anders doen destructieve krachten hun werk. Ze kunnen in luttele seconden de knikarmen en het doek verwoesten. Zelfs een luifel van 3,5 bij 2,5 meter heeft al een oppervlakte van 8,75 vierkante meter. Dat is een enorm aangrijpingsvlak voor de wind, die een bootje met een zeil van die afmeting over het water kan laten vliegen.

Thule Omnistor Hold Down Kit

Inhoud pakket: 2 stalen haringen, metalen spiraalveer, spanband, metalen ogen, rubber zak
Richtprijs: € 19

Test: De Thule Hold Down Kit trek je vlakbij het voorpaneel over de knikarmen en span je aan de uiteinden naar buiten toe aan. Thule levert stalen haringen en losse ogen die je met veel geduld aan de spanband moet rijgen. De informatie op de verpakking is niet erg nuttig. Voor harde, steenachtige ondergrond zijn de haringen niet geschikt, maar in vaste kleigrond zijn ze betrouwbaar. Het spannen gaat probleemloos, maar het overtollige stuk spanband moet opgerold worden, want een sleuf om het in op te bergen ontbreekt. Eenmaal op spanning absorbeert de spiraalveer harde windstoten. Extra spannen lukt slechts met moeite. De Hold Down Kit mag alleen over het luifeldoek aangebracht worden als na het bevestigen van zijwanden extra stokken de luifel aan de zijkanten ondersteunen. Geschikt voor alle luifels tot zes meter breed.

Conclusie: De Thule Hold Down Kit is een aantrekkelijk geprijsd pakket om luifels mee te verankeren. Kwalitatief en in het gebruik is de set minder overtuigend.
Info: thule.com/rv

Thule Side Strap Kit

Inhoud pakket: 2 spiraalveren, 2 stalen haringen, 2 spanbanden met metalen gespen, 2 bandjes met adapter voor Omnistor luifels
Richtprijs: € 22

Test: Net als bij de Hold Down Kit levert Thule de Side Strap Kit met eenvoudige, niet erg stevige stalen haringen. Wie een volwaardige set wil hebben, moet deze uitbreiden met schroefbare grondharingen voor harde ondergrond. De montage is vanzelfsprekend, de Thule adapters passen voor in de steunpoten, direct onder het voorpaneel. Beide delen van de spanband worden verbonden en gespannen met eenvoudige metalen gespen. Functioneel gaat dat goed, maar ergonomisch valt er nog wel wat aan te verbeteren. De spiraalveren moeten bij het monteren iets op spanning worden gebracht. Bij plotselinge windvlagen kunnen de klemmen vrij gemakkelijk worden losgemaakt. De bovenste spanband is dan zo gedemonteerd, en de luifel kan worden opgerold. Past alleen op Omnistor luifels.

Conclusie: De voordelige set van Thule doorstond alle testonderdelen zonder problemen. Er zijn wat details die beter kunnen en de haringen zijn slecht.
Info: thule.com/rv

Fiamma Tie Down S

Inhoud pakket: 2 stalen haringen, 2 spiraalveren, 2 spanbanden met kunststof lussen, 2 tentrail adapters
Richtprijs: € 15,95

Test: Ook Fiamma levert het Tie Down S pakket met eenvoudige stalen haringen. De brede spanband wordt door solide kunststof klemmen gevoerd, en het spannen gaat zonder problemen. Metalen veren ontlasten de luifel bij sterke wind. Met de twee standaard tentrail adapters laat de spanband zich in een handomdraai in de rail schuiven. De gesp van de kunststof klem kan zelfs bij hoge spanning gemakkelijk losgemaakt worden, wat handig is als je snel wilt afbreken. Het enige nadeel is dat een sleuf voor het opbergen van de overtollige spanband ontbreekt. Voor harde ondergrond moet de kit worden uitgebreid met solide schroef-grondharingen. De Tie Down S past op alle gangbare luifels met tentrail. Fiamma biedt met de Tie Down een soortgelijke set aan als de Thule Hold Down.

Conclusie: De Fiamma Tie Down S is een handige stormlijnset die heel praktisch werkt en aantrekkelijk geprijsd is. De haringen zijn van matige kwaliteit.
Info: fiamma.com/NL

Peggy Peg Fix & Go

Inhoud pakket: 2 Peggy L (31 cm), 6 Peggy N (20 cm), 6 Peggy S (12 cm), combi-gereedschap, 2 Fix & Go verankeringsplaten, 2 stormhaken, 2 lange steenboren, draagzak
Richtprijs: € 58,95

Test: De Fix & Go set van Peggy Peg is de duurste set in deze vergelijking, maar de inhoud is er dan ook naar. Voor elke ondergrond worden geschikte Peggys meegeleverd, twee steenboren voor de accuschroevendraaier bereiden steenachtige ondergrond voor een grondharing voor, en een degelijk multi-gereedschap is geschikt om met de hand of met de elektrische schroevendraaier gebruikt te worden. De verankeringsplaten zijn top, een snelsluiting zet de steunpoten van de luifel muurvast en geeft ze net zo snel weer vrij. Bij storm kan de luifel onmiddellijk worden losgekoppeld. Zolang er geen al te sterke wind staat, werken de platen uitstekend, en zijn geen lijnen nodig waar je over zou kunnen struikelen. Voor hardere wind kunnen twee Peggy Peg TieStraps aan de set worden toegevoegd tegen een meerprijs van € 8,90 per stuk. Deze spanbanden met tentrail adapters ontlasten de knikarmen bij harde wind behoorlijk. Dankzij een slimme sleuf kun je de overtollige spanband netjes opbergen.

Conclusie: Exclusieve en eersteklas set voor het vastzetten van de luifel. Pas compleet met twee TieStrap scheerlijnen.
Info: otoparts.nl/peggypeg

Memo Europe luifelzekering

Inhoud pakket: 2 stalen haringen, haak om haringen uit de grond te trekken, 2 spanbanden met gespen en tentrail adapters
Richtprijs: € 26

Test: De relatief korte stalen haringen van Memo Europe blijven alleen in vaste aarde goed zitten. Voor zachte ondergrond zijn ze te dun en te kort, voor harde ondergrond niet stabiel genoeg. Daarom is het noodzakelijk deze set uit te breiden met extra haringen. De brede ophanglussen met tentrail adapters zijn solide vervaardigd en kunnen gemakkelijk in de rail van de luifel geschoven worden. Ook de nogal smalle spanbanden zijn robuust genoeg. Na het installeren kunnen de banden nog wel extra op spanning worden gebracht, maar de overtollige spanband kan helaas niet opgeborgen worden. Twee veren om als buffer te dienen bij plotselinge windbelasting ontbreken. Wel heel handig is de haak, waarmee haringen gemakkelijk uit de grond kunnen worden getrokken.

Conclusie: Memo Europe levert een goede, maar helaas niet complete set. De haringen zijn alleen bruikbaar in een vaste ondergrond.
Info: memo-europe.nl

Confidental Infomation