ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Bürstner Premio Life 430 TS

Heb je geen al te groot budget voor je nieuwe caravan? Bürstners instapmodel Premio Life is compact, maar biedt ruimte voor alle basisbehoeften: eten, leven en slapen.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Bürstner Premio Life

Signalement

Merk
Bürstner
Model
Premio Life 430 TS
Onderstel
Euro Delta-as
Banden
185 R 14 C met stalen velgen, Load Index 102
Testjaar
2017
Gewicht
Leeggewicht 889 kg, max. toelaatbaar gewicht 1.360 kg, laadvermogen 481 kg
Basisprijs
€ 13.280

We kunnen tal van redenen bedenken waarom mensen kiezen voor een kleine instapcaravan van nog geen duizend kilogram, een opbouwlengte van vijf meter en een basisprijs van € 12.590. Dat je er met rijbewijs B mee de weg op mag bijvoorbeeld, en dat een kleine, lichte trekauto volstaat. Een kleine caravan parkeer je bovendien makkelijk voor de deur – ideaal als je vaak een weekendje weg wil en niet steeds naar de stalling wil rijden. En natuurlijk is er de banale geldkwestie: lang niet iedereen kan (of wil) een caravan uit het midden- of premiumsegment betalen.

De Bürstner Premio Life, bouwtechnisch identiek aan concerngenoot Dethleffs C’Joy, is een echt instapmodel voor twee personen. Als het echt niet anders kan, kun je er ook met z’n vieren mee op pad, en met drie lukt sowieso prima. Enige voorwaarde: mooi weer, zodat het vakantieleven zich hoofdzakelijk buiten, voor de caravan, kan afspelen.

DSC 0083Voor twee personen of een klein gezin is er ruimte genoeg. Om de comfortabele zitgroep om te bouwen tot een bed, heb je  een extra kussen nodig.

Bürstner mikt met de Premio Life op jonge kampeerders met rijbewijs B en mensen die niet te veel geld in een nieuwe caravan willen investeren. “Bovendien”, zegt Bürstner-projectmanager Markus Pangerl, ”zien we een algemene trend richting kleinere caravans.” Kleiner, maar zonder in te boeten aan kwaliteit. De Premio Life maakt dan ook nergens een goedkope indruk. Het meubilair is keurig gemaakt, zij het een tikkeltje hoekig. De indeling is praktisch en de uitrusting is in overeenstemming met de klasse. Om klein en prijs-bewust te blijven, doet de Premio Life niet aan design. De caravan is basic, een beetje zoals caravans vroeger waren.

Beproefde constructie

“De achterbumper bestaat uit één geheel. Dit is makkelijk te produceren en snel te monteren, maar duur in geval van schade. Typisch iets voor het instapsegment”, vindt carrosserie-expert Rudi Stahl. Daar staat dan wel een derde remlicht tegenover, met ledlamp nota bene. En mooi ver naar achteren geplaatste zijmarkeringslichten.

De opbouw is vervaardigd in de beproefde sandwichconstructie met polystyrol-isolatie. De zijwanden zijn opgetrokken uit aluminium met hamerslag, de voor- en achterwand bestaan uit gladde aluminiumplaten. Het dak is ter bescherming tegen hagel gemaakt van robuust polyester. De gedeelde deur is standaard, de hordeur onderdeel van het Premio Life II-pakket, waartoe ook een grote dakkoepel, 230 volt-blazer en Truma-boiler behoren. De klapramen met separate verduisterings- en insectenrollo’s zijn voor deze prijsklasse oké.

Kritiek heeft onze carrosserie-expert op de disselbak, waarvan de opening wat breder had mogen zijn, en de inschuiflade van het toilet: niet afgedicht, en bovendien loopt er schuin boven de opening een verwarmingsbuis. “Daar moet je echt voorzichtig zijn om niks te beschadigen, en vooral om niet te morsen. De testcaravan heeft namelijk geen watertank, je moet het spoelwater van het toilet handmatig via het serviceluik bijvullen.”

P1010234De toiletruimte is verrassend groot voor zo’n kleine caravan. De uitrusting is minimalistisch. Helaas ontbreken randjes bij de planken.

Één stopcontact in de Premio Life

De gasflessenkast maakt een opgeruimde indruk, maar geen enkel detail ontsnapt aan het kritische oog van onze veiligheidsexpert Roman Heinzle. “Er is genoeg plek, de klep zit stevig vast en er zijn nergens scherpe randjes of uitstekende onderdelen. Alle voorgeschreven waarschuwingsstickers zitten op hun plek en de bandenspanningstabel is heel handig. De plaatsaanduiding voor de gasflessen is leuk maar niet bijster nuttig. Alleen de houders aan de wand voorkomen dat de flessen verschuiven.”

De gasleiding is goed aangelegd, maar onder de vloer ziet de expert iets wat hem niet bevalt. Op de plek waar de gasvoorziening en afwatering van de keuken elkaar kruisen, zit de gasleiding ingeklemd en maakt de waterleiding een lichte knik. “Geen ramp, maar dat had Bürstner zonder veel moeite anders kunnen oplossen.” De remkabels zijn wel goed gelegd en schuren nergens tegenaan. De antislingerkoppeling en schokdempers zijn onderdeel van pakket Premio Life I. Je kunt ook kiezen voor de elektronische stabilisator ATC.

Binnen is de expert snel klaar. In de linker- bankbak bevinden zich de 44 liter watertank en Truma-boiler. In de hele caravan, en in het bijzonder in de grote berging onder het bed, zouden de verwarmingsbuizen beter beschermd mogen zijn.

De elektro-installatie is zelfs voor deze prijsklasse mager: standaard beschikt de Premio Life over maar één stopcontact voor 230 volt, in de keuken. De testcaravan heeft een tweede stopcontact voor 230/12 volt en de tv. Daar betaal je wel extra voor. Roman Heinzle: “Voor je koffiezetapparaat is één stopcontact genoeg, maar verder moet je je behelpen met verdeelstekkers of extra stopcontacten laten inbouwen.” De aardlekschakelaar en omvormer naar 12 volt zijn ondergebracht in de kledingkast.

De verlichting bestaat uit ledplafondlampen boven de zitgroep en het bed, twee ledspots in de keuken en een ingebouwde spot in de toiletruimte. “En vergeet de voortentlamp niet, natuurlijk. Het lampje in de kledingkast werkt op batterijen.”

Chique keuken

“Dat noem ik nou kwaliteit.” Meubelexpert Oli Pfisterer prijst de robuuste scharnieren met uitzetijzers aan de bovenkasten, de kliksluitingen aan de kleppen en de softclose-functie van de (helaas enige) schuiflade. Scherpe randjes zijn nergens te bekennen, ook niet onder de banken. Zelfs de op het eerste gezicht nogal eenvoudige uitzetstang van de lattenbodem kan op bijval van de expert rekenen: “Een geniale, veilige oplossing! Liever weinig maar goed dan veel willen maar niks kunnen.”

Nog meer goed nieuws: alle kasten zijn achterlangs geventileerd, de kleppen gaan ver genoeg open, de sluitingen steken nergens hinderlijk uit en de armaturen in de toiletruimte en keuken zijn keurig.

Vergeleken met de rest van de uitrusting is de keuken bijna chic te noemen. Op de driepitskookplaat bereid je probleemloos complete menu’s en ook de ruimte op het werkblad is zeker niet slecht. “Dat neemt niet weg dat het keukenkastje toch op z’n minst een korflade had mogen hebben”, vindt onze interieurexpert Christiane Eckl.

P1010202De keuken heeft alles wat je nodig hebt om een maaltijd voor vier personen te kunnen bereiden.

Onhandige haken

Het zitcomfort op de banken is goed en de tafel staat heel stevig. De koelkast is met een inhoud van 82 liter groot genoeg, net als het vriesvak van negen liter. Helaas is het bovenkastje in de keuken niet onderverdeeld met tussenplanken – of op z’n minst voorzien van opstaande randjes zodat er niks uit kan vallen.

De toiletruimte krijgt de voorzichtige goedkeuring van onze interieurexpert: “Het sanitair is weliswaar gereduceerd tot het strikt noodzakelijke, je hebt er wel genoeg plek. Een kastje dat dicht kan was prettig geweest, maar ook zo is de toiletruimte prima bruikbaar.” Bij de plaatsing van de handdoekhaken zet de specialiste vraagtekens: “Die zijn niet handig gemonteerd.”

Het grote, diepe opbergvak boven het bed is niet prettig in gebruik. Je moet ervoor op je knieën op het bed zitten, met je hoofd in je nek. Het grote bed zelf, overdwars geplaatst, maakt de caravan niet voor iedere doelgroep even interessant. Het ligoppervlak bevindt zich op een hoogte van 85 centimeter, wat op zich nog goed te doen is. Maar als je achteraan ligt en er ’s nachts uit moet, heb je een probleem. Je kunt niet bij de lichtschakelaar en aan de andere kant van je bedpartner wacht je een vervaarlijke afgrond.

P1010295De Premio Life voorziet in ruimte voor basisbehoefte eten, leven en slapen.

Gewichtsverhoging

Ondanks de theoretische gewichtstoename door pakketten I en II (respectievelijk 47,5 en 21 kilogram), de opwaardering van het maximaal toelaatbaar totaalgewicht, de siervelgen, het combistopcontact en de houder voor de flatscreen-tv, ligt het leeggewicht van de testcaravan maar een heel klein stukje boven de opgave van de fabrikant. Respect.

Zelfs zonder de verhoging van het maximumgewicht van 1.100 naar 1.360 kilogram heb je een laadvermogen van 211 kilogram, oftewel zo’n twintig kilogram per vierkante meter. Leeg is de caravan mooi in balans. De disseldruk in onbeladen toestand bedraagt 44 kilogram, speling genoeg dus voor twee volle gasflessen.

Afgaande op de meetwaarden van de proefstand is de Premio Life probleemloos te trekken door kleinere auto’s. De testcaravan scoort qua rijeigenschappen net iets beter dan het gemiddelde van alle modellen met een grondoppervlak van ongeveer 9,2 vierkante meter. Ook de bovengemiddeld lange dissel draagt bij aan de goede rijeigenschappen.

Met het Premio Life I-pakket zijn de veiligheidsvoorzieningen in orde. De banden hebben genoeg draagkrachtreserve. Maar zelfs in deze klasse is het niet correct om schokdempers enkel in een pakket aan te bieden. Dat schaadt de algemene positieve indruk van de Bürstner-lichtgewicht echter nauwelijks.

Conclusie Bürstner Premio Life

Testredacteur Andreas Güldenfuß: “De Bürstner Premio Life is een uitstekende toercaravan voor actieve mensen en kleine  gezinnen die waarde hechten aan kwaliteit en afwerking. Als je weet wat je wil en nodig hebt, heb je bij deze grootte en dit gewicht niet veel keus. Concurrenten Dethleffs, Adria, Sterckeman en Weinsberg hebben vergelijkbare indelingen, maar leggen het qua totaalplaatje af tegen Bürstner. Als je alle extra’s optelt bij de basisprijs, kom je uit op € 17.254. Een echt koopje kun je het daarmee niet meer noemen, maar je krijgt er veel ruimte, een indrukwekkend laadvermogen en functionele details voor terug. Als je daarnaar op zoek bent en liefst geen al te grote caravan aanhaakt, ben je bij de Premio Life aan het juiste adres.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest: Bürstner Premio Life 430 TS

Praat mee

Praat mee: Proftest: Bürstner Premio Life 430 TS

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht