ACSI FreeLife

Menu

Proftest Eriba caravan Nova Light 560

De Nova Light staat voor de kwaliteit die je mag verwachten van Eriba caravans. Maar wat maakt deze middenklasser nog meer het kopen waard? ACSI FreeLife maakt je wegwijs in en rondom de Eriba Nova Light.

Auteur
Kiki Starrenburg
Datum
2
2
ReactiesPraat mee
Eriba Caravan Nova light 560

De Nova Light staat als compacte caravan al langere tijd in de schijnwerpers naast zijn grotere Eriba-broers in de hogere klasse. Vandaag de dag is het een van de laatste in zijn soort die voor de traditie van hoogwaardige, misschien wel wat overdreven kwaliteit staat, want hij wordt nog vervaardigd met de Pual-techniek. Bij deze techniek zijn de binnen- en buitenlaag van aluminium, schuim en een houtvrije constructie. Aluminium aan de binnenkant van de wanden zorgt voor een gelijkmatige en snelle warmteverdeling. Hij draagt zijn naam dus zeker niet onterecht.

De testcaravan beschikt over het Elegance-pakket, met zilvergrijze gladde beplating, een disselafdekking, lichtmetalen wielen en speciale bestickering. Het is een opvallende verschijning, maar hij is niet per se modern. Het interieur is uitgevoerd in de zogenaamde Chiavenna Nussbaum stijl, daarover lees je later meer.

Vier uitvoeringen

De Nova Light wordt door Eriba aangeboden in vier uitvoeringen. De kleinste is de zeer compacte, net 6 meter lange Nova Light 425 met dwarsbed achterin voor € 21.790, de grootste (ruim 6,5 meter lange) is de Nova Light 442 met enkele bedden (zogenaamde V-bedden) voor € 23.290. Daartussen zitten de net geen 6,5 meter lange Nova Light 470 (€ 23.090) met twee enkele bedden en de ruim zes meter lange Nova Light 465 (€ 23.090).

Voor de test hadden we de beschikking over de wat kortere 465. Aan de compacte dinette voorin sluit links de keuken aan, rechts is naast de toegangsdeur de kledingkast te vinden. De wand van de kledingkast beperkt de ruimte bij de ingang een beetje,  een probleem dat wordt opgelost door de afgeschuinde dinette, die weer wat ruimte verschaft.Beperkte ruimte

De uitrusting laat zien dat er beknibbeld moest worden op de keuken en de toiletruimte om in de caravan een ruimtelijk gevoel te combineren met praktische eigenschappen. Naast de driepitskookplaat met elektrische ontsteking is er in de compacte keuken geen ruimte voor een hoge koelkast. Onder de aanrecht houdt een 80 liter koelkast de boodschappen op temperatuur.

De technische uitrusting is niet echt compleet te noemen. Warmeluchtverdeling, een boiler, een hordeur en zelfs de afvalemmer in de deur zijn optioneel. Met uitzondering van die afvalemmer heeft onze Nova Light 465 naast het Elegance-pakket ook deze opties aan boord en bovendien nog een vuilwatertank, een douche, gasaansluiting buiten en de opwaardering van het maximum gewicht naar 1.300 kilogram. Met al deze opties kost de caravan € 26.245.

Flink Prijsvoordeel

Voor de Nova Light 465 geldt in Nederland echter net als voor de Nova Light 442 een speciale Delight actieprijs van € 23.990. In deze Delight-uitvoering van de Nova Light 442 en Nova Light 465 ben je verzekerd van opties als vloerverwarming, kunststof disselafdekking en de zilvergrijze gladde buitenwand (die zoals gezegd ook in het Elegance-pakket zit) waarmee je dus een mooi prijsvoordeel kunt boeken.

Proftest 3

Carrosserie

“De Nova Light heeft nog de legendarische Pual-techniek uit de Hymer-camperbouw, die de Eriba-caravans uit de hogere klasse zo bijzonder maken”, zo begint carrosseriespecialist Rudi Stahl. “Gladde plaat is per vierkante meter ongeveer een kilogram zwaarder, maar dat moet voor de ‘Light’ geen probleem zijn.” Het design van de Nova Light is niet echt volgens de laatste mode, maar de geavanceerde opbouw is volgens Rudi uitstekend, net als de afwerking. De gladde beplating is ook echt glad en opbouw is overal goed afgedicht. Ook in de toiletschacht ziet de carrosseriespecialist geen onbehandelde houtranden. Integendeel zelfs, hier is alles zorgvuldig afgewerkt.

Disselbak

Klein puntje van kritiek heeft Rudi op de uitdraaisteunen, die zouden wat beter bereikbaar mogen zijn. De klep van de disselkast opent gemakkelijk en biedt een goede toegang tot de ruimte waar de gasflessen zijn geplaatst. De disselbak is naar de leefruimte toe zeer goed afgedicht.

De voortentverlichting boven de deur – indien gewenst door een bewegingsmelder geactiveerd – zorgt voor een goed verlichte instap. Bij de achterbumper vallen Rudi de wat ouderwetse ronde lichtunits op. “Daar heeft Eriba vanwege de geringe productie-aantallen nog geen chique ledverlichting. De dwars verlopende rangeergreep is zoals gebruikelijk praktisch en stevig.”

Techniek

De Nova Light doorstaat de eerste technische rondgang aan de buitenzijde door technisch expert Roman Heinzle zonder wanklank. De afwerkingsranden en de voorgeschreven verlichting zijn in orde. “Het grote derde remlicht is bovenaan centraal geplaatst en de grote achteruitrijlampen zijn niet echt elegant, maar zorgen wel voor zichtbaarheid.” De kleine mistlamp is centraal onder het kenteken geplaatst. “Dat is prima, want die moet immers niet zoals een remlicht een acute waarschuwing afgeven.”

Ook de installatie onder de bodem kan op goedkeuring rekenen van Roman. Afvoeren, remkabels en bedrading zijn allemaal keurig gemonteerd. “In het interieur liggen de leidingen er eveneens goed bij. De kwetsbare kabels liggen allemaal in goten. In de grote bedberging zijn de warmeluchtleidingen bovenin geplaatst, waardoor ze minder kans lopen door bagage te worden beschadigd.”

Weinig stopcontacten

De waterleidingen zijn waar mogelijk gescheiden gemonteerd van de warmeluchtkanalen. De afvoerventielen van de tanks zijn in de zitgroep goed beschermd en makkelijk bereikbaar, indien de bergruimte onder de rechterzitbank geopend is. “De warmwaterboiler is er direct naast gemonteerd. De aansluitingen zijn eveneens goed beschermd, maar veel ruimte om er nog iets op te bergen is er onder deze zitting sowieso niet.

De driepitskookplaat met elektrische ontsteking, de koelkast en de verwarming zijn correct ingebouwd. De gaskranen en de aardlekschakelaar zijn goed toegankelijk. Ook de standaard rookmelder valt in positieve zin op. Stopcontacten zijn er in de testcaravan echter weinig. Standaard heeft de Nova Light 465 slechts drie 230 volt-stopcontacten. Zelfs met het extra stopcontactenpakket – dat twee extra aansluitingen biedt – is er geen stopcontact in de keuken. Wie hier stroom wenst, moet het ‘lenen’ in de aangrenzende toiletruimte onder de spiegel. Afgezien daarvan is de opbouw en de technische uitrusting van de Nova Light 465 voor een lichte middenklasser dik in orde.

Proftest 1

Interieur

De Chiavenna Nussbaum meubelstijl is in de Nova Light al een tijdje in gebruik. “Het is met zijn ingetogen decor niet echt spannend, maar het gaat wellicht ook minder gauw vervelen dan zo’n ‘spannend’ decor”, vindt meubelexpert Oli Pfisterer na een eerste blik in het interieur van de Nova Light.  De vormgeving van de meubels is geslaagd. Op alle handgrepen is de houtnerf horizontaal, op de deuren en de kastrompen verticaal, maar in de keuken zijn de bovenkastgrepen licht van kleur. ” Dat zorgt voor enige afwisseling.”

Over het algemeen is het meubilair in de caravan goed geconstrueerd en afgewerkt. Je ziet wel wat kastverbinders, maar dat is nergens storend. Alleen de hoekelementen in grijs kunststof zouden wel een wat hoogwaardiger uiterlijk mogen hebben. Het meubelbeslag is van de metalen scharnieren tot en met de stevige, zelfsluitende lades en de uitzetijzers van de lattenbodem uitstekend te noemen. De sterke zelfsluitende bovenkastgrepen sluiten ondanks dempers met te grote kracht als je niet oplet. Vrijwel alle kleppen zijn vergrendeld met kliksluitingen, iets dat je niet bij alle merken ziet. Zelfs in de kasten zijn de zaagkanten nog voorzien van afwerkstrips, een teken van zorgvuldige afwerking.

Ruimtelijk gevoel

De indeling van de Nova Light 465 benut de ruimte goed in de vrij compacte caravan. “Er is weliswaar slechts een dinette in plaats van een zitgroep, maar dat schept wel ruimte en zorgt voor een ruimtelijk gevoel. Ondanks het feit dat de kledingkast naast de toegangsdeur wat benauwend werkt”, zo vindt woonexpert Christiane Eckl. Het garderoberek met haken voor jassen is wel heel praktisch, net als de opbergvakken voor kranten en tijdschriften of een paraplu onderaan bij de ingang.

Bij de dinette zorgen de kortere rechterzitbank en de afgescheiden tafel voor voldoende ruimte bij de ingang. “Dat levert een belangrijke bijdrage aan het ruimtelijke gevoel, zonder dat dit ten koste gaat van het zitgedeelte.”
Het grote panoramadakraam daarboven maakt de goede indruk in dit gedeelte van de caravan compleet. Twee leesspots en de spotjes in het kozijn van het dakraam zorgen indien gewenst voor de verlichting. Als optie is er sfeerverlichting leverbaar boven de dakkasten. De plank boven de disselbak en de rondlopende aflegplanken onder de dakkasten bieden plaats aan alles wat je graag binnen handbereik wilt hebben.

Beperkte ruimte

De keuken is net als de dinette geoptimaliseerd voor de beperkte ruimte. De uitrusting is met een 80 literkoelkast en een driepitskookplaat met elektrische ontsteking en ruimte voor grote pannen passend. Twee bovenkasten met planken, een bestekla en daaronder een kast met legplank, zou voor twee kampeerders voldoende opbergruimte moeten bieden voor inventaris en levensmiddelen, als je het meeste tenminste ter plaatse koopt.

De toiletruimte is uitgerust met een banktoilet, enkele opbergplanken en twee kastjes. De wastafel valt nogal klein uit, maar voor een aparte wastafel is niet genoeg ruimte tussen de keuken en de toiletruimte. In plaats daarvan is daar nog een grote spiegel met opbergmogelijkheden te vinden. Twee handdoekbeugels aan de deur helpen om orde te brengen in de toiletruimte. Een raam en een kleine dakventilatie zorgen voor licht en frisse lucht.

Omdat de douche niet standaard is en in zo’n compacte toiletruimte bovendien zelden zal worden gebruikt, volstaan de ventilatiemogelijkheden. Voor het frans bed (200 centimeter lang) is er naast de toiletruimte genoeg ruimte in de lengte, maar de breedte is met 137 centimeter niet riant. De koudschuimmatras is comfortabel, optioneel is er ook een binnenveringmatras leverbaar.

Proftest 2

Stabiliteit

De Nova Light 465 blijkt op de weegbrug niet overdreven zwaar zoals onze carrosseriespecialist vreesde. Hij blijkt zelfs iets lichter dan dat de fabrikant opgeeft. Toch blijft er met het standaard maximumgewicht van 1.200 kilogram niet veel laadvermogen over, ook zonder opties.

De testcaravan had bijna 50 kilogram aan extra uitrusting aan boord, waardoor een opwaardering tot 1.300 kilogram eigenlijk onmisbaar is. De 465 uit de test had zonder opties een beladingsreserve van 251 kilogram. Voor deze compacte reiscaravan is dat niet slecht. Wie meer laadmogelijkheden wenst kan voor de opwaardering tot 1.300, 1.400 of 1.500 kilogram kiezen, waarvoor je in alle drie de gevallen € 440 extra betaalt. Voor wie kiest voor ‘gewichtige’ opties zoals een luifel of een mover met boordaccu is dat al snel zinvol.

De meetwaarden voor de stabiliteit blijken op de testbank slechts gemiddeld voor een caravan van dit formaat. Vergelijk je de resultaten met caravans met hetzelfde gewicht dan ziet het er beter uit. Voor zijn afmetingen is deze Eriba namelijk best zwaar en dat zorgt voor slechtere meetwaarden in vergelijking met caravans van dezelfde grootte. Vergeleken met andere caravans van 1.300 kilogram is de dissel van de Eriba juist weer wat korter.

Handzame caravan

Onze proftesters beoordelen de Nova Light 465 ondanks zijn ietwat degelijke concept overwegend erg positief. Met een breedte van 225 centimeter en 607 centimeter lengte is het een zeer handzame caravan. Hij volgt de trekauto makkelijk en is ook nog met de hand te rangeren, maar scoort niet alleen daarmee. De inrichting is heel praktisch en zorgt bij deze beperkte oppervlakte voor een zeer ruimtelijk gevoel. De uitrusting is pas na aanschaf van enkele belangrijke opties reisklaar.

Over het algemeen kan de Nova Light 465 in elke testcategorie scoren. Echt zwakke punten zijn er niet. Alleen de gemeten waarden op de testbank zijn slechts doorsnee. De Nova Light heeft natuurlijk niet de flair van de bovenklasse zoals de naam Eriba wellicht suggereert. En het design is, vooral aan de achterzijde, niet echt modern meer. Dat wil de Nova Light ook niet zijn, want hij was destijds al tijdloos en als solide reiscaravan voor twee personen hoort hij vandaag de dag nog steeds op de shortlist van een caravanliefhebber.

Conclusie

Testredacteur Volker Stallmann: “De Nova Light ziet er nog altijd uit als een ‘echte Eriba’, getuige de rondingen van de Pual-opbouw. Alleen deze caravanreeks en de Feeling worden nog op deze manier met volgeschuimde wanden opgebouwd. De compacte 465 komt nog goed voor de dag in de ogen van onze testers. Er zijn wel wat kleine kritiekpuntjes, maar over het algemeen scoort hij goed. En de caravan laat zien, mede dankzij de ervaring met de Touring, dat men in Bad Waldsee handzame caravans met een goed ruimtelijk gevoel kan ontwerpen. Onder de streep biedt de testcaravan wat hij bieden moet: een solide reiscaravan voor twee personen. “

Tekst en foto’s: Volker Stallmann

Praat mee

  1. SR

    De vraag is of Hymer nog grotere caravans bouwen. Mijn zoon is aan zijn derde Eriba bezig. Kwaliteit is er en waarom geen nieuwe modellen nu daar de markt terug open is. Heb zelf een living van 2007, altijd tevreden geweest. Ik wacht of er nieuwe komen.

    Reageer
    0
    0
    1. GS

      Onder de Hymer groep vallen meer merken dan Eriba.
      De grotere caravans worden onder de andere merken wel gebouwd

      Reageer
      0
      0

Praat mee: Proftest Eriba caravan Nova Light 560

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht