ACSI FreeLife

Menu

Caravanbanden, de leeftijd en veiligheid

Een paar maanden geleden verscheen een artikel op deze website met het advies om de caravanbanden na maximaal zes jaar te vervangen. Een oplettende lezer reageerde met de terechte opmerking dat dat niet verplicht is. Genoeg aanleiding om ACSI FreeLife-expert Joop nog eens te vragen hoe dat zit.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
32
32
ReactiesPraat mee

Niet verplicht

‘Het is inderdaad niet verplicht om je caravanbanden na maximaal zes jaar te vervangen, in zoverre dat het niet wettelijk is voorgeschreven. In de wet staat wel dat de banden, ook onder een aanhanger of caravan, in goede staat moeten zijn.

Bovendien is er (nog) geen keuringsplicht of APK voor caravans, dus afgezien van politiecontrole – waarbij gekeken wordt naar de staat van de banden en niet de leeftijd – ontbreekt de mogelijkheid tot handhaving.’

Caravanbanden bij een onderhoudskeuring

Bij een vrijwillige onderhoudskeuring (bijvoorbeeld door de BOVAG) wordt gewezen op de verhoogde kans op falen bij banden ouder dan zes jaar. Het keuringsbedrijf kan dan besluiten geen keuringscertificaat uit te reiken en adviseren de banden te vervangen.

‘Het zou eigenlijk beter zijn dat de banden visueel werden beoordeeld op verouderingsverschijnselen, in plaats van enkel te kijken naar de leeftijd. Een band kan na zes jaar nog in prima conditie zijn. Bij een motorvoertuig- APK wordt er ook niet gekeken naar de leeftijd, maar naar de fysieke staat van de banden en dan met name naar de profieldiepte.’

Vakkennis

Joop geeft aan dat het visueel beoordelen van banden specifieke vakkennis vereist. Het draait namelijk niet alleen om het profiel – te weinig komt nauwelijks voor bij caravanbanden -, maar ook om de staat van het rubber als gevolg van zonlicht- en ozoninwerking . Daarom wordt vaak op basis van leeftijd een vervangingsadvies gegeven.

‘En dat is eigenlijk ook prima, want caravanbanden met de juiste Load Index en van een goed fabricaat kosten niet de hoofdprijs. Je koopt er eens in de zes jaar een stukje extra veiligheid en zekerheid mee.’

Praat mee

  1. Jd

    Laatst een 2e hand trailer gekocht op marktplaats. Bouwjaar 2002, maar de banden hadden geen dot-code. Nou zag ik op internet ( https://masta.nl/kennis-wielen#bandvervangen ) dat banden van voor 1996 geen dot-code hebben. Is dit altijd zo? Of zijn er ook banden die nieuwer zijn zonder dot-code? Vond het namelijk gek voor een trailer uit 2002. Ze waren daarnaast wel duidelijk aan vervanging toe.

    Thx. Johan

    Reageer
    0
    0
  2. Jd
  3. Herman Morré

    Mijn banden waren van Dot 42/11 ,heb deze vervangen met één nieuwe banden centrale en mijn reserve band ,deze is ook van 42/11 maar nooit gebruikt ,is nog nieuw ! heeft altijd in disselbak gestaan .Bestaat de kans dat deze ook scheurtjes kan hebben .graag reactie hierop.
    Herman

    Reageer
    8
    3
  4. GM

    Joop
    In Belgie is een tweejaarlijkse keuring verplicht. Waar vooral
    op de slijtage van de banden word gekeken
    Ze zijn ook redelijk streng op de werking van de oplooprem
    Elke caravan wordt gewogen en het keuringsorganisme bepaald hoeveel de bijlading is, komt niet altijd overeen wat de constructeur zegt.
    Groeten,

    Reageer
    0
    0
  5. G
    G.C.Kooger

    geacht forum,
    .
    mijn verzekering vroeg mij de dot codering te melden van mijn caravanbanden.
    er staat Dot 20j9 BBC 4706 MAXXIS.

    betekent dit dat de banden van week 47 2006 zijn?
    graag uw reactie.
    met vr. gr.

    Reageer
    10
    8
    1. Sander Cox

      Geachte meneer Koger,

      Dat klopt. Een Dot 20j9 BBC 4706 MAXXIS code betekent dat de banden van week 47 in 2006 zijn.

      Vriendelijke groet,

      Redactie FreeLife

      Reageer
      0
      0
  6. d

    Niet via Duitsland gaan

    Reageer
    1
    0
  7. H

    Bovenstaande reakties gelezen . Overheerst bij sommige mensen de bekende Hollandse zuinigheid ? Er worden duizenden euros besteed aan een caravan en over banden van een paar honderd euro moeilijk doen ?? Rijd veilig en vervang de banden om de 6 jaar !! .

    Reageer
    2
    7
  8. RB
    Richard Brüheim

    Zoals in het artikel van ASCI FreeLife- expert Joop is gesteld, zijn er geen wettelijke eisen met betrekking tot de maximale leeftijd van een band. Echter enkele verzekeringsmaatschappijen bepalen door middel van de algemene voorwaarden, dat een band maximaal 6 jaar oud mag zijn, dan wel dat schades niet vergoed worden als er onvoldoende zorg en/of onvoldoende onderhoud is uitgevoerd.

    Ook andere organisaties, zoals caravanbedrijven, belangenorganisaties et cetera hanteren voor het merendeel een leeftijd van 6 jaar. De reden, waarom over het algemeen een leeftijd van 6 jaar wordt aangehouden is niet duidelijk. Banden hebben namelijk geen voorspelbare houdbaarheid. Er zijn vele factoren, die van invloed zijn op de levensduur van een band, de temperatuur, het onderhoud, de opslag, het gebruik, de belasting, snelheid en rijstijl.

    Zo heb ik in mei 2015 de BOVAG heb ik gevraagd informatie te verstekken omtrent de gehanteerde leeftijd van 6 jaar. De ANWB en de BOVAG verwezen op de ANWB website naar een Duits onderzoek, waaruit zou blijken dat vervanging van banden bij 6 jaar gerechtvaardigd zou zijn. De BOVAG heeft daarop aan ondergetekende per mail aangegeven, dat ze inmiddels het advies van de VACO volgen. (VACO is de bedrijfstakorganisatie voor de banden-en wielerbranche in Nederland). Tevens hebben ze aangegeven dat ze contact met de ANWB hebben opgenomen en dat de tekst op de website wordt aangepast.

    Gezien het bovenstaande moet geconcludeerd worden dat het niet eenduidig is wanneer banden vervangen moet worden. Mijn advies is, dat banden goed onderhouden moeten worden door de juiste bandenspanning toe te passen en zo mogelijk beschermen tegen het zonlicht. Vervolgens moeten de banden voor elke rit gecontroleerd worden op onrechtmatigheden zoals, scheuren, beschadigingen en voorwerpen in de band. Gebruik alleen A-merkbanden. Wanneer de banden zes jaar of ouder zijn, dan de banden jaarlijks door een professioneel (banden)bedrijf laten beoordelen en uiterlijk na tien jaar vervangen.

    Voor de eigenaren, die de caravan verzekerd hebben is het van belang de polisvoorwaarden te bestuderen op het punt van vervangen van banden en/of onderhoudsvoorschriften. Indien de verzekeraar afwijkt van het hierboven vermelde advies, is het wellicht een optie om naar een andere verzekeraar over te stappen.
    Indien de verzekeraar eisen stelt aan de leeftijd van de band dan moet rekening gehouden worden met de werkelijke leeftijd van de band, zoals deze door middel van een DOT-code in de wand van de band is vastgelegd. De aanschafdatum kan namelijk sterk afwijken van de productiedatum van de band. Banden, die als nieuw verkocht worden, kunnen in de praktijk al enkele jaren oud zijn.
    Om problemen met de verzekeraars te voorkomen is het raadzaam om de DOT code, bij aanschaf van nieuwe banden op het keuringsrapport en/of op de factuur te vermelden.

    Op de site http://www.kipcaravanclub.nl staat overigens de vertaling van het Duitse onderzoek vermeld. Je hoeft geen statisticus te zijn om te kunnen beoordelen of het onderzoek wel of niet statistisch onderbouwd is.

    Ik ben benieuwd naar uw reacties op bovenstaande. Rest mij u nog veel veilig caravanplezier toe te wensen. M.vr.gr. Richard Brüheim.

    Reageer
    3
    3
  9. vg
    vanlandeghem geert

    let op .
    caravan banden beginnen meestal van binnenuit te verduren bij lang stilstaan . deze scheurtjes ziet men niet aan de buitenkant. wees daar extra voorzichtig mee . ik vervang mijn banden om de 5 jaar ook al zien ze er nog mooi uit.
    rij veilig.

    Reageer
    1
    0
  10. AV
    Alex Verlent

    Voor en Tempo 100 keuring ,waarmee je dus in Duitsland 100 km. Snel mag rijden , mogen de banden maximaal 6 jaar oud zijn .

    Reageer
    1
    1
  11. J

    Morgen laat ik nieuwe banden monteren. De huidige zijn 8 jaar oud. Ik ga 1x per jaar in NL op vakantie. Voor de rest staat de caravan bij mij thuis in de stalling. 3 Wanden + dak. Voorkant open. Ik draai de poten zover dat de wielen vrij van de grond zijn. Ook kan er geen zon bij komen. Ik hoef er nooit lucht bij te doen. De banden zien er dus nog uit als nieuw. In mijn geval vind ik 8 jaar nog verantwoord.

    Reageer
    2
    4
    1. CB
      Coen Bollen

      Hallo, bij het omhoog krikken van een caravan moet je wel een krik gebruiken i.p.v. de caravansteunen. Misschien loop je het risico dat je de steunen door de bodem v.d. caravan krikt. Het is maar dat je het weet .

      Reageer
      5
      0
    2. L

      Je poten zo ver draaien is slecht voor het chassis van de caravan. Dan zou je zo ook je wiel kunnen verwisselen en zou je dus geen krik nodig hebben. Nou Succes

      Reageer
      3
      2
  12. HL
    Henri Lauwerijssen

    Dit jaar, op de terugweg vanuit Millau (Frankrijk) een klapband gehad met de caravan. Gelukkig geen verdere schade aan de caravan. Gewoon een gat aan de binnenkant van de band.
    De depannage man heeft het reservewiel gemonteerd.
    Op het moment van de klapband reed ik ±85km/u De weg was vochtig van een miezer regen. Temperatuur ±20 graden. De banden zijn van 2008. De reserve band is van 2004, hetzelfde bouwjaar als de caravan. Bij de keuring in mei kreeg ik het advies om de banden te vervangen i.v.m. de leeftijd. Ik wilde de banden pas laten vervangen als ze 7 jaar oud waren.
    Ik vraag me nu af, als ik de banden had laten vervangen had ik dan geen klapband gehad ????
    Maar volgend voorjaar laat ik in ieder geval 2 nieuwe banden monteren van 2015. Maar wat nu met het reservewiel ?? Dit is al 10 jaar oud.

    Reageer
    3
    0
  13. b
    bandenbus

    Visuele inspectie? Gewoon na 6 jaar vervangen. Ik heb al vaak goed uitziende banden gezien die toch waren geklapt. Levensgevaarlijk! Banden zijn tegenwoordig betaalbaar genoeg….waarom risico nemen?

    Reageer
    1
    2
    1. HL
      Henri Lauwerijssen

      Helemaal mee eens. Maar ja er moet eerst wat gebeuren. Het bekende spreekwoord geldt maar weer: Als het kalf verdronken is dempt men de put….

      Reageer
      0
      1
  14. RR

    Voorheen keek ik ook alleen naar uitwendige droogscheuren en profieldiepte, maar na een klapband op de tolweg in frankrijk bij honderd km/uur had de caravan een gat in de bodem, geen electrakast meer en vernielde zijwand. Gelukkig niet totall los.
    Bij reparatie bleek dat de rubberlaag van de stalen mantel had losgelaten, wat volgens de bandenspecialist door het stilstaan komt.
    Met deze ervaring komen bij mij elke vier jaar nieuwe banden onder de caravan. Dit kost wel geld maar de gevolgen van een klapband kunnen zeer groot zijn.

    Reageer
    0
    1
  15. RA
    Ruud Alberts

    Nu ik dit zo allemaal lees vraag ik mij het volgende af: wij hebben onder de caravan banden laten monteren die eigenlijk onder bestelwagens thuis horen. Hierdoor kun je hogere druk (4.5 bar) in de banden pompen en er zijn stalen ventielen bevestigd. Geldt voor deze banden dan ook het advies om deze na 6 jaar te vervangen.

    Reageer
    0
    0
    1. Onze expert Joop heeft een antwoord:

      ‘Banden van een bedrijfswagen of bestelwagen zijn niet anders dan caravan- of autobanden. Ze zijn dus allemaal gevoelig voor zuurstof en zonlicht inwerking. Dat wil zeggen dat je na 6 jaar er kritisch naar moet laten kijken door een vakman. Vervangen is geen moeten, behalve bij een Tempo 100-keuring. Maar beter een jaar te vroeg dan één rit te laat.’

      Reageer
      0
      0
      1. RA
        Ruud Alberts

        Dank je wel voor je duidelijke antwoord. Ik laat ze gewoon na 6 jaar, of mogelijk eerder, vervangen.

        Reageer
        0
        3
  16. L

    het lijkt mij helemaal geen discussie waard om over de banden te praten wel of niet vervangen na 6 jaar.
    wij laten de caravan iedere 2 jaar keuren en vernieuwen de banden om de 6 jaar.
    vergeet ook het reserve wiel niet want die is ook belangrijk.
    en doe er ook maar stalen ventielen in i.v.m 4,5 bar druk.
    wij doen er altijd stikstof in dan worden de banden bij hoge temperaturen alleen maar handwarm bij lucht worden de banden veel warmer dan met stikstof.

    Reageer
    0
    0
  17. B

    Het valt mij op dat er bij caravanbanden/velgen veel gebruik wordt gemaakt van rubber ventielen. Is het niet verstandig, of zelfs verplicht, om bij hoge bandenspanning (4,5 Bar) gebruik te maken van stalen veiligheidsventielen?

    Reageer
    0
    0
    1. Expert Joop hierover:

      ‘Voor zover ik weet zijn stalen ventielen niet verplicht. In Nederland is weinig verplicht betreffende caravans.

      Bij een verhoogde bandenspanning zijn stalen ventielen zeer zeker aan te raden. De kans op bandenpech door een lek ventiel wordt er aanzienlijk kleiner door.’

      Reageer
      0
      0
  18. D

    U opmerkingen aangaande caravan banden van 6 jaar oud te vernieuwen bevatten enkele fouten.
    In België is er al lang een verplichte en keuring voor caravans dit om de 2 jaar ook de wagen zelfs nieuw dient dan om het jaar een verplichte keuring te ondergaan.
    Indien men voor Duitsland een keuring heeft ondergaan om 100 km/u ter rijden is er wel de verplichting om de banden om de 6 jaar te vernieuwen.

    Reageer
    0
    0
    1. Voor de volledigheid hadden wij inderdaad moeten vermelden dat bovenstaande niet geldt voor caravans in België en caravans die een Tempo 100-keuring ondergaan. Dank voor je toevoeging!

      Reageer
      0
      0
  19. F

    Wat wij meegemaakt hebben:
    Onderweg naar Spanje, kregen we in Frankrijk (Perpignan ) een klapband.
    De schade was behoorlijk. Het wiel heeft de bedrading te pakken gehad, en heeft alles kapot getrokken, vloer een gat, Koelkast kapot, geen stroomvoorziening meer 12 volt/ 220.
    Conclusie,… caravan total llos verklaard.
    We zijn goed verzekerd, maar helaas de banden zijn van 2004, even oud als de caravan.
    Maar het profiel en de staat van de band is goed.
    Dus U raad het al..!! de verzekering…. Niet uitbetaald !
    Dus een flinke strop voor ons.
    Is dit nou ons eigen schuld !! of……………?
    Op de polis staat: 1 x om de 2 jaar een bewijs van een onderhoudsbeurt bij een dealer.. en die hadden we niet.;
    mmmmmmmmmmmmmm.

    Daar pluk je de vruchten van , en we zijn er voor U………………

    Reageer
    0
    0
    1. HP
      Haesnedonckx Patrick

      In de zomer van 2010 heb ik een klapband gehad in de afdaling ter hoogte van L’hospitalet du larzac A75 . Ik rij al 20 jaar met de caravan naar het zuiden. Mijn caravan hobby 1600 kg max met een Nissan navara er voor. De banden van de caravan waren 7 jaar oud en in goede staat! amper slijtage, het was zeer heet toen en het wegdek was vernieuwd met s.m.a. Asfalt deze is ook bekent als fluisterasfalt.
      Ik denk dat de leeftijd en temperatuur in combinatie van deze asfalt de klapband heeft doen onstaan, de asfalt is zeer kleverig en trekt dan aan het profiel. De band heeft een halve vierkante meter vloer en leidingen kapot gerukt. Deze heb ik zelf op de camping hersteld , prijskaartje 1000 euro. Nu heb ik besloten om zeker niet langer te rijden dan 6 jaar ook al zien ze er heel goed uit. In de rubber van de banden komen namelijk haarscheurtjes in na een bepaalde tijd , en dan in combinatie van weer enz: is het risico te groot geworden om banden niet te vervangen. Je kan op mijn FB kijken hoe zo’n band er uit ziet! Goede vakantie gewenst en rij voorzichtig.

      Reageer
      0
      0
  20. TB

    Na verloop van tijd ” drogen ” banden uit. Er ontstaan scheurtjes in het rubber. De band verliest zijn sterkte. Hierdoor hebben wij enkele jaren geleden op de Belgische autoweg n klapband gehad. Het was toen 39ºC. Gelukkig ging dank zei een stevige trekauto ( toyota verso d4d) alles goed. Gelijk 2 nieuwe laten monterrn en onze tocht naar Portugal vervolgd. Maar dat hoop ik NOOIT meer mee te maken. Na 6 jaar zitten er dus zeker nieuwe banden onder onze caravan. En als er eerder scheurtjes ontstaan wacht ik geen 6 jaar.

    Reageer
    0
    1
  21. jj

    Als je ,zoals ik oolt een klapband hebt gehad,midden in de nacht,op weg naar het zuiden,te wijten aan ouderdom(van de band) en onwetendheid (van mezelf),dan wil je maar al te graag de banden van de caravan tijdig wisselen,zelfs na 4 jaar,zoals ik nu doe.

    Reageer
    0
    0
  22. E

    Leuk is zo’n advies van jullie maar je hebt eigenlijk naar mijn mening geen poot om op te staan bij een eventuele calamiteit. Een visuele keuring zal bij iedere “keurmeester” anders uitpakken hoe hoog leg je de lat? Bovendien bij een tempo 100 keuring van de Dekra of de TUV brand je natuurlijk helemaal af, als er iets gebeurt en er kan worden aangetoond dat harder is gereden dan 80 km pu. Nee dan is een tempo 100 keuring zo gek nog niet, en bied veel meer zekerheid mbt tot de veiligheid van caravans, en is een betere kapstok om veiligheid te waarborgen. Beter dan het zwalkende beleid van de Nederlandse overheid wat dus ook onzinnige diskussie’s oplevert over banden wel of niet vervangen binnen 6 jaar. Dus caravanbanden op tijd vervangen voor ieders veiligheid. Want je brengt niet alleen je eigen maar ook andermans veiligheid in gevaar.

    Reageer
    0
    0
    1. Ons advies is om de banden na maximaal 6 jaar te vervangen, ook al is dat wettelijk niet voorgeschreven.

      Mocht er ooit een keuringsplicht of APK voor caravans komen, dan stelt Joop voor om niet enkel naar de leeftijd te kijken van de banden. Dat is nu echter niet aan de orde.

      Reageer
      0
      0

Praat mee: Caravanbanden, de leeftijd en veiligheid

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht