ACSI FreeLife

Menu

V&A: Vierseizoenenbanden voor campers

De winter komt eraan, maar is jouw kampeermiddel al winterklaar? Peter de Clercq uit Zutendaal vroeg zich dat ook af. Hij wil graag weten of dat er voor campers vierseizoenenbanden bestaan met sneeuwvloksymbool.

Auteur
Joop Stam
Datum
17
17
ReactiesPraat mee
Joop

“Ik heb tot nu toe Michelin Agilis Camping M&S-banden (productiejaar 2015) op de camper. Vanaf productiejaar 2018 zijn M&S-banden zonder sneeuwvloksymbool niet meer toegestaan bij winterse omstandigheden in Duitsland. Bij aankoop van identieke nieuwe banden heb ik dus een probleem in de winter. Ik wil namelijk geen tweede set (winter) banden kopen. Bestaan er vierseizoensbanden voor campers met het sneeuwvloksymbool? Ik vind er geen.”

Antwoord van Joop:

Ik vrees dat intermediaire (vierseizoenen)banden geen sneeuwvloksymbool kunnen hebben. Dat druist namelijk in tegen het gebruiksdoel.

Winterbanden

Juist om optimaal te functioneren onder winterse omstandigheden zijn de winterbanden aangepast, te herkennen aan dat symbooltje. Helaas zijn die dan nog meer ongeschikt voor zomerse omstandigheden. In dit geval is het raadzaam een set winterbanden (met stalen wielen vanwege het gebruik van sneeuwkettingen) aan te schaffen naast de typische set zomerbanden.

Aanvulling autojournalist Mario Vos

Ter aanvulling op Joops antwoord en de reacties onderaan dit bericht hebben we deze vraag ook voorgelegd aan autojournalist Mario Vos, die voor ACSI FreeLife ieder nummer een trekauto test. Hieronder lees je zijn reactie:

“Een vierseizoenenband is altijd een compromis tussen twee totaal verschillende typen banden. Een zomerband is gemaakt om veel grip te bieden in bochten op een droge weg. Een winterband heeft een veel zachter rubbermengsel (bij lage temperaturen wordt het rubber van zomerbanden hard en dus minder flexibel) en veel kleine inkepingen (lamellen) om grip te kunnen bieden op sneeuw en ijs. Winterbanden slijten in de zomer zeer snel door hun zachter rubber en het flexibele profiel geeft dan veel minder grip in bochten.

Vierseizoenenbanden voor bestelauto’s

Een vierseizoenenband is in de zomer niet zo goed als een pure zomerband en in de winter niet zo goed als een pure winterband. Maar bandeningenieurs zitten niet stil en zijn inmiddels zo ver dat ze vierseizoenenbanden kunnen maken die het heel behoorlijk doen in de zomer en in de winter toch zo goed zijn dat ze een sneeuwvloksymbool mogen dragen. Dat symbool is een vereiste om te worden aangemerkt als ‘geschikt om in de winter mee te rijden’, wat onder meer in Duitsland en de Alpenlanden verplicht is. Vierseizoenenbanden zijn er ook voor bestelauto’s (dus ook voor de meest campers). Bijvoorbeeld de Vredestein Comtrac All Season.

Wintersport

Wie echt veel in de winter op pad gaat met de camper, bijvoorbeeld naar de wintersport, doet er naar mijn smaak beter aan om echte winterbanden te gebruiken.”

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. B
    Ben.Zuidema

    Is vreemd dat de meeste banden handelaren
    De crossclimate met sneeuw klokje aanbevelen
    Op campers maar Michelin zelf zegt alleen met cp markering . Wat is wijs

    Reageer
    0
    0
    1. j

      Deze amateur zelfbenoemde bandendruk-specialist, ziet de meerwaarde van CP ( camping pneu) niet zo. Volgens mij in het leven geroepen om het te krappe draagvermogen op de achteras van meeste campers wat op te krikken , hoewel officieel de bandenfabrikanten dat meer draagvermogen dan behorend bij de load-index niet ondersteunen.
      Beter is dan de bijvoorbeeld Crossclimate te nemen met hogere loadindex, om zo ook officieel ondersteund draagvermogen te krijgen. Lukt dit niet omdat de dan andere maat niet past, dan zelfde maat met zelfde loadindex aanhouden, en toch achter de druk op 5,5 bar zetten. Maar besef dan dat de fabrikant dat tegenwoordig niet meer toestaat , vroeger wel. Tenzij ze het op de bandwang zetten , dan weer wel.
      Zoals bij de CP die meest ook 4,5 of 4,8 bar referentiedruk hebben, maar maximum toegelaten koude druk van 5,5 bar. Continental zet vaak beide drukken op de bandwang , ook op niet CP , de referentiedruk direct achter de bijv 109/107R , en de ” max inflation pressure” ( is ook koude druk) van 10 psi ong 0,7 bar hoger, en dan mag het weer wel, en kun je dat beter achter ook voeren .
      Ook de CP band heeft voor geen 5 of 5,5 bar nodig, gewicht op voor-as blijft( behalve bij buscampers) ruim onder de MTA ( max toegelaten aslast) , die nog eens lager is dan MTA achter.

      Reageer
      0
      0
  2. Joop Stam wil hier graag als volgt op reageren: “Ik heb nergens beweerd vierseizoensbanden met sneeuwvlokje niet bestaan. Ik twijfel echter aan de zomerprestatie van uitgesproken winterbanden. Als je dat op de koop toe wil nemen, prima. Intermediaire (vierseizoens)banden zijn altijd een compromis. Ik vrees dan ook, dat ‘banden met een vlokje’ naar de winterkant door zullen slaan.”

    Reageer
    0
    1
  3. R

    Ik woon in Duitsland en heb een buscamper (Knaus).Sinds 3 jaar heb ik al 4-seizoenen banden, Door garage en TUV goedgekeurd. Ik hoef dus niet twee keer per jaar naar de garage om de banden te laten omwisselen, Hoe kan het dat U zegt dat dat niet toegestaan is.

    Reageer
    0
    0
  4. RK
    Rinus Kools

    Beste joop normaal reageer ik niet op je antwoorden maar inmiddels constateer ik al voor de vierde keer dat je ongecontroleerd je eigen mening opdringt

    Reageer
    2
    0
  5. H

    Van contact is 4 seizoen En winterband, het bestaat dus wel degelijk,

    Reageer
    1
    0
  6. WB
    W van Bochoven

    Er bestaan uiteraard WEL All Seaonbanden met sneeuwvlok. Ik gebruik ze al jaren. B.v. Band BFGoodrich ALL Terrain T/A KO2 255/65 R17 114/110S 6PR, RWL, M+S.
    De aanduiding M+S staat voor mud & snow, en heeft een sneeuwvlok!

    Reageer
    2
    0
    1. E

      Volgens mij hebben de nieuwste BFGoodrich AT geen sneeuwvlokje symbool meer?

      Reageer
      0
      0
  7. HU
    Henk van Uden

    Voor mij wordt het volgend jaar ook 4 nieuwe banden plaatsen. Wie kan mij een goed advies geven welke banden wij onder de camper zouden moeten plaatsen.
    Hoor het graag

    Reageer
    0
    0
  8. PC
    Peter De Clercq

    Bedankt voor al jullie reacties. Weet echter dat de Crossclimate de vermelding CP niet heeft. Hij is geschikt voor bestelwagens maar niet voor campers. Het is maar de vraag wat de keuring daarvan zal zeggen en hoe het met de veiligheid zit.

    Reageer
    0
    0
  9. TJ
    Theo Jonker

    Ik heb een set all season banden voor de camper, van vredestein. Gelijk een reservewiel als ik de andere set eronder heb.

    Reageer
    0
    0
  10. B

    Ja Joop nou zie je maar je kan het ook mis hebben 😂😂

    Reageer
    1
    0
  11. GC
    Guy Coppens

    Heb ook de nieuwe Michelin Crossclimate 4-seizoenbanden met sneeuwvlokje op mijn integraalcamper gemonteerd staan , bevallen prima . Reactie uit België 🙂

    Reageer
    6
    1
  12. RL
    Ruud Luttmer

    “Vredestein Comtrac 2 all season” banden hebben sneeuwvlokken symbool en zijn dus geschikt voor zomerse (bij slecht grip) en winterse omstandigheden. Bevallen mij prima!

    Reageer
    5
    0
  13. PT
    Peter van den Tillaar

    Vorige week deze banden besteld: Michelin Agilis Crossclimate 3PMSF. Op deze all-season banden staat zowel M+S als 3PMSF (3 bergen en sneeuwvlok). Dit zijn dus zowel zomer- als winterbanden, je hoeft dus geen banden meer te wisselen!

    Reageer
    9
    0
  14. AJ
    Arthur Janssen

    Michelin cross climate is een prima 4 seizoenen band heb ik ook in belgie (maasmechelen) laten monteren.

    Reageer
    4
    0
  15. A

    Die banden bestaan wel heb ik onder mijn camper laten plaatsen
    215/70R15C CONTINENTAL VANCON.4S 109/107R TL 3PMSF M+S
    Brandstof: C – Grip: A – Geluid: 73/Cat-2 – Voertuigcat.: C2
    https://www.profile.nl/autobanden/continental/vancontact-4season/215-70-r15-109r

    Reageer
    5
    0

Praat mee: V&A: Vierseizoenenbanden voor campers

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht