ACSI FreeLife

Menu

V&A: Oprijblokken, voor- of achteruit oprijden?

Oprijblokken helpen je om je camper of camper waterpas te zetten. Maar hoe moet je zo’n hulpmiddel dat ook wel bekend staat als keg, wig, leveller en nivelleerblok gebruiken? Jos Ballast uit Gennep wil graag weten of dat het uitmaakt of je er voor- of achteruit oprijdt. “Dan denk ik zelf aan de voor- en nadelen voor de handrem en de motor.”

Auteur
Joop Stam
Datum
9
9
ReactiesPraat mee
Joop

Antwoord van Joop:

Ik laat het afhangen van de situatie. Achteruit de wig oprijden is voor de koppeling en versnellingsbak een fractie gunstiger omdat de overbrengingsverhouding van de achteruitversnelling in het algemeen iets lager is dan de eerste versnelling (zelfde toerental, lagere snelheid).

Voor- of nadelen miniem

Eventuele voor- of nadelen lijken me marginaal. Vooruitrijden is voor de meeste bestuurders misschien iets gemakkelijker en overzichtelijker. Het onmiddellijk volledig aantrekken van de handrem moet in theorie in alle gevallen de achterste remmen en daarmee de camper volledig blokkeren.

Camper rolt van het oprijblok

In de praktijk lijkt het er soms op dat, afhankelijk van de afstelling van het handremsysteem,  de achterste remmen bij achteruitrijden niet volledig geblokkeerd worden. Laat de voetrem los en de camper kan van het oprijblok rollen.

Dat zou kunnen komen omdat ‘ouderwetse’ achterwiel trommelremmen meestal voorzien zijn van het simplex-remsysteem. Er is dan per wiel een oplopende en een aflopende remschoen. De oplopende schoen is het meest effectief. Dat is eigenlijk de helft van het remvermogen. En dat kan net niet voldoende zijn om boven te blijven

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. R

    Rob W, Finke zegt: “Een skeg (wig) met een horizontaal vlak aan bovenkant nog nooit gezien. Bovendien dan hoogte slecht te stellen”.
    Ik zou zeggen zoek eens bij b.v. Obelink en ‘oprijblok’.

    Met betrekking tot het achteruitrijden. Met de moderne caravans kun je gewoon achteruitrijden in normale omstandigheden. Zou ongemakkelijk zijn als je alleen maar vooruit kan rijden in het verkeer.

    Reageer
    0
    0
  2. j

    Wij hebben een EP leveler, dus dat probleem is opgelost

    Reageer
    0
    0
  3. SC

    Joop Stam wil naar aanleiding van de verschillende reacties graag als volgt reageren:

    “Inderdaad is dit onderwerp al een keer aan de orde geweest, met name voor een caravan. Het hele verhaal hierboven is niet van toepassing als je, met de caravan losgekoppeld, met de mover aan het oprijden bent. Terecht wordt in de reactie van Rob W. Vinke gewezen op de nadelen – met een caravan – van het achteruit oprijden.
    Juist bij achteruit oprijden en een goedwerkende achteruitrijautomaat kan de kans bestaan dat dan de parkeerrem niet goed blokkeert. Vooruit oprijden laat de achteruitrijautomaat buiten bedrijf. Het aantrekken van de parkeerrem moet dan volledige blokkade van de rem, door beide remschoenen en op beide wielen, tot gevolg hebben. Zo niet, dan is er iets mis met de afstelling.

    Helaas kan bij vooruit oprijden van de caravan de mover (die volgens de vakhandel bij voorkeur voor het wiel moet zitten) inderdaad in de weg zitten. Mijn voorkeur is – met de caravan solide op de rem -, het lage wiel (of de as) met een krik omhoog te brengen. Daarna met het neuswiel in lengterichting waterpas zetten en als laatste de uitdraaisteunen als stabilisatie gebruiken.”

    Reageer
    1
    0
  4. J

    Mijn oude Chateautje heeft gelukkig een (Kronings) moverinstallatie. De aandrijfset is gemonteerd vóór de wielen. Ik rijd d.mv. de mover achteruit de keg(gen) op.
    Andersom oprijden zouden de mover en de keg elkaar in de weg kunnen zitten.

    Reageer
    1
    0
  5. J

    Dit onderwerp is naar ik me herinner ongeveer een jaar of anderhalf geleden ook al ter sprake geweest. Ik heb toen duidelijk gereageerd.
    Jammer genoeg is daar niets mee gedaan.
    Daarom nog maar een keer:
    Een caravan rijd je ALTIJD ACHTERUIT op de blokken. Dit heeft te maken met de terugrij automaat.
    Als je vooruit rijdt, de cv op de handrem zet en loskoppelt dan kan de cv door de werking van de terugrij automaat nog 10-20 cm terugrijden. Dus staat hij weer scheef of mogelijk helemaal naast het blok.
    Ga het zelf maar uitproberen, dan ontdek je het zelf.

    Reageer
    0
    0
    1. FH

      Gebruik altijd een oploop wig met een contra wig, alle problemen opgelost en hij staat en blijft staan.
      Ideaal met een mover.

      Reageer
      0
      0
  6. RV
    Rob W. Vinke

    Met achteruit rijden met caravan loopt de oplooprem deels ‘op’. In uiterste geval blokkeert die de caravan zelfs.
    In meeste gevallen lijkt mij effectiever om het blok voor caravanwielen te plaatsen en dan daarop te rijden. Maar dan moet een eventuele mover daar niet in de weg zitten. Vraag is of de handrem van caravan dan voldoende stabiliseert, ook bij uitgedraaide poten. De handrem heeft dan immers veel minder effect op ene verhoogde wiel (van de 2). Denkbaar dat caravan toch (deels) van wig afglijdt, dus ook nog wat scheef zijwaarts en scheef in lengterichting komt te staan.
    Zelf heb ik een met een ratelsleutel (of met de slinger, maar lastiger) uitdraaibare (zware) metalen steun met schuine zijvlakken, die links en rechts onder de band geschoven wordt en dan dus het hele wiel opkrikt.
    Ik zie natuurlijk regelmatig de campers die met zo’n veel lichtere kunststof wig onder 1 van de 4 wielen klaar zijn door daar eenvoudig op te rijden. Maar een camper staat met zijn 4 wielen, waarvan dan nog 3 op de grond natuurlijk veel stabieler. Een skeg (wig) met een horizontaal vlak aan bovenkant nog nooit gezien. Bovendien dan hoogte slecht te stellen.
    Vraag me wel af hoe zo’n kunststof wig onder caravan in de praktijk werkt.
    Veel kampeerplezier. Rob W. Vinke

    Reageer
    0
    0
  7. R

    sorry: “..om een weg te plaatsen..” moet zijn “..om een wig te plaatsen..”

    Reageer
    0
    0
  8. R

    Bij het oprijden is van belang of je de ‘helling’ op of af rijdt.

    Stel dat de bodem naar de achterkant van de camper/caravan afloopt dan moet het blok achter het wiel en anders voor het wiel. Dit omdat dan de camper/caravan als het ware vanzelf het blok oploopt en de rem – als deze nodig is – minder wordt belast.

    Vergelijk het met een steen die je achter of voor het wiel plaatst om te voorkomen dat de camper/caravan wegrolt.

    Om de remmen te ontlasten is het overigens het beste om een weg te plaatsen om te voorkomen dat het wiel van het blok afloopt. Overigens zijn er ook blokken met platte vlakken!

    Reageer
    0
    0

Praat mee: V&A: Oprijblokken, voor- of achteruit oprijden?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht