ACSI FreeLife

Menu

V&A: Overschatting trekgewicht plug-in hybride trekauto?

Gert-Jan van der Valk uit Oude-Tonge kampeert met een BMW X1 sDrive 20i en daarachter een Fendt Bianco Activ (2020). Hij wil graag meer weten over het trekgewicht van plug-in hybride trekauto’s in vergelijking met trekauto’s die op diesel rijden.

Auteur
Joop Stam
Datum
ReactiesReageer
Joop

“Een plug-in hybride trekauto lijkt me ook aantrekkelijk. De nieuwe Volvo XC40 Plug-in hybride mag met 1.5 turbo benzinemotor van 180 pk en elektromotor van 82 pk een caravan trekken van 1.800 kilogram. Ik vraag me af of dat dit echt verantwoord is? Zeker als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld een Opel Grandland die 1.250 kilogram mag trekken en een BMW X1 (750 kilogram)?”

Antwoord van Joop:

De meeste autofabrikanten met een plug-in hybride model zijn nogal voorzichtig met het trekgewicht, omdat het elektrische deel bij zulke auto’s steevast is afgestemd op maximale besparing bij geringe belasting. Dat kan er bij zware belasting voor zorgen dat de elektrische aandrijflijn te warm wordt omdat er heel veel kracht moet worden geleverd. Dit is ook de reden dat veel elektrische auto’s niets of weinig mogen trekken.

Merken die aan de caravanner denken

Er zijn echter wel degelijk merken die ook denken aan de caravanner, zoals Mercedes, Volvo en Audi, waar je achter de meeste plug-in hybride en elektrische modellen (niet alle) wel een flinke aanhanger mag hangen. Daar is de aandrijflijn dus wel afgestemd op zware belasting.

Stabiliteit combinatie

Met deze wetenschap lijkt 1.800 kilogram wel wat aan de hoge kant, maar de Volvo heeft een hoog eigen gewicht en een korte overhang achter, wat gunstig is voor de stabiliteit van de combinatie. En als de veel lichtere BMW X1 sDrive 20i de caravan kan trekken, zal de Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybride er vrijwel zeker nog minder moeite mee hebben.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.