Signalement
- Merk
- Mitsubishi
- Model
- Outlander PHEV
- Testjaar
- 2025
- Gewicht
- Rijklaargewicht: 2.195 kg, maximumgewicht: 2.665, trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.600/750 kg, geadviseerd maximum trekgewicht: 1.600 kg
- Basisprijs
- Vanafprijs € 51.990
Het hybrideconcept bestaat al krap honderd jaar. In 1997 werd deze aandrijftechniek opnieuw uitgevonden. Vijftien jaar later verscheen de eerste plug-in hybride, waarbij je kan laden met een stekker. Maar de accu daarvan was veel te klein voor een bruikbaar bereik. Een echt succes werd de plug-in hybride pas met de komst van de Mitsubishi Outlander PHEV in 2013. De auto werd in ons land vooral goed verkocht vanwege de fiscale voordelen voor zakelijke rijders.
Maar hij liftte tevens mee op de snel groeiende populariteit van de SUV. Bovendien kon de Outlander PHEV ook onder caravanbezitters rekenen op belangstelling, want hij mocht 1.500 kilogram trekken. En dat deed hij goed, want in onze trekautotest van 2020 concludeerden we dat het een heel stabiele caravantrekker is.
Terug van weggeweest
In 2022 verdween de Outlander PHEV uit het gamma, maar wie nog een plug-in hybride Mitsubishi wilde kon bij de wat kleinere Eclipse Cross terecht. Dat kan nog steeds, maar dit model wordt binnenkort compleet vernieuwd en gaat dan als volledig elektrische auto verder. Tijd om de Outlander PHEV weer terug te brengen, moet Mitsubishi gedacht hebben en sinds begin dit jaar staat er inderdaad een geheel nieuwe in de showrooms te glimmen.
Dat nieuwe model ziet er stoerder uit en lijkt een stuk groter, maar is in werkelijkheid slechts 2,5 centimeter langer. De auto is wel zes centimeter breder en vijf centimeter hoger. Dat hij forser lijkt komt wellicht ook door de imposante neus. De koplampen zitten daarin wat lager, terwijl bovenin het front – waar koplampen tot voor kort altijd zaten – voortaan de dagrijverlichting is te vinden. Daartussen zit de grille met de voor de Outlander PHEV kenmerkende chroomstrips. Overigens kregen we opvallend veel positieve reacties op het uiterlijk van de auto.
Fraai interieur
De extra centimeters van de nieuwe Outlander PHEV komen volledig ten goede aan de bagageruimte waar nu 472 liter in past. Het lijkt niet enorm, maar de vorm van de ruimte is mooi gelijkmatig, waardoor je de inhoud ook erg goed kunt benutten. Onder de vloer van de kofferbak is ruimte voor een laadkabel. Als je er twee hebt, moet er eentje in de speciale tas worden vervoerd. Op de achterbank is er veel hoofd- en beenruimte en voorin zit je ook prima.
Het interieur is erg fraai geworden. Zeker in de luxueuze uitvoering van ons testexemplaar, waar mooie bruine leren bekleding de stoelen, deurpanelen en deels ook het dashboard siert. Centraal op dat dashboard vinden we het beeldscherm voor het infotainmentsysteem. Het scherm is niet heel hoog, maar wel lekker breed en kan draadloos Apple CarPlay weergeven, zodat je veel apps van je smartphone kunt gebruiken.
Overigens heeft de Outlander PHEV ook een eigen navigatiesysteem dat best goed werkt. Het instrumentenpaneel recht voor de bestuurder is eveneens een beeldscherm, en je kunt deels zelf kiezen wat je daarop wilt laten zien. De auto heeft verschillende rij-assistentiesystemen die prima werken, maar de vermoeidheidssensor vinden we iets te overijverig. Een keer gapen en hij suggereert al een rijpauze.
“De aandrijving van de Outlander PHEV werkt in de meeste gevallen als een seriële hybride”
Seriële hybride
De Outlander PHEV begon zijn plug-in hybride carrière in 2013 met een 203 pk sterke aandrijflijn (300 Nm aan koppel), die destijds bestond uit een 121 pk sterke tweeliter benzinemotor en twee elektromotoren die samen 163 pk leverden. In de vorige versie was het systeemvermogen al gegroeid tot 240 pk dankzij een sterkere 2,4 liter benzinemotor. Deze nieuwste generatie heeft een verbeterde versie van die benzinemotor en aanzienlijk meer elektrische kracht (251 pk) en komt op een systeemvermogen van 306 pk en een maximum koppel van 450 Nm.
De aandrijving van de Outlander PHEV werkt in de meeste gevallen als een zogenaamde seriële hybride. Dat wil zeggen dat de elektromotoren de wielen aandrijven en de benzinemotor daar de stroom voor levert. Maar als er veel kracht nodig is of als je hogere snelheden wilt bereiken, werkt de benzinemotor parallel met de elektromotoren en zorgt dus ook direct voor de aandrijving. En die aandrijving is op alle vier de wielen.
Veel vlotter
De evolutie van de aandrijflijn van deze plugin hybride SUV is goed voelbaar in de toegenomen prestaties. De auto is zeer veel vlotter dan zijn voorganger. Je sprint er nu moeiteloos binnen acht tellen mee van 0 naar 100 kilometer per uur. En ook de tussensprintjes gaan veel sneller. Volledig elektrisch rijden kan eveneens langer, want de accu heeft een capaciteit van 22,7 kilowattuur en je kunt hem desgewenst aan de snellader hangen.
Volgens de officiële meting (WLTP) heb je daarmee een elektrische actieradius van 85 kilometer, maar 70 kilometer is in de praktijk realistischer. Veel hangt natuurlijk af van je rijstijl en de weers- en wegomstandigheden. Maar je kunt op langere afstanden de accu ook gebruiken als ondersteuning voor het hybridesysteem – die stand heet ‘save’ – en dan is de Outlander PHEV voor een SUV van dit formaat redelijk zuinig met een gemiddeld
verbruik van 7,4 liter per 100 kilometer.
De Mitsubishi Outlander PHEV.
Onverstoorbaar
Dat verbruik gaat natuurlijk omhoog als je een caravan aankoppelt, maar tijdens onze test schommelde het rond een zeer acceptabele 11 liter per 100 kilometer. Van Mitsubishi mag er maximaal 1.600 kilogram achter, wat voor de rijklaar al bijna 2.200 kilogram wegende SUV op papier geen enkel probleem zou mogen zijn. En dat is het ook in de praktijk niet als we er een Caravelair Sportline achter hangen. De combinatie spoort netjes rechtuit en heeft weinig last van zijwind en oneffenheden in het wegdek.
Grotere hobbels zoals verkeersdrempels zijn duidelijker voelbaar en brengen wel even wat beweging in de combinatie. Bij de beste caravantrekkers is die rust binnen een keer in- en uitveren al hersteld, maar de Outlander PHEV heeft er net iets langer voor nodig. Dat is geen reden tot ongerustheid, want de auto is voelbaar de baas over het span. En dat blijkt ook op de snelweg, waar de combinatie redelijk onverstoorbaar vrachtauto’s kan inhalen.
Ons trekadvies
Vergeleken bij de vorige generatie van de Outlander PHEV, heeft Mitsubishi het maximum geremd trekgewicht verhoogd van 1.500 naar 1.600 kilogram. Dat lijkt bescheiden voor een auto die een sterkere aandrijflijn heeft gekregen en zo’n 200 kilogram meer weegt. Rijklaar noteren we een gewicht van 2.195 kilogram en met bagage en passagiers aan boord wordt dat zo’n 2.500 kilogram.
Een beladen caravan zou achter deze auto volgens onze veiligheidsvuistregel maximaal 2.000 kilogram mogen wegen. Dus het opgegeven maximum trekgewicht van 1.600 kilogram is zonder enige reserve te gebruiken. Dat blijkt overigens ook uit onze rijervaringen met de Outlander. De maximum kogeldruk van de Outlander PHEV bedraagt 80 kilogram.
De Mitsubishi Outlander PHEV mag maximaal 1.600 kg trekken.
Conclusie
De Mitsubishi Outlander PHEV had ooit bijna het rijk alleen bij de plug-in hybride SUV’s, maar vandaag de dag is de concurrentie talrijk. Gelukkig heeft de auto grote stappen gezet met de aandrijflijn, en het is een behoorlijke blikvanger op de weg met een aangenaam rijgedrag. De auto hoeft zich dus zeker niet te verstoppen voor de concurrentie. De caravanbezitter zal de grotere trekkracht van de Outlander PHEV en zijn iets hogere trekgewicht verwelkomen en ook bij de trekkwaliteiten heeft de auto er een flinke schep bovenop gedaan.
Deze Mitsubishi is een Eclipse met zonnig karakter
Twee automerken hebben een sleutelrol gehad in de elektrificatie van auto’s. Een daarvan is Mitsubishi dat met een plug-in hybride deelnam aan de ACSI FreeLife TestTour naar de Jura. Testers Bert en Véronique De Wolf en autojournalist Mario Vos voelden de Eclipse Cross aan de tand.