ACSI FreeLife

Menu

XXL-test: LMC Vivo 522 K

Maar liefst twaalf maanden lang heeft ACSI FreeLife de LMC Vivo 522 K in de praktijk getest. Een testgezin is er vier seizoenen intensief mee op pad geweest, en nu is het de beurt aan onze experts om de caravan te beoordelen.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
LMC VIVO 522 K

Signalement

Merk
LMC
Model
Vivo 522 K
Onderstel
Al-Ko Euro Delta-as, V-dissel,
Testjaar
2017
Gewicht
Leeggewicht 1.643 kg (standaard 1.397 kg), rijklaar gewicht 1.763 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht na opwaardering 2.000 kg (standaard 1.700 kg)
Basisprijs
€ 23.980

Vier seizoenen, maar ook vele, vele kilometers en de belasting van een zeskoppig gezin – dat heeft de LMC Vivo 522 K een jaar lang voor zijn kiezen gehad. Een tourcaravan met zes slaapplaatsen en het nodige comfort is nauwelijks voor te stellen. Maar het wordt nog beter: naast stapelbedden achterin, een tot bed om te bouwen zitgroep in het midden en een frans bed voorin beschikt de testcaravan over een hefdak met twee slaapplaatsen. Dat brengt het totaal aantal slaapplaatsen op acht.

Prijs

De basisversie van de LMC Vivo 522 K kost € 23.980. Het model dat wij een jaar lang mochten testen, is uitgerust met vier aanvullende pakketten. Het Exclusief-pakket met de prijs van € 663 bevat een boiler en een toegangsdeur met raam, vuilnisemmer en hor. Het Luxus-pakket van € 744 waardeert de caravan op met een panoramadakraam, vuilwatertank van 25 liter, display voor de vulstand van de schoonwatertank en afstandsbediening voor de voortentlamp.

Winterpakket

Het Truma-winterpakket (€ 1.132) bestaat uit een Duo-Control met crashsensor en Eis-Ex met afstandaanduiding, bijverwarming vloer en winterafdekking voor koelkastroosters. Bij dit pakket wordt bovendien de vuilwatertank binnen geplaatst om bevriezing tegen te gaan. Het Autarkiepakket omvat een 95 Ah AGM-accu, controlepaneel, laadapparaat en 12 volt heteluchtventilator met toerentalautomaat en kost € 904 extra. Met al deze pakketten aan boord is de LMC nagenoeg compleet uitgerust.

De testcaravan heeft verder nog een uitklapbaar dak ter waarde van € 4.564 en een grotere schoonwatertank dan in de basisversie. Tel daar nog de opwaardering van het maximaal toegestane totaalgewicht tot twee ton bij op en de Vivo 522 K tikt af op € 32.998. De prijspolitiek van de pakketten is perfect. Ze zijn stuk voor stuk uiterst scherp geprijsd en bevatten de juiste elementen. Maar wat zeggen onze experts ervan, nadat de caravan een jaar intensief is gebruikt door twee volwassenen en hun vier kinderen?

Uitermate duurzaam

“De voor- en achterpartij zijn van polyester, de zijwanden uitgevoerd in hamerslag”, constateert carrosserie-expert Rudi Stahl allereerst. De zogenaamde LLT-opbouw maakt gebruik van polyurethaan (PU) in plaats van hout en van vochtresistente, hoogwaardige isolatiekern van XPS-schuim in plaats van styropor. Deze constructie zou de caravan uitermate duurzaam moeten maken, getuige ook de waterdichtheidsgarantie op de opbouw van twaalf jaar (met als voorwaarde dat de caravan jaarlijks op controle gaat bij een officiële LMC-dealer). Op het triplex binnen na is de hele opbouw houtvrij en dus ongevoelig voor vocht. De afwerking van de LMC-carrosserie is goed, alleen de inschuiflade van het toilet zou naar binnen toe beter afgedicht mogen zijn. “Alleszins constateer ik na een jaar gebruik nog geen problemen”, aldus Rudi.

De eendelige achterbumper is netjes gemonteerd maar niet echt reparatievriendelijk. Het hefdak gaat probleemloos open en dicht, “maar dat kost wel een beetje kracht.” Het dak zelf vertoont ondanks de flinke belasting geen afwijkingen. Ook de deur, ramen en dakramen zijn na het testjaar nog volledig in orde.

Alleen het dakluik in de toiletruimte, een eenvoudiger type, hapert een beetje. De eveneens eenvoudige rollo’s hebben niet te lijden gehad en werken nog net zo goed als op de eerste dag. Door de grote garagedeur kun je ook fietsen meenemen. De deur zit in de linker- zijwand en opent dus naar de kant van de weg, en op de camping richting de afscheiding van je perceel.

Aangenaam warm

Technisch expert Roman Heinzle kijkt bij gebruikte caravans altijd als eerste naar de typische gevoelige plekken. “De gasflessenkast zit weliswaar behoorlijk volgestouwd”, grapt hij over de spullen van het testgezin die er nog in liggen, “maar is voldoende geventileerd. De flessen staan nog altijd goed stevig en de klep gaat probleemloos en ver open.” De Duo-Control met crashsensor en Eis-Ex met afstandaanduiding schakelt automatisch over van de lege naar de volle gasfles, wat vooral ’s winters een zegen is omdat je niet zou willen dat bijvoorbeeld de verwarming uitvalt.

Van binnen merkt de expert direct de rookmelder en ledverlichting inclusief afstandsbediening voor de voortentlamp op. Hij knikt tevreden. De leesspots zitten in een rail en zijn verschuifbaar, zowel in de zitgroep als boven het ouderbed. Op beide plekken zit maar één stopcontact en dat vindt de expert wat karig. Bij de stapelbedden zijn er zelfs helemaal geen stopcontacten.

De kabels en leidingen voor stroom, water en warme lucht zijn beschermd gelegd in kanalen en hebben het testjaar volledig schadevrij overleefd. LMC werkt ook bij warmeluchtverwarmingen met een dubbele bodem en voorziet in het interieur daarom maar drie uitstroomopeningen. Dat concept blijkt te werken, want ook ’s winters was het volgens het testgezin aangenaam warm in de caravan. “Toch lijkt de optionele bijverwarming van de vloer een zinvolle investering”, vindt expert Roman. “Al was het maar voor lekker warme voeten.”

Onder de caravan bemerkt de expert een losgekomen houder van de remstang, wat overigens geen effect op de werking van de remmen heeft. Verder zijn alle verbindingen met het chassis in orde. “Technisch gezien zou je niet zeggen dat de caravan een jaar intensief gebruikt is geweest”, besluit hij.

Gemaakt voor intensief gebruik

“De lichte kleur van de kleppen geeft de gezinscaravan echt een vriendelijke uitstraling”, vindt meubelexpert Oli Pfisterer. De naden tussen deuren en kleppen zijn mooi gelijkmatig; het meubilair heeft de vele ritten van het afgelopen jaar probleemloos doorstaan.

Extra aandacht besteedt onze meubelexpert aan de keuken, echt zo’n plek waar intensief gebruik zich kan wreken. De verbindingen met de wand en de koelkast zijn echter nog altijd goed afgedicht. “De laden en de kleppen van de legplanken onder de bovenkasten sluiten met pushlocks, de bovenkasten zelf met kunststof kliksluitingen.” Die gebruikt LMC ook voor de andere kleppen in de Vivo en die blijven ook nu nog netjes dicht, al zullen ze pushlocks qua veiligheid nooit kunnen evenaren. Sommige kleppen gaan echter niet meer zo makkelijk open. De keukenladen lopen ondanks een reparatie niet meer perfect. “Hier zou LMC voortaan voor steviger geleiders moeten kiezen.”

DSC 0323Het brede keukenblok herbergt veel kastruimte en is met zijn grote kook-spoelcombinatie en koelkart van 140 liter absoluut geschikt voor gezinnen. De verbreding rechts blokkeert deels de deur, oppassen dus.

De lattenbodem van het ouderbed is eenvoudig maar wel voorzien van een verstelbaar hoofdeinde, wat het comfort verhoogt. De zitgroep kun je een goede twintig centimeter verbreden. “Dat is met z’n zessen wel zo prettig, ook al kan de tafel niet mee worden verlengd.” Heb je ondanks het slaapdak nog twee extra slaapplaatsen nodig, dan kun je de zitgroep ombouwen tot bed. “Het middenpad voor de keuken is ook dan nog breed genoeg.”

Het onderste stapelbed kan omhoog worden geklapt. Zo ontstaat een handige fietsenstalling. “Alleen de gordel om het bed te fixeren is niet zo gebruiksvriendelijk. Die moet je door het bed rijgen en vastgespen. Een gordel met kliksluiting was handiger geweest.” De scharnieren werken nog prima. Ook de stabiele ladder naar het bovenste bed en de veiligheidsreling vertonen geen slijtage. “Alles bij elkaar is de Vivo meubeltechnisch prima opgewassen tegen intensief gebruik”, aldus het eindoordeel van de expert.

Slapen als een roosje

Interieurexpert Christiane Eckl vindt de Vivo 522 K “echt een droom voor gezinnen”. De ervaringen van ons testgezin onderschrijven dat. Het kindergedeelte achterin is goed uitgerust met een garderobe en twee linnenkasten. De bewegende scheidingswand tussen het kindergedeelte en de rest van de caravan is top. Pal achter de toegangsdeur is er relatief veel vrije ruimte, wat wel zo prettig is als je met z’n zessen op reis bent. Een schoenenrek zou wel fijn zijn geweest, want nu liggen de schoenen een beetje in de weg. Ook niet geweldig: de kledinghaken zijn zodanig geplaatst dat de jassen de lichtschakelaars bedekken. Een paar haken meer had trouwens ook wel gemogen.

Het bed voorin biedt met een breedte van 164 centimeter prima slaapcomfort. “Met dank aan de brede opbouw”, aldus de interieurexpert. Bij het bovenste stapelbed zit de reling in de weg als je het bed wil opmaken. Licht en legplanken zijn er genoeg en met een maximale belasting van tachtig kilogram is het stapelbed ook geschikt voor veel volwassenen.Het slaapcomfort in het hefdak werd door het testgezin goed bevonden. Het goede matras rust op een lattenbodem, waardoor meteen ook de ventilatie in orde is. Helaas ontbreekt hier een leeslamp. Het slaapdak is overigens ook ’s winters te gebruiken, dankzij een isolatielaag die je eenvoudig vastknoopt. Klein nadeel van de bovenverdieping: beneden staat de ladder in de weg. “De ladder blokkeert de doorgang tussen de zitgroep en de keuken. Ik vrees dat dat met deze indeling niet anders kan.”

Wohnwagen innnen 6
Het bed in het hefdak is een leuke, comfortabele plek voor twee en biedt bovendien een leuk uitzicht. 

Veel bergruimte

De zitgroep is dankzij de mogelijkheid tot verbreden ook echt geschikt voor zes personen. Alleen de tafel is dan wat aan de kleine kant. De keuken tegenover de dinette is “absoluut groot genoeg om tijdens de vakantie naar hartenlust te kokkerellen. Op de driepitskookplaat passen grote pannen en ook de geïntegreerde spoelbak en 140 liter-koelkast zijn flink aan de maat.” Het extra werkblad dat je rechts omhoog kunt klappen vindt de specialiste “goed bedoeld, maar met kinderen amper te gebruiken. De plank steekt uit in de voordeur en het risico dat kinderen zich er aan bezeren is te groot.”

Wohnwagen innnen 2

Het sanitair voor het keukenblok is praktisch ingericht met een aparte wasbak. “De vast ingebouwde vuilwatertank kan niet bevriezen. Bovendien heb je geen probleem als je ergens vrij staat, want het afvalwater vloeit niet weg uit de caravan.”

Zowel het testgezin als onze interieurexpert zijn zeer te spreken over de aanwezige bergruimte. “De Vivo heeft rondom bovenkastjes met legplanken eronder, een grote kledingkast en ook nog eens twee extra linnenkasten. Daar kun je heel wat kleding en andere bagage in kwijt.” En dan zijn er natuurlijk nog de bankbakken, bedberging en het tot fietsenstalling om te bouwen onderste stapelbed, perfect toegankelijk via de garagedeur. De bergruimte onder het ouderbed is goed bereikbaar via een hoog serviceluik, al zit een kabelkanaal onder in de opening een beetje in de weg. “De bergruimte onder de zitgroep is iets minder makkelijk toegankelijk, omdat je eerst de kussens moet weghalen.”

Prettig te trekken

De Vivo 522 K heeft de trekauto ettelijke duizenden kilometers braaf gevolgd. “Voor zo’n grote en brede caravan is de 522 K verbluffend prettig te trekken”, aldus het testgezin. De meetwaarden op de proefstand beamen dat volledig. In vergelijking met andere caravans van deze grootte scoort de Vivo daar zeer goed.

Het leeggewicht, het laadvermogen en de gewichtsverdeling zijn allemaal goed. Ondanks de bij elkaar 260 kilogram zware opties is er voldoende laadvermogen, mits het toegestane totaalgewicht van de caravan maximaal is opgewaardeerd.

Stabilisator, schokdempers, Euro Delta-as en zelfregulerende remmen: ook qua veiligheid is de Vivo goed uitgerust. Technisch gezien heeft het chassis amper geleden onder het intensieve gebruik. Alles werkt nog zonder problemen. Niets dan lof dus van de chassisexperts.

De LMC Vivo 522 K heeft zich in de langdurige test dubbel en dwars bewezen. Zowel de bergruimte als de zitgroep die je kunt verbreden zijn absoluut geschikt voor grote gezinnen. De carrosserie is tot en met het slaapdak feilloos afgewerkt. De geïnstalleerde techniek is van goede kwaliteit, en met onder meer de rookmelder scoort de Vivo bonuspunten. Het meubilair oogt goed en is van hoge kwaliteit.

Na een jaar is het testgezin vooral te spreken over het leefcomfort. Het ruimtelijke gevoel is top en ook de grote keuken, comfortabele zitgroep en extra slaapplaatsen in het hefdak zijn goed bevallen. Onze experts zijn het daar volledig mee eens. De Vivo 522 K is een kwalitatieve, praktische tourcaravan voor grotere gezinnen die niet op een euro meer of minder kijken.

Conclusie LMC Vivo 522 K

Testredacteur Volker Stallmann: “Wie op zoek is naar een middelgrote gezinscaravan met zes tot acht slaapplaatsen, heeft niet veel keus. De LMC Vivo 522 K hoort in het rijtje absoluut thuis, ook al betaal je extra voor die extra slaapplaatsen. Onze testcaravan komt inclusief slaapdak en vier pakketten uit boven de € 30.000. Dan heb je echter wel een heel goed uitgeruste caravan met in totaal dus acht slaapplaatsen, de omgebouwde zitgroep meegerekend. Het gezin dat de caravan een jaar heeft mogen gebruiken, vindt de indeling “helemaal top”. Na afloop van het testjaar hebben onze experts de caravan ondersteboven gekeerd. Kritiek is er amper, de Vivo heeft de XXL-test perfect doorstaan.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de LMC Vivo 522 K liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

XXL-test: LMC Vivo 522 K

Praat mee

Praat mee: XXL-test: LMC Vivo 522 K

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht