ACSI FreeLife

Menu

Caravelair Sport Line 486, blikvanger voor buiten

Caravelair heeft zijn middenklasse vernieuwd. De Sport Line 486 wordt daarin aangeprezen als een lichtgewicht toercaravan voor het gezin. Voor deze test leggen we de Franse nieuwkomer onder het vergrootglas.

Auteur
Savannah Bos
Datum
ReactiesReageer
DSCF6064

Signalement

Merk
Caravelair
Model
Sport Line 486
Testjaar
2023
Gewicht
Leeggewicht: 1.136 kg, maximumgewicht: 1.250 kg, maximumgewicht (opgewaardeerd): 1.500 kg
Basisprijs
€ 26.990

Voor modeljaar 2024 heeft Caravelair zijn drie modelseries vernieuwd. De Sport Line vindt als middenklasser precies een plekje tussen de Alba en de grotere en zwaardere Exclusive Line. De caravan wordt standaard geleverd in de kleur grijs met een nieuw blauw decor, dat verwijst naar de beginjaren van de onderneming toen er nog vliegtuigen werden gebouwd (de Caravelle).

Prijs en gewicht

De Sport Line 486 is een van de twee gezinsuitvoeringen uit de reeks en de nadruk is gelegd op een laag gewicht. Toch is op de uitrusting niet bespaard. We turven lichtmetalen wielen, een reservewiel, airco-voorbereiding, bevestigingsrails voor een fietsendrager, een compressor-koellade met 150 liter inhoud, een douchevoorziening, een tv-houder en een rookmelder.

Dat is allemaal standaard voor de basisprijs van € 26.990. Ons testexemplaar was daarnaast voorzien van het Camper Pakket van € 2.000 met daarin een elektrische instaptrede, een tv-aansluiting in de voortent, accu-voorbereiding en externe water- en gasaansluitingen. Ook het Arctic Pakket met een rondverwarming en elektrische vloerverwarming voor € 1.000 was aan boord.

Airco is apart bij te bestellen voor € 2.000. De opwaardering van het maximumgewicht van 1.250 naar 1.500 kilogram is gratis als je het meteen bij het bestellen aanvinkt. En dat is wel aan te bevelen als je meerdere extra’s hebt gekozen.

DSCF6147
De Caravelair Sport Line 486 op de weegbrug.

Opbouw

De grijze carrosserie van de Sport Line 486 is voorzien van zwarte randprofielen en accenten, wat samen met de lichtmetalen wielen en de dakrails voor een sportieve verschijning zorgt. De opbouw is gemaakt uit vezelversterkte kunststof sandwich met vochtbestendige XPS-isolatie, zodat de caravan goed beschermd is tegen hagelschade en binnendringend vocht. Aan de achterzijde zijn de grote lichtelementen opgebouwd en dus apart te vervangen in het geval van een kleine parkeerschade.

Die achterzijde is mooi afgewerkt. De rail voor de fietsendrager achterop kan maximaal 40 kilogram aan, wat in het tijdperk van elektrische fietsen wat aan de magere kant is. Aan de achterkant kun je makkelijk bij de uitdraaisteunen, maar het zou wel helpen als er een markering is op de lichtunit waar je de slinger eronder moet steken. Aan de voorzijde zijn de uitdraaisteunen moeilijk te bereiken omdat ze ver onder het chassis zijn gemonteerd, maar Caravelair levert wel een extra lange slinger.

Deuren, ramen en luiken

De klep van de disselbak kan ver open en de bak is prima afgedicht. Helaas is de toiletschacht in het geheel niet afgedicht. Ook de uitsparing voor de cassette zit niet op de juiste plek, zodat we vermoeden dat er in de productie iets mis is gegaan. Daarnaast zijn sommige zaagranden hier niet afgewerkt en in het ergste geval kan er vocht onder de toiletinstallatie komen.

De deuropening is aan de onderzijde heel goed afgedekt met een breed kunststof deel. De eendelige deur telt een raam en een vakje. De Sport Line 486 is voorzien van opbouwramen. Voor ramen in kozijnen die voorheen standaard waren bij caravanmerken uit de Trigano Group (waar Caravelair samen met onder andere Sterckeman onder valt), zul je nu een model uit de hogere klasse moeten kiezen.

Caravelair monteert verder twee grote dakramen achter elkaar om licht toe te laten. Daarnaast zijn er nog kleinere dakluiken boven de bedden voor en achter en een klein eenvoudig dakluik in de toiletruimte.

DSCF6111
De zitgroep is groot genoeg voor een gezin met kleinere kinderen.

Techniek

Het valt technisch expert Roman Heinzle op dat er voor een middenklassecaravan best veel techniek is ingebouwd. Er zijn verschillende externe aansluitingen en de twee positielichten aan de bovenzijde net voor de achterkant maken manoeuvreren in het donker gemakkelijker. De leidingen voor gas, water en elektra zijn overwegend zorgvuldig aangelegd onder de caravan. De afvoeren voor het vuile water lopen aan beide zijden naar achteren en eindigen in het midden een meter voor de achterkant.

Het is niet echt makkelijk om de rolbare vuilwatertank onder deze centrale afvoer te plaatsen. De bedrading in het interieur is bijna perfect gelegd en loopt volledig beschermd in kanalen. De watertank en boiler zijn helemaal vooraan in de bergruimte onder het bed geplaatst.

De aftapkranen zijn hier goed beschermd, maar wel moeilijk bereikbaar. De gaskranen voor de verwarming zijn in diezelfde bedberging wel gemakkelijk bereikbaar, maar de leidingen zouden iets beter beschermd mogen zijn, want bagage kan in deze ruimte makkelijk schuiven.

Externe aansluitingen

Omdat voor de compressor-koellade geen gas nodig is, is er alleen een gaskraan in de keuken voor de kookplaat. Deze driepitskookplaat met elektrische ontsteking en de daarmee gecombineerde roestvrijstalen spoelbak laten nog wat werkruimte over op het keukenblok.

De boordaccu in de testcaravan is met zijn compressor-koellade een nuttige optie. En deze kan als je autonoom wilt kamperen ook de ledverlichting van stroom voorzien, inclusief de indirecte verlichting bij de planken onder de bovenkasten.

We tellen in de Sport Line 486 vier 230V-stopcontacten, waarvan er één boven de tv-houder zit, en in totaal zes USB-stopcontacten in het zitgedeelte en bij de bedden, maar ze zitten niet overal op even handige plaatsen. De caravan is bovendien royaal met externe aansluitingen, waarmee het campingleven buiten aangenaam wordt gemaakt.

Er is een gasaansluiting voor de barbecue, er zijn aansluitingen voor elektriciteit en tv in de voortent, je kunt buiten douchen en je kunt extern water aansluiten om automatisch je tank te laten vullen.

Interieur

De lichtgekleurde meubelrompen en de rechte, zwarte kleppen en deuren zorgen voor een eenvoudige maar moderne look in de Sport Line 486. Het ontbreken van hoekelementen – mede vanwege de afwezigheid van bovenkasten op de lange wanden bij het bed – en tussenschotten in de bovenkastjes wijzen op het streven naar een laag gewicht en dus ook een lagere prijs.

Onze meubelexpert Oli Pfisterer noteert een af en toe wat mindere afwerking. Op plaatsen waar deze niet in het zicht zitten, zijn de zaagkanten soms slordig. Bijvoorbeeld bij de deksels van de zitbankbergingen. Anderzijds heeft de Franse fabrikant de randen van de kleppen en deuren wel mooi afgewerkt. Ook de ABS-afwerkranden op de meubelpanelen zijn overal netjes verlijmd.

De kleppen van de bovenkastjes openen makkelijk en de plastic vergrendelingen werken goed. De brede keukenla is voorzien van softclose en de kastdeuren hebben push-locks. Op sommige plekken is het meubilair erg eenvoudig van constructie. Zo zijn de stapelbedden wel groot en stevig genoeg voor grotere kinderen, maar ze zijn niet voorzien van een lattenbodem.

En om het onderste bed op te klappen moet je de matras eerst weghalen. In de toiletruimte blijft het meubilair beperkt tot twee plankjes en een spiegel.

DSCF6131
De keuken is compact, gebruiksvriendelijk en biedt ook nog ruimte voor het koffiezetapparaat.

Gebruiksgemak

De Sport Line 486 heeft een klassieke gezinsindeling met een stapelbed achterin, een zitgroep in het midden en een tweepersoonsbed voorin. De kleuren van de bekleding en het meubilair zijn volgens onze interieurexpert Christiane Eckl goed op elkaar afgestemd, maar de zwarte kleppen en deuren maken het binnen vrij donker als het slecht weer is. Gelukkig is er veel kunstlicht aan boord in de vorm van indirecte verlichting, plafondlampen en leesspotjes bij de zitgroep en de bedden.

Dankzij de compressor-koellade van 150 liter is er tussen het keukenblok en het voorste bed ruimte voor een kledingkast en een plafondhoge linnenkast met legplanken. Ondanks het ontbreken van bovenkasten tegen de zijwanden bij het voorste bed is er dus voldoende opbergruimte. Helaas hebben de bovenkasten alleen bij het keukenblok legplanken.

Alleen in de toiletruimte is er echt te weinig opbergruimte en de inrichting is erg eenvoudig. Omdat een kastje ontbreekt, moet je voor het rijden alles opbergen. Het tweepersoonsbed voorin is comfortabel en groot genoeg.

Rijveiligheid

Het chassis onder de Sport Line 486 is een eigen constructie van Trigano, maar de as stamt van Al-Ko. Als we de caravan wegen, blijkt hij exact het gewicht te hebben dat in de technische gegevens is vermeld. Dat gewicht is met 1.136 kilogram weliswaar laag, maar zonder opwaardering van het maximumgewicht van 1.250 naar 1.500 kilogram is er te weinig laadvermogen.

De Sport Line 486 is rechts ook iets zwaarder dan links. Dat zou je met het vullen van de watertank linksvoor wat kunnen compenseren, maar leeg heeft de caravan al een disseldruk van 64 kilogram. En de meest voor de hand liggende bagageplek is onder het tweepersoonsbed en dat is ook voorin, waar het bijdraagt aan de disseldruk. Bij de metingen op de pendeltestbank scoort de Sport Line 486 iets onder het gemiddelde van alle door ons gemeten caravans in deze grootteklasse.

Dat wordt veroorzaakt door de korte dissel. De veiligheidsuitrusting van de Caravelair is goed en de gemonteerde banden hebben qua laadvermogen genoeg reserve.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Krijg jij geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Meer info

Conclusie

De nieuwe Sport Line met zijn ‘vleugeldecor’ is een verwijzing naar het verleden van Caravelair in de vliegtuigbouw. Sommige details van de caravan laten je echter ook terugdenken aan vervlogen tijden, toen stapelbedden nog lattenbodems hadden en de caravans van Caravelair standaard ramen in kozijnen hadden.

Maar in deze prijsklasse is de uitrusting over het geheel genomen toch vrij goed en een opbouw van vezelversterkte kunststof sandwich zeldzaam. Daarmee is de Caravelair Sport Line 486 zeker geschikt als gezinscaravan voor trips waarbij het leven zich vooral buiten afspeelt.

Veel meer caravans getest

Wist je dat deze website boordevol staat met uitgebreide testartikelen van andere testcaravans? Kijk maar eens goed rond op ACSIfreelife.nl/caravans/tests

Praat mee

Praat mee: Caravelair Sport Line 486, blikvanger voor buiten

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht