ACSI FreeLife

Menu

Trekautotest: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (+ video)

Autojournalist Mario Vos test voor iedere editie van ACSI FreeLife magazine een nieuwe trekauto. Hij maakt daarbij ook een testvideo die je hieronder kan bekijken. Voor ACSI FreeLife 5-2022 ging hij op pad met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Trekautotest Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Signalement

Merk
Mitsubishi
Model
Eclipse Cross PHEV
Testjaar
2022
Gewicht
Rijklaargewicht: 1.975 kg; maximumgewicht: 2.425 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.500/750 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.500 kg; maximum kogeldruk: 75 kg.
Basisprijs
€ 39.990 (rijklaar)

Tijd om eens in te stappen in de Eclipse Cross PHEV. De auto heeft een hoge vijfdeurs carrosserie en zou je vanwege de schuin aflopende achterzijde als SUV Coupé kunnen betitelen. Als we zijn ingestapt blijkt dat we best een fijne werkplek hebben achter het stuur.

Zitcomfort

De stoelen zijn comfortabel, de bediening is prettig en je hebt een goede zitpositie. Het stuur zou misschien wat dichterbij mogen, maar dat is ook alle kritiek. Ook achterin is het zitcomfort goed te noemen, je hebt er hoofd- en beenruimte genoeg, maar de achterbank is wat vlak.

Laadruimte

De bagageruimte is met 471 liter redelijk royaal, maar je verliest wel altijd wat ruimte voor de laadkabel voor de accu van de plug-in hybride aandrijving. Die zit wel in een keurige hoes. Verder valt op dat er een 230V-stopcontact achterin de bagageruimte zit. Je kunt de accu van de hybride dus ook gebruiken voor andere zaken dan de aandrijving. Met een knopje op het dashboard geef je de stroom vrij. Overigens is de Eclipse Cross ook geschikt als stroombuffer voor je huis, maar in ons land wordt dat nog niet vaak ondersteund.

Trekautotest Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Vierwielaandrijving

De plug-in hybride aandrijflijn van de Eclipse is grotendeels afgeleid van de laatste versie die in de Outlander zat. De benzinemotor is wel wat minder krachtig geworden, nu 98 pk in plaats van 135 pk. De twee elektromotoren zijn juist iets sterker, want ze hebben samen 177 pk. Samen, want er is zowel voor als achter een elektromotor voor de aandrijving, waarmee de Eclipse Cross dus altijd vierwielaandrijving heeft.

Bereik met elektrisch rijden

In principe start je de rit met een volle accu en begin je dus ook met elektrisch rijden. Dat kan maximaal 45 kilometer. Is de accu bijna leeg, dan zal de benzinemotor deze gaan opladen, maar als er veel kracht nodig is, drijft de benzinemotor ook rechtstreeks de voorwielen aan. Je kunt de accu extern opladen met een gewone lader of een snellader, wat voor een plug-in hybride vrij ongebruikelijk is.

Hoe doet de Eclipse Cross het als trekauto?

Nieuwsgierig hoe de Mitsubishi Eclipse Cross het er vanaf brengt met een caravan (Sterckeman Starlett Graphite) aangekoppeld? Bekijk hierboven de video en lees het hele artikel in ons 10-jarig jubileumnummer.

Bestel magazine

Confidental Infomation