ACSI FreeLife

Menu

Caravantest Hobby Maxia 585 UL

De Maxia-reeks is de troef van Hobby in de topklasse. Er zijn inmiddels vier indelingen, voor deze test gaan we op pad met de nieuwe, rijk aangeklede 585 UL voor twee personen.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Hobby Maxia 585 UL

Signalement

Merk
Hobby
Model
Maxia 585 UL
Testjaar
2023
Gewicht
Leeggewicht 1.598 kg, Volgens fabrieksopgave 1.593 kg, Maximumgewicht 2.000 kg, Standaard maximumgewicht 1.750 kg, Laadvermogen 402/152 kg
Basisprijs
€ 39.900

De Hobby Maxia combineert onder de naam Hygge modern, minimalistisch design met Scandinavische gezelligheid. De Noord-Duitse fabrikant begon aanvankelijk met twee indelingen en voegde recent twee nieuwe versies toe aan deze premium reeks, waaronder deze tweepersoons Maxia 585 UL en de 595 KML, een gezinscaravan met een multifunctionele kinderkamer.

Met een lengte van 7,69 meter en een breedte van 2,50 meter kun je Maxia 585 nog als comfortabele reiscaravan beschouwen. Hij is een stuk ruimer dan de 495 UL, maar veel handzamer dan de grote tandemasser (660 WQM).

Opwaardering gewicht

Strakke, rechte meubeloppervlakken zorgen voor een ruimtelijk gevoel, ondanks de grote inbouwkasten tegenover de keuken. Naast de grote kledingkast en de apothekerskast vind je de toiletruimte. In de grote rondzitgroep achterin zorgen de praktische leesspots bij de hoekpanelen ’s avonds voor extra licht. Samen met de indirecte verlichting en het deels dimbare licht past dat bij de allure van de Maxia.

De 585 UL heeft standaard een maximum gewicht van 1.700 kilogram, maar kan worden opgewaardeerd tot twee ton. Net als de 495 UL krijgt hij vanaf het seizoen 2023 twee grote externe serviceluiken. De vanafprijs van de Maxia 585 UL is
€ 39.900. Ons testexemplaar kost ruim € 50.000 vanwege een respectabele reeks opties, zoals de luifel, een fietsendrager, dynamische knipperlichten, oven, autonomiepakket met laadbooster en extra accu, het Smart Trailer-systeem met app-bediening en het warmwater-verwarmingssysteem inclusief vloerverwarming. De Maxia heeft dus heel wat waar te maken tijdens de test.

Chassis en laadvermogen

De Maxia 585 UL is gebouwd op een eigen chassis van Hobby met de wielophanging, remmen en trekkoppeling van Knott. Op de weegschaal blijkt de caravan qua wielbelasting goed uitgebalanceerd te zijn en rijklaar net iets onder de 1.600 kilogram te wegen, bijna exact wat de technische gegevens beloven. Dankzij de opwaardering tot twee ton heeft de caravan dus nog een laadvermogen van ruim 400 kilogram. Ruim voldoende voor een langere vakantie met twee personen.

Hobby Maxia 585 UL_interieur

Verlichtingsscenario’s

Alle techniek is te bedienen via het Hobby bedieningspaneel en via een app. Het verlichtingsconcept is even uitgebreid als geavanceerd, met spots en indirect licht, waarvan sommige zelfs kunnen worden gedimd. Bovendien kunnen verschillende verlichtingsscenario’s worden ingesteld.

Met acht 230V-stopcontacten en drie USB-poorten heeft de Maxia voldoende voedingspunten voor elektrische apparaten. Natuurlijk is er een extern stopcontact voor de satelliet-tv en een 230V-stopcontact in de voortent of onder de luifel, maar dat is Hobby aan zijn stand verplicht. De watervoorziening komt van een 47 liter-schoonwatertank in de rechter zitbankberging achterin. De grote driepitskookplaat met elektrische ontsteking is netjes ingebouwd, net als de oven eronder.

Weinig kritiekpunten

Het moderne design van de Maxia valt bij onze testers duidelijk in de smaak en past ook bij het premium segment. Het nieuwe interieurdesign, het belangrijkste verschil met de andere series, is geslaagd dankzij de mix van strakke lijnen en een gezellige aankleding.

De 585 UL heeft met zijn ronde zitgroep achterin en eenpersoonsbedden voorin een praktische, maar gebruikelijke indeling voor twee personen. Het uiterlijk, de kwaliteit van de carrosserie en de inrichting voldoen aan de verwachtingen van een topmodel van Hobby en de standaarduitrusting is zoals we van deze fabrikant gewend zijn zeer goed.

De Maxia 585 UL heeft veel bergruimte, maar met name het verdelen van de bagage valt niet mee als er ook nog zware fietsen op de dissel staan.  Al met al blijft er niet veel te wensen over in deze Hobby en veel kritiekpunten hebben we uiteindelijk niet. Maar gezien de prijs van de testcaravan en zijn indrukwekkende lijst aan opties is dat niet zo vreemd.

Conclusie Hobby Maxia 585 UL

De Maxia is als nieuw topmodel van Hobby niet zo’n blikvanger als zijn voorganger. Zijn opbouw sluit veel meer dan voorheen aan bij het uiterlijk van de andere Hobby-modellen. In het interieur valt het strakke, moderne design met veel comfort op. De mix van kleuren en vormen zorgt samen met de verlichting voor een gezellige sfeer. De Maxia 585 UL is een goede keuze als tweepersoons caravan voor stellen die wat meer ruimte willen, maar een tandemasser een stap te ver vinden.

Lees verder

Wil je echt alles weten over de caravantestresultaten van deze Hobby Maxia 585 UL? In ACSI FreeLife 3-2023 vind je het hele artikel.

Praat mee

Praat mee: Caravantest Hobby Maxia 585 UL

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht