ACSI FreeLife

Menu

9 halfintegraal campers met hefbed

Zonder bed geen camper, maar het neemt zoveel ruimte in beslag. Met een hefbed oogt je vakantievierwieler een heel stuk ruimer. Maar wat heb je te kiezen als je op zoek gaat naar een halfintegraalcamper met hefbed en je onder de 7 meter wil blijven?

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
csm Just90 T6762 DS Bett unten RosarioCherry Metropolitan cfbd0cb86b

Halfintegralen zijn de bestsellers onder de campers. Ze zijn meestal minder dan zeven meter lang, maar bieden toch veel comfort. Een grote garage, comfortabele bedden, een mooie badkamer, bij voorkeur met een aparte douche, en een ruime zithoek vinden kampeerders belangrijk.

Het is bijna onmogelijk om aan al deze voorwaarden te voldoen op een lengte van zeven meter. Vooral een grote bed neemt veel ruimte in beslag. De trend gaat daarom uit naar een hefbed over de zithoek. Ook in 2022 zijn er nieuwe modellen met deze indeling gebouwd.

De geijkte indeling

De meeste modellen in deze vergelijking hebben een lengte van bijna zeven meter. Meestal hangt het hefbed boven de zithoek bestaand uit twee banken en de draaibare cabinestoelen. Daarop volgt de keuken met een grote koelkast. Langs de achterwand ligt de badkamer over de gehele breedte van de camper. Boven de garage zit vaak nog een kledingkast.

1. Adria Matrix Plus 600 DT

Halfintegralen met hefbed_Adria
Specificaties

Onderstel: Fiat Ducato, vlak chassis, 107 kW/145 pk
Lengte/Breedte/ Hoogte: 648/234/296 cm
Rijklaargewicht 3.050 kg
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
Afmetingen bed: hefbed: 200 x 155 cm
Bed boven zithoek: 205 x 130 cm
Aantal riemen: 4
Technische installaties: absorptiekoelkast  140 L, heteluchtverwarming op gas 6.000 W, schoon-/vuilwatertank 115 (20)/85 L, accu 100 Ah, gasfles 2 x 11 kg.

Plus- en minpunten

+ Breed en lang hefbed, goede verwarming, dubbele bodem met opbergruimte, grote badkamer en kast, vuilwatertank geïsoleerd  en verwarmd.

– Hoog onderstel, verduisterende afdekking voor cabine alleen optioneel, hoog leeggewicht.

2. Benimar Tessoro 488

Halfintegralen met hefbed_Benimar

Specificaties

Onderstel: Ford Transit, vlak chassis, 96 kW/130 pk
Lengte/Breedte/ Hoogte: 699/230/289 cm
Rijklaargewicht 3.020 kg
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
Afmetingen bed: hefbed: 191 x 140-160 cm
Bed boven zithoek: 210 x 135 cm
Aantal riemen: 4
Technische installaties: absorptiekoelkast 150 L, heteluchtverwarming op diesel 4.000 W, schoon-/vuilwatertank 120 (20)/105 L.

Plus- en minpunten

+ Grote koelkast, breed hefbed, ruime badkamer met toegang tot garage, grote watertank, opbouw zonder hout, hoge garage met grote klep, veel opbergruimte in keuken en badkamer.

– Hoog leeggwicht, hefbed maar 1,91 meter lang.

3. Bürstner Delfin T 680 G

Halfintegralen met hefbed_Bürstner

Specificaties

Onderstel: Citroën Jumper, vlak chassis, 88 kW/120 pk
Lengte/Breedte/ Hoogte: 695/232/295 cm
Rijklaargewicht 2.930 kg
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
Afmetingen bed: hefbed: 200 x 135/150 cm
Bed boven zithoek: 206 x 130 cm
Aantal riemen: 4
Technische installaties: compressorkoelkast, 142 L, heteluchtverwarming op gas 6.000 W, schoon-/vuilwatertank 115 (20)/90 L, accu 95 Ah, gasfles 2 x 11 kg.

Plus- en minpunten

+ Lang bed boven de zithoek (optioneel), goede verwarming,  ruime badkamer met toegang tot garage, stahoogte tot 2,12 meter, 10 jaar garantie op afdichting.

– Motor maar 120 pk, smal ombouwbed, airbag bijrijder optioneel.

4. Chausson 660

Halfintegralen met hefbed_Chausson

Het tweede model met een andere indeling is de Chausson 660. Hij heeft een garage die van binnen toegankelijk is en een tweede ingangsdeur links aan de achterkant. Volgens de fabrikant is dat handig voor mensen met honden. De Chausson 660 heeft daarom ook een compacte badkamer langs de zijkant. Door de slimme draaibare wasbak biedt de badkamer alsnog genoeg ruimte voor een douche. De woonruimte is open en je kan de hele camper doorkijken. Een bijzonderheid van de 660, die gelijk opgebouwd is als de 240 van Challenger, is de L-vormige zithoek met twee extra krukjes.

Specificaties

Onderstel: Ford Transit, vlak chassis, 125 kW/170 pk
Lengte/Breedte/ Hoogte: 699/235/292 cm
Rijklaargewicht 3.115 kg
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
Afmetingen bed: hefbed: 190 x 160 cm
Bed boven zithoek: 195 x 130 cm
Aantal riemen: 4
Technische installaties: compressorkoelkast 135 L heteluchtverwarming op diesel 4000 W, schoon-/vuilwatertank 105 (20)/100 L, accu 95 Ah, Gasfles 1 x 11 kg.

Plus- en minpunten

+ Toegang tot garage van binnen met eigen deur, brede bank, ruim, 170pk-motor, schuifwand in de compacte badkamer voor comfortabele douchecabine.

– Hoog leeggewicht, hefbed maar 1,90 meter, verwarming maar 4.000 W met aparte boiler.

5. Dethleffs Just 90 T 6762

Halfintegralen met hefbed_Dethleffs

Specificaties

Onderstel: Fiat Ducato, vlak chassis, 125 kW/170 pk
Lengte/Breedte/ Hoogte: 696/233/294 cm
Rijklaargewicht 2.930 kg
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
Afmetingen bed: hefbed: 200 x 150 cm
Bed boven zithoek: 210 x 112 cm
Aantal riemen: 4
Technische installaties: absorptiekoelkast 142 L, heteluchtverwarming op gas 6.000 W, schoon-/vuilwatertank 106 (20)/90 L, accu 95 Ah, gasfles 2 x 11 kg.

Plus- en minpunten

+ Groot hefbed, 70 cm deur, goede verwarming, ruime badkamer met toegang tot garage, grote koelkast, grote kast.

– 12pk-motor, alleen EPS-isolatie, ombouwbed maar 1,20 meter breed en optioneel.

6. Eura Mobil Profila RS 695 LF

Halfintegralen met hefbed_Eura Mobil

Specificaties

Onderstel: Fiat Ducato, 103 kW/140 pk
Lengte/Breedte/ Hoogte: 699/232/300 cm
Rijklaargewicht 3.030 kg
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
Afmetingen bed: hefbed: 200 x 160 cm
Bed boven zithoek: 200 x 165 cm
Aantal riemen: 4
Technische installaties: absorptiekoelkast 142 L, warmwaterverwarming op gas 5.550 W, schoon-/vuilwatertank 140 (20)/100 L, accu 80 Ah, gasfles 2 x 11 kg.

Plus- en minpunten

+ Groot hef- en ombouwbed, ruime badkamer met toegang tot garage, handig opbergsysteem in kast, dubbele bodem, warmwaterverwarming, grote en vorstbestendige watertank.

– Compacte keuken, hoog leeggewicht, ombouwbed en verduistering cabine optioneel.

7. Forster T 699 LF

Halfintegralen met hefbed_Forster

Specificaties

Onderstel: Fiat Ducato, vlak chassis, 88 kW/120 pk
Lengte/Breedte/ Hoogte: 699/235/295 cm
Rijklaargewicht 2.960 kg
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
Afmetingen bed: hefbed: 190 x 153 cm
Bed boven zithoek: 216 x 112 cm
Aantal riemen: 4
Technische installaties: absorptiekoelkast 135 L, heteluchtverwarming op gas 4.000 W Truma, schoon-/vuilwatertank 115 (20)/100 L, accu 95 Ah, gasfles 2 x 11 kg.

Plus- en minpunten

+ 2,16 meter lang, optioneel ombouwbed boven de zithoek, ruime badkamer met toegang tot garage.

– Verduistering cabine optioneel, hefbed maar 1,90 meter lang, ombouwbed boven zithoek maar 1,12 meter breed, 120pk-motor.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Krijg jij geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Meer info

8. Giottiline Siena 350

Halfintegralen met hefbed_Giottiline

Een van de onbekende modellen is de Giottiline Siena 350. De essentiële veiligheidsuitrusting is bij dit model (net als de Bürstner en Ahorn die later aan bod komen) niet inbegrepen in de standaarduitrusting. Er moet een extra pakket gekocht worden. Bij alle andere modellen is de airbag inbegrepen.

Specificaties

Onderstel: Citroën Jumper, vlak chassis, 88 kW/120 pk
Lengte/Breedte/ Hoogte: 636/232/292 cm
Rijklaargewicht 2.868 kg
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
Afmetingen bed: hefbed: 196 x 128/140 cm
Bed boven zithoek: 210 x 110/155 cm
Aantal riemen: 4
Technische installaties: absorptiekoelkast. 142 L, heteluchtverwarming op diesel 4.000 W, schoon-/vuilwatertank 100 (20)/100 L, accu 100 Ah, gasfles 1 x 11 kg.

Plus- en minpunten

+ Grote kast, lang ombouwbed, comfortabele zithoek, ruime badkamer met toegang tot garage, compact voertuig met 3800 mm wielbasis, GVK-opbouw.

– Airbag bijrijder optioneel, EPS-isolatie, niet houtvrij, 120pk-motor.

9. Pilote P626D

Halfintegralen met hefbed_Pilote

Maar twee van de modellen die we in dit artikel voorstellen hebben een afwijkende indeling. De Pilote P626D is maar 6,20 meter lang en heeft een modulaire badkamer met toilet en douche en een kleinere garage dan de andere modellen – bij zo’n korte camper moet je wel een compromis sluiten. Pilote-fans kunnen wel voor een P696 D kiezen, die met een lengte van 7 meter een badkamer langs de achterwand heeft en een grote garage.

Specificaties

Onderstel: Fiat Ducato, vlak chassis, 103 kW/140 pk
Lengte/Breedte/ Hoogte: 620/233/288 cm
Rijklaargewicht 2.850 kg
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
Afmetingen bed: hefbed: 200 x 160 cm
Bed boven zithoek: 200 x 125 cm
Aantal riemen: 4
Technische installaties: absorptiekoelkast 133 L, heteluchtverwarming op gas 4.000 W, schoon-/vuilwatertank 130 (95)/95 L, accu 95 Ah, gasfles 2 x 11 kg.

Plus- en minpunten

+ Compact voertuig, 6,2 meter lang, wielbasis 3,8 meter, groot hefbed, grote watertank, comfortabele zithoek.

– Kleine garage, smal ombouwbed (optioneel), compacte badkamer met geïntegreerde douche.

Afmetingen hefbed

Hoewel de indeling van alle campers op elkaar lijkt, zijn er grote verschillen in de afmetingen van de bedden. De modellen van Adria, Bürstner, Dethleffs, Eura Mobil en Pilote hebben een lengte van 2 meter. De varianten in de Chausson en de Forster zijn korter met een lengte van 1,9 meter.

De grootste hefbedden zijn in de Eura Mobil en de korte Pilote P626 D te vinden met een afmeting van 2 x 1,6 meter. Bij bijna alle modellen kan de zithoek omgebouwd worden tot een tweede bed. Ook hier bestaan grote verschillen in de afmetingen. Het om te bouwen bed in de Forster is maar 1,12 meter breed en dus een eenpersoonsbed. In de Eura Mobil kan je op een breedte van 1,65 makkelijk met z’n tweeën slapen. Het langste ombouwbed is in Ahorn te vinden met 2,2 meter, gevolgd door de Giottiline met 2,19 meter.

Tafel en koelkast

De tafel in de zithoek is bij alle modellen een grote tafelplaat met een poot. Bij de meeste campers is het een rechthoekige klaptafel, zodat de cabine goed toegankelijk is. Ook de koelkast is bij vrijwel alle modellen lekker groot. De koelkast in de Ahorn camper is de uitzondering en vat maar 89 liter – voor een grotere koelkast betaal je extra. De meeste modellen hebben een 140 liter koelkast. Nog groter is de koelkast in de Benimar met 150 liter en de koelkast in de Challenger met het liefst 167 liter. Chausson en Bürstner hebben een compressorkoelkast, de andere modellen een absorptiekoelkast.

Verwarming

De grootste verschillen tussen de modellen zie je terug in de technische installaties, vooral bij de verwarming. Acht fabrikanten maken gebruik van de Truma Combi, maar ze verschillen wel in brandstof. Forster en Pilote hebben een Combi 4, de Giottiline een Combi 4 met dieselmotor, en Adria, Bürstner en Dethleffs hebben de Combi 6 in de standaarduitrusting. Alleen de Eura Mobil, een van de duurste modellen, heeft standaard een warmwaterverwarming. Benimar en Chausson hebben een dieselverwarming met 4000 W, het water wordt met een aparte gasboiler verhit.

Inhoud schoonwatertank

Bij de schoonwatertanks ligt de Eura Mobil met 140 liter vooraan, dan Pilote met 130 liter en en de Benimar met 120 liter. De andere modellen hebben tanks tussen de 100 en 115 liter. Dat is ruim voldoende voor twee personen om de ruime douche in de badkamers te gebruiken.

Badkamer

Over de badkamers gesproken: Deze zijn in alle modellen gelijk ingericht. Aan de rechterkant zit de het toilet en de aparte douchecabine zit aan de linkerkant. Je hebt altijd toegang tot de garage vanuit binnen. De opbergruimte boven de garage verschilt per fabrikant. De Giottiline heeft lange laden over de breedte van de camper. Eura Mobil heeft een kast met draaisysteem zodat je makkelijk de kast kan inruimen. In alle modellen biedt de kast achterin veel ruimte. Ook is het handig dat je gelijk in de badkamer kan omkleden.

Indeling

De indeling in de halfintegraalcampers met hefbed is een slimme oplossing voor ruimtegebrek. Er wordt veel ruimte bespaard door de voorkant van de camper zowel als woon- als slaapruimte te gebruiken. Maar daar ligt ook meteen een nadeel van het concept. Als je niet tegelijkertijd met je partner gaat slapen en opstaat, is het onhandig dat de zithoek dan niet meer toegankelijk is. Wel voordelig is de comfortabele zithoek, de ruime badkamer en de garage.

Nog een voordeel  is dat het plafond  twee meter of hoger is in de keuken en de badkamer zodat je overal kan staan. Door het hefbed is de opbouw doorlopend hoger.

Conclusie

Wat is jouw favoriete halfintegraalcamper met hefbed na het lezen van dit overzicht? Laat hieronder een reactie achter en wie weet lees jij jouw ervaringen over de zoektocht naar een nieuwe camper terug in ons magazine.

Bron: MPS, Tekst: Christian Becker

Praat mee

Praat mee: 9 halfintegraal campers met hefbed

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht