ACSI FreeLife

Menu

V&A: Hoe wordt trekgewicht van een auto berekend?

Ad Diepstraten uit Tilburg vraagt zich af hoe het maximum-trekgewicht van een auto nu wordt berekend.  “Als ik een 1.950 kilogram zware aanhanger met zand vervoer met mijn trekauto, is het verbruik 1 op 9,5. Met mijn 1.600 kilogram wegende caravan is dat vanwege de luchtweerstand 1 op 7,5. Ik hoor ook dat de motor harder moet werken. Maar hoe wordt het maximum-trekgewicht van een auto nu berekend, met een caravan of een aanhanger?”

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Joop

Antwoord van Joop:

Het verschil in verbruik valt volledig toe te schrijven aan de luchtweerstand. Gewicht heeft veel invloed bij het versnellen, maar bij een hogere snelheid speelt luchtweerstand een veel belangrijkere rol. Vandaar dat de auto met caravan erachter zoveel meer verbruikt.

Hellingproef

Het trekgewicht van een auto wordt vastgesteld met een hellingproef. De volledig beladen combinatie (auto en aanhanger) moet op een helling van 12 procent vijf keer binnen vijf minuten vanuit stilstand kunnen optrekken en weer stoppen. De handrem of parkeerrem moet genoeg remkracht hebben en de auto genoeg vermogen om op te trekken zonder de koppeling te vernielen.

Caravan of aanhanger? Maakt niet uit

Voor deze test maakt het niet uit of je een caravan of een aanhanger gebruikt. De belading van de aanhanger wordt stapsgewijs opgevoerd tot de auto het niet meer aankan. In de regelgeving voor het vaststellen van het trekgewicht is niet bepaald op welke hoogte deze test wordt uitgevoerd. Maar op zeeniveau zal deze zeker gunstiger uitpakken dan op grote hoogte. Het maximum-trekgewicht zegt overigens lang niet alles over de trekkwaliteiten van een auto met een caravan erachter.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

Praat mee: V&A: Hoe wordt trekgewicht van een auto berekend?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht