ACSI FreeLife

Menu

Wordt het elektrisch, waterstof of bio?

De energietransitie gaat langzaam maar wel gestaag verder. Elektrische aandrijving lijkt de beste papieren te hebben als vervanger van fossiele brandstoffen. Maar heb je daar als caravanner of camperaar wat aan? Is er misschien een ander haalbaar alternatief zoals waterstof? Onze autojournalist Mario Vos zet de feiten voor je op een rijtje.

Auteur
Sander Cox
Datum
4
4
ReactiesPraat mee
Brandstof van de toekomst elektrisch waterstof bio

Het voor personenauto’s meest voor de hand liggende alternatief is elektrische aandrijving. Dat vermindert in elk geval de CO₂-uitstoot van de auto zelf tot nul, maar elektriciteit moet natuurlijk wel worden opgewekt en dat gebeurde in Nederland in 2019 nog voor circa 90 procent met fossiele brandstoffen.

Elektrisch

Als je heel eerlijk bent is het overschakelen naar elektrische aandrijving op dit moment nog een beetje lood om oud ijzer. Want de CO₂-uitstoot vindt met een elektrische auto doodgewoon elders plaats als de stroom niet duurzaam wordt opgewekt. Nederland gebruikt nog overwegend gas- en kolencentrales om stroom op te wekken. Dus een elektrische auto rijdt in Nederland nog voor ongeveer 90 procent op gas en steenkool.

Waterstof

Ondanks dat gebrek aan groene stroom zal de elektrische auto de auto met verbrandingsmotor de komende tijd gaan vervangen. Als veelgenoemd alternatief voor de elektrische auto wordt de waterstofauto genoemd, maar dat is feitelijk ook een elektrische auto.

Waterstof als energiedrager

De huidige auto’s die waterstof tanken gebruiken het als energiedrager. Je kunt met behulp van elektriciteit namelijk waterstof maken (elektrolyse) en dat vervolgens vloeibaar of gasvormig opslaan in een tank. In een waterstofauto maakt een brandstofcel er dan weer elektriciteit van en daarmee wordt een elektromotor aangedreven.

Grote actieradius

Als belangrijk voordeel van een waterstofauto wordt de grote actieradius genoemd (rond de 700 kilometer) en het gemak van het snel kunnen bijvullen van de tank, ongeveer met dezelfde snelheid als een LPG-tank.  Een groot nadeel is dat er heel weinig waterstoftankstations zijn. Op het moment van schrijven zijn er vier in Nederland. De komende jaren zal dat aantal met twaalf stations worden uitgebreid, maar dan nog blijft de brandstof moeilijk verkrijgbaar.

‘Groene’ waterstof

Een van de problemen bij het maken van waterstof via elektrolyse is het waterverbruik. Om een kilogram ‘groene’ waterstof te maken heb je circa negen liter water nodig. Voor een volle tank van zeven kilogram waterstof die uit elektrolyse is gemaakt heb je dus niet alleen veel groene stroom nodig, maar ook 63 liter water.

tesla-cybertruck-campingElon Musk van Tesla is er van overtuigd dat elektrisch kamperen binnenkort zeker tot de mogelijkheden gaat behoren. Hij ontwikkelde, geïnspireerd op een James Bond-voertuig, de volledig elektrische Cybertruck die omgebouwd kan worden tot camper. De pick-up kan een gewicht van 6.350 kg trekken. en daarmee dus elke caravan

Toch maar een accu?

Daarmee zijn we dus weer terug bij de elektrische auto. Is dat dan het ei van Columbus voor de kampeerder? Er zijn inmiddels wel personenauto’s met een redelijke actieradius –  circa 400 kilometer – maar de prijzen van deze auto’s beginnen allemaal ruim boven de halve ton.

Slinkende actieradius

Maar wat is de actieradius van de zojuist genoemde elektrische auto’s als ik daar een middenklasse caravan achter hang? Dat valt nogal tegen. We mogen er vanuit gaan dat de caravan de actieradius minimaal zal halveren.

Gewicht van de accu

Voor de caravanner zou elektrische aandrijving nog wel een optie kunnen zijn, maar de camperaar kan er helaas niets mee. Als je het gewicht van een elektrische personenauto vergelijkt met dat van een conventioneel aangedreven exemplaar, dan kun je vaststellen dat de elektrische auto pakweg 500 kilogram zwaarder is. En dat komt volledig voor rekening van het accupakket.

Waterstof? Diesel uit afval kan ook

Voorlopig is een elektrische camper voor een B-rijbewijs echter niet erg waarschijnlijk. Zijn er dan nog andere alternatieven? Jazeker, die zijn er in de vorm van HVO100 dat wordt gemaakt uit plantenresten, afval, restgrondstoffen en ander organisch materiaal.

Hét alternatief

Benieuwd in hoeverre HVO100 een geschikt alternatief is voor de kampeersector en wat voor haken en ogen er allemaal zitten aan de andere alternatieven? Lees dan het hele artikel in ACSI FreeLife 2-2020.

Bestel ACSI FreeLife 2-2020

Praat mee

  1. WL
    Wil van der Linde

    HVO 100 is zeker een goed en schoon alternatief voor diesels. Deze fosielvrije en gecertificeerde dieselbrandstof is CO2-neutraal en circulair, is niet belastend voor de voedselketen. Ook is dit beter voor de motor, omdat het veel minder vervuiling geeft in motor, EGR-klep en roetfilter. Bij uitgebreide testen is gebleken dat bij de nieuwste dieselmotoren de gemiddelde lucht-kwaliteit in Nederland meer fijnstof bevat, dan het uitlaatgas van deze diesels. Bij elektrisch rijden worden veel nadelen nooit vermeld, zoals b.v. het zeker voor een onregelmatig gebruikte camper, het stilstandsverlies in de accu. Een volle brandstoftank blijft vol als de auto stilstaat. Een volle accu loopt terug bij stilstand. Bij een flink wagenpark geeft dit een aanzienlijk energieverlies. Ook de problemen van de Lithium accu’s worden graag verzwegen. Denk hierbij aan de schaarse grondstoffen, welke sterk in prijs stijgen en onder slechte condities (voor mens en milieu) gewonnen worden. Ook is een elektrische auto bij brand vele malen gevaarlijker dan een dieselauto. Verder moet er altijd een extra gewicht van vele honderden kilo’s vervoerd worden. Ook krijgt zeker een camper (door de langere levenduur) te maken met het venieuwen van het grote accu-pakket. Dit is een zéér kostbare zaak en kan een auto welke daar aan toe is ook onverkoopbaar maken.

    Reageer
    0
    0
  2. JH
    Jeroen de Hoog

    Groene waterstof is dus tevens de oplossing voor de zeespiegel stijging. Alleen nog even het zout er uit filteren!

    Reageer
    0
    0
  3. RL
    Ruud Luttmer

    Ik rijd nu al een jaar met mijn Fiat Ducato Knaus Boxtar op 100% Blauwe Diesel.
    Het is ca. €0,20 duurder dan gewone diesel, maar dat heb ik graag over voor een beter milieu.
    Het bevalt uitstekend en geeft mij een goed gevoel.

    Reageer
    1
    0
  4. hZ

    Elektrisch geen laat palen ,en waterstof geen laat pomp

    Reageer
    2
    0

Praat mee: Wordt het elektrisch, waterstof of bio?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht