ACSI FreeLife

Menu

Tol betalen in Europa, zo zit dat (deel 1)

Tol. Het is vaak een hinderlijke onderbreking van je reis maar je ontkomt er niet aan. Tegenwoordig zijn er meerdere manieren om sneller door de tolpoortjes te komen of om ze zelfs te vermijden. Maar hoe is het per Europees land geregeld als je op pad gaat met de camper of caravan? ACSI FreeLife maakt jou wegwijs.

Auteur
Charlotte Kipp
Datum
2
2
ReactiesPraat mee

Europa is uiterst divers – en op sommige vlakken ook behoorlijk gecompliceerd. Tol is zo’n thema dat eerder een wirwar dan doorzichtig is. Welke voertuigen moeten waar betalen, en hoeveel? Dat is in elk Europees land anders. Onderweg naar je vakantiebestemming kom je vaak meerdere tolsystemen tegen – geen wonder dus dat maar weinig mensen weten waar ze aan toe zijn. In dit artikel hopen we je een overzicht te bieden.

Zelfs als je al jaren door Europa reist en ondertussen een klein kapitaal aan tol hebt betaald, blijf je bijleren. Tenslotte verandert er elk jaar wel iets aan de verscheidene tolsystemen. De betaalwijze betaal bijvoorbeeld, en er komen ook telkens nieuwe trajecten bij waarvoor je moet betalen. Om bij terugkomst van je vakantie onaangename verrassingen te voorkomen (een geldboete op je deurmat), is het verstandig ruim voor vertrek te inventariseren welke landen je aandoet en welke tolsystemen daar van kracht zijn.

Italië: Free Flow

In Italië is het tolsysteem onlangs aangepast. In de regio rond Milaan (de snelweg A36) is Free Flow in gebruik genomen, een nieuw, compleet geautomatiseerd tolsysteem. Sensoren registreren hier de kentekens van de passerende voertuigen.

Om de betaling moet je je zelf bekommeren, want klassieke tolstations met een tolhuisje zijn er niet. In plaats daarvan moet je je online registreren of een Telepass gebruiken. Telepass is het tolkastje voor Italië. Registeren doe je op de website van de wegenbeheerder, of via de bijbehorende app APL Free Flow die je op je smartphone kunt installeren. De betaling geschiedt met je creditcard en dient binnen vijftien dagen te gebeuren.

Wanneer je onvoorbereid op de A36 rijdt, riskeer je een boete. Maar, naast online registratie en de Telepass is er nog een derde mogelijkheid om te betalen. Binnen vijftien dagen nadat je over de A36 hebt gereden, kun je met vermelding van je kenteken de verschuldigde tol cash betalen bij de klantendienst Punto Verde aan de A36 bij de aansluiting Mozzate (Como). Dat kan bovendien bij acht tankstations in de regio. Deze informatie vind je op eerdergenoemde website van de wegenbeheerder.

Oostenrijk: Digitaal vignet

Ook in Oostenrijk is er het een en ander veranderd aan het tolsysteem. In plaats van een vignet op je voorruit, kun je kiezen voor een digitaal vignet. Dit vignet is vooralsnog enkel te verkrijgen via de website van Asfinag, de Oostenrijkse wegenbeheerder, en via hun app. Bij de aanschaf van het digitale vignet vul je het kenteken en het land van toelating in, en wanneer het vignet dient in te gaan. Let op: het vignet is pas vanaf de achttiende dag na aanschaf geldig. Pas dan kun je dus gebruikmaken van de Oostenrijkse snel- en autowegen. Het is dus zaak om het vignet tijdig te regelen.

Noorwegen: Euro Parking Collection

In Noorwegen wordt voor enkele tunnels, bruggen en trajecten tol geheven. Lange tijd geschiedde de betaling via online registratie en een creditcard. Deze betaalwijze bestaat ondertussen niet meer. In plaats daarvan registreer je je online bij Euro Parking Collection (EPC), al is het niet verplicht om een account aan te maken. Ook zonder registratie krijg je de tolrekening voorgeschoteld. Voordeel van een EPC-account is echter dat je snel toegang tot je rekeningen hebt en ook eenvoudig betalingen kunt doen. Ben je langer dan twee maanden in Noorwegen op pad, dan raden we een AutoPASS-chip aan. Daarmee betaal je een lager toltarief.

Slovenië: DarsGo Unit

Als je op Sloveense auto- en snelwegen onderweg bent met een voertuig van meer dan 3,5 ton, betaal je tol. Het tarief verschilt van traject tot traject. Tot voor kort betaalde je aan een tolhuisje met contant geld, je creditcard of een oplaadbare tolkaart. Sinds april geldt een nieuwe betaalwijze voor campers van meer dan 3,5 ton. Voortaan heb je een zogenaamde DarsGo Unit nodig, een transponder à la de Oostenrijkse Go-Box. Het kastje berekent automatisch hoeveel tol je verschuldigd bent, alle voorgaande betaalmethoden komen te vervallen. De DarsGo Unit is bij alle servicepunten van wegbeheerder Dars verkrijgbaar, en uiteraard ook online op de website van DarsGo.

In beide gevallen moet je je registreren, en na betaling van € 10 administratiekosten kun je de box in ontvangst nemen. Meer informatie vind je op de website.

Leidt de route vanuit het buitenland rechtstreeks de Sloveense snelweg op en ben je nog niet in het bezit van een DarsGo unit, dan kun je doorrijden tot aan het eerste Dars-servicepunt (DarsGO Servis). Daar schaf je vervolgens alsnog de unit aan. Doe je dat niet, dan riskeer je een fikse boete. Voor voertuigen tot 3,5 ton verandert er trouwens niets en blijft het reguliere vignet van kracht.

Deel 2 tol in Europa

Kampeer jij met de camper en trek je binnenkort Europa door? In deel 2 zetten we op een rijtje wat je per Europees land kunt verwachten als het gaat om tolsystemen.

Bron: MPS, Tekst: Anne Mandel

Praat mee

  1. WV
    Willy Vivet

    Het innen van verkeersboetes is juridisch geregeld en kan je nog moeilijk ontkomen, echter het niet betalen van tolgelden is geen verkeersboete. italie is niet gemachtigd dit op buitenlanders te verhalen. Ik zou iedereen aanraden bij ontvangst van een “betaaluitnodiging” juridische hulp te vragen. Je kan dit voorkomen met de bage, les daar mijn comment in deel 2

    Reageer
    1
    0
  2. RH
    Rob van Heeswijk

    Het zou fijn zijn als de redactie van ACSI dit soort informatie niet eerst op 13 juli openbaar maakt maar eerder, dus ergens begin April. Er zijn namelijk veel camperaars die al in April van huis gaan en dan bijvoorbeeld rond 1 juli weer thuiskomen ivm de start van het hoogseizoen.
    Nu werden wij na thuiskomst door de publicatie van ACSI er op geattendeerd dat er met ingang van 1 juni 2018 een electronisch tolsysteem is ingevoerd op de wegen rondom Milaan en Como, allen druk gebruikt door camperaars die via de Gotthardtunnel op weg zijn naar Italië. Op genoemde wegen zijn geen tolhuisjes meer. Camera’s registreren het kenteken en als achteraf blijkt dat je niet betaald hebt, komt de rekening op de deurmat samen met een dikke boete. Je moet je dus vooraf registreren voor de elektronische tolheffing, echter de pagina en de apps zijn in het Italiaans. Bovendien zijn deze ringwegen niet vermeld op de door de ANWB verstrekte routekaart van Italië. Het systeem komt in ieder geval op mij over als een regelrechte toeristenval, gelet op het traject waar ze in Italië dit stuk extra staatsinkomsten hebben ingevoerd. Ik heb het vermoeden dat veel toeristen de dupe zullen zijn.

    Reageer
    2
    0

Praat mee: Tol betalen in Europa, zo zit dat (deel 1)

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht