ACSI FreeLife

Menu

Milieusticker: de regels per land (2022)

Sinds een aantal jaar zijn er op de Europese wegen en in de (binnen)steden milieuzones ingesteld. Die mag je alleen nog in rijden als je een sticker of vignet hebt. Veel regels zijn de afgelopen tijd in meer of mindere mate veranderd. In welke Duitse steden heb je in 2022 een milieusticker nodig? En welk milieuvignet heb je nodig voor Parijs? We hebbende laatste regelgeving voor je doorgenomen en in een handig overzicht verwerkt. Een tip koop je milieusticker op tijd. Zeker nu het vakantieseizoen voor de deur staat, is de levertijd soms langer dan verwacht.

Auteur
Jeroen Timmermans
Datum
1
1
ReactiesPraat mee
Milieusticker

[De informatie in dit artikel is gecontroleerd en geüpdatet in januari 2022.]

Gelukkig zijn de meeste steden met milieuzones goed bereikbaar met het openbaar vervoer. In sommige gevallen hebben de campings zelfs een shuttlebus om hun gasten van en naar een bepaalde stad te brengen. Maar mocht je toch de auto of camper nodig hebben, dan vind je hier de belangrijkste informatie voor de volgende landen.

  1. Frankrijk
  2. België
  3. Denemarken
  4. Duitsland
  5. Groot-Brittannië en Noord-Ierland
  6. Italië
  7. Hongarije
  8. Oostenrijk
  9. Spanje
  10. Noorwegen
  11. Zweden

Frankrijk

Frankrijk heeft een zeer uitgebreide regelgeving op het gebied van milieuzones. Enkele steden waar een milieusticker al verplicht is, zijn: Parijs, Lille, Lyon en Straatsburg. De Franse sticker heet Ecovignet Crit’Air en is hier te verkrijgen. Kosten zijn iets minder dan vijf euro (inclusief verzendkosten binnen Europa) en de gemiddelde levertijd is vier tot zes weken. De stickers zijn ook op andere websites te bestellen, maar let op: soms worden hier veel hogere prijzen gevraagd. Omdat de kosten voor de milieusticker relatief laag zijn, is het zonde om zonder sticker naar Frankrijk te gaan. Je riskeert dan een boete van minimaal € 68. Er zijn zes verschillende stickers: 0 (groen), 1 (paars), 2 (geel), 3 (oranje), 4 (rood) en 5 (grijs).

  • In Frankrijk zijn er twee soorten milieuzones. De lage-emissiezone (ZFE) mag je alleen in met een geldige sticker. Deze zone geldt in principe het hele jaar. Daarnaast kunnen er tijdelijke milieuzones worden ingesteld vanwege (langdurige) extreme luchtvervuiling. In dat geval kan het dus zijn dat je ook buiten een ZFE een geldige sticker nodig hebt. Deze tijdelijke regels zijn vaak strenger en kunnen bijvoorbeeld ook invloed hebben op de toegestane maximumsnelheid.
  • Als er tijdelijke regels gelden in een ZFE vervangen die op dat moment de standaardregels in die zone Tijdelijke milieuzones kunnen op elk moment worden ingesteld, zelfs over hele departementen, dus hou het regionale nieuws in de gaten.
  • Bij lage-emissiezones is via borden aangegeven op welke tijden er uitzonderingen zijn. Zo mag je op werkdagen tussen 8.00 en 20.00 uur de Parijse binnenstad alleen in met een milieusticker. Op dit moment worden alleen auto’s in de categorie Crit’Air 0, 1, 2, 3 en 4 toegestaan. Vanaf 1 juli 2022 zal ook categorie 3 niet meer toegestaan zijn.
  • Wie in het bezit is van een Europese gehandicaptenkaart, mag wel een milieuzone betreden. Let op: het voertuig moet wél voorzien zijn van een milieusticker.
  • Het is goed om te weten dat de meest vervuilende voertuigen altijd geweigerd zullen worden in een milieuzone in Frankrijk. Denk hierbij aan auto’s die vóór 1 januari 1997 zijn geregistreerd. Voor motorfietsen ligt de grens op 1 juni 2000. Deze voertuigen kunnen geen sticker krijgen.
  • Let op: de meeste lage-emissiezones in Frankrijk (ZFE’s) gelden op dit moment alleen voor vrachtwagens (poids lourds, PL) en bedrijfswagens (véhicule utilitaire léger, VUL), en niet voor personenauto’s (véhicule particulier, VP of véhicule léger, VL). Bij een camper hangt het af van de categorie op het kentekenbewijs. Valt de camper onder categorie N? Let dan (vooral bij een ouder bouwjaar) extra goed op, want dan gelden de strengste regels ook voor jou!
  • Kijk hieronder in de tabel voor de belangrijkste regels die in 2022 gelden in steden in Frankrijk.
Milieuzones Frankrijk Geen toegang voor Crit’Air categorieën Voor wie? Bijzonderheden
Parijs 4, 5 en zonder vignette Crit’Air Alle voertuigen Vanaf juli 2022 zal ook categorie 3 verboden zijn.
Reims 5 en zonder vignette Crit’Air Alle voertuigen Nieuw, per 1-1-22
Lille 4, 5 en zonder vignette Crit’Air Alle voertuigen Nieuw, per 1-1-22
Straatsburg 5 en zonder vignette Crit’Air Alle voertuigen 2022 ‘testjaar’, vanaf 2023 beboet
Rouen 4, 5 en zonder vignette Crit’Air Categorie N Vanaf juli 2022 geldt het verbod voor alle voertuigen (dus ook personenauto’s)
Lyon 5 en zonder vignette Crit’Air Categorie N Vanaf juli 2022 geldt het verbod voor alle voertuigen (dus ook personenauto’s)
Grenoble 4, 5 en zonder vignette Crit’Air Categorie N Vanaf 1 juli 2022 wordt ook Crit’Air 3 verboden voor voertuigen van categorie N.

In een aantal andere steden, vooral in Zuid-Frankrijk, wordt op dit moment ook nagedacht over het instellen van een ZFE. Voorbeelden zijn Montpellier, Aix/Marseille, Toulon, Toulouse en Nice. Het is waarschijnlijk dat deze in de meeste gevallen (eerst) alleen zullen gelden voor transportvoertuigen (categorie N).
Check voor vertrek deze site voor een actueel en handig overzicht per stad.

België

Bij onze zuiderburen is het opletten geblazen in Antwerpen, Brussel en Gent, maar ook in andere steden gelden steeds meer regels.

  • De hele binnenstad van Antwerpen geldt als milieuzone. Lees meer over de toelatingsvoorwaarden.
  • Heb je geen toegang? Dan kun je een vrijstelling aanvragen, waarmee je tijdelijk wel toegelaten wordt. Optie twee is een LEZ-dagpas kopen voor € 35 per dag bij een parkeerautomaat in de zone. Hier zit wel een restrictie aan; je kunt voor maximaal acht dagen per jaar een dagpas aanvragen. Auto’s met een Nederlands kenteken hoeven niet geregistreerd te worden, auto’s met andere buitenlandse kentekens wel.
  • Ga je naar Brussel? Het gehele Brusselse Hoofdstedelijke Gewest valt sinds 1 januari 2019 onder de lage-emissiezone. Buitenlandse voertuigen moeten zich op deze website registreren voor ze binnenkomen. Net als in Antwerpen is er ook in Brussel een dagkaart te koop. Deze geldt echter niet voor ieder voertuig.
  • Voor 2022 geldt dat diverse voertuigen niet meer worden toegelaten in de lage-emissiezone in Brussel. Het gaat om voertuigen op diesel zonder Euronorm of met Euro 1,2, 3 of 4 en op benzine, lpg of cng (aardgas) zonder Euronorm of met Euro 1-norm.
  • Gent heeft sinds kort nieuwe autovrije zones. Sinds 1 januari 2020 is er een lage-emissiezone binnen de stadsring R40. Hier kun je nagaan of je voertuig in de lage-emissiezone is toegelaten.

Denemarken

In dit weidse land zijn er alleen regels voor zware dieselvoertuigen die door enkele grotere Deense steden rijden, zoals Aalborg, Aarhus, Kopenhagen en Odense.

  • De ecosticker is sinds juli 2020 afgeschaft. In plaats daarvan is een registratieplicht ingesteld. Let op: er is sinds 2020 wel een registratieplicht voor alle voertuigen (ook buitenlandse). Het rijverbod op diesel geldt alleen voor bestelwagens van meer dan 3,5 ton, bussen en vrachtwagens.

Duitsland

Duitsland kent in veel grote steden ‘Umweltzones’. Je hebt alleen toegang tot deze steden met een milieusticker, die ze daar ‘Umweltplakette’ noemen. Er zijn in totaal drie soorten stickers (groen, geel en rood). De kleur die wordt toegekend aan het voertuig, is afhankelijk van de uitstoot. Anno 2022 heb je voor de Umweltzones alleen nog wat aan een groene sticker. De rode en gele worden nergens meer toegelaten. Sinds een tijdje wordt er overwogen om een blauwe sticker in te voeren voor zeer zuinige en elektrische voertuigen. De verwachting is dit niet op korte termijn ingevoerd gaat worden.

  • De milieusticker is geldig zolang je met het kenteken rijdt dat je bij aanschaf op de sticker moet noteren. Voor elk voertuig heb je dus een aparte milieusticker nodig.
  • Ook elektrische auto’s hebben op dit moment nog een milieusticker nodig omdat de wet nog geen uitzondering heeft gemaakt voor emissievrije auto’s.
  • Automobilisten die in het bezit zijn van een Europese Gehandicaptenparkeerkaart (duidelijk zichtbaar achter de voorruit geplaatst), hoeven geen milieusticker aan te schaffen.
  • Op de site van de Duitse overheid kun je zien in welke steden een milieusticker noodzakelijk is. Enkele voorbeelden zijn Keulen, Bonn, Karlsruhe, München, Leipzig en Berlijn. Vaak vallen de buitenwijken van die steden ook nog binnen de milieuzone, pas dus even op waar je de auto parkeert.
  • Op snelwegen en provinciale wegen heb je geen milieusticker nodig.
  • Het aanvragen van de sticker kost € 5 tot € 10. Wie de sticker niet zichtbaar aanbrengt, riskeert een boete van € 80 tot € 100.
  • Sinds 2019 geldt er in meerdere Duitse steden een verbod op dieselauto’s. In welke steden moet je nu al opletten? Berlijn, Darmstadt, Hamburg en Stuttgart. En waar zal vermoedelijk in de loop van 2022 het ‘dieselverbod’ ingevoerd worden? Voor zover bekend gaat het om de volgende steden: Bonn, Essen, Frankfurt, Gelsenkirchen, Keulen en Mainz. Hierbij moet worden gezegd dat sommige plannen nog onder voorbehoud zijn en dat sommige steden de datum al meerdere malen hebben uitgesteld. Houd dus voor vertrek naar Duitsland altijd deze handige site in de gaten.

Groot-Brittannië en Noord-Ierland

In Groot-Brittannië en Noord-Ierland zijn er slechts een paar steden die een heffing opleggen voor voertuigen die de stad binnenrijden. Als je van plan bent om naar de hoofdstad Londen te rijden, zijn er een paar dingen waar je je bewust van moet zijn.

  • In historische plaatsen als Durham is er een stadstol. Die geldt voor alle voertuigen en moet worden betaald van maandag tot en met zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur. De tol kan vooraf worden betaald of ter plaatse bij de zogenaamde Parking Shops.
  • In Londen betaal je een congestion charge om door het centrum te mogen rijden. Dat is een bedrag dat alle voertuigen moeten betalen, ook auto’s en campers met een buitenlands kenteken. De zone is aangegeven met een bord en een camera registreert je auto. Het is alleen mogelijk voor een hele dag te betalen en dat kost je £15. De regel geldt alleen op werkdagen van 7.00 tot 22.00 uur.
  • Dan geldt er voor campers nog een extra regel als je de Low Emission Zone (LEZ) van Londen wilt binnenrijden. Afhankelijk van het gewicht en leeftijd van de camper, betaal je om in dit gebied te rijden. Buitenlandse campers moeten zich vooraf registreren. Doe dit wel twee weken voordat je naar de stad gaat middels dit formulier.
  • In Londen is er een ultralage-emissiezone (ULEZ) van kracht. Voertuigen die niet aan de strenge eisen voldoen, kunnen de zone binnenrijden tegen een extra heffing van £12,50 bovenop de congestieheffing. Op deze overheidssite worden alle regels met betrekking tot de ULEZ duidelijk toegelicht. Sinds maart 2020 is er zelfs een Zero Emission Zone (ZER). Alleen elektrische en hybride voertuigen mogen hier rijden.
  • In Birmingham geldt er vanaf juni 2021 een Clean Air Zone (CAZ) . Ook in de steden Bath, Bradford (vanaf 2022), Manchester (vanaf 30 mei 2022) en Portsmouth zijn er Clean Air Zones. Voertuigen die een bepaalde emissienorm overschrijden, zullen een dagvergoeding moeten betalen. Check hier hoe het met jouw voertuig zit.
  • Benieuwd naar de gevolgen van de Brexit voor jouw vakantie in het Verenigd Koninkrijk? Daar hebben we onlangs een uitgebreid blog over geschreven!

Italië

De Italianen kennen inmiddels aardig wat steden met een milieuzone, de zogenaamde Zona a Traffico Limitato (ZTL). Zomaar een greep uit de steden die de zone kennen: Rome, Florence, Pisa, Verona, Bologna, Milaan en Palermo. Grote kans dat een van deze steden op jouw vakantie-bucketlist staat. Lees dus zeker even verder.

  • Voor bovenstaande steden geldt dat de milieuzones op bepaalde (drukke) tijden afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer. Betalen hoeft niet, behalve als je het tóch waagt om hier te rijden op tijden waarop dat niet is toegestaan. Dan krijg je namelijk een fikse boete. De tijden waarop het verbod geldt, staan vermeld onder de verkeersborden die de zones aangeven. Deze borden zie je vanzelf bij het binnenrijden van de milieuzone.
  • Er komen ook steeds meer toeristische gebieden met een milieuzone. Zo ben je binnen de stadsmuren van Lucca en Pisa niet welkom met een auto of een camper.
  • In sommige steden wordt ook stadstol geheven. Hier heb je een vignet nodig dat je toegang geeft tot het stadscentrum. De toegangskaart kan voor één dag of één maand worden gekocht in tabakswinkels en kiosken. De stadstol is geldig in Milaan op werkdagen tussen 7.30 en 19.30 uur, in Palermo tussen 8.00 en 20.00 uur en in Bologna tussen 7.00 en 20.00 uur.
  • Snel even iemand of iets uitladen? Dat kan, maar let er wel op dat je daar in sommige plaatsen een tijdelijke vergunning voor nodig hebt. Wanneer je bijvoorbeeld een appartementje hebt geboekt in een binnenstad, dan is het zaak om de eigenaar van het appartement om zo’n vergunning te vragen.

Hongarije

Bij een smogalarm in Boedapest en in andere grote Hongaarse steden, geldt een verbod op bepaalde type voertuigen.

  • Vaak zijn het voertuigen met een lagere emissienorm dan Euro 5 die het centrum niet in mogen bij een smogalarm. Weten welke emissienorm je auto heeft? Deze site geeft je meer informatie. Het smogalarm wordt vaak een of twee dagen van tevoren aangekondigd.
  • Bezitters van een voertuig dat niet mag rijden tijdens een smogalarm, morgen op vertoon van hun kentekenbewijs gratis gebruikmaken van het openbaar vervoer.
  • Het is trouwens niet handig om met je auto of camper Boedapest te bezoeken. In veel straten van de historische binnenstad mag je namelijk met geen enkel voertuig komen. Ga dus lekker ergens kamperen in de buurt en neem het openbaar vervoer naar de stad.

Oostenrijk

In Oostenrijk zijn er milieuzones in zes van de negen provincies. Sinds 2015 moet elke bestelwagen (N1), vrachtwagen (N2) en zware vrachtwagen (N3) een milieusticker (UmweltPickerl) hebben. Voor personenauto’s is dat vrijwillig. Let op: ook voor campers die in voertuigklasse N zijn ingeschreven, is dus een milieusticker vereist. Op deze website vind je meer info over in welke klasse je camper valt.

  • Er zijn milieuzones in de provincies: Wenen, Neder-Oostenrijk, Opper-Oostenrijk, Stiermarken, Tirol en Burgenland.
  • Een overtreding van de milieustickerplicht kan leiden tot een boete van maximaal € 2 180. De boete kan zowel aan de bestuurder als eigenaar van het voertuig worden opgelegd. Volgens de EU-richtlijn kunnen boetes van € 70 of meer in het thuisland grensoverschrijdend worden geïnd.
  • Normaal bedraagt de maximumsnelheid op de Oostenrijkse autosnelwegen 130 km/u. Op bepaalde routes geldt een omgevingssnelheidsbeperking (IG-L) van 100 km/u. Een uitzondering hierop geldt voor elektrische auto’s. Die auto’s moeten dan een ‘E’ op het nummerbord hebben.
  • Het kan zijn dat in of rondom sommige steden snelheidsbeperkende maatregelen worden getroffen als het percentage smog te hoog is.
  • Campers die zwaarder zijn dan 3.500 kilo, betalen tol via een elektronisch tolsysteem met de GO-Box. Die moet je aanschaffen voordat je het land binnenrijdt. Dat is in plaats van het vignet.
  • Let op: je moet tussen € 75 en € 100 op de kaart laden die in je GO-Box gaat. Dit tegoed is bovendien maar maximaal twee jaar te gebruiken.

Spanje

In een aantal Spaanse steden bestaan er milieuzones. In sommige zones mag je alleen met een sticker rijden, in andere zones mag dat helemaal niet. De bekendste steden, Madrid en Barcelona, hebben inmiddels een lage-emissiezone waar je alleen mag komen als je voertuig een geldige milieusticker heeft. Voor Spanjaarden is de regelgeving duidelijk, voor buitenlanders helaas minder. Als je met je voertuig in Barcelona of Madrid rijdt, let dan goed op of je een milieuzone inrijdt. Dit wordt aangegeven met borden. Veelgestelde vragen daarover kun je hier lezen.

  • Milieuzones worden aangeduid met borden met de tekst ‘Area de prioridad residencial’. Naast het milieu denkt de overheid hiermee ook aan de inwoners. Dankzij deze regel is het aantal auto’s in binnensteden flink gedaald.
  • Met behulp van camera’s wordt er gecontroleerd of de zones autovrij blijven. Wie in overtreding is, kan een boete verwachten.
  • Madrid is zo’n stad waar je een boete riskeert als je toch met je auto een aangegeven gebied in het centrum binnenrijdt. Hiervoor krijgen alleen vergunningshouders vrijstelling. Je herkent de milieuzone aan de borden met de naam Madrid Central.
  • De tweede stad van het land, Barcelona, is één grote milieuzone. Zo behoeft ieder type voertuig (bijv. hybride, diesel, benzine) een bepaalde sticker om de stad in te rijden. De milieuzones worden aangeduid met borden waarop Zona Baixes Emissiones staat. Lees er meer over op deze Engelstalige site.
  • Er zijn vier soorten milieustickers: blauw, groen-blauw, groen en geel. Om buitenlandse voertuigen toegang te geven tot lage-emissiezones, heeft Barcelona een handige online registratie ingevoerd. Meer informatie of gelijk je voertuig registreren? Dat kan hier. Afhankelijk van de norm waar je voertuig aan voldoet, krijg je continue toegang of krijg je de mogelijkheid om tot 10 dagkaarten kopen voor toegang.

Noorwegen

In dit prachtige land vol gletsjers en bergen hoef je alleen in hoofdstad Oslo en in fjordenstad Bergen rekening te houden met milieuzones.

  • De overheid bepaalt in deze stad wanneer het te slecht gesteld is met de luchtkwaliteit. Op dat moment sluiten ze het stadscentrum af voor voertuigen die op diesel rijden. Uitzonderingen zijn voertuigen voor het vervoer van gehandicapten en mindervaliden.
  • De maatregelen worden een dag van tevoren aangekondigd via de media. Houd dus vooral lokale websites in de gaten. Wil je dus geen risico lopen, dan is het openbaar vervoer een ideale manier om toch op je bestemming te komen.

Zweden

In de binnensteden van Stockholm en Göteborg wordt het autoverkeer beperkt op doordeweekse dagen.

  • Breng je een bezoek aan deze steden met een auto of camper, dan betaal je een zogenaamde congestion tax. Alleen motorrijders betalen geen taks.
  • In de maand juli en op feestdagen hoeft geen enkel voertuig een taks te betalen.
  • De hoogte van de taks hangt af van het tijdstip dat je de zone binnenrijdt. Bij het binnenrijden van de zone staan de kosten aangegeven.
  • Je hoeft geen sticker te kopen omdat registratie plaatsvindt met camera’s die je kenteken vastleggen. Vervolgens krijg je de rekening thuisgestuurd.

Blijf goed opletten

Het is uiteraard mogelijk dat de wetgeving per land (of zelfs per stad) in de loop van 2022 nog verandert. Controleer daarom altijd voor vertrek of de regels zoals hier beschreven nog van toepassing zijn. Goede reis alvast!

Praat mee

  1. W

    Voor alle volledigheid net contact gehad met Spaanse website.
    de sticker is er enlle voor Spaanse voertuigen men verzoekt te verblijven buiten de stad.

    … ‘Hi Willy,
    I´m afraid you can´t. Only Spanish license plates can get it.
    The only two cities that are asking for the environmental stickers are Barcelona y Madrid.
    In case you´re visiting any them, I suggest for you when you book a hotel, book it on the condition that you can access the area.
    Regards, …’

    Pegatinas-DGT

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Milieusticker: de regels per land (2022)

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht