ACSI FreeLife

Menu

Advanced Ebike: de nieuwe generatie e-bikes

Advanced Ebike maakt e-bikes. En dat doen ze goed. Zo goed zelfs dat ze al meerdere malen als beste uit de test kwamen. Ook steeds meer kampeerders vinden bij Advanced Ebike een e-bike die bij hun wensen aansluit. Hoog tijd voor ACSI FreeLife om zelf een proefritje te maken.

Auteur
Timo de Boer
Datum
4
4
ReactiesPraat mee
Advanced Ebike_test

ACSI FreeLife samen met Advanced Ebike

Advanced Ebike? Wellicht dat de naam je nog niet bekend in de oren klinkt. Logisch, want de e-bikes zijn nog maar sinds 2018 in Nederland te koop. De Duitse fietsenfabrikant E BIKE ADVANCED Technologies GmbH kwam in 2011 op de markt met Ebike Das Original. Het was op dat moment de enige Duitse speler die zich specialiseerde in elektrische fietsen.

In korte tijd heeft het merk internationaal naam gemaakt, met sterk groeiende verkopen. In nationale en internationale tests werden ze meerdere malen gekroond tot winnaar. Inmiddels worden de e-bikes verkocht bij 200 dealers in Nederland en België en in oktober stond Advanced Ebike nog met een stand op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs.

Met de hand gemaakt

Anders dan veel andere fietsmerken maakt Advanced Ebike alleen maar e-bikes. Het is hun specialisme. De e-bikes zijn daarom ontwikkeld als e-bike en niet als ‘een fiets met een accu’. De techniek, de hoogwaardige componenten, het design en het frame; alles is op elkaar afgestemd. Dat garandeert een aangenaam zitcomfort, heerlijke rijeigenschappen en een veilig, vertrouwd gevoel als je onderweg bent. Ook goed om te weten; elke e-bike van Advanced Ebike wordt op één werkplek met de hand gemaakt door slechts één monteur waardoor er een nauwe controle is op de kwaliteit.

Veiligheid staat voorop

Innovatie, kwaliteit en verantwoordelijkheid zijn de uitgangspunten bij het ontwikkelen en bouwen van de e-bikes. Maximale veiligheid staat hierbij altijd bovenaan. Dat weerspiegelt zich in het totaalontwerp, de sterkte van de frames en de strenge eisen aan componenten. De bijzondere geometrie van de frames creëert extra veiligheid. Het draagt direct bij aan de rijeigenschappen van de e-bikes en geeft een veilig rijgevoel. Zowel op de weg als op niet-gebaande paden.

Bij Advanced Ebike zit de drang tot innoveren dus in het DNA van het bedrijf. De nieuwe invulling van mobiliteit, duurzaamheid en innovatie leidde afgelopen najaar zelfs tot een naamswijziging van Ebike Das Original naar Advanced Ebike. De missie van de fabrikant is echter hetzelfde gebleven: betaalbare premium e-bikes aanbieden waar je trots op bent en niet meer vanaf wilt stappen.

Beste én mooiste

Superieure technologie en schoonheid zijn bij Advanced Ebike geen tegenstellingen. Sterker nog, het een kan niet zonder het ander. Perfecte technische oplossingen zijn altijd mooi, anders zouden ze niet perfect zijn. Wellicht is het daarom niet verwonderlijk dat de e-bikes in tests vaak niet alleen beoordeeld worden als ‘beste’, maar ook als ‘mooiste’.

Handgemaakt, de beste componenten, topdesign en 100 procent afgestemd op de behoefte van de gebruiker. Bij Advanced Ebike zijn ze zeker van de geboden kwaliteit. Daar durven ze dan ook stevige garanties op te geven: 30 jaar garantie op het frame, 4 jaar garantie op de accu, 4 jaar garantie op Enviolo en 2 jaar garantie op de componenten.

Advanced Ebike deelt zijn e-bikes in in de categorieën Comfort, Urban, Tour, Trekking en Offroad. Bij kampeerders zijn vooral de tour- en trekkingmodellen populair. Is comfort voor jou de belangrijkste eis voor een e-bike, dan kun je het beste een model kiezen uit de tourserie met een rechte ontspannen zithouding. De wat sportievere e-biker kiest voor een trekkingmodel waar je wat dieper zit en beschikt over wat extra motorvermogen. ACSI FreeLife ging vanuit het Advanced Ebike Experience Center in Venlo proefrijden op de Tour Pro Enviolo Auto, het topmodel uit de tourserie.

Eenvoudig verstelbaar stuur

ADVANCED EBIKE_test
Voordat we wegrijden met ons testmodel, is het natuurlijk belangrijk om naast het zadel ook het stuur op de juiste hoogte te zetten. Dat gaat heel eenvoudig dankzij de zogenaamde Speedlifter. In een handomdraai kun je daarmee het stuur maar liefst tien centimeter omhoog en omlaag bewegen én ook een kwartslag draaien. Dat is natuurlijk ideaal bij het stallen van de e-bike in de garage van de camper, of bij vervoer op een fietsdrager. Handig is de klikfunctie waarmee het stuur onmiddellijk weer in de originele positie staat.

Automatisch schakelen

Nu de e-bike op de juiste hoogte is afgesteld, kan de ‘motor’ gestart worden. Onder de trapas, fraai geïntegreerd in het frame, zit een krachtige Bosch Performance motor met een koppel van 65 Nm. Middels het display op het stuur kun je niet alleen de mate van trapondersteuning kiezen – eco, tour, sport en turbo – maar ook je trapfrequentie.

ADVANCED EBIKE_test

De e-bike is namelijk uitgerust met een automatische Enviolo versnellingsnaaf. Zonder diep in te gaan op de technische details betekent dit dat de e-bike uit zichzelf schakelt – net als in een auto. Dus als je uit stilstand vertrekt zorgt de versnellingsbak er automatisch voor dat je niet veel kracht hoeft te zetten om op gang te komen. Heb je eenmaal vaart dan wordt er naar een hogere versnelling doorgeschakeld. En bij een brug of berg wordt weer automatisch teruggeschakeld. Zo trap je dus nooit te zwaar of te licht.

Om het nog mooier te maken kun je op het display je trapfrequentie instellen. Hiermee kun je aangeven hoeveel omwentelingen per minuut je wil maken. De een vindt het nou eenmaal fijner om wat lichter of zwaarder te trappen dan de ander. Met de Enviolo versnellingsnaaf kun je dat dus helemaal personaliseren. En dankzij de riemaandrijving heb je nauwelijks onderhoud en hoef je ook niet bang te zijn dat je je kleren onder het vet smeert bij het stallen of vervoeren van de e-bike.

Aangenaam rijcomfort

Het fietsen met de Tour is een feestje. Daarvoor zorgt niet alleen de versnellingsnaaf, maar ook het stijve frame, de dikke banden en de vering. Het dubbelwandige frame geeft de e-bike extra stijfheid waardoor deze een zeer stabiele weglegging heeft. Ook op onverharde bospaadjes en bij onverwachte stuurbewegingen reageert de e-bike rustig en blijf je alles onder controle houden.

De 55 millimeter brede banden hebben een lage rolweerstad en zorgen vooral voor demping. In combinatie met de verende voorvork én zadelpen worden zo alle hobbeltjes op de weg glad gestreken en geniet je van een aangenaam rijcomfort. Zo kun je het uren volhouden. Net als de accu overigens, want de Bosch PowerTube heeft een capaciteit van maar liefst 625 Wh; goed voor vele uren onbezorgd fietsplezier zonder tussentijds te hoeven laden. Fraaie details zoals het superheldere Lezyne achterlicht met remlichtfunctie maken de Tour Pro Envi Auto compleet.

Duurzaam frame wint award

Advanced Ebike neemt nadrukkelijk zijn verantwoordelijkheid als het gaat om klimaat en milieu, door te focussen op duurzame materialen en concepten. Zo stelden ze zich de vraag: ‘Hoe kun je de productie van e-bike frame sterk vereenvoudigen, versnellen en verduurzamen? en er daarbij voor zorgen dat de eigenschappen van zo’n frame niet onderdoen voor die van een aluminium versie?’

ADVANCED EBIKE_TEST
Het nieuwe RECO One frame is daarop hun antwoord én ze wonnen hiermee de internationale Design & Innovation Award, bekend als de ‘Oscar van de fietsindustrie’. Het frame bestaat uit 100 procent recyclebaar geavanceerd composietmateriaal, versterkt met koolstofvezel. Het spuitgietproces van het frame duurt slechts 90 seconden. Dat gebeurt bij Advanced Ebike in Duitsland, en dat maakt korte transportroutes en flexibele benutting van productie- capaciteit mogelijk.

Op het frame wordt 30 jaar garantie gegeven, net als op de aluminium frames. Aan het einde van de levensduur kan het frame volledig worden gerecycled en weer als basis dienen voor een nieuw frame. Dit duurzame productieproces bespaart 50 procent CO2-uitstoot vergeleken met aluminiumproductie.

Veilig en comfortabel

De rijeigenschappen van het kunststof frame overtuigen in de praktijk over de hele linie, zo oordeelde de jury van de Design & Innovation Award. Met zeer goede dempende eigenschappen, een hoge rijstabiliteit en een eersteklas gevoel van veiligheid en comfort. De eerste e-bike met het innovatieve frame krijgt tevens de naam RECO One en zal eind 2022 in productie gaan. De trekkingfiets zal worden uitgerust met een Bosch Performance CX motor en heeft een adviesprijs van € 4.399.

Meer fietsen en kamperen

Ben jij ook zo’n kampeerder die zich geen vakantie kan voorstellen zonder fiets? Dan mag je onze fietsspecial in ACSI FreeLife 3-2022 die op 29 maart bij abonnees op de deurmat ploft en je ook online kan bestellen niet missen!

Praat mee

  1. KJ
    Klazien de Jong

    Wat is het gewicht van deze e Nike incl accu?

    Reageer
    0
    0
  2. JH
    Jossels Henri

    Zeer mooie fietsen maar onmogelijk deze vast te zetten op een fietsdrager.
    Zowel de verticale als schuine buis zijn veel te dik om te passen in de klem van een normale fietsendrager.
    Hoe zouden jullie deze fietsen vervoeren per auto of caravan?

    Reageer
    0
    0
    1. PG
      Pierre Geelen

      Heerlijke fietsen. Omdat e-bikes vanwege het hoge gewicht voor ons sowieso geen optie zijn om te vervoeren op of aan de caravan, rijden we sinds 1 jaar de nieuwste uitvoering de Citroën Berlingo. Voorwielen eruit en de voorvorken vastgezet in een Bikeinside (product uit Duitsland) staan de 2 e-bikes muurvast. Een 2e voordeel is dat ze veilig in de auto staan. Ten derde is het prettig dat ze onderweg met de caravan niet blootgesteld worden aan weer en wind, want de elektrische componenten maken de e-bikes toch kwetsbaarder dan gewone fietsen. De e-bikes passen qua lengte net in de korte uitvoering van de Berlingo. Met een lengte van slechts 4.40 meter past die altijd in een parkeervak. Helaas wordt deze auto sinds begin 2022 niet meer geleverd in benzine of diesel. Dit geldt ook voor de bijna identieke Peugeot Rifter, Opel Combo. In Toyota uitvoering nog wel, dacht ik. Jonge occasions zijn dan ook moeilijk te krijgen.

      Reageer
      0
      0
    2. Jj
      Jan jacobs

      Deze e-Bike wordt nooit een groot succes. De versnellingsnaaf is niet efficiënt. De beste naaf is een Rohloff of gewoon een derailleur.

      Reageer
      0
      2

Praat mee: Advanced Ebike: de nieuwe generatie e-bikes

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation