ACSI FreeLife

Menu

Leeftest: Alpenkreuzer Parade

Het legendarische Alpenkreuzer is terug met twee moderne vouwwagens. Hoe bewijst de vierpersoons tentaanhangwagen Parade zich op gezinsvakanties? testgezin Schwarz neemt de proef op de som.

Auteur
Katinka Schippers
Datum
ReactiesReageer
Alpenkreuzer Parade

Signalement

Merk
Alpenkreuzer
Model
Parade
Onderstel
Verzinkt Al-ko chassis met V-dissel en rubberen veeras
Testjaar
2020
Gewicht
Leeggewicht 450 kg, maximum toelaatbaar totaalgewicht 750 kg, laadgewicht 300 kg
Basisprijs
€7.495

Koelkast, toilet, mover – met een caravan beleef je een heerlijke comfortabele vakantie. Maar hoe is het om terug te gaan naar de basis waarbij je nog het echte kampeergevoel kunt beleven?

Dat wilden we graag uitzoeken. Dus trokken we eropuit met de Alpenkreuzer Parade, een klassieke vouwwagen met 4+2 slaapplaatsen. Uitgeklapt heeft de Parade een oppervlakte van ongeveer 18 vierkante meter, meer ruimte dan menig caravan. De Duet is het kleine broertje met twee slaapplaatsen. Beide Alpenkreuzer-modellen zijn sinds 2018 weer op de markt onder de paraplu van de Sunshine Group – nadat het merk in 2006 werd stopgezet.

Alprenkreuzer Parade_opbouwen

Laden

Het verschil met een ‘gewone’ caravan wordt al direct duidelijk bij het inladen. Terwijl caravans talrijke kasten en opbergmogelijkheden hebben die je al voor vertrek kunt inruimen, heeft de Parade slechts één laadruimte onder de samengevouwen tent.

Met een lengte van ongeveer 2,30 meter, een breedte van 1,50 meter, een hoogte van 30 centimeter en een inhoud van 1.033 liter is deze ruimte zeer riant. Het opbergen van vier campingstoelen, tafel, kampeerkeuken, barbecue, zonnetent en andere kampeeraccessoires is geen enkel probleem – dankzij de breed openslaande laadklep. Alleen de twee wielkasten die in de carrosserie van de wagen uitsteken, staan in de weg. Twee sterke gasdrukveren zorgen ervoor dat de klep altijd goed op zijn plaats blijft bij het laden en lossen. Voor zijn laadvermogen van 300 kilogram hoeft de Parade zich niet te schamen.

Wie nog geen ervaring heeft met een aanhanger moet een beetje voorzichtig zijn bij het laden. Want bij het openen en sluiten van de vier zijsloten bestaat het risico dat je vingers klem komen te zitten. Een groot voordeel: de laadruimte van de Parade kan ook in het dagelijks leven worden gebruikt, bijvoorbeeld om te winkelen in een bouwmarkt. De lading mag echter niet hoger zijn dan 30 centimeter, anders kan de klep niet meer gesloten worden. Het zeildoek, dat door zijn zwarte kleur enigszins gevoelig is voor vuil, hoeft niet te worden verwijderd voor het laden, wat veel tijd bespaart.

Rijden

Rijden met de Parade, die ongeveer 3,30 meter lang en slechts 1,60 meter breed is, is eenvoudig. Met een leeggewicht van slechts 450 kilogram en een toegestaan totaalgewicht van 750 kilogram is de vouwwagen ook ideaal voor kleine en compacte auto’s. Achter onze Škoda Octavia 1.2 TSI Combi merken we nauwelijks dat hij erachter hangt – met uitzondering van het hogere brandstofverbruik van iets minder dan twee liter.

Dankzij de compacte afmetingen is het zicht naar achteren zeer goed, zodat er geen extra spiegels op de trekauto nodig zijn. Het Al-Ko chassis met V-dissel en rubbergeveerde as, wielschokdempers en oplooprem zorgt te allen tijde voor een veilig rijgedrag. Door het lage gewicht en het relatief lage zwaartepunt is het ook geen probleem dat een anti-slingerkoppeling ontbreekt. De Parade is al in de fabriek ingesteld op 100 kilometer per uur.

Alpenkreuzer Parade_rijdend

Opbouwen

Aangekomen op Camping Park Breitenauer See bij Heilbronn wordt het dan tijd om de vouwwagen open te klappen. Dankzij de gedetailleerde en duidelijke instructies is de Parade, inclusief de afspanning, na ongeveer een uur  opgezet. Handig genoeg zijn essentiële onderdelen van het frame  zijn al in de tent geïntegreerd. Zo hoef je zelf nog maar slechts enkele stokken en het standaard grondzeil te bevestigen.

Het frame werkt perfect met de EasyGrip buisklemmen en ritssluitingen. Het afspannen duurde het langst – vanwege het grote aantal afspanpunten en de harde ondergrond. Geïntegreerde stormlijnen moeten ervoor zorgen dat de vouwwagen ook bij harde wind overeind blijft, die spannende ervaring is ons gelukkig bespaard gebleven.

Wonen en slapen

De leefruimte van de Parade is royaal voor een gezin van vier personen. In de 3,90 meter brede en 2,80 meter diepe voortent is plaats voor een tafel, vier campingstoelen, een opklapbare kampeerkeuken, koelbox en een toiletemmer voor de kinderen, zodat ze ’s nachts niet hoeven rond te spoken.

Ook het slaapgedeelte is groot genoeg voor vier personen met twee tweepersoonsbedden van elk 2,10 meter lang en 1,50 meter breed. Alleen het ‘noodbed’, dat zich onder het linker-tweepersoonsbed naast de wielkast bevindt, verdient terecht zijn naam. Hier is geen raam, geen matras en met ongeveer 80 centimeter ook nauwelijks hoogte, alleen een klein beetje  ventilatie.

We gebruiken de ruimte om onze bagage, voorraden en gereedschapskist op te bergen –  perfect! Terug naar het slaapgedeelte: de twee tweepersoonsbedden, elk met een oppervlakte van 3,15 vierkante meter, bieden meer ruimte dan hun tegenhangers in de meeste caravans. En de matrassen zijn zeer comfortabel, we hebben nog nooit zo goed geslapen in een caravan.

Echter de voortdurende regen tijdens de tweede nacht, maakt flink wat herrie op het tentdoek. Praktisch zijn de twee opbergvakken aan de zijkant van elke slaapcabine waar je brillen, smartphones en dergelijke kan opbergen. Nog tien andere opbergvakken bevinden zich in de voortent bij de ingang van het slaapgedeelte. Ruimte voor verbetering is er ook: door de hoogte van ongeveer 90 centimeter hebben kleine kinderen moeite om in het bed te komen. Met weinig inspanning zou je hier een klimhulp kunnen inbouwen, ook een simpele trede zou volstaan.

Alpenkreuzer Parade_voorkant

Kou en regen

In de nazomer kan het ’s nachts al behoorlijk koud zijn – in ons geval rond de 10 graden Celsius. Omdat het verwarmen van een tentcaravan noch effectief, noch verstandig is, is het daarom aan te raden om warme dekens in te pakken. Daarmee is het dan ook in september of oktober nog goed toeven in de Alpenkreuzer.

De grootste vijand van een vouwwagen is natuurlijk de regen. Maar zelfs na enkele uren continue regen tijdens de nacht, slaagde geen enkele druppel water erin om binnen te komen in de Parade. Het getrommel van regendruppels op het tentdoek zorgt echter wel voor een verstoorde nachtrust. Inherent aan kamperen met een katoenentent op de vouwwagen is de ‘droogplicht’.

Omdat er voor de laatste nacht regen werd voorspeld, besloten we de avond ervoor al te vertrekken. Want als de tent in natte toestand op de aanhanger wordt geladen, moet deze binnen 24 uur worden uitgeklapt en goed worden gedroogd. Bij langdurige regenval is dat geen gemakkelijke taak als je geen grote plek beschikbaar hebt.

Conclusie

De Alpenkreuzer Parade is een doordachte, goed vervaardigde vouwwagen. Hij biedt voldoende ruimte voor een gezin van vier personen, kan gemakkelijk worden getrokken, zelfs met een minder sterke trekauto en heeft betere matrassen dan menig ‘volwaardige’ caravan.

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Alpenkreuzer Parade liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Leeftest Alpenkreuzer Parade

Praat mee

Praat mee: Leeftest: Alpenkreuzer Parade

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht