ACSI FreeLife

Menu

Welke van deze 5 compacte gezinscaravans past bij jou?

Identieke modellen bij verschillende merken. In de autobranche is het gebruikelijk, Bij caravans komt het op gang. Het spaart de fabrikant veel geld uit, maar wat is het voordeel voor de klant? We nemen vijf compacte gezinscaravans uit dezelfde familie onder de loep die je hieronder in de fotoslider alle vijf kunt bekijken.

Auteur
Sander Cox
Datum
2
2
ReactiesPraat mee
Compacte gezinscaravans_Dethleffs c'joy
Compacte gezinscaravans_LMC Sassino 470 K
Compacte gezinscaravans_Eriba Nova Light
Compacte gezinscaravans_Bürstner Premio Life

Ze heten Premio Life, c’joy, Sassino, Feeling en Nova Light, stammen uit vier verschillende merken, maar maken allemaal deel uit van de Erwin Hymer Group. De verschillen zitten in de details, maar ze hebben allemaal een compacte gezinsindeling met voorin een overdwars bed en achterin stapelbedden.

De vijf gezinscaravans

De modellen Premio Life 490 TK van Bürstner, c’joy 480 QLK van Dethleffs en Sassino 470 K van LMC zijn als drie druppels water. De twee Eriba’s zijn net even anders, maar komen dan ook uit een andere fabriek. De Nova Light 515 is iets breder dan de drie andere caravans, terwijl de Feeling 515 iets compacter oogt en standaard is uitgerust met een hefdak.

Indeling

Bij alle vijf bevindt de zitgroep zich op de as en neemt deze de gehele breedte van de caravan in beslag. De eettafel wordt onder het hoge bed geplaatst, waardoor je eronder veel kunt opbergen. Deze indeling zagen we in 2010 al bij Dethleffs, maar had toen weinig succes, en sinds 2019 bij Bürstner.

Voor 2023 heeft deze Bürstner Premio Life wel een update gekregen. De toiletruimte sluit voortaan direct aan op de stapelbedden, terwijl de kledingkast tussen het bed en de toiletruimte is geplaatst. Daardoor is er plaats voor een plafondhoge koelkast, wat goed past bij een gezinscaravan. Voor meer bewegingsvrijheid heeft Eriba een kledingkast achterwege gelaten.

Compacte gezinscaravans_Eriba Nova 515De combinatie van de warme houttinten, grijze contrastvlakken en het hefdak dat veel licht naar binnen laat vallen, maakt de Feeling speciaal en eigenzinnig.

Echte gezinscaravans

Dankzij de indeling met de riante zitgroep in het midden zijn de caravans geschikt voor alle seizoenen. De gezinsleden kunnen er comfortabel met z’n allen zitten. De kinderen kunnen vanaf de zitbanken in het hooggeplaatste bed klauteren om te spelen. Alleen Eriba gebruikt daarvoor een trapje. Het bed zelf is met 190 x 150 centimeter niet overdreven groot, maar heeft wel een degelijke lattenbodem en een goed matras. Ook de verlichting en ventilatie zijn in orde. De zitgroep kan je met behulp van de kussens van de zitbanken ombouwen tot één extra slaapplaats.

Bedden

De stapelbedden zijn 190 x 60 centimeter. Dat is groot genoeg voor kleine kinderen, maar iets minder geschikt voor tieners. De matrassen zijn goed en ook deze bedden hebben een lattenbodem. Bij alle caravans kan je het onderste bed omhoogklappen, zodat er ruimte vrijkomt voor bijvoorbeeld fietsen. Er komen hier en daar al aanvragen binnen om het onderste bed helemaal weg te laten en ook nog bovenkasten in te bouwen. Zo’n zware last achter in de caravan komt de rijeigenschappen alleen niet ten goede.

Keuken

Het keukenblok is van goede kwaliteit en biedt veel bergruimte, aangezien de koelkast ertegenover staat. De beschikbare kastruimte is alleen niet handig ingedeeld voor pannen, servies en ander kookgerei. Dat moet je in deze prijsklasse nu eenmaal op de koop toe nemen. De iets duurdere Eriba’s doen het wat dat betreft niet beter. Wel is de bovenkast bij alle modellen opgedeeld.

Het hoogtepunt van de keuken is zonder meer de grote compressorkoelkast aan de overkant. Die garandeert weliswaar altijd koud bier, maar alleen wanneer er stroom is. Ook hier is Eriba weer de uitzondering: de Nova Light en Feeling zijn voorzien van een klassieke absorptiekoelkast, maar wel eentje uit de hoogwaardige Dometic 10-serie. Voordeel is dat die ook op gas kunnen draaien.

Compacte gezinscaravans_Dethleffs Cjoy 480 QLK_keukenNet als de andere caravans van het vijftal heeft de c’joy een eenvoudig en compact keukenblok.

Toiletruimte

Net als de keukens zijn de nagenoeg identieke toiletruimtes geheel conform de prijsklasse ingericht – behalve wederom bij Eriba. LMC biedt de douchekuip alleen aan als optie. Twee legplanken bovenaan en nog eentje onder de wasbak moeten volstaan. Eriba heeft in de Feeling 515 daarentegen zowel een boven- als een onderkastje gemonteerd. Net als een raam trouwens, voor een dakluik moet je extra betalen.

Wat zijn nog meer de verschillen tussen de vijf caravans? Wie graag open legplanken onder de bovenkasten ziet, komt automatisch uit bij de Eriba Nova Light. Dat is het enige model in die uitvoering. De Feeling heeft iets minder bovenkasten, wat ook niet anders kan vanwege het hefdak. Bovendien kan je de Feeling tegen meerprijs uitbreiden met een slaapdak. Daarmee creëer je maar liefst zeven slaapplaatsen in de compacte caravan. De Sassino scoort verder met een goed lichtconcept.

Alle modellen verwarmen het interieur met de Truma S 3004, maar bij Dethleffs en LMC betaal je daar wel extra voor. Het is daarom geen slecht idee om de verschillende pakketten eens goed te bekijken. Dat is trouwens altijd zinvol, want merken verbergen daarachter graag hun prijsvorming, wat vooral bij de twee goedkopere caravans opvalt.

Design en sfeer gezinscaravans

Los van de onderlinge variaties in de indeling en uitrusting, verschillen de vijf caravans uit dezelfde familie ook qua design en sfeer. De c’joy oogt jeugdig fris, de Sassino huiselijk warm, de Premio Life huiselijk licht en de Feeling modern. De LMC Sassino kun je bestellen met een houtvrije opbouw volgens de zogenaamde Long Life Technology. De Feeling en Nova Light van Eriba zijn gebouwd met de beproefde PUAL-techniek.

Uiterst stabiel en waterdicht, maar deze caravans zijn dan ook het hoogst geprijsd. Met slaapdak en een opgewaardeerde uitrusting kom je zo al gauw ruim boven de € 30.000 uit. Er kunnen dan wel maximaal zeven personen in slapen. De prijsvorming is bij de Erwin Hymer Group nog altijd sterk verkoopgericht. De pakketten houden de basisprijs weliswaar laag, maar zijn helaas vaak onmisbaar. Geen enkele caravan met achterin een garage zou zonder mechanische antislingerkoppeling de weg op mogen, maar alleen bij LMC en Eriba is die standaard ingebouwd.