Signalement
- Merk
- Hobby
- Model
- Maxia 595 KML
- Testjaar
- 2024
- Gewicht
- Leeggewicht (fabrieksopgave): 1.589 kg; Maximumgewicht: 1.800 kg
- Basisprijs
- € 43.750
Twee jaar geleden nam de Maxia-reeks het stokje over van de Hobby Premium als topmodel. Aanvankelijk waren er twee indelingen leverbaar, de 2,30 meter brede 495 UL en de 2,50 meter brede 660 WQM met tandemas. Inmiddels heeft de 495 UL plaats moeten maken voor twee 2,50 meter brede indelingen, de 585 UL met eenpersoonsbedden in de lengterichting en een rondzitgroep en de iets langere 595 KML als variabele gezinscaravan. Die laatste is onderwerp van deze test.
Knusse, Deense sfeer
Terwijl zijn voorganger vanbuiten opvallend en vanbinnen conservatiever was, doet de Maxia-opvolger het andersom. De opbouw met EPS-isolatie, houtversterkingen, aluminium hamerslag wanden, multiplex vloer en aluminium dak, verschilt op het decor na niet van die van de vier andere series van Hobby. Vezelversterkte kunststof biedt Hobby overigens nog steeds niet aan. In het interieur is de Maxia een stuk expressiever dan zijn voorganger. We zien vilt, lichtgekleurd houtdecor en witte gebogen kleppen, die de serie een knusse sfeer meegeven.
Bij Hobby gebruiken ze daar graag het Deense woord ‘hygge’ voor, oftewel: gezellig! De Maxia 595 KML heeft een interessante indeling. Achterin zijn er twee – optioneel zelfs drie – kinderbedden als stapelbed uitgevoerd, die je zonder ingewikkelde ‘verbouwing’ kunt omvormen tot een bagageruimte. In combinatie met de twee eenpersoonsbedden is het dus een gezinscaravan, maar ook een caravan voor stellen die extra bagageruimte op prijs stellen.
Nauwkeurige afwerking
Het meubilair in de Hobby Maxia is niet alleen ongebruikelijk om te zien, ook de constructie is soms bijzonder. De open planken onder de gewelfde dakkasten zijn bijvoorbeeld gemaakt van lichtmetaal. De kasten sluiten mooi op elkaar aan en de naden tussen de kleppen, deurtjes en laden zijn overal erg gelijkmatig. De keukenladen maken indruk met hun stevigheid, soepele loop en veilige push-locksluitingen.
Meubelverbinders en schroeven zijn vakkundig weggewerkt. De vilten bekleding aan de voorkant is bovendien strak afgewerkt. Hobby voorziet de dakkasten nog steeds niet van sluitingen, ook niet in de keuken. Voor de vergrendeling moeten de veren van de scharnieren zorgen.
Voor kleding is dat vermoedelijk wel voldoende, maar tijdens het rijden zouden glazen uit de bovenkasten van de keuken kunnen vallen. Voor de deur van de toiletruimte staat een magnetisch grendelslot op ons verlanglijstje. De huidige deurgreep werkt zwaar en onhandig als je de deurkruk niet helemaal naar beneden duwt.
Variabele achterkant
Hobby heeft veel werk gestoken in de variabele achterkant. De bovenste stapelbedden (twee is standaard, de derde kost € 499) zijn gebaseerd op twee stabiele, makkelijk en veilig te bedienen snelkoppelingsstangen, die in hulzen zijn gemonteerd en waarop de lattenbodem wordt uitgerold. Het onderste bed bestaat uit drie kussens die op de vloer liggen en een topper. In de standaarduitvoering met twee slaapplaatsen is er voldoende hoogte onderin, maar met drie wordt het krap en is de toegang tot het middelste bed moeilijk.
In het bovenste bed klimmen is niet zo gemakkelijk door de dunne sporten van de ladder, het ontbreken van een handgreep aan de rechterkant en de uit zijn vloerbevestiging glijdende ladder. Dat er bovenin geen veiligheidsnet is, stoort minder. Kleine kinderen kunnen in de tot extra bed omgebouwde zitgroep slapen, of bij hun ouders. De bedverbreding – die uit twee extra lattenbodems en twee matrasdelen bestaat – is niet alleen in dat geval aan te bevelen.
Als ze niet gebruikt worden, liggen de lattenbodems plat onder de eenpersoonsbedden, zodat ze snel ingezet kunnen worden. Het voordeel ten opzichte van een oprolbare lattenbodem is dat je de bedden ook op halve lengte aan elkaar kunt koppelen en altijd eenvoudig zijn aan te passen. De 80 cm brede en twee meter lange matrassen op houten lattenbodems zijn comfortabel.
Gezinsvriendelijk
De twee tegenover elkaar geplaatste banken van de zitgroep hebben niet over de hele breedte een rugleuning. Drie dikke kussens bieden comfort voor maximaal twee personen. Een gezin van vier moet vrij dicht op elkaar zitten aan de stevige tafel. Ben je met vijf of zelfs zes personen, dan voldoet alleen de campingtafel buiten. We missen ook leesplekken in het zitgedeelte en er zijn evenmin kapstokken bij de ingang.
De keuken daarentegen is absoluut gezinsvriendelijk met drie stevige laden plus een apothekerskast met twee verdiepingen en een grote koelkast met een ruim ondervak. Verder zien we twee stopcontacten en een roestvrijstalen driepitskookplaat met royale branderafstanden. Afgezien van de ontbrekende handgrepen op de bovenkasten, is de keuken onberispelijk.
Opwaardering
De toiletruimte heeft geen douche en ook de vloer is niet voorzien van een douchebak. Er zijn wel veel spiegels, het licht is goed en er is veel opbergruimte. Er is ook genoeg ruimte rond het toilet voor wat forsere posturen, en de wastafel is prettig te gebruiken. Naast twee handdoekhaken is er alleen een toiletrolhouder aan boord, wat een beetje karig is. Het standaard maximumgewicht van 1.800 kilogram is ook erg beperkt, want leeg weegt de Maxia 595 KML al 1.589 kilogram.
Opwaardering naar twee ton is zeker aan te bevelen als je de caravan voor een gezin van vier of vijf wilt gebruiken. En zelfs dan is het laadvermogen niet riant als je nog wat opties bestelt zoals een mover, airco of zonnepanelen. Gelukkig hebben de banden voldoende draagvermogen en de disseldruk geeft voldoende flexibiliteit bij het beladen.
De bedbergingen voorin hebben tussenschotten, waardoor je niet de hele ruimte kunt benutten. Maar de ruimtes zijn wel van buitenaf bereikbaar via serviceluiken en er passen kampeermeubels in. Als je de bedverbreding niet permanent wilt plaatsen, moet je daarvoor wel ruimte reserveren onder de eenpersoonsbedden.
Opbergruimte
Als je de grote opbergruimte achterin tot aan het plafond wilt gebruiken, moet je een plekje vinden voor de drie bodemkussens van het onderste bed, de dwarsliggers, de oprolbare lattenbodems en de matrassen. Wanneer het bovenbed intact blijft, is er een laadhoogte van meer dan 1,20 meter. Helaas is er geen serviceluik dat van buitenaf toegang geeft tot de opbergruimte. De met vilt beklede geperforeerde wand is stabiel genoeg om lichtere voorwerpen vast te zetten.
Handig is dat de ladder dwars kan worden gelegd om een schot te creëren. Er zitten echter geen sjorogen op de vloer. De wand met opbergdozen aan het voeteneinde van de stapelbedden is zeker praktisch. De tweedeurs kledingkast heeft geïntegreerde vakken voor linnengoed. Helaas zitten er in de dakkasten geen planken en zijn de hoeken afgesloten. Bovendien kun je de kleppen van de kasten bij de hoeken niet gelijktijdig openen.
Techniek
De verlichting van de Maxia 595 KML kun je dankzij het elektronische BUS-systeem bedienen en deels dimmen via een aanraakscherm. Voor sommige lampen zijn er ook drukknoppen in de caravan zelf. De soms onduidelijke symbolen op het paneel zijn niet altijd handig, want je moet onthouden wat waar aan en uit gaat. Je kunt trouwens ook alles bedienen via bluetooth met de app.
De wandlampjes in het kindergedeelte met USB-aansluitingen en nachtlampje zijn alleen bereikbaar vanuit de bedden. Als je niet wilt klimmen zul je ze dus via de app moeten uitschakelen. De verwarming is met 6 kW krachtig genoeg voor de Maxia en de uitstroomopeningen zijn gunstig geplaatst. Maar hier en daar zijn de warme-luchtslangen in opbergruimtes niet goed beschermd tegen schuivende bagage.
De wanden, het dak en de vloer zijn in deze caravan dunner dan in deze prijsklasse gebruikelijk is. En de zijmarkeringslichten zijn in de wanden gemonteerd en op die plekken ontbreekt isolatie. Dat gaat ten koste van de geschiktheid voor het koudere jaargetijde.
De elektra is degelijk en goed bereikbaar in de kast ondergebracht. Hobby beknibbelt niet op stopcontacten en USB-aansluitingen. Er is een stopcontact en een antenne-aansluiting in de zitbankberging voor het installeren van een tv.
Conclusie
Het is niet zo makkelijk om een oordeel te vellen over de Maxia 595 KML. Om te beginnen is de prijs van € 43.750 vrij fors en daar mag je veel voor verwachten. De meubelconstructie is van hoge kwaliteit, maar er zijn ook zwakke punten zoals de ontbrekende kledinghaken, lichtspots en rugleuningen in de zitgroep.
Er is verder geen principieel bezwaar tegen de uiterlijke gelijkenis van de modelseries van Hobby, maar zou het topmodel niet een kwalitatief betere constructie kunnen krijgen dan de Ontour-instapserie? Daar staat tegenover dat deze Hobby Maxia 595 KML met zijn variabele achterkant uniek is. Jammer is wel dat een serviceluik of sjorogen daar ontbreken. Maar de uitrusting, uitstraling en kwaliteit zijn een topmodel waardig.
Andere tests van Hobby caravans
Naast de Hobby Maxia 595 KML heeft ACSI FreeLife nog veel meer Hobby caravans voor je getest! Laat je verrassen en inspireren door alle diverse variaties die deze caravans te bieden hebben!