ACSI FreeLife

Menu

Proftest: LMC Musica 470 E

De middenklasse-caravan Musica van LMC is er in modeljaar 2019 als speciale serie met een nieuwe inrichting en vele extra’s.

Auteur
Katinka Schippers
Datum
1
1
ReactiesPraat mee

Signalement

Merk
LMC
Model
Musica 470 E
Onderstel
Al-Ko chassis met schuingeplaatste draagarmen, V-dissel
Banden
195 R 14 C op lichtmetalen wielen
Testjaar
2018
Gewicht
Leeggewicht 1.249 kg Max. toelaatbaar gewicht 1.600 kg
Basisprijs
€ 25.495

Het had niet veel gescheeld of de productie van de hele Musica-reeks zou zijn gestopt. Maar voor het komende kampeerseizoen houdt LMC toch de vijf bestverkochte uitvoeringen van de Musica in het programma. Maar niet zonder een vernieuwde inrichting, want de kleppen van de bovenkasten maken het interieur lichter. De dinette en de werkbladen zorgen voor het donkere contrast. De achterkant van de Musica krijgt nieuwe achterlichten en de standaarduitrusting is veel uitgebreider.

In totaal zijn twaalf items die voorheen op de optielijst stonden standaard. Van lichtmetalen wielen en een hoger maximumgewicht tot een raam in de toegangsdeur met insectenhor. De waarde van al deze extra’s loopt op tot ruim € 4.300. Een exemplaar met een indeling met drie bedden heeft ACSI FreeLife meteen aan een test onderworpen. Deze 470 E kost nu € 25.495 in plaats van € 23.180. Daardoor bedraagt het voordeel meer dan € 2.000 ten opzichte van 2018, als we de extra uitrusting meewegen. De 470 E biedt een zitgroep achterin, een keuken en toiletruimte boven de as en voorin twee eenpersoonsbedden in de lengterichting, die door een uitrolbare lattenbodem zijn om te vormen tot een groot tweepersoonsbed. Kortom, een compacte tweepersoonsindeling met flexibele slaap-mogelijkheden bij compacte buitenmaten.

Sportiever

“Er is wat minder decor, maar door de voor deze reeks kenmerkende kleuren is de Musica direct herkenbaar”, meent carrosseriespecialist Rudi Stahl. Inderdaad wil LMC met minder decoratie de caravans in 2019 wat sportiever laten overkomen. “Ziet er goed uit”, aldus Stahl. “Het gladde koetswerk van de zijwanden toont van huis uit chic en ziet er op het eerste gezicht altijd wat hoogwaardiger uit, maar je ziet wel waar in de wanden verstevigingen zijn aangebracht. Dat geldt in meer of mindere mate wel voor alle caravans met een gladde afwerking van het koetswerk.”

De fijn gestructureerde en vezelversterkte kunststof aan de voor- en achterzijde en het dak vindt onze expert fraai. Het is hagelbestendig, dat is echt een pluspunt bij een caravankoetswerk. Dat vindt de caravanproducent uit Münsterland zelf ook. LMC heeft zoveel vertrouwen in de ‘longlife-technologie’ met PU-versterkingen in plaats van hout en het even vochtbestendige, geëxpandeerde isolatieschuim in de constructie, dat er een garantie van twaalf jaar op wordt gegeven. Vooropgesteld natuurlijk dat de voorgeschreven controles bij de dealer worden uitgevoerd.

Afgezien van het multiplex in het interieur, is de opbouw houtvrij en daarmee ongevoelig voor vocht. De afwerking van de LMC is verder goed. Alleen de toiletschacht zou – zoals we dat vaker zien – beter afgedicht mogen zijn.

Ook heeft de carrosseriespecialist wat opmerkingen op het paneel waarin de achterlichten zijn gemonteerd, want dat is bij schade niet makkelijk en goedkoop te repareren. “Daarentegen is de achterpartij met de nieuwe lichtunits en de beugel erboven erg mooi. Optioneel kun je zelfs dynamische achterlichten – van binnen naar buiten na elkaar oplichtende lampen in de richtingaanwijzers – bestellen.”

De eendelige toegangsdeur met een raam, opbergvakken en een vuilnisemmer heeft een standaard formaat. De opbouwramen zijn van een goede kwaliteit en het grote ‘Skyview’-panoramadak maakt net zoveel indruk als de versterkingen in het dak voor de optionele airconditioning. “Zelfs in de toiletruimte heeft de Musica een Mini-Heki in plaats van een goedkoop dakluikje. Dat verdient een compliment.”

Klein klepje weg

Ingenieur Roman Heinzle bekijkt de gasflessenkast. “Helaas heeft LMC vanaf 2018 het kleine klepje in de voorzijde om de gaskranen te bedienen wegbezuinigd”, zegt de expert. Daarentegen is verder alles in orde: er is voldoende ontluchting, de gasflessen staan stevig verankerd en de klep van de glasflessenkast kan ver open.

In het interieur valt het oog van de vakman meteen op de rookmelder en de ledverlichting evenals de afstandsbediening van de voortentverlichting en het nieuwe touchscreen bij de ingang. Hier kun je met een paar aanrakingen de meest belangrijke gegevens aflezen. Wie het display uitbreidt met de LMConnect Gateway en de LMConnect-app kan met een tablet of smartphone de boiler, vloerverwarming, warmwaterverwarming, luchtverwarming en de airconditioning bedienen. En de 12 volt-boordspanning in de gaten houden.

Het nieuwe, chique display bewaakt centraal alle functies.

De leidingen voor stroom, warme lucht en water zijn in de opbergruimte onder het bed in grote kabelgoten gelegd. Alleen enkele elektraverdeeldozen voor de verlichting zijn niet in deze goten geplaatst.

De op rails geplaatste leesspots boven de bedden zijn verplaatsbaar, een prima oplossing. Alleen bij de zitgroep zijn er nog twee vaste, niet-verstelbare spots in de hoeken. Bij de bedden en de zitgroep is er een 230 volt-stopcontact aangebracht, verder zijn er nog twee te vinden in de keuken, een in de toiletruimte en nog eens twee bij de tv-plaats aan de dinette.

Een universeel stopcontact voor 230 en 12 volt, een tv-aansluiting in de voortent alsmede een gasstopcontact maken de uitrusting van de 2019-editie van de Musica compleet.

Onder de caravan is alles zeer netjes aan de bodem van vezelversterkte kunststof gemonteerd, tot en met de massa-aansluitingen. Ook de remmen en het oploopremsysteem functioneren uitstekend.

Groot genoeg

De Musica 470 E is niet erg spectaculair, maar wel praktisch ingericht en uitgerust. Niet zonder reden is het een van de vijf populairste versies in deze reeks. “Van de zitgroep achterin moet je houden”, vindt interieurexpert Christiane Eckl. “Wie meer wil, zal voor de 490 E moeten kiezen.”

Voor twee personen voldoet de 470 E zeker, vooral als je meer buiten dan binnen leeft. De kampeerder heeft er een zeer handzame caravan aan, waarin niet bespaard is op bedden, de keuken of de toiletruimte. De dinette blijkt bij nadere beschouwing groot genoeg en comfortabel te zijn. En met een paar handelingen is er een extra slaapplaats van te maken. “Prima voor bijvoorbeeld een meereizend kleinkind”, zo omschrijft onze interieurexpert de doelgroep.
De eenpersoonsbedden zijn met een lengte van 195 centimeter niet echt lang, maar wel bijna 90 centimeter breed en comfortabel. Van de lattenbodems kun je het hoofdeinde omhoog zetten en met de uitrolbare extra lattenbodem en een extra matrasje maak je er een groot ligvlak van.

In het slaapgedeelte bepalen lichte kleuren en chroomelementen het beeld. Brede koudschuimmatrassen en lattenbodems met een verstelbaar hoofdeinde zorgen voor slaapcomfort. Verplaatstbare spots en een plafonnière zorgen voor licht.

Ondanks de centraal geplaatste toiletruimte voelt de 470 E allesbehalve krap aan, niet in de laatste plaats door het enorme Skyview-panoramadak dat van de dinette tot boven de keuken reikt en veel licht in het interieur toelaat. Ook de hoeveelheid opbergruimte vindt de tester echt goed. 13 bovenkasten en rondlopende aflegplanken: “Daar kun je alles voor een langere vakantie makkelijk kwijt.” De toiletruimte heeft geen douchebak. “Zeer praktisch, want zo kun je niet struikelen en de toiletruimte is veel makkelijker te dweilen. Bovendien ziet de nieuwe vloer met brede delen er goed uit, dus zou het zonde zijn die met wit plastic te bedekken.”

Bestand tegen vuil

Het keukenblok is niet al te breed, het biedt echter wel genoeg opbergruimte in twee bovenkasten. Eén ervan heeft een groot vak met eronder twee lage vakken met kleppen die naar beneden openen en drie lades naast de 100 liter-koelkast. De grote driepitskookplaat met elektrische ontsteking, twee stopcontacten en de vuilbestendige raambekleding maken de inrichting compleet.

De keuken is klein, maar goed ingericht

Een kleine tekortkoming is de afwerking van de tafel en het werkblad. “De donkere afwerking ziet er super uit en lijkt zeer goed bestand tegen vuil, maar je ziet wel elke vingerafdruk.”

Na zoveel lof is er ook ruimte voor wat kritiek. “De ruimte voor de tv is heel onpraktisch in de zitgroep aan de kledingkast bevestigd. Om te beginnen is er zo slechts plaats voor een relatief kleine tv en bovendien kun je eigenlijk alleen tv-kijken vanaf de rechterbank aan de dinette.” De tv zou beter aan het voeteneinde van het linkerbed kunnen worden gemonteerd. Dan zou je in bed tv kunnen kijken of middels een zwenkarm vanuit de zitgroep. De plaatsing is daar echter niet mogelijk door de planken in de wand tussen de toiletruimte en het bed. “Hier valt nog wat te verbeteren”, aldus Eckl, die over het algemeen zeer te spreken is over de inrichting van de Musica 470 E.

Tijdloos

Ook meestertimmerman Oli Pfisterer vindt de inrichting van de Musica geslaagd. “De lichtgekleurde deurtjes, laden en kleppen zien er goed uit en laten de ruimte groter lijken.” Het houtdecor is onveranderd gebleven. “Het is zo tijdloos dat het niet gaat vervelen. De bredere stroken van de nieuwe vloer brengen rust in het geheel.” Het beslag van de meubels krijgt eveneens lof. “Er valt niets te klagen over de laden en deuren met softclose-sluiting die in de vergrendeling klikken. De deur van de toiletruimte heeft een degelijke greep, die in geborsteld metaal echter niet bij de rest van de verchroomde handgrepen past.”
De tafel valt minder in de smaak. Hij staat weliswaar goed en kan gemakkelijk uit de hoogste stand worden gehaald om hem lager te plaatsen. Maar verschuiven gaat vrij moeilijk als je langs de toiletruimte aan de tafel wil schuiven. De verbredingen van het keukenblad zijn praktisch. “Vooral links is er een perfecte plek voor een koffiezetter, rechts is dat minder handig vanwege de ingang.” De twee uitstelmechanismen moet je echter tegelijk inklappen en dat is nogal een gepruts.

De onderbouw van de zitbanken en de bedden is solide en er zijn geen scherpe randen. De zitkussens zijn gedeeld en de opbergruimte is probleemloos te openen. De afwerking van het meubilair is erg netjes met keurige afwerkranden en de afdichting in de toiletruimte stelt de expert tevreden.

Gewichtsverdeling

De Musica 470 E krijgt met de uitgebreidere standaarduitrusting ook een opwaardering naar 1.600 kilogram maximum toelaatbaar gewicht. Vorig jaar was dat standaard nog 1.400 kilogram. Door de opwaardering zou je ondanks de extra uitrusting geen gewichtsproblemen meer moeten hebben. De weegschaal wijst een leeggewicht van 1.249 kilogram aan, 24 kilogram meer dan in de technische gegevens van Musica staat vermeld. Een zeer goede gewichtsverdeling over beide wielen en een disseldruk van 55 kilogram voor een lege caravan getuigen van een mooi verdeelde belasting.

Voordat de Musica bij de chassisexperts van Al-Ko op de pendeltestbank komt, wordt de 470 E beladen. De 350 kilogram zijn snel in de opbergruimte verdeeld en ook met de maximum belasting is het gewicht goed over de wielen verdeeld. De disseldruk houden we zoals gebruikelijk voor de test op 75 kilogram en dat blijkt bij een realistische belading geen probleem. De LMC staat er dus goed bij.

De waarden van de pendeltestbank zien er afhankelijk van de manier van beoordelen beter of slechter uit. Omdat de 470 E voor zijn formaat wat aan de zware kant is, vallen het giertraagheidsmoment (gewichtsverhouding en verdeling van de lading) en de rijdynamische waarde slechter uit dan het gemiddelde in deze klasse. Respectievelijk zeven en vijf procent slechter. De lange dissel heeft een gunstige invloed op de dynamische waarde, beide waarden komen niet in de buurt van de kritische grens.

Goed rijgedrag

Vergelijk je de waarden van de 470 E met de tot nu toe geteste caravans in dezelfde gewichtsklasse, dan ziet het er allemaal veel beter uit. Het giertraagheidsmoment is dan twaalf procent beter dan het gemiddelde en de dynamische waarde zelfs 19,5 procent hoger.

Het rijgedrag op de weg bevestigt de goede resultaten, de LMC-caravan gedraagt zich probleemloos zonder de trekauto onrustig te maken. De veiligheidsuitrusting is eveneens goed: een stabilisator, as met schuingeplaatste draagarmen, zelfnastellende remmen en banden die 300 kilogram extra draagkracht aankunnen.

Wie helemaal zeker wil zijn hoeft niet alleen te vertrouwen op de mechanische stabilisator, want ook het elektronische ATC (Trailer Control) is aan boord. Het kost wel wat extra in de nieuwe Musica. Zo ver gaat de omvangrijkere standaarduitrusting dus net niet.

Conclusie

Testredacteur Volker Stallmann: “De Musica 2019 komt met meer uitrusting en een hoger maximum toelaatbaar gewicht heel goed uit de bus in deze proftest. De 470 E-indeling is een praktische klassieker voor twee personen, die niet in de laatste plaats door het dakraam zeer ruimtelijk aanvoelt. Op een paar kleinigheidjes na zijn de indeling en de inrichting absoluut onberispelijk en is de afwerking perfect. Ook de rijkwaliteiten van de caravan passen daarbij. Daarbovenop komt dan nog een standaarduitrusting met twaalf opties die vorig seizoen nog dik € 4.300 zouden hebben gekost. De Musica 470 E biedt dus beslist veel waarde voor zijn geld.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de LMC Musica 470 E liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest LMC Musica 470 E